Hun werk?
Enerzijds het rijdend personeel, en dat ze eens beseffen hoe geprivilegieerd ze zijn. Want ze hebben altijd de vakbonden achter zich. Al de rest van het spoorwegpersoneel is voor de vakbonden enkel goed als melkkoe voor hun vakbondsbijdrage en om aan te tonen "zie eens hoeveel personeelsleden wij vertegenwoordigen". Maar als er vanuit een seinhuis of ergens anders een legitieme vraag komt, waarvan zelfs het management er akkoord mee is, dan zegt de vakbond: "bwaaaah, dat gaan we niet doen"
Vele jaren geleden was het management akkoord om de barema's van onderstationschefs op een seinhuis te opwaarderen door EBP. Omdat men een pak meer verantwoordelijkheden kreeg tov all relais, en ipv met 5 personen 1 station te bedienen mocht je met 2 personen 10 stations bedienen. Maar de vraag, en opstart van de onderhandelingen hiervoor (er was sprake van 500€ bruto extra per maand) moest vanuit de vakbonden komen. ACV was twijfelachtig, en ACOD heeft resoluut geweigerd. Maar als een machinist 15' vroeger aan zijn dienst moet beginnen om het dagelijks uittreksel (waar pa specialiteiten van de dag, wijzigingen reglementering,... in staan) te kunnen lezen staan ze op hun achterste poten.
En anderzijds dus de vakbonden. Dat ze gaan onderhandelen, met ideeën afkomen, proberen om tot een aanvaardbaar compromis te komen.
Maar nee, voor er nog maar één woord concreet is, op basis van speculatie, zever en elkaar opjutten gaan ze weken, maanden aan een stuk staken.
Staken moet een "last resort" zijn. Dit is geen goede basis om te beginnen onderhandelen.
Waar staat dit concreet? Waar staan de expliciete wijzigingen die de overheid gaat of wil doorvoeren?
Elke keer in iemand hierover hoor komen ze met andere cijfers.
Ik vind het niet meer dan normaal dat de pensioenleeftijd van rijdend personeel gelijk getrokken wordt met de rest. Iemand op een seinhuis in 3x8 werkt ook in enorm wisselende ploegen, en met 100x meer stress dan een machinist. Laat staan een treinbegeleider. Die dragen maandelijks evenveel af aan de pensioenkast dan jullie.
Ik denk dat zowel jij
@Pikachu als
@KnightOfCydonia mijn post toen verkeerd begrepen hadden, en ik was allicht niet duidelijk genoeg.
Maar ik betaal meer per maand aan die pensioenkast dan het rijdend personeel, en mijn pensioenleeftijd staat op 67j, terwijl ik 16j in een onregelmatige cyclus gewerkt heb.
En als er toch maar 6, of 8, of 3, of 12, of ... zijn die effectief op hun 55e op pensioen gaan, gebruik dat dan niet als reden om te staken. Dat is verwaarloosbaar.
En kijk, als de arbeidsvoorwaarden niet voldoende meer zijn, als er idd geen voldoende instroom is van nieuwe medewerkers. Ga gaan zagen bij de vakbonden, dat zij met de directie gaan kijken wat er mogelijk is om de job te opwaarderen.
Goh, ik denk dat oa deze stakingen ervoor zorgen dat er veel mensen gaan zijn die nu zeker niet gaan solliciteren bij de spoorwegen.
De spoorwegen hebben sowieso al een slechte naam.
Ik voel me tegenwoordig al beschaamd om te zeggen dat ik bij 't spoor werk.
Hoeveel mensen mij aanspreken en al lachend zeggen dat ik nu wel veel vrije tijd heb door die stakingen. Hun gezichten zijn van goud waard als ik dan in een (beleefde) rant schiet:
"Door de stakingen heb ik eind februari 12 dagen aan een stuk mogen werken.
Nu weer 9 dagen aan een stuk, waarvan afgelopen zaterdag 11,5u en zondag 10u. Gisteren en morgen heb ik verlof genomen, anders waren het deze keer 33 opeenvolgende dagen. Als ik verder geen verlof neem worden het er vanaf overmorgen dus 21 opeenvolgende.
Nu zaterdag en zondag mag ik dus ook weer werken, en dit zullen allicht ook weer dagen van rond de 10u worden.
Elk weekend in april (uitgezonderd 1 omdat ik niet kan) en hoogstwaarschijnlijk ook elk weekend van mei ga ik mogen werken.
Leuk hoor, 16j lang 3 weekends op 4 moeten werken, sinds 1,5j een dagdienst dus geen weekends meer. En nu mag ik er wel weer constant doen. En dit terwijl het werk hier thuis zich maar blijft opstapelen aangezien ik daar normaal enkel in het weekend aan kan voortdoen.
Vanaf dinsdag veranderen de HR-regels blijkbaar waardoor ik die zaterdagen en zondagen niet meer op een andere dag kan "inzetten". Maar moet ik verlof nemen. Die uren worden een soort "vrijwillige overuren" die we niet mogen opnemen, maar die uitbetaald worden (en waarvan we dus meer dan de helft van mogen afstaan)
En ja, die weekends werken is geen verplichting, ons directe bazen vragen ons of we het willen doen en zijn ons er extreem dankbaar voor.
Maar als ik het niet (mee) doe, dan moeten lijn collega's nóg meer uren doen in het weekend. En als we het allemaal niet doen moeten ze alles op het seinhuis in real time regelen, en dan loopt alles in de soep.
En
@fixthis , puur uit nieuwsgierigheid, wat doe je precies bij Infrabel? (Mag gerust via pm).
Ik heb 16j op een seinhuis gewerkt en zit nu bij I-CBE, local capacity planner.