Het NMBS topic

Pikachu, de hospitalisatieverzekering van de NMBS is wel degelijk bij de beste van het land (er is niet eentje de beste, dat hangt af van welke ziekte je hebt).

Ook weekendwerk en shiftwerk is niet vreemd aan veel andere jobs, vaak zonder de compensatie die er gekregen wordt. Net nog met de treinbegeleidster gesproken die haar wekker om 2u30 gezet had en die bezig was dat het "anders" is voor de mensen met een dagdienst zoals ik. Ze vergeet even dat ik slechts 2 uur later mijn wekker had en pas om 19u thuis zal zijn ;).

Spoorvakbonden pakken het imho communicatief héél slecht aan. Er zijn zeker zware zaken aan de job van treinbestuurder, maar die grens van 55 hadden ze al lang moeten durven loslaten en een realistischer getal geplakt hebben met maatregelen dat je bvb vanaf de leeftijd van 50 jaar kan kiezen om énkel nog ochtenddiensten of avonddiensten te doen en geen wisselende regelingen meer te hebben.
U wekker gaat elke dag +- op het zelfde uur af. Ik sta nu sinds een jaar ook elke dag om 3u45 en dat is wel degelijk een groot verschil met elke dag een ander uur.

50+ geen wisselende regelingen meer zorgt er enkel voor dat de andere nog zwaardere reeksen krijgen.

U wekker gaat elke dag +- op het zelfde uur af. Ik sta nu sinds een jaar ook elke dag om 3u45 en dat is wel degelijk een groot verschil met elke dag een ander uur.

50+ geen wisselende regelingen meer zorgt er enkel voor dat de andere nog zwaardere reeksen krijgen.
Ik zet elke dag mijn wekker opnieuw, omdat ik elke week op andere dagen om 4u30 moet opstaan (geen vast schema en sinds enige tijd relatief moeilijk zelf te kiezen). Dus ja, ik heb ook "wisselende regeling". Toegegeven, er is nog een verschil met 2u30, maar ik ben dan ook weer een héél stuk later thuis.

En ja, elk systeem waarbij je werk werkbaarder maakt, zorgt dat het voor anderen wat minder is. Maar als dat op de leeftijden zijn dat je het nog aankan, is dat minder een probleem. Als je dan ook nog de mensen +50 de vaste roosters geeft, maar op de minder gewenste dagen/uren voor jongeren (bvb meer weekends?), dan compenseert dat wat.

Ik zet elke dag mijn wekker opnieuw, omdat ik elke week op andere dagen om 4u30 moet opstaan (geen vast schema en sinds enige tijd relatief moeilijk zelf te kiezen). Dus ja, ik heb ook "wisselende regeling". Toegegeven, er is nog een verschil met 2u30, maar ik ben dan ook weer een héél stuk later thuis.

En ja, elk systeem waarbij je werk werkbaarder maakt, zorgt dat het voor anderen wat minder is. Maar als dat op de leeftijden zijn dat je het nog aankan, is dat minder een probleem. Als je dan ook nog de mensen +50 de vaste roosters geeft, maar op de minder gewenste dagen/uren voor jongeren (bvb meer weekends?), dan compenseert dat wat.
Ze werken nu al minstens 1/2 weekends dan wil je nog meer weekends geven?

Meeste beginnende bestuurders zijn 3-5jaar zonder reeks.

Als je dit gaat verkopen terwijl ze nu al geen volk vinden. Wie gaat willen komen als ze bij hun gesprek het antwoord krijgen je moet u eerste 10-20 jaar zo goed als alle weekends werken.

Ze werken nu al minstens 1/2 weekends dan wil je nog meer weekends geven?
Ik hoor dat argument vaak, maar kan je eens aangeven hoe dat zo is als er veel meer treinen in de week zijn, er veel meer dan het dubbele weekdagen dan weekenddagen zijn én ook het aantal uur dat er treinen rijden in de week hoger is dan in het weekend?

Puur mathematisch lijkt me het dan toch niet zo dat je minstens 1 op de twee weekends moet werken, tenzij de shiften in de weekends korter zijn dan in de week.

Ik hoor dat argument vaak, maar kan je eens aangeven hoe dat zo is als er veel meer treinen in de week zijn, er veel meer dan het dubbele weekdagen dan weekenddagen zijn én ook het aantal uur dat er treinen rijden in de week hoger is dan in het weekend?

Puur mathematisch lijkt me het dan toch niet zo dat je minstens 1 op de twee weekends moet werken, tenzij de shiften in de weekends korter zijn dan in de week.
Zie PM voor bewijs

Waarom worden vertragingen eigenlijk onderschat?

Trein heeft zogenaamd al 20min vertraging in brussel-noord. De app doet alsof die al 3 minuten gaat terugwinnen tegen dat die in zuid is en 7min gaat winnen tegen dat die in Gent is.

Nauwelijks meegemaakt dat een trein vertraging inhaalt.

Waarom worden vertragingen eigenlijk onderschat?

Trein heeft zogenaamd al 20min vertraging in brussel-noord. De app doet alsof die al 3 minuten gaat terugwinnen tegen dat die in zuid is en 7min gaat winnen tegen dat die in Gent is.

Nauwelijks meegemaakt dat een trein vertraging inhaalt.

Verouderd algoritme dat inschattingen doet van vertragingen... Vertraging inhalen gebeurt regelmatig maar zelden zo rooskleurig als het algoritme denkt.

Benieuwd hoelang er personeel blijft mee doen, verliezen toch veel loon op den duur
Hoeveel denk je dat ze verliezen op lange termijn eens Arizona blijft doorduwen?

@JPV
Als de NMBS-leden van de gewone spoorbonden staken, komt die hun stakingsvergoeding ook uit de algemene vakbondskas of is dat per sector geregeld?

Ik ben uit principe nog lid van een vakbond ook al heb ik de dienstverlening niet echt nodig (en was die bij ACV overigens ondermaats met meermaals gebrekige/foute dienstverlening) maar als de stakingsvergoeding voor de buitensporig veel stakende NMBS medewerkers uit de algemene stakingskas komt, zou er voor mensen die niet bij de NMBS werken maar véél last ondervinden van deze treinstakingen, een opt-out mogen zijn... De NMBS staakt praktisch élk jaar de laatste jaren, én meerdere dagen, soms zelfs weken precies (zeker als je alle dagen over het jaar heen optelt). Compenseren de NMBS-vakbondsleden dit op één of andere manier?

Er is al eerder gebleken dat hun riedeltje van "wij betalen extra voor ons pensioen" gewoon een flagrante leugen is als je vergelijkt met ander overheidspersoneel (FOP) of werknemers (RSZ).

@JPV
Als de NMBS-leden van de gewone spoorbonden staken, komt die hun stakingsvergoeding ook uit de algemene vakbondskas of is dat per sector geregeld?
ik ken de stakerskassen van het ACV niet, maar bij ons is dit ACOD die dat zélf betaalt voor hun eigen leden (en mogelijks zelfs daar nog de kas van ACOD spoor zelf).

Bij ACOD betaal je sowieso een hogere bijdrage, die wss ook wel de stakerskas iets meer spijst.

@JPV

Ik ben uit principe nog lid van een vakbond ook al heb ik de dienstverlening niet echt nodig (en was die bij ACV overigens ondermaats met meermaals gebrekige/foute dienstverlening) maar als de stakingsvergoeding voor de buitensporig veel stakende NMBS medewerkers uit de algemene stakingskas komt, zou er voor mensen die niet bij de NMBS werken maar véél last ondervinden van deze treinstakingen, een opt-out mogen zijn... De NMBS staakt praktisch élk jaar de laatste jaren, én meerdere dagen, soms zelfs weken precies (zeker als je alle dagen over het jaar heen optelt). Compenseren de NMBS-vakbondsleden dit op één of andere manier?

Er is al eerder gebleken dat hun riedeltje van "wij betalen extra voor ons pensioen" gewoon een flagrante leugen is als je vergelijkt met ander overheidspersoneel (FOP) of werknemers (RSZ).
de kleine vakbonden worden betaald door de spoorleden vermits enkel werknemers van het spoor lid kunnen worden.

Btw de vorige 9 dagen staking werden er max 3 vergoed door de vakbonden.

Hoeveel denk je dat ze verliezen op lange termijn eens Arizona blijft doorduwen?

Waar is het lijstje van redelijke compromissen die deze stakers wél bereid zouden zijn te sluiten?
Genre betere werkroosters voor 60+ werknemers of extra verlofdagen (zoals in de zorg).

Of is het gewoon: wij blijven reizigers kl*ten totdat we onze zin krijgen?

ik ken de stakerskassen van het ACV niet, maar bij ons is dit ACOD die dat zélf betaalt voor hun eigen leden (en mogelijks zelfs daar nog de kas van ACOD spoor zelf).

Bij ACOD betaal je sowieso een hogere bijdrage, die wss ook wel de stakerskas iets meer spijst.

Ik zit niet meer bij ACV, maar heb geswitched naar ACOD. Eerst was ACOD inderdaad iets duurder, maar sinds begin dit jaar dan weer iets goedkoper. Op lange termijn zullen die prijzen altijd wel in elkaars buurt schommelen zeker?

Doordat vakbondspremies duidelijk nooit meer gaan stijgen (vroeger toen ik begon met werken dekten die een groot deel van de kost nu niet meer), is het vooral de vraag: welke return levert sympathiserend lid zijn mij nog op? Voor juridische bijstand wanneer nodig heb ik nooit op ACV moeten rekenen en voor correcte interpretatie van de RVA-regels ook niet.

Mijn vraag was/is eerder als ACOD Spoor staakt: komt dit uit de stakerskas van ACOD Spoor of komt dit uit de "grote" stakerskas van het ACOD?

de kleine vakbonden worden betaald door de spoorleden vermits enkel werknemers van het spoor lid kunnen worden.

Dat kan toch niet anders dan dat die hun stakerskassen jaarlijks zo goed als leeg zijn denk ik dan. Of ze betalen tout court geen vergoedingen uit...

EDIT: Nevermind: de kleine bonden beperken blijkbaar het aantal dagen dat ze vergoeden maar "roteren" uiteraard.

Waar is het lijstje van redelijke compromissen die deze stakers wél bereid zouden zijn te sluiten?
Genre betere werkroosters voor 60+ werknemers of extra verlofdagen (zoals in de zorg).

Of is het gewoon: wij blijven reizigers kl*ten totdat we onze zin krijgen?
Zoals gezegd we zijn bereid langer te werken want 90% van ons moet sowieso al tot 58-60 blijven omdat we te laat zijn begonnen. Het gaat er meer omdat we minder pensioen gaan hebben om langer te moeten blijven.
En weer 600+ miljoen besparen maar wel meer verwachten is gewoon onmogelijk.

En dat gedeelte ligt in handen van de staat.

Laatst bewerkt:
Zoals gezegd we zijn bereid langer te werken want 90% van ons moet sowieso al tot 58-60 blijven omdat we te laat zijn begonnen. Het gaat er meer omdat we minder pensioen gaan hebben om langer te moeten blijven.

En dat gedeelte ligt in handen van de staat.

Maar dat geldt voor iedereen die een openbaar/statutair pensioen gaat ontvangen, evenzeer voor leerkrachten of ambtenaren. Bovendien is 58 of 60 ook maar een grap als de verpleegster/verpleger met nachtshiften wél tot haar 67e moet werken (al krijgt die wel extra verlofdagen).

Waarom is dat voor de NMBS zo'n onverteerbare ramp?
Zeker aangezien er voor de oudere garde (wééral) overgangsmaatregelen voorzien gaan worden.

Je kan moeilijk ontkennen dat zeker kleine spoorvakbonden misbruik maken van hun sleutelpositie binnen een groot bedrijf.
Waarom neemt onderwijs "genoegen" met 1 à 2 stakingsdagen tot dusver en de NMBS moet er al 9 (!!!) hebben, en de teller bij de NMBS loopt nog verder op?

Onderwijs kan ook de samenleving platleggen, maar leerkrachten hebben duidelijk meer trots in hun beroep.
Maar zeg het maar snel: het zal een gemakkelijkere job zijn...

Maar dat geldt voor iedereen die een openbaar/statutair pensioen gaat ontvangen, evenzeer voor leerkrachten of ambtenaren. Bovendien is 58 of 60 ook maar een grap als de verpleegster/verpleger met nachtshiften wél tot haar 67e moet werken (al krijgt die wel extra verlofdagen).

Zeker aangezien er voor de oudere garde (wééral) overgangsmaatregelen voorzien gaan worden.

Je kan moeilijk ontkennen dat zeker kleine spoorvakbonden misbruik maken van hun sleutelpositie binnen een groot bedrijf.
Waarom neemt onderwijs "genoegen" met 1 à 2 stakingsdagen tot dusver en de NMBS moet er al 9 (!!!) hebben, en de teller bij de NMBS loopt nog verder op?

Onderwijs kan ook de samenleving platleggen, maar leerkrachten hebben duidelijk meer trots in hun beroep.

- Omdat ze de boel makkelijker kunnen blokkeren :p.

- Niemand geeft een bal om als er ergens een willekeurige overheidsadministratie staakt in Brussel. 99% van de bevolking voelt dat niet buiten een niet-beantwoorde telefoon :p. Bij het onderwijs heb je dan nog vaak rechtstreeks de leerlingen en ouders voor je neus. Ik zou toch niet graag oudercontacten organiseren na 10 dagen stakingen te organiseren in een semester :p. Je gaat iets horen van die ouders :p.

- De meesten staken nog niet omdat er nog niets op papier staat. We weten niet wat Jambon gaat uitvinden voor de ambtenarenpensioenen.

- Ik denk bij de NMBS dat er meer "competitie" is tussen vakbonden terwijl je dat elders minder of niet hebt.

Het gaat er meer omdat we minder pensioen gaan hebben om langer te moeten blijven.
Dus in lijn met zoals ongeveer al de rest van de nog werkende bevolking? Ja een regelrechte schande! :unsure:

Oftewel is de communicatie van die vakbondsafgevaardigden in de media de afgelopen gewoon rotslecht, oftewel is het stakend personeel bij de NMBS met momenten toch een ietsie pietsie wereldvreemd.
Ik hoor als een van de voornaamste problemen het te belastende werkschema dat vaak springt tussen shiften met daarbij érg vroege ochtenden. Lijkt mij iets dat NMBS net als andere bedrijven met volcontinu systeem grotendeels kan oplossen door meer met premies, ADV dagen en met vaste ploegen te werken in plaats van volk 10 jaar vroeger op pensioen te gaan sturen op kosten van de maatschappij.

Voor de rest is het ook een ramp maar NMBS laat zich niet droog in de poep pakken door de staat zoals al de rest.

Terug
Bovenaan