Even de cijfers opgezocht om eerst een basis te geven:
(1) = het aantal studenten die EEN opleiding onderwijs volgen (hogeschool)
(2) = het aantal studenten die studeert aan een hogeschool (dus alle professionele bachelors)
(3) = het aantal studenten hoger onderwijs (incl unief, ...)
4-6: het aantal studenten onderwijs voor kleuteronderwijzer, leerkracht lager/middelbaar
Het aantal studenten hoger onderwijs die een onderwijsopleiding studeren is dus relatief verminderd tegenover de oudst beschikbare cijfers met 40% (kleuter), 29% (lager) en 26% (middelbaar).
Geen probleem als het aantal leerlingen stabiel blijft? Toch wel, want:
1) Het aantal leerlingen stijgt nog elk jaar (cijfers 2020-21 tegenover 2008-09):
Kleuter 260031 245459 +5,93%
Lager 467136 409425 +14,10%
Secundair 483317 461626 +4,7%
2) Als je dan kijkt naar de leeftijdsverdeling van leerkrachten, dan zie je bvb voor basisonderwijs (wat me personlijk het meest interesseert):
Leeftijd 2021 2008 (laatst beschikbare cijfers)
20-29 13.931 14869
30-39 20.330 17750
40-49 16.923 20098
50-59 15.538 14374
60+ 2.634 1841
Betekent dus dat er de komende jaren relatief een stuk meer (2000) mensen zullen stoppen dan in 2008, die we moeten vervangen met in verhouding minder nieuwe instroom.
We zitten imho niet meer in de fase waarbij we enkel gaan moeten kijken hoe we leraren extra kunnen laten instromen/minder uitstroom hebben, maar ook hoe we de uren gaan opvullen van leerlingen die geen les krijgen. In het middelbaar is dit "redelijk" haalbaar via zelfstudie, maar hoe doen we het in het lager? Klassen van 30-40 leerlingen voor 1 leerkracht is geen optie en zelfstudie héél beperkt.
Jullie ideeën?
(1) = het aantal studenten die EEN opleiding onderwijs volgen (hogeschool)
(2) = het aantal studenten die studeert aan een hogeschool (dus alle professionele bachelors)
(3) = het aantal studenten hoger onderwijs (incl unief, ...)
4-6: het aantal studenten onderwijs voor kleuteronderwijzer, leerkracht lager/middelbaar
Code:
Jaar Studenten Studenten Stu. Hoger WAARVAN...
Onderwijs Hogeschool Onderwijs Kleuter Lager Middelbaar
(1) (2) (3) (4) (5) (6) (1)/(2) (1)/(3) (4)/(3) (5)/(3) (6)/(3)
2007-2008 18.058 81.666 175.228 3.882 5.514 8.662 22,11% 10,31% 2,22% 3,15% 4,94%
2008-2009 18.664 85.763 187.785 3.834 5.490 9.320 21,76% 9,94% 2,04% 2,92% 4,96%
2009-2010 20.036 89.263 196.226 4.250 5.142 9.722 22,45% 10,21% 2,17% 2,62% 4,95%
2010-2011 22.490 95.653 207.954 4.624 6.770 11.096 23,51% 10,81% 2,22% 3,26% 5,34%
2011-2012 23.423 101.283 219.008 5.132 7.060 11.231 23,13% 10,70% 2,34% 3,22% 5,13%
2012-2013 23.045 103.417 224.947 5.025 7.174 10.846 22,28% 10,24% 2,23% 3,19% 4,82%
2013-2014 22.705 106.434 229.923 5.048 7.314 10.343* 21,33% 9,88% 2,20% 3,18% 4,50%
2014-2015 22.364 108.920 232.435 5.071 7.453 9.840 20,53% 9,62% 2,18% 3,21% 4,23%
2015-2016 20.997 116.851 234.971 4.827 6.811 9.339 17,97% 8,94% 2,05% 2,90% 3,97%
2016-2017 19.783 116.598 236.760 4.457 6.487 8.839* 16,97% 8,36% 1,88% 2,74% 3,73%
2017-2018 18.679 113.575 239.152 4.087 6.163 8.429 16,45% 7,81% 1,71% 2,58% 3,52%
2018-2019 17.687 112.598 240.332 3.741 6.008 7.938 15,71% 7,36% 1,56% 2,50% 3,30%
2019-2020 18.222 112.526 261.826 3.561 5.812 8.849 16,19% 6,96% 1,36% 2,22% 3,38%
2020-2021 19.633 116.271 271.508 3.589 6.029 9.890 16,89% 7,23% 1,32% 2,22% 3,64%
Het aantal studenten hoger onderwijs die een onderwijsopleiding studeren is dus relatief verminderd tegenover de oudst beschikbare cijfers met 40% (kleuter), 29% (lager) en 26% (middelbaar).
Geen probleem als het aantal leerlingen stabiel blijft? Toch wel, want:
1) Het aantal leerlingen stijgt nog elk jaar (cijfers 2020-21 tegenover 2008-09):
Kleuter 260031 245459 +5,93%
Lager 467136 409425 +14,10%
Secundair 483317 461626 +4,7%
2) Als je dan kijkt naar de leeftijdsverdeling van leerkrachten, dan zie je bvb voor basisonderwijs (wat me personlijk het meest interesseert):
Leeftijd 2021 2008 (laatst beschikbare cijfers)
20-29 13.931 14869
30-39 20.330 17750
40-49 16.923 20098
50-59 15.538 14374
60+ 2.634 1841
Betekent dus dat er de komende jaren relatief een stuk meer (2000) mensen zullen stoppen dan in 2008, die we moeten vervangen met in verhouding minder nieuwe instroom.
We zitten imho niet meer in de fase waarbij we enkel gaan moeten kijken hoe we leraren extra kunnen laten instromen/minder uitstroom hebben, maar ook hoe we de uren gaan opvullen van leerlingen die geen les krijgen. In het middelbaar is dit "redelijk" haalbaar via zelfstudie, maar hoe doen we het in het lager? Klassen van 30-40 leerlingen voor 1 leerkracht is geen optie en zelfstudie héél beperkt.
Jullie ideeën?
Laatst bewerkt: