U wekker gaat elke dag +- op het zelfde uur af. Ik sta nu sinds een jaar ook elke dag om 3u45 en dat is wel degelijk een groot verschil met elke dag een ander uur.Pikachu, de hospitalisatieverzekering van de NMBS is wel degelijk bij de beste van het land (er is niet eentje de beste, dat hangt af van welke ziekte je hebt).
Ook weekendwerk en shiftwerk is niet vreemd aan veel andere jobs, vaak zonder de compensatie die er gekregen wordt. Net nog met de treinbegeleidster gesproken die haar wekker om 2u30 gezet had en die bezig was dat het "anders" is voor de mensen met een dagdienst zoals ik. Ze vergeet even dat ik slechts 2 uur later mijn wekker had en pas om 19u thuis zal zijn.
Spoorvakbonden pakken het imho communicatief héél slecht aan. Er zijn zeker zware zaken aan de job van treinbestuurder, maar die grens van 55 hadden ze al lang moeten durven loslaten en een realistischer getal geplakt hebben met maatregelen dat je bvb vanaf de leeftijd van 50 jaar kan kiezen om énkel nog ochtenddiensten of avonddiensten te doen en geen wisselende regelingen meer te hebben.
50+ geen wisselende regelingen meer zorgt er enkel voor dat de andere nog zwaardere reeksen krijgen.
.
.