Dus
3000 netto geen 3100 maken mag niet
Maar 3000 -> 3100 maken en dan 100 euro extra belasten mag wel?
De wereld draait nu eenmaal rond hoe je het uitlegt. Uitleggen aan mensen dat zij geen indexatie krijgen maar die mensen met 4999€ wel. Is moeilijk.
Uitleggen aan mensen dat wegens de budgettaire moeite iedereen gaat moeten inleveren is makkelijker dan vragen aan de mensen die tot hun 67 blijven werken om ineens 500€ minder te krijgen op hun 67ste is raar. Als je echter uitlegt dat ze evenveel krijgen als vroeger maar dat iedereen 5% bijdraagt. Wat op 5k bruto vb 250€ bruto is... lijkt mij makkelijker te slikken dan als je 3500€ bruto krijgt en op uw 67ste dit nog maar 3000€ bruto is.
Ga ik dat plezant vinden. Natuurlijk niet. Maar ik denk wel dat mensen begrip kunnen opbrengen als je een goed verhaal hebt. Dit gestructureerd doet. En gewoon generale (voor elke gepensioneerde geldt) maatregelen neemt ZONDER zomaar aan hun verworven rechten te komen.
Het systeem had gewoon nooit mogen bestaan. Het is onfair tov werknemers die geen statuut hebben. Je kan toch niet iedereen ambtenaar maken....
Maar die werknemers hebben een contract. En een contract kan je ook niet zomaar in schrappen omdat het u niet meer aanstaat. Je kan die een nieuw contract onder zijn neus steken dat die moet tekenen waarbij je dan de regels naar de toekomst wijzigt. Of je kan die buiten shotten en die uitbetalen. Maar eenzijdig gewoon effe zeggen awel ja ik heb u al 20 jaar beloofd dat ik x% in uw pensioenskas steek of dat ik u vanaf u 55ste op pensioen ga laten gaan en dat verschil tot uw vb 67ste bijleg. Geen zorgen ik garandeer dit. Om dan als we ineens 20 jaar later zijn afkomen met de noemer : awel mopje klein mopje.
Ik denk nu ook niet echt dat dat gaat pakken. Wat wel pakt is de regels naar de toekomst wijzigen terwijl je de vorige opgebouwde honoreert.
Dat noemen ze solidariteit: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Met 5k pensioen behoor je tot een zeer kleine en gepriviligeerde groep...
1) solidariteit is al voorzien in de belastingsschijven. Als je hogere inkomsten hebt draag je bij naar uw sterkere schouders. Iemand met 5k bruto betaalt, net zoals een werknemer, meer belastingen dan iemand met 3,5k bruto.
2) Een afschaffing voorzien voor een index vanaf een betaald punt is geen solidaire maatregel. Ongeacht of je daarmee kan toekomen.
3) het gaat volledig voorbij aan het feit dat een pensioen niet enkel komt in de vorm van een maandelijks uitgekeerd pensioen.
4) Ik ben een koele minnaar van indexaties afschaffen enkel omdat iemand zogezegd genoeg heeft. Als je de koopkracht beschermt, dan bescherm je die voor iedereen. Dat is hetgeen wat zorgt voor het draagvlak van die maatregel. Vind je het bedrag dat erover blijft te hoog bij gepensioneerden dan los je dat op met een verhoging van de schijven (al dan niet via een crisismaatregel) of het aanpassen van de korf.