Alsof de 22e middelvinger van het NMBS personeel morgen al niet erg genoeg is, doet het NMBS management er nog een schepje bovenop:
De NMBS gaat betalend parkeren invoeren aan het station van Alken. De parking staat er vaak overvol, omdat veel pendelaars uit de regio nu sneller voor Alken kiezen omdat ze in Hasselt, Sint-Truiden en Tongeren moeten betalen om te parkeren. Eind dit jaar wordt de parking in Alken heraangelegd.
www.vrt.be
Modal shift, laat me niet lachen... bus (onbetrouwbaar en traag) of fiets (weer en gebrekige fietsbaden) zijn géén optie voor de gemiddelde pendelaar. Overvolle parking (hoe zou het komen als je over elders al moet betalen? De oplossing?
Overal betalen!
Wat men er niet bij vermeld is dat intussen bijna elk groot station en/of station met een deftige ontsluiting intussen wél betalend is en deze helft berekend wordt door ook een halte als Schulen, Hamont of Beringen waar nauwelijks treinen passeren mee te tellen.
Intussen betalend: Hasselt, Genk, Bokrijk, Tongeren, Sint-Truiden, Diest (strikt genomen niet Limburg, maar close enough).
Zelfs Alken nu? Mijn "veilige" opstapplaats wanneer de NMBS terugvalt op z'n schabouwelijke minimumdienstverlening. Betalen!!!
Voorlopig ontsnappen enkel nog Bilzen, Diepenbeek en Kiewit in Zuid-Limburg als ik me niet vergis... Noord-Limburg, tja, dat bestaat op de kaarten van de NMBS eigenlijk nauwelijks, maar als het gaat om niet-betalende stationsparkings voorlopig dus nog wel.
Kwestie van tijd want in Bilzen en Diepenbeek hebben de laatste "renovaties" van de parkings uitgevoerd door architecten met een zéér gebrekkig verkeersinzicht alvast toch ook de nodige planning aangelegd om in de toekomst snel
tolpoorten "slagbomen" te voorzien.
Bewaakte en beveiligde fietsensstallingen op z'n minst voor de reizigers die dan wél die zogenaamde modal shift kunnen en willen maken? Neen, daarvoor zijn deze boerengaten te klein. Zoiets is enkel voor de "grote" stations. Zelfs toiletten of loketten zijn in Limburgse stations nauwelijks nog/niet meer te vinden.
Maar wacht daar toch maar op de bus hoor!
Triest om de mensen die één van de meest duurzame transportmiddelen gebruiken voor het merendeel van hun traject, alsnog extra geld uit de zakken te kloppen. En dat is niet weinig hé, dat gaat om € 8,50 à 12,50 per dag hé! Betalen, om te mogen/kunnen gaan werken...
Je zou hopen dat de NMBS voor dat tolgeld daar dan op z'n minst een deftige, stipte en veilige dienstverlening tegenover zou stellen, maar quod non natuurlijk,
morgen staken we weer!
Oh maar géén nood, NMBS en stad Alken gaat controleren op wildparkeren in de omgeving, want we zouden niet willen dat mensen die gaan werken, ontsnappen aan dit tolgeld.
Bij deze 22 welgemeende middelvingers aan eenieder van het NMBS-management dat hier zou meelezen.