Het NMBS topic

Omdat de meesten al een negatief beeld hebben door te reizen met de trein.

Ik wil ook nooit van mijn leven werken voor "De Lijn" al betaalt dat 20% meer. Ik zou mij dagelijks kapot schamen.

Amen!

Naar de buitenwereld is de NMBS een bende hooligans die liever staken dan nog te willen werken. Wat wil je, er is geen enkele andere groep dat nog meer in het nieuws komt met werkonwillenden zoals de NMBS.

Heel jammer, maar het stigmatiseert heel hard.

Nee we moeten zaken die nooit hadden mogen bestaan eindelijk eens afbouwen
1 vacature bij mijn madam (overheid): meer dan 80! sollicitanten

En niet iedereen die pensioen krijgt draagt bij (we zitten bij de hoogste qua overheidsjobs om te beginnen. Dat is wiskundig gezien geen bijdrage). Laat staan dat ze voldoende bijdragen met alle bestaande gelijkgestelde periodes (we zitten bij de kortste effectieve loopbanen)

Solliciteren bij de overheid is 1 muisklik. Dat is het simpelste wat bestaat. Uitzoeken wat het goedkoopste treinticket is in een gegeven situatie is moeilijker dan solliciteren bij de overheid. :p

solliciteren is 1 ding.
aangenomen is voor sommige jobs toch net iets moeilijker dan 1 muisklik.

ik heb ze niet geteld, maar mijn computertesten hadden er elk toch meerdere.

Nee wettelijk zijn er slechts 20 verlofdagen (dus al 4 meer)
nergens in de wet staat er dat er 20 verlofdagen zijn, wel dat je recht hebt op 4 weken verlof. Bij mij zijn dat dan 16 dagen, bij Pikachu mogelijks 24. In de praktijk kan dat perfect telkens op 4 weken verlof komen waarvoor ik slechts 16 dagen zou moeten nemen en hij 24.
SomeDude zei:
En is er 38u werkweek

Nmbs heeft daar 36 van gemaakt maar dat is dus 2u minder dan wettelijk voorzien is.
Normaal zijn er dat dan ook maar 24 extra indien je 40u werkweek hebt, geen 26
Dit is een dubbele: er is ook hier nergens een 38-urige werkweek bepaald door de overheid. Wel een maximale 38-uur (gemiddeld). Strikt genomen is er dus niks "extralegaals" aan een 36-urige werkweek. Voor een bediende is echter een 38-urige werkweek veel meer standaard, voor arbeiders en bedienden in toch enkele belangrijke sectoren echter totaal niet. Daar heb je héél veel sectoren die standaard minder dan 38 uur werken.

Het is dus een voordeel, maar niet het klassieke extralegaal voordeel.
SomeDude zei:
Maar dat zijn dus weldegelijk extralegale verlofdagen
En overdragen mag je in de privésector ook veel beperkter (bij ons zelfs niets, afgevoerd na controle van ... de overheid)
Het overdragen van niet-wettelijke verlofdagen is vaak uitgebreider dan een werkgever doet uitschijnen. Er zijn grosso modo 2 verlofstelsels die je wettelijk niet zomaar mag overdragen:
- ADV dagen: moet binnen de referteperiode opgenomen worden
- Wettelijk verlof: daar staat de overheid wel degelijk in de praktijk 3 maanden uitstel toe, maar sommige werkgevers vinden het interessanter om dat niet toe te laten.

Die 2 zaken zijn gelijk in de privé en in de overheid. En telkens is daar zelfs soms nog een mouw aan te passen bij personeelstekort.

Toon me dan eens welke beroepen in de privésector wettelijk 30 dagen hebben

Bij mijn weten hebben ze allemaal 20 wettelijke dagen
Het absolute maximum, maar eigenlijk tegelijk de standaard, is 24 dagen. Dit omdat België nog altijd een 6-dagenwerkweek kent. De 5-dagenwerkweek, die Pikachu niet heeft, is een extralegaal voordeel en zorgt ervoor dat je aantal verlofdagen gereduceerd worden tot 20 dagen omdat (zoals al gezegd) je gewoon max 4 weken verlof kan hebben. ALs je dat niet als extralegaal verlof ziet, dan kom je hieronder in de problemen, immers:

Alle andere dagen kunnen ook opgelegd worden door een wet (of gelijkaardig, zoals CAO), en zijn, afhankelijk hoe je het ziet, ook wettelijk verlof (maar niet geregeld door de wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978.

Bvb bij het PC van de banken (PC 310) zijn er standaard 20 dagen wettelijk verlof volgens die wet, daarnaast is er een arbeidsduurvermindering tot maximum 37 uur bedongen ooit (kan je ook als 6 dagen extra verlof zien) en is er een gemiddelde arbeidsduur van 35 uur (wat opnieuw 8 dagen extra verlof oplevert). Daanaast zijn er ancienniteitsdagen (max 3 dagen verlof) en daarenboven nog wat de werkgever zelf wil (+ de bank holidays, die eigenlijk 3 extra verlofdagen opleveren als je de vlaamse feestdag meetelt).

Dus ja, er zijn véél sectoren in de privé die wettelijk meer dan 30 dagen verlof hebben. Met wettelijk bedoel ik dan dat je er als werkgever niet kan van afwijken.

En het is oneerlijk om bij de NMBS naar alle onderhandelde extra verlofdagen te kijken, terwijl bij bvb een bankbedrijf enkel de strikt wettelijke te kijken en niet naar de onderhandelde. Wil je goed vergelijken, dan kijk je eerder naar het aantal verplicht te werken uren per jaar, naar het aantal te werken dagen per jaar (om de last van een zesdagenwerkweek in rekening te nemen) én te kijken naar gesplitste uurroosters (bvb in de gezondheidszorg), waar je 2 keer per dag naar het werk mag gaan en eigenlijk een groot stuk van je dag om zeep is zelfs al werk je "maar" 6 uur die dag).

Andere (grotere) sectoren met een arbeidsduurvermindering, uit het hoofd: bewaking, schoonmaak, supermarkten, meeste gezondheidszorg, internationale handel, ...

Laatst bewerkt:
Ma soit, om iedereen content te maken zodat men niet meer moet afgeven op de NMBS, dit hebben wij als verlof:
- 16 dagen wettelijk verlof (wet van 1978)
- 10 feestdagen (of vervangdagen)
- 35 ADV-dagen (van 40 naar 34,25 uren)
- 3 ancienniteitsdagen
- 4 brugdagen (als feestdag op een dinsdag of donderdag valt, maken we de brug, dit jaar uitzonderlijk veel)
- 3 halve dagen voor belangrijke feestdagen
- 6 dagen extralegaal verlof
- 34 extra uren om eens wat vroeger te stoppen (kan als volledige dag ingezet worden)

Dus net geen 80. En wij vallen onder de privé.

nergens in de wet staat er dat er 20 verlofdagen zijn, wel dat je recht hebt op 4 weken verlof. Bij mij zijn dat dan 16 dagen, bij Pikachu mogelijks 24. In de praktijk kan dat perfect telkens op 4 weken verlof komen waarvoor ik slechts 16 dagen zou moeten nemen en hij 24.
Dit is een dubbele: er is ook hier nergens een 38-urige werkweek bepaald door de overheid. Wel een maximale 38-uur (gemiddeld). Strikt genomen is er dus niks "extralegaals" aan een 36-urige werkweek. Voor een bediende is echter een 38-urige werkweek veel meer standaard, voor arbeiders en bedienden in toch enkele belangrijke sectoren echter totaal niet. Daar heb je héél veel sectoren die standaard minder dan 38 uur werken.

Het is dus een voordeel, maar niet het klassieke extralegaal voordeel.

Het overdragen van niet-wettelijke verlofdagen is vaak uitgebreider dan een werkgever doet uitschijnen. Er zijn grosso modo 2 verlofstelsels die je wettelijk niet zomaar mag overdragen:
- ADV dagen: moet binnen de referteperiode opgenomen worden
- Wettelijk verlof: daar staat de overheid wel degelijk in de praktijk 3 maanden uitstel toe, maar sommige werkgevers vinden het interessanter om dat niet toe te laten.

Die 2 zaken zijn gelijk in de privé en in de overheid. En telkens is daar zelfs soms nog een mouw aan te passen bij personeelstekort.
Het is een extralegaal voordeel
KB is 20 dagen in 5-daagse werkweek bij voltijdse tewerkstelling
Zeg jij nu dat iemand bij de spoorwegen 6 dagen verlof moet nemen om een week vakantie te hebben? Die ik ken werkt alvast nooit in het weekend maar gewoon 5 dagen. Zijn uw 16 niet pro-rata want dacht dat jij 4/5e werkt?
Het absolute maximum, maar eigenlijk tegelijk de standaard, is 24 dagen. Dit omdat België nog altijd een 6-dagenwerkweek kent. De 5-dagenwerkweek, die Pikachu niet heeft, is een extralegaal voordeel en zorgt ervoor dat je aantal verlofdagen gereduceerd worden tot 20 dagen omdat (zoals al gezegd) je gewoon max 4 weken verlof kan hebben. ALs je dat niet als extralegaal verlof ziet, dan kom je hieronder in de problemen, immers:

Alle andere dagen kunnen ook opgelegd worden door een wet (of gelijkaardig, zoals CAO), en zijn, afhankelijk hoe je het ziet, ook wettelijk verlof (maar niet geregeld door de wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978.

Bvb bij het PC van de banken (PC 310) zijn er standaard 20 dagen wettelijk verlof volgens die wet, daarnaast is er een arbeidsduurvermindering tot maximum 37 uur bedongen ooit (kan je ook als 6 dagen extra verlof zien) en is er een gemiddelde arbeidsduur van 35 uur (wat opnieuw 8 dagen extra verlof oplevert). Daanaast zijn er ancienniteitsdagen (max 3 dagen verlof) en daarenboven nog wat de werkgever zelf wil (+ de bank holidays, die eigenlijk 3 extra verlofdagen opleveren als je de vlaamse feestdag meetelt).

Dus ja, er zijn véél sectoren in de privé die wettelijk meer dan 30 dagen verlof hebben. Met wettelijk bedoel ik dan dat je er als werkgever niet kan van afwijken.

En het is oneerlijk om bij de NMBS naar alle onderhandelde extra verlofdagen te kijken, terwijl bij bvb een bankbedrijf enkel de strikt wettelijke te kijken en niet naar de onderhandelde. Wil je goed vergelijken, dan kijk je eerder naar het aantal verplicht te werken uren per jaar, naar het aantal te werken dagen per jaar (om de last van een zesdagenwerkweek in rekening te nemen) én te kijken naar gesplitste uurroosters (bvb in de gezondheidszorg), waar je 2 keer per dag naar het werk mag gaan en eigenlijk een groot stuk van je dag om zeep is zelfs al werk je "maar" 6 uur die dag).

Andere (grotere) sectoren met een arbeidsduurvermindering, uit het hoofd: bewaking, schoonmaak, supermarkten, meeste gezondheidszorg, internationale handel, ...
Het is niet omdat die andere ook de voordelen hebt dat het geen voordelen meer zijn
Ma soit, om iedereen content te maken zodat men niet meer moet afgeven op de NMBS, dit hebben wij als verlof:
- 16 dagen wettelijk verlof (wet van 1978)
- 10 feestdagen (of vervangdagen)
- 35 ADV-dagen (van 40 naar 34,25 uren)
- 3 ancienniteitsdagen
- 4 brugdagen (als feestdag op een dinsdag of donderdag valt, maken we de brug, dit jaar uitzonderlijk veel)
- 3 halve dagen voor belangrijke feestdagen
- 6 dagen extralegaal verlof
- 34 extra uren om eens wat vroeger te stoppen (kan als volledige dag ingezet worden)

Dus net geen 80. En wij vallen onder de privé.
Jullie zijn fake privé laten we wel wezen
Echte privé moet zelf zijn boontjes doppen ipv zakken geld bij de overheid te gaan halen om tekorten op te vangen, hebben rechtspersoonlijkheid, transparante boekhouding, ...

Zeg jij nu dat iemand bij de spoorwegen 6 dagen verlof moet nemen om een week vakantie te hebben?
Als machinisten, treinbegeleiders, seinhuispersoneel, techniekers en anderen die in een niet-regelmatige cyclus een week verlof willen moeten ze 7 dagen vragen.

Het is een extralegaal voordeel
KB is 20 dagen in 5-daagse werkweek bij voltijdse tewerkstelling
KB is de toepassing van de wet: https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/wet/1971/06/28/1971062850/justel#LNK0002 (die ook weer gelinkt is aan de wet van 1978). Daar staat duidelijk 24 dagen/4 weken.
SomeDude zei:
Zeg jij nu dat iemand bij de spoorwegen 6 dagen verlof moet nemen om een week vakantie te hebben? Die ik ken werkt alvast nooit in het weekend maar gewoon 5 dagen. Zijn uw 16 niet pro-rata want dacht dat jij 4/5e werkt?
Pikachu en co kunnen me verbeteren, maar bij mijn weten werkt een deel van het NMBS-personeel in het zesdagenstelsel en een deel in het vijfdagenstelsel, elk met hun verschillende verlofrechten. Oja: ik werk voltijds, 4 dagen per week.
SomeDude zei:
Het is niet omdat die andere ook de voordelen hebt dat het geen voordelen meer zijn
Tuurlijk niet. Maar het is dan ook correct om ALLE voordelen samen te zetten en niet enkel over wettelijke bezig te zijn.
SomeDude zei:
Jullie zijn fake privé laten we wel wezen
Echte privé moet zelf zijn boontjes doppen ipv zakken geld bij de overheid te gaan halen om tekorten op te vangen, hebben rechtspersoonlijkheid, transparante boekhouding, ...
Mijn werkgever haalt niet meer of minder subsidies bij de overheid dan een gewoon bedrijf, onze inkomsten komen uit fondsen rechtstreeks gespijsd door de werkgevers (zonder tussenkomst overheid of als het dat wel is gewoon als doorgeefluik wegens praktisch gemak voor werkgevers) of door ledenbijdragen (waarvan wij dan een deel geven aan het ABVV). Meer zelfs, mijn werkgever op mijn loonfiche heeft een rechtspersoonlijkheid, een boekhouding die even transparant is als een gewoon bedrijf (gepubliceerd bij de NBB, vrij te raadplegen)

1743145256292.png

Laatst bewerkt:
En de week ervoor en erna moeten ze 7 dagen werken? (ofte: als je geen dag verlof neemt moet je werken?)
Ik weet niet hoe het nu is, maar in de tijd toen ik op seinhuis werkte was 26 dagen werken met 7 nachten na elkaar en 1 dag maar thuis ervoor en erna schering en inslag.

Mijn werkgever haalt niet meer of minder subsidies bij de overheid dan een gewoon bedrijf, onze inkomsten komen uit fondsen rechtstreeks gespijsd door de werkgevers (zonder tussenkomst overheid of als het dat wel is gewoon als doorgeefluik wegens praktisch gemak voor werkgevers) of door ledenbijdragen (waarvan wij dan een deel geven aan het ABVV). Meer zelfs, mijn werkgever op mijn loonfiche heeft een rechtspersoonlijkheid, een boekhouding die even transparant is als een gewoon bedrijf (gepubliceerd bij de NBB, vrij te raadplegen)

Het is niet omdat je een ingewikkelde structuur op poten zeten waar een een leek tureluurs van wordt dat het het niet zo is. Waar is die op gehele niveau? Hoeveel zit er in de stakingskas?
Totale structuur krijgt weldegelijk heel wat subsidies (al dan niet rechtstreeks, (quasi) verplichte bijdragen zijn er namelijk ook bij sommige, gewoon rechtstreeks van hun loon afgehouden. Maffiapraktijken imo)

Geen idee hoeveel het vandaag nog is maar in 2017 kregen de spoorwegvakvonden 10mio vanuit de overheid

Laatst bewerkt:
Het is niet omdat je een ingewikkelde structuur op poten zeten waar een een leek tureluurs van wordt dat het het niet zo is. Waar is die op gehele niveau? Hoeveel zit er in de stakingskas?
Die zit niet bij mijn werkgever, heeft ook geen invloed op mijn vakantiedagen (waar de topic hier over gaat).

Wil je weer dezelfde discussie over mijn werkgever of structuur van mijn werkgever, doet dat elders.

Die zit niet bij mijn werkgever, heeft ook geen invloed op mijn vakantiedagen (waar de topic hier over gaat).

Wil je weer dezelfde discussie over mijn werkgever of structuur van mijn werkgever, doet dat elders.
Nee daar gaat dit topic niet over, dat gaat over de NMBS
Uw werkgever is ook totaal irrelevant om mee te vergelijken wegens allerhande redenen maar de grootste is: fake privé

Oprechte vraag aan de NMBS collega's hier.

Waarom blijven jullie exact bij de NMBS?

Heb er zelf ook 5 jaar gewerkt en nu een 8-tal jaar bij (verschillende) goederenoperators.

Waarom zou je je zo frustreren op die 500eu meer bruto pensioen als je letterlijk het dubbele kan verdienen tijdens je loopbaan?
Nettolonen die beginnen met een 5 zijn meer regel dan uitzondering....

Waarom al dat gedoe met die vrijkaart als je een wagen en tankkaart krijgt?

Waarom blijven omgaan met al dat negatief sentiment en een depot dat ontploft uit frustraties?

Zeker als jonge mens (pakweg -40 jarige) slaat het wiskundig nergens op om bij de NMBS te blijven als je met een trein wilt rijden.

Tenzij je persé personenvervoer wilt doen, dan heb je weinig opties natuurlijk...

Ikzelf ben vertrokken vooral voor het loon en de scheet aan negativiteit vanaf je een depot binnenwandelt...
Het complete gebrek aan respect dat je van Jan en alleman krijgt is echt waanzinnig, ik wil er niet meer gezien worden.
En dit was dan 8 jaar geleden, kan me inbeelden dat het enkel maar erger geworden is...

Voor de +40 jarige die al 20j treinrijden ligt de zaak wat anders, maar hoeveel machinisten rijden 30j effectief? heeeeeeeeel weinig....

En de week ervoor en erna moeten ze 7 dagen werken? (ofte: als je geen dag verlof neemt moet je werken?)
Elke dag is een mogelijke werkdag. Dus die kans bestaat idd dat je ervoor en erna telkens 7 dagen moet werken. De zogezegde zaterdagen en zondagen worden willekeurig ergens tussen gepropt om aan bepaalde regels te voldoen. Bvb max 7 opeenvolgende dagen werken. Maar 1 dag verlof telt daar ook voor.
Ik heb dat geregeld gehad, 7 dagen werken, 1 verlof, 7 dagen werken..

Het is zelfs zo dat als je bvb van maandag tot zondag verlof hebt (en je dus 7 verlofdagen kwijt bent), dat ze je de zondagavond voor je eerste verlofdag nog een nachtdienst geven. Waardoor je op je eerste verlofdag dus nog 6u moet werken, en uiteraard erna nog moet slapen. Waardoor die verlofdag dus compleet nutteloos is. Daar zijn al veel discussies rond geweest, mensen die verlof vragen omdat ze om 5u op het vliegtuig moeten zitten, Maar ze ze moeten werken tot 6u. Dus moeten ze dan maar een extra dag verlof nemen waardoor je dus 8 verlofdagen kwijt bent voor 7 dagen verlof.

Oprechte vraag aan de NMBS collega's hier.

Waarom blijven jullie exact bij de NMBS?

Heb er zelf ook 5 jaar gewerkt en nu een 8-tal jaar bij (verschillende) goederenoperators.
1 van de mogelijke redenen is dit:

Ik weet de exacte details niet, maar omdat er zovelen vertrokken naar goederenoperators hebben ze beslist dat elke machinist een bepaald aantal jaar in dienst moet blijven (ergens tussen de 5 en 10j dacht ik).
Als ze toch vroeger vertrekken moeten ze hun opleiding terugbetalen, en dat zijn enorme bedragen.

Bedragen en termijn kloppen allicht totaal niet maar het is zo een principe:
- stoppen binnen het 1e jaar = 10.000€ terugbetalen
- na 1j = 9000€
- ...
- na 10j = niets meer

solliciteren is 1 ding.
aangenomen is voor sommige jobs toch net iets moeilijker dan 1 muisklik.

ik heb ze niet geteld, maar mijn computertesten hadden er elk toch meerdere.

Als je klikt in zo'n overheidsportaal" "neem deel", dan ben je sollicitant en tel je meer voor de statistieken. Dat telt mee in die 80 van SomeDude. Zo simpel is het. :p

Terug
Bovenaan