Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Iemand een idee wat de EVSE led (rood) is bij de Shell Recharge DPM module ? Ik ben 100% zeker dat die voordien brandde. Nu ze iets veranderd hebben aan mijn Load Balancing is die LED permanent uit.

EDIT: ondertussen online na wat zoeken de manual gevonden : https://laadkompas.my.salesforce.co...7/BVs24SVIN0hS__bt9EfGUU41fVfmT0o2JiTZUTiwyrk .
Als de LED niet brandt betekent het dat DPM niet actief is !!! Djezus, knoeiers !

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog een analoge teller, de load balancer werkt met CT klemmen ipv P1 poort. Helaas zie ik altijd '0w usage' dus ik denk dat er iets mis mee is 😕
De CT's zijn niet per ongeluk over dezelfde geleider gezet?
Kan je wat foto's delen? Wat technische details? Ik vind het wel interessant. :p

Sinds gisteren hebben we hier de Smappee EV Wall.

Momenteel nog geen EV, maar enkel een hybride Mercedes GLA van 2023. De nieuwe EV komt volgende maand pas (Tesla MY).

We hebben de GLA gisteren en vandaag al proberen te laden en dat lukt, maar we merken ook dat de laadsessie regelmatig "in pauze" gaat. Weet iemand wat daar de reden van is? Hij gaat vooral vaak in pauze bij "Smart Charging". Bij "Standard Charging" lijkt het veel minder tot niet voor te vallen.

Voorlopig nog maar relatief korte laadsessies kunnen doen, dus nog niet zoveel ervaring met het gebruik van de laadpaal...

Iemand een idee wat de EVSE led (rood) is bij de Shell Recharge DPM module ? Ik ben 100% zeker dat die voordien brandde. Nu ze iets veranderd hebben aan mijn Load Balancing is die LED permanent uit.
...
Als de LED niet brandt betekent het dat DPM niet actief is !!! Djezus, knoeiers !

Volgens hun technische support ziet alles er goed uit, en is -letterlijk- case closed. Dus ik moet hen maar op hun communicantenzieltje vertrouwen dat mijn Load Balancing werkt, zelfs al geeft de DPM module zelf aan dat hij niet werkt... :rolleyes:

Volgens hun technische support ziet alles er goed uit, en is -letterlijk- case closed. Dus ik moet hen maar op hun communicantenzieltje vertrouwen dat mijn Load Balancing werkt, zelfs al geeft de DPM module zelf aan dat hij niet werkt... :rolleyes:
Wat zegt de keurder er van?

Wat zegt de keurder er van?

De hele installatie is weken geleden al volledig goedgekeurd. Op het keuringsverslag zie ik ook een foto waaruit blijkt dat die led ook brandde toen. Heb hen deze ook een foto van nu (LED uit) gestuurd. Antwoord: we zien geen problemen, en zullen dan ook het support ticket sluiten.

Enige manier om dat te testen lijkt me van hier thuis redelijk wat load te genereren en dan zien of a) de laadpaal idd minder vermogen begint te geven, of b) de 40A automaat eruit knalt. Niet bepaald een test die ik wil doen eigenlijk :p.

Laatst bewerkt:
Enige manier om dat te testen lijkt me van hier thuis redelijk wat load te genereren en dan zien of a) de laadpaal idd minder vermogen begint te geven, of b) de 40A automaat eruit knalt. Niet bepaald een test die ik wil doen eigenlijk :p.

Vanavond dan toch maar eens getest : auto opladen en tegelijk mijn elektrisch vuurtje aan... 46 A (gelukkig knalt een automaat er blijkbaar nog zo snel niet uit) !!!! Dus zoals verwacht is het overduidelijk dat de Load Balancing niet werkt. Dat ze dan het lef hebben om te zeggen dat ze gecheckt hebben en dat alles er goed uitziet, terwijl hun eigen f*cking manual zegt dat die LED moet branden en ik een foto doorgestuurd heb waarin te zien is dat die LED niet brandt. *zucht*

Het meten was overigens nog geinig, doordat ik nog een analoge meter heb. Ge moet dus timen hoe snel die schijf ronddraait om dan uit te rekenen hoeveel kW er gemeten wordt :p.

Vanavond dan toch maar eens getest : auto opladen en tegelijk mijn elektrisch vuurtje aan... 46 A (gelukkig knalt een automaat er blijkbaar nog zo snel niet uit) !!!! Dus zoals verwacht is het overduidelijk dat de Load Balancing niet werkt. Dat ze dan het lef hebben om te zeggen dat ze gecheckt hebben en dat alles er goed uitziet, terwijl hun eigen f*cking manual zegt dat die LED moet branden en ik een foto doorgestuurd heb waarin te zien is dat die LED niet brandt. *zucht*

Het meten was overigens nog geinig, doordat ik nog een analoge meter heb. Ge moet dus timen hoe snel die schijf ronddraait om dan uit te rekenen hoeveel kW er gemeten wordt :p.
Dat zijn toch new motion laadpalen? Misschien dat zoeken daarop je wel een oplossing geeft. Op tweakers is er ook een groot laadpalen topic.

Dat zijn toch new motion laadpalen? Misschien dat zoeken daarop je wel een oplossing geeft. Op tweakers is er ook een groot laadpalen topic.

Ik heb de volledige installatie-manual van die laadpalen. Vroeger was dat New Motion, nu Shell Recharge. Die New Motions waren bvb qua DPM ook lichtjes anders (de LEDs hebben andere namen).
Maar het is duidelijk dat er iets niet ok werkt, alleen is de vraag waaraan het ligt. Die EVSE LED heeft sinds installatie eind december, tot ergens deze week, ook altijd gebrand. Deze week, nadat ze me laten weten dat ze iets aangepast hebben, is die LED ineens uit, en nu blijkt uit mijn test ook duidelijk dat de load balancing niet werkt.
Volgens de Troubleshooting Sectie in de manual, kun je het volgende checken als die LED niet brandt :

Laadpunt is niet ingeschakeld Het laadpunt inschakelen
Dynamic Power Management is niet
geconfigureerd in het laadpunt.
Gebruik de Installer app om Dynamic Power Management te
configureren.
Dynamic Power Management is
geconfigureerd, maar er zijn de
laatste 10 seconden geen gegevens
van het laadpunt ontvangen.
1 Controleer of de DPM datakabel correct is aangesloten,
zoals in de afbeeldingen 49 en 50 wordt uitgelegd.
Controleer ook of de A- en B-draden niet zijn omgedraaid.
2 Controleer of de DPM datakabel beschadigingen heeft. Als
u beschadigingen vindt, vervangt of repareert u dan de
DPM datakabel.
De DPM datakabel is niet correct
aangesloten
De DPM datakabel is beschadigd
Het laadpunt is mogelijk defect Neem contact op met uw lokale Shell Recharge
Installatiedesk.

Dus allemaal zaken waar ik weinig kan aan doen/veranderen. Het kan dus wel een defect zijn, maar het feit dat het optrad net wanneer zij iets veranderden is wellicht geen toeval. Maar het is dus sowieso Shell Recharge zelf die het moet fixen, ik kan hier van mijn kant niets doen.

Het frustrerende is vooral dat Tech Support rond de pot draait. Ze belden me daarnet zelf op (is blijkbaar uit Nederland). Dan kwam het voorstel dat ze de laadpaal lager dan 32A instellen, en stelde hij ook voor dat ik zou verzwaren naar een 3-faze aansluiting. Dat is gewoon allemaal naast de kwestie, het issue is simpelweg dat de loadbalancing niet werkt. Het is ook zeer frustrerend dat ze zo vaag communiceren over de instelling van de DPM, waarbij ze soms precies de ingestelde stroom van de laadpaal (32A) en de ingestelde max stroom in huis (40A) door mekaar mixen. Zelfs als de DPM nu ineens weer werkt (i.e. de LED brandt weer) ga ik toch nog mijn twijfels blijven hebben over hoe het geconfigureerd is, al is ook dat iets dat ik in principe wel gemakkelijk ga kunnen testen.
Is ook gewoon absurd dat je dat nergens in je account kunt nakijken.

Ook hilarisch: in mijn mail naar hen had ik het dus over een 'elektrisch vuurtje', namelijk mijn bijverwarming van 2000W hier. Blijkbaar gebruiken ze die term daar niet in Nederland, want die gast dacht dat mijn laadpaal in de fik gevlogen was :D.

EDIT: langs hunne kant zien ze ook niets verkeerd, en er zal iemand moeten langskomen. :sop:

Laatst bewerkt:

Die 46A is dat gemeten of berekend uit schijfje?

46A - 1 fase veronderstel ik? (Een kleine 11 kW).
Want als je 46 A er doorjaagt via 3 fase dan gaat uwe automaat (zekering) serieus beginnen smeulen ;)

Wat voor zekering heb je dan? 50A? Dat is toch wel een stevige automaat.

Die 46A is dat gemeten of berekend uit schijfje?

Berekend, maar ik mag er van uitgaan dat die meter geijkt is. Op de meter staat dat hij 375 omwentelingen doet voor 1 kWh. Dus heb gewoon gechronometreerd hoe lang hij over 10 omwentelingen doet, en van daar dan verder gerekend.

Berekend, maar ik mag er van uitgaan dat die meter geijkt is. Op de meter staat dat hij 375 omwentelingen doet voor 1 kWh. Dus heb gewoon gechronometreerd hoe lang hij over 10 omwentelingen doet, en van daar dan verder gerekend.
7.6 kW 7.4 kW oplaadsnelheid dan + 3,x kW voor uw vuurtje en andere dingen in huis? Dat klinkt wel ergens realistisch.

Laatst bewerkt:
46A - 1 fase veronderstel ik? (Een kleine 11 kW).
Want als je 46 A er doorjaagt via 3 fase dan gaat uwe automaat (zekering) serieus beginnen smeulen ;)
Wat voor zekering heb je dan? 50A? Dat is toch wel een stevige automaat.

Hoofdautomaat in de meterkast is 50A, maar elektricien heeft daarachter dan in mijn eigen zekeringskast een rem-automaat van 40A gestoken. Die zit achter de 300mA/63A hoofddifferentieel.
Alles inderdaad op 1 faze.

7.6 kW oplaadsnelheid dan + 3,x kW voor uw vuurtje en andere dingen in huis? Dat klinkt wel ergens realistisch.

Inderdaad, daarna ook gemeten met vuurtje uit, en tegelijk waren mijn vrouw en kinderen al naar de slaapkamer, dus de verlichting beneden en grote TV ook uit, en dan mat ik 2.2kW minder (en zat ik terug onder de 40A). Vuurtje is 2kW, dus TV en verlichting (gedimde hallogeens) moeten iets van 200W zijn, wat zeker ook realistisch is.
App van mijn wagen geeft een laadsnelheid van 7.1kW, maar ik meen dat er sowieso wat verlies is in een laadpaal, dus laadpaal zelf zal wel de volle 32A / 7.4kW verstoken.

App van mijn wagen geeft een laadsnelheid van 7.1kW, maar ik meen dat er sowieso wat verlies is in een laadpaal, dus laadpaal zelf zal wel de volle 32A / 7.4kW verstoken.
Ja er is hier ook een licht verlies.

Ik heb de Cupra Born, vorige week, even uitgetest. Laden aan 11 kW is in praktijk 10.x kW.
Maar mijn laadbox kan tot 22 kW gaan, dus stel ik de laadsnelheid hoger in (Tussen 13.8 kW & 22 kW) dan zie ik als laadsnelheid 11.2 kW staan.

Dat kan kloppen, want volgens de fabrikant kan de Cupra maximaal laden aan 11kW (in praktijk 11,2 kW blijkbaar, een afwijking naar boven)
En ik heb wel laadverlies maar ik heb de laadsnelheid dus hoger ingesteld.

- Zekering kan gaan tem 22 kW
- Laadbox kan gaan tem 22 kW
- De wagen zelf tem 11 kW (in praktijk 11,2 kW)

Iemand die weet wat de exacte regelgeving is rond de volgende situatie?

Er zijn in mijn buurt (Aarschot en omstreken) een reeks laadpalen van Allego beschikbaar. Meestal gaat het om een laadpaal met twee stekkers en twee parkeerplaatsen die voorbehouden zijn voor EV's. Nu is het zo dat bij sommige van deze locaties één van de twee parkeerplaatsen is aangeduid met een groot blauw "AUTODELEN" bord. Mijn vraag is, A) mag je hier nu eigenlijk (overdag) staan om te laden als die plaats niet bezet is door een Cambio wagen? En B) mag je eventueel op een aangrenzende parkeerplaats staan en de "autodeel" zijde van de laadpaal gebruiken (mits je laadkabel lang genoeg is)?

Wat vraag A en puur het parkeren betreft neem ik aan dat het waarschijnlijk niet is toegelaten, maar wil het toch eens checken voor de zekerheid. Op de website van stad Gent staat bijvoorbeeld:
Aan veel publieke laadpalen is ook een autodeelplaats voorzien. Deze plaatsen worden aangeduid met het onderbord “autodelen”. Hier mogen enkel voertuigen opladen die beschikken over een geldige parkeervergunning autodelen.
Dit zegt heel duidelijk dat het niet mag, maar voor gemeente Aarschot kan ik niet meteen iets gelijkaardigs terug vinden, dus vraag ik mij af of elke gemeente hier zijn aparte regelgeving rond heeft.

Op zich snap ik het wel en heb ik er ook al het begrip voor dat Cambio (in dit geval) die plaatsen reserveert voor hun auto's, die moeten immers ergens kunnen staan en opgeladen kunnen worden. Dat ze dit delen met Allego, daar kan ik mij ook nog wel in vinden, zo sparen ze geld uit om zelf nog ergens een aparte laadpaal neer te ploffen. Het is gewoon een beetje sneu dat deze laadpalen wel publiek staan en zichtbaar zijn in alle charging apps, maar je ze in feite niet kan of mag benutten.

Als dat onderbord daar staat dan mogen daar inderdaad alleen deelwagens parkeren...
Is inderdaad klote, want app geeft aan dat er een laadpunt beschikbaar is, dan kom ja daar aan en staat er zo'n deelwagen niet eens op te laden, maar ze pakken dus wel een laadplaats in...

Ik stond daarstraks aan de Albert Heijn in Westmeerbeek bij Shell Recharge laadpalen.
Maar hoe laad je daar op met zo'n Shell Recharge laadpas? Ik wilde dat eens proberen maar het lukte gewoon niet.

Ik steek de kabel in de auto, daarna de kabel in de laadpaal. Ik zit maar te swipen met de laadpas (de achterkant waar de magneetstrook en QR code zich bevinden) en dan brandt het lichtje gewoon rood ipv groen. (waar de kabel insteekt)

Wat doe ik verkeerd?

Dit is de voorzijde

20230303-232014.jpg

Dit is de achterzijde van mijn kaart (magneetstrip en QR code)

Screenshot-2023-03-03-232934.jpg

Laatst bewerkt:
De magneetstrip en QR code zijn volgens mij niet relevant. Dat werkt met RFID. Het rode lichtje lijkt te bevestigen dat je kaart uitgelezen wordt.
Maar het rode lichtje geeft denk ik ook aan dat je kaart niet werkt. Dus ga je dat bij je fleet manager moeten aangeven.

Terug
Bovenaan