Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Die MobilityPlus pipo's zijn toch eerste klas bricoleurs.

Can confirm, al telefonisch contact mee proberen opnemen, via mail/ticket en via Whatsapp. Gewoon geen antwoord al een hele week.

Heb sinds vandaag laadkaart van mijn werkgever van TotalEnergies en wil kunnen laden (en terugbetaald worden door mijn werkgever) op de laadpaal van mijn vrouw (MobilityPlus) dus.
Kent iemand van jullie het proces dat ik daarvoor moet ondernemen? Want erg behulpzaam zijn ze daar niet.

Screenshot-2026-06-26-at-17-19-31.png

Can confirm, al telefonisch contact mee proberen opnemen, via mail/ticket en via Whatsapp. Gewoon geen antwoord al een hele week.

Heb sinds vandaag laadkaart van mijn werkgever van TotalEnergies en wil kunnen laden (en terugbetaald worden door mijn werkgever) op de laadpaal van mijn vrouw (MobilityPlus) dus.
Kent iemand van jullie het proces dat ik daarvoor moet ondernemen? Want erg behulpzaam zijn ze daar niet.

Screenshot-2026-06-26-at-17-19-31.png

Het helpt dat mijn madam op HR werkt en een bureau deelt met de fleet manager....

Bij ons is - met toestemming van madam haar bedrijf - de laadpaal semi-publiek gezet. Aan (CREG + 10% markup voor mobi+)*1.21 (21% btw) tarief dat ze instellen. Heb wel 4x samen met de HR van de madam haar kant in een meeting moeten zitten.....

Fleet langs mijn kant heb ik geinformeerd, maar they didn't give a shit. Het enige wat ze zeiden was 'zolang we niks moeten doen en de prijs is niet belachelijk, is het OK'.

Normaal gezien zou het een standaard proces moeten zijn ondertussen. Anders een via fleet van de madam proberen ? Want die mobi+ sjarels zijn echt idioten. Heb ook de indruk dat ze daar intern niet getraind zijn, niks van elkaar weten, niet weten wanneer er veranderingen zijn. En dan 1 whatsapp box of mailbox waar je ping pong ping pong doet en het volgende antwoord is 'paal kan niet semi publiek' omdat de idioot van de bende daar weer tussen komt fietsen...

Het is hier ook nog niet in orde hoor. Enkel principe overeenkomt en alles staat klaar. Eens ik mijn EV krijg in november gaan ze de paal semi publiek zetten....

Bij een collega hebben ze gewoon 2 laadstations naast elkaar gezet. Geen van beide werkgevers wilde de markup voor thuisladen betalen.

Bij een collega hebben ze gewoon 2 laadstations naast elkaar gezet. Geen van beide werkgevers wilde de markup voor thuisladen betalen.
Al vaker zulke toeren gehoord. Compleet van de pot gerukt en gatachterlijk van die werkgevers, want ik neem aan dat er ook werknemers tussenzitten zonder eigen oprit, die dus altijd openbaar moeten gaan laden aan een hoger tarief dan ze zouden betalen aan de privélaadpaal van de partner van een werknemer, en misschien zelfs vaker gaan snelladen aan 3x dat tarief. En dat is dan waarschijnlijk wel oké.

Ik heb (eindelijk) na een dik jaar de Alfen van onder het stof gehaald en opnieuw geïnstalleerd, dit keer wel met directe internetverbinding via kabel.
Met de laadpaal en ACE Service installer login gedeeld door @aXl_ (waarvoor dank!) in de hand was ik er klaar voor, maar dat ging precies toch minder vlot dan gedacht :tongue:

ACE Service installer is niet beschikbaar voor MacOS dus dan maar de MyEve installer app op iphone. Laadpaal detecteren en inloggen ging probleemloos, so far so good.
Alleen vind ik die instellingen toch onduidelijk. De laadpaal was voorheen hard geplafonneerd op 10A (3N400V) / 6,9 kW en die cap was ook nog zichtbaar op het scherm van de laadpaal zelf. Alleen gaf My Eve niets van cap weer dus ik vind het heel onduidelijk wat nu juist van toepassing is.

Active load balancing blijkt vervolgens niet geactiveerd, was nochtans wel inbegrepen in de aanschafkost.
Ik heb ergens een oude windows laptop uit een kast gevist en nieuw leven ingeblazen, ACE Service Installer geïnstalleerd met de hoop daarop meer te kunnen, ingelogd maar ook daar zelfde probleem: active load balancing niet beschikbaar.

Dan maar gebeld naar Eneco maar daar moeten ze het doorzetten naar een andere dienst, de helpdesk kon me niet helpen. Active load balancing lijkt inbegrepen maar ze kunnen het niet activeren :sop:

Daarnaast ook nog wat opmerkingen dat het niet de bedoeling is dat ik de My Eve app gebruik (over ACE Service Installer heb ik maar gezwegen) en elke wijziging via hen aanvraag. Eve Connect is wel toegelaten maar die is niet compatibel met mijn laadpaal.

Ik zou graag de laadpaal koppelen aan mijn Niko EMS en daardoor laten aansturen, ik ben benieuwd of ze het gaan toelaten.
De laadpaal is 4j geleden geplaatst door de werkgever en dus afgeschreven en bijgevolg mijn eigendom. Als ik volledige controle wil moet ik het service contract op naam van de werkgever beëindigen.
Weet iemand wat de nadelen hiervan zijn?

Terug
Bovenaan