Tijdens mijn treinrit gisteren nog maar eens begrepen waarom sommige mensen er toch liever voor kiezen om met de wagen naar hun werk in Brussel te gaan...
Ik stapte gisteren op de trein in Brussel-Noord richting Aalst & Gent-Sint-Pieters en vulde zoals steeds onmiddellijk bij het opstappen met tienrittenkaart in (die weliswaar slechts in 1 op de 20 gevallen eens gecontroleerd wordt). Toen de trein vertrok in Brussel-Zuid stapten er drie jongeren op van het grootste uitschot dat ik al gezien had... Ik zat in een trein van het type break en in een deel van de wagon waar slechts drie rijen zitbanken zijn. Rechtover mij zat een meisje met haar hoofdtelefoon op half in te dutten, schuin links van mij zat nog een deftig persoon die van zijn werk kwam. Twee van die drie jongeren zetten zich neer, één naast dat meisje en de andere rechtover die andere persoon, ze begonnen luid tegen elkaar te praten (lees: roepen) in het Arabisch en gedroegen zich enorm agressief. De andere was ondertussen naar een andere wagon gestapt. Tegen dat de trein in Liedekerke stopte was de derde er terug bij en begonnen ze met drie luid te praten, hij had zich naast die persoon gezet. Ik zag aan die mens dat hij duidelijk niet op zijn gemak zat. In Liedekerke stapten er twee uit en gingen rondkijken op het perron, de andere die nog in de trein zat riep hen iets toe door het raampje en toen die andere twee antwoordden maakte hij zich uit de voeten. In het station van Erembodegem waren ze daar plots weer alle drie, en ze gingen zich op hun luide agressieve manier weer op hun zelfde plaats zetten. In Aalst weer hetzelfde scenario, twee van de drie stapten uit en de derde bleef zitten. Een geluk dat ik er daar ook uit moest en met mij die andere persoon en dat meisje. Die drie jongemannen waren duidelijk aan het zwartrijden en probeerden de treinbegeleider te ontlopen, waarbij ze zich dan nog eens uitermate luidruchtig, agressief en intimiderend gedroegen.