Het LEGO-topic

Ik heb deze nog op zolder liggen;


7745-1.jpg

Nice! Als kind had ik zelf de 9V-treinen (mijn eerste toen ik 6 jaar was). De 12V-boot heb ik toen juist gemist. :) Een kameraad van mij had wel deze trein en ook de gele goederentrein van het "12V-tijdperk" (7735). Dat waren wel de meest gekende treinen op het 12V-systeem, maar die hadden ook nog andere chique treinen (Google maar eens 7725, 7730, 7740, 7750, 7755, ...). Wat ook leuk was aan die treinen was dat je een sticker sheet had van verschillende Europese spoorwegmaatschappijen en zo je trein wat "customizable" was. Op deze foto zie je DB (Duitsland), maar er waren ook stickers voor bijv. SNCF (Frankrijk), NS (Nederland) en zelfs de Belgische spoorwegen als ik het mij goed herinner. :)

Vanuit technisch standpunt was het 12V-systeem zeker niet het beste, want zo een middenrail als voeding voor de treinen was absoluut niet ideaal. Maar alle accessoires die LEGO bij de treinen verkocht (bedienbare wissels met motortje, stoplichtjes, decouplers voor wagons, bedienbare overwegen met rode flikkerende lampjes, verlichting voor perrons, ...) maakte wel dat de mogelijkheden qua bediening wat in de buurt kwam van een "echte" trein modelbaan zoals bijv. Marklin, ROCO, Trix, etc. 12V had ook als extra nadeel dat stof op de middenrail wel eens voor slecht contact zorgde en dat de treinen bijgevolg niet reden. Een probleem dat het 9V-systeem ook had.

Ik begrijp wel dat LEGO nu hun rails als volledig plastiek hebben en de treinen op batterijen. Dat is gemakkelijker te produceren en veiliger voor kinderen. In dat huidige systeem is het ook heel moeilijk om echte stoplichten te maken waarop de treinen reageren. Toch hoop ik nog altijd stilletjes dat LEGO toch terug komt met een native systeem om spoorweg wissels te automatiseren met een motortje. :) Al bestaan daar wel 3rd party producten voor ondertussen, bijv. 4DBrix. Interessant aan 4DBrix zijn ook de bochten van grotere radius en andere soorten wissels.

Je hoort het al: ik ben wel vrij begeesterd door LEGO. :p Al heb ik jammer genoeg op ons appartement geen plaats om sets te maken en uit te stallen... In ons nieuwe huis (afwerkingsfase) is wel een gegoten kelder voorzien met LEGO-kamer van zo'n 40 vierkante meter. Het is de bedoeling om daar een stad te gaan bouwen van 12x24 baseplates op een op maat gemaakte tafel.

Ik heb (sealed) in mijn bezit: alle modulars (behalve het buitenbeentje Market Street), Creator Expert pretpark (buiten de eerste paardenmolen), alle AFOL trains (Emerald Night, Horizon Express, Maersk, Crocodile, ...), Creator Expert auto's (buiten de Caterham), ... alles bij elkaar bijna voor 14K euro laatste keer toen ik winkelwaarde in Excel had uitgerekend. Laatste aankopen: Haunted House en Medieval Blacksmith. En ik hoop uiteraard dat onze 3 maand oude zoon mij binnen enkele jaren met alle plezier gaat helpen met bouwen aan de LEGO-stad. :biglaugh: Maar LEGO is idd heel duur, dus ik ben wel een pak selectiever geworden dan vroeger... Grote sets (zoals de eerder vermelde 2 laatste aankopen) koop ik alleen aan als er minstens 10-15% korting op is. Modulars, AFOL trains en Creator Expert staan bij mij op nummer 1 om te kopen. Voor de rest zal dat sterk afhangen van wat onze zoon leuk vind.

In de tussentijd houd ik mij soms bezig met mini-projecten zoals dit:

t1.jpg
 
Deze had ik ook nog erbij;


e39456e5-4b72-4615-9e96-6bbb8a4cd4e1.jpg
Die set is legendarisch. :bow: Enigste gemotoriseerde overweg met lichtjes die LEGO in heel zijn geschiedenis heeft gemaakt. Draag maar goed zorg voor die set: als je ook interesse hebt om ze te verkopen op een site als Tweedehands, daar zul je nog van verschieten wat mensen ervoor willen betalen. :biglaugh:
 
Die set is legendarisch. :bow: Enigste gemotoriseerde overweg met lichtjes die LEGO in heel zijn geschiedenis heeft gemaakt. Draag maar goed zorg voor die set: als je ook interesse hebt om ze te verkopen op een site als Tweedehands, daar zul je nog van verschieten wat mensen ervoor willen betalen. :biglaugh:
Ah merci. Werkt nog tip top 😀
 
maar ben toch teleurgesteld dat er opnieuw geen BMW tussen zit
Waarschijnlijk een licensing-issue. Die merken vragen grof geld om hun designs / logo's door anderen te laten gebruiken, daarom ook dat die sets zo duur zijn (dubbelop duur).
 
Waarschijnlijk een licensing-issue. Die merken vragen grof geld om hun designs / logo's door anderen te laten gebruiken, daarom ook dat die sets zo duur zijn (dubbelop duur).

Ja, akkoord, waarschijnlijk is dat zo. Maar toch: ze hebben in het verleden als een BMW-model released ooit. De connecties met BMW zijn er dus wel. Dus ja, nog altijd fingers crossed voor BMW Speed Champions in 2022 hier. :)

 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze nog op zolder liggen;


7745-1.jpg
Dit model heb ik een aantal weken geleden verkocht (zolders ouders aan het opruimen). Compleet in werkende staat de vraagprijs voor gekregen, zonder te moeten pingelen. Heeft exact 1u online gestaan.
Idem voor piratenboot, en alles wat met ridders te maken heeft.
Heb nog heel veel vintage lego staan (jaren 80) dat nog online gezet moet worden...

Zelfde voor lego technics, nog vele complete sets staan van jaren 80.
 
Laatst bewerkt:
Dit model heb ik een aantal weken geleden verkocht (zolders ouders aan het opruimen). Compleet in werkende staat de vraagprijs voor gekregen, zonder te moeten pingelen. Heeft exact 1u online gestaan.
Idem voor piratenboot, en alles wat met ridders te maken heeft.
Heb nog heel veel vintage lego staan (jaren 80) dat nog online gezet moet worden...

Zelfde voor lego technics, nog vele complete sets staan van jaren 80.
Ik de k niet dat ik deze ooit weg zal doen
Maar ik heb ook wel nog veel ‘80’s lego. Vooral de ruimte


6970-1.jpg


6930-1.jpg
 
Ik de k niet dat ik deze ooit weg zal doen
Maar ik heb ook wel nog veel ‘80’s lego. Vooral de ruimte


6970-1.jpg


6930-1.jpg
Hehe, "Classic Space" was ook geweldig en al helemaal met die maankrater baseplates. :love: Maar die boot heb ik zelf juist gemist (geboren in 86). De eerste space sets die ik zelf als kind had, dateren van na deze reeks. Wel leuke evolutie van het LEGO Space theme doorheen de decennia (zijn YouTube-video's van te vinden). En ook nice dat ze nu veel sets maken van de echte ruimtevaart.

Edit

Die eerste set met de rechte rail is precies wel de spirituele voorloper van de space monorail (6990). :)
 
Laatst bewerkt:
Kwam zo onlangs bij een maat, hij ging deze weg gooien omdat er blokskes tekort waren: Lego Technic 8880
Snel fkes in tussen gekomen, via bricklink besteld en opnieuw gemaakt.

Zelf via 2ehands setje 8862 gekocht, gemaakt en helaas weggestopt
Ik wou eigenlijk als trouwverjaardag deze: Lego Star Wars Destroyer
Maja, waar ga ik da nu weer zetten >_>
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan