Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Zonder zonladen aan te duiden ga je gewoon een vast ingesteld kW gaan laden voor de hele periode dat je aan het laden bent. Als je 500W of 1kW opwekt ga je die uiteraard gebruiken maar je blijft laden aan het vastgestelde kW.

Zonladen wel aanduiden:
-Groen: gaat enkel je overschot van zonneenergie die je normaal injecteert gaan sturen richting de wagen, dit wil dus ook zeggen dat als je onder de 1,4kW aan het injecteren bent de laadpaal gaat stoppen.
-Comfort: hier kan je dan instellen dat je altijd minimaal 1,4kW wil laden (of hoger) zodanig dat de laadpaal niet uitvalt, stel dat je 2kW aan het opwekken bent dan gaat hij niet aan 1,4kW laden maar aan 2kW. En zo fluctueert die eigenlijk de hele dag door.

Dat laatste is wat ik nu doe, minimaal 1,4kW instellen.
Rond 10u heb ik een injectie van ongeveer 1,4kW en start ik het laden, gedurende de dag gaat dit dan automatisch richting het maximum van 3,2kW (in mijn geval) en zakt het terug naar 1,4kW rond 18u.
Als het een bewolkte dag is of volledige zonnige dag heb ik dus ongeveer 6u lang een nulverbruik, geen injectie en geen afname.
Als ik een wasmachine zou opzetten of iets anders dan past de paal zich aan om zo goed mogelijk dat nulverbruik te behouden.

Bij meer bewolkte dagen als ik echt moet zien dat er effectief wat geladen moet worden gaat die minimum van 1,4kW wel omhoog,

Verder moet je idd soms redeneren dat een slider van 4-11kW gaat wat je moet delen door 3 als je op 1 fase werkt.
mijn max opwekking is 3,6kW waar altijd een deel eigenverbruik van af gaat dus ik moet niet 3fase laden.
Tenzij ik het eens dringend nodig zou hebben maar dan zou ik eerder nog langs de baan aan een snellader gaan hangen voor enkele minuten.

Laatst bewerkt:
Voor ik mn EV had dacht ik aan een laadpaal maar dan moest ik mn oprit openbreken voor een nieuwe dikkere 4mm kabel.

Geen spijt want met de granny op een 2,5mm lukt perfect,alleen een legrand versterkt stopcontact geplaatst en apparte zekering.

Daarna eens een regelbare 6-8-10-13 A mennekes granny gekocht .
Af en toe eens op de app kijken b de solars en je weet hoeveel watt je zowat tussen welke uren hebt.
Ok je moet eens zelf moeite doen maar dat is de niet-investering het waard.

En je kan de wagen nog zelf zn laaduren instellen.

Was hier iemand met een homewizard app plug ??
Heb ook zoiets maar dat durf ik niet gebruiken wegens toch meer risico op brandgevaar met die spullen denk ik??

Zonder zonladen aan te duiden ga je gewoon een vast ingesteld kW gaan laden voor de hele periode dat je aan het laden bent. Als je 500W of 1kW opwekt ga je die uiteraard gebruiken maar je blijft laden aan het vastgestelde kW.

Zonladen wel aanduiden:
-Comfort: hier kan je dan instellen dat je altijd minimaal 1,4kW wil laden (of hoger) zodanig dat de laadpaal niet uitvalt, stel dat je 2kW aan het opwekken bent dan gaat hij niet aan 1,4kW laden maar aan 2kW. En zo fluctueert die eigenlijk de hele dag door.

Aha wacht. ik begrijp het. (denk ik) Dat is dus enkel van tel als je totaal gevraagde kW lager ligt dan de opbrengst van je panelen. Stel mijn totale max opbrengst is 2kW

Scenario 1: Gevraagde kW lager dan totale zonsopbrengst

Vast: Ik stel 1,4 kW in. Er is 2 kW zon maar hij laadt maar maximum aan 1,4kW. 0,6 verloren.
Comfort: Ik stel 1,4 kW in. Er is 2 kW zon, hij laadt aan 2kW waarbij de volledige opbrengst van de zon wordt benut. 0 verloren.

Scenario 2: Gevraagde kW hoger dan totale zonsopbrengst
Vast: Ik stel 3,2 in. Er is 2kW zon en hij laadt dus ook aan 3,2 waarbij 1,2 van het net gehaald wordt.
Comfort: Ik stel 3,2 in. Er is 2kW zon en hij laadt dus ook aan 3,2 waarbij 1,2 van het net gehaald wordt.

Of !!!!!

is die minimum waarde eigenlijk je load balancer die er ten alle tijden voor moet zorgen dat je net verbruik niet boven het totale aantal gevraagde minimum kW komt ?

Stel, ik stel 1,4 in zoals jij. Mijn net verbruik die de paal vraagt zal nooit hoger dan 1,4 kW zijn, de rest mag zo maximaal mogelijk aangevuld worden ?

Ligt dat nu echt aan mij dat ik het niet goed snap ?

Laatst bewerkt:
Aha wacht. ik begrijp het. (denk ik) Dat is dus enkel van tel als je totaal gevraagde kW lager ligt dan de opbrengst van je panelen. Stel mijn totale max opbrengst is 2kW

Scenario 1: Gevraagde kW lager dan totale zonsopbrengst

Vast: Ik stel 1,4 kW in. Er is 2 kW zon maar hij laadt maar maximum aan 1,4kW. 0,6 verloren. Klopt
Comfort: Ik stel 1,4 kW in. Er is 2 kW zon, hij laadt aan 2kW waarbij de volledige opbrengst van de zon wordt benut. 0 verloren. Klopt, uw gewone slider moet wel op de max staan van 11kW maar u comfort slider op 1,4kW

Scenario 2: Gevraagde kW hoger dan totale zonsopbrengst
Vast: Ik stel 3,2 in. Er is 2kW zon en hij laadt dus ook aan 3,2 waarbij 1,2 van het net gehaald wordt. Klopt
Comfort: Ik stel 3,2 in. Er is 2kW zon en hij laadt dus ook aan 3,2 waarbij 1,2 van het net gehaald wordt. Klopt

Of !!!!!

is die minimum waarde eigenlijk je load balancer die er ten alle tijden voor moet zorgen dat je net verbruik niet boven het totale aantal gevraagde minimum kW komt ? Klopt ook, stel opwekking van 3,5kW eigen verbruik van 0,5kW aan pc/frigo etc dus 3kW over dan ga je 3kW in de wagen stoppen, stel dat er een wolk komt en je opwekking zakt naar 2,5kW, eigen verbruik nog hetzelfde dan ga je 2kW in de wagen stoppen, stel dat er een dikkere wolk komt en je opwekking zakt naar 1,5kW, eigen verbruik nog hetzelfde dan ga je 1,4kW in de wagen stoppen aangezie dat het minimum is. Stel dat je eigen verbruik stijgt door iets dat aanslaat of in gang gezet wordt dan gaat het deel naar je auto ook zakken naar een soort van nulverbruik.
Stel, ik stel 1,4 in zoals jij. Mijn net verbruik die de paal vraagt zal nooit hoger dan 1,4 kW zijn, de rest mag zo maximaal mogelijk aangevuld worden ? Klopt

Ligt dat nu echt aan mij dat ik het niet goed snap ?

Voor ik mn EV had dacht ik aan een laadpaal maar dan moest ik mn oprit openbreken voor een nieuwe dikkere 4mm kabel.

Geen spijt want met de granny op een 2,5mm lukt perfect,alleen een legrand versterkt stopcontact geplaatst en apparte zekering.

Daarna eens een regelbare 6-8-10-13 A mennekes granny gekocht .
Af en toe eens op de app kijken b de solars en je weet hoeveel watt je zowat tussen welke uren hebt.
Ok je moet eens zelf moeite doen maar dat is de niet-investering het waard.

En je kan de wagen nog zelf zn laaduren instellen.

Heb ook zoiets maar dat durf ik niet gebruiken wegens toch meer risico op brandgevaar met die spullen denk ik??
Een laadpaal is eigenlijk duur voor wat je krijgt.

Als je 1 EV hebt, niet teveel kilometers maakt, weinig zonnepanelen hebt, de kosten niet vergoed krijgt door je werkgever en niet intelligent wilt laden, dan is een laadpaal weinig rendabel.

Hier kunnen we niet zonder laadpaal door 2 EV's die vrij veel kilometers maken en veel zonnestroom (1720 kWh in april). En vergoed door de werkgever. Een granny charger is dan zinloos.

Allez installateur toch nog afgekomen vandaag. Heeft 1,5u aan de paal zitten werken en dan moeten opgeven want hij vond het probleem niet. Ondertussen ook mijn elektriciteitskast het slot kapot getrokken. Merci kerel !

Eerst een hoop verwijten dat de paal communiceert via wifi en de Homewizard waarna hij dus zegt dat da het probleem is, dan de kabel rechtstreeks op de P1 poort gezet zonder de homewizard, dan werkte het nog niet, gaat hij ineens de waardes controleren die van de P1 binnen komen, zegt ie dat er niks binnenkomt en die kabel dus verkeerd is aangesloten. Belt ie met de vorige installateur, hoop beschuldigingen dat die paal gezet zou zijn toen de analoge meter nog stond en dat ik zelf die connectie gezet heb. Wat dus totaal niet waar is, het enige wat ik gedaan heb ik de communicatie via de homewizard laten gaan waarna er dus wel degelijk waardes doorkwamen, maar dat had ie dus nog niet getest vooraleer eerst de hele boel om te gooien.

Ik vraag me echt af of ik de enige ben met dat probleem of dat die installateurs echt 0 de botten kennis hebben. Ik heb me eens een dag ingelezen en ik blijf erbij dat het een issue moet zijn met de firmware op de paal of de Eve app zelf dat wanneer je de paal op 3 fasen zet en je omvormer is maar 1 fasig aangesloten dat je dan problemen krijgt. Of ergens iets met het phase switching van de paal

Is er hier iemand bij wie de paal 3 fasig is aangesloten en wie een omvormer op 1 fase heeft of een opbrengt van minder dan 4,2 kW waarbij dat comfort laden correct werkt ? Dus als je 1,4 instelt dat hij aan 1,4 laadt, maar ook dat als je 3 instelt dat hij aan 3 gaat laden en niet op 1,4 blijft aanmodderen ?Als ik dan het minimum voor 3 fases wil laden (dus 4,2) dan moet ik al naar een waarde hoger dan wat 1 fase aankan (+7 of 8 kW ?) voordat hij dan op het minimum van 3 fases springt.

En ja, ik weet dat ik alles mss kan oplossen door die paal gewoon 1-fasig te laten werken (tis dan nog af te wachten of die slider dan ook idd werkt), maar ik wil begot dat er iemand met kennis langskomt die dat voor mij kan zeggen en !!

Laatst bewerkt:
Als je P1 communicatie of optionele externe sturing naar de Alfen niet werkt, mag je nog zoveel instellen wat je wilt. Heel het zonneladen zal niet werken zoals het hoort te werken.

De paal weet niks en zal niet sturen.

Als je P1 communicatie of optionele externe sturing naar de Alfen niet werkt, mag je nog zoveel instellen wat je wilt. Heel het zonneladen zal niet werken zoals het hoort te werken.

De paal weet niks en zal niet sturen.
Maar de communicatie werkte via de Homewizard voor hij kwam (want je zag de waardes binnen komen in de ACE installer of in de MyEve), alleen was dat het probleem niet. Hij versteekt ne hoop, en communicatie werkte niet meer. (tijdens de installatie die connectors van de RJ11/12 dus fout aangesloten én de boel niet getest.) Daarna connectors opnieuw goed aangesloten. kabel op de homewizard hub, Dan wel weer communicatie, maar terug bij af want zelfde situatie als voor hij kwam, alleen via de kabel ipv via de homewizard (wifi).

Al bij al beter want P1 communiceert nog steeds met paal ook als netwerk eruit ligt, maar probleem blijft bestaan.

Enige dat er nu nog extra veranderd is, dat is dat ik van Firmware 7.x nu naar 6.6.2 gedowngrade ben.

Laatst bewerkt:
Ik laad mijn (hybride) wagen op met een granny charger aangesloten op de Homewizard plug. De auto laadt maximaal aan 10A, die plug kan continue stromen aan tot 12A (max 16A). Daar is dus geen probleem.
Die plug is (grosso modo) ingesteld om aan te gaan wanneer ik injecteer (en uit te gaan wanneer dat niet meer het geval is). Werkt prima.

Ik krijg echt het schijt van die gebrekkige Alfen software. Zowel Eve Connect als My Eve. Sowieso is het al een ramp met phase switching om je totale piek in te stellen, wat dus enkel op Ampere kan en niet op kW. Zo zit je met een enorm verschil als hij 1 fasig of 3 fasig werkt.
Met een Easee laadpaal kan je op Amperes instellen maar je kan ook gewoon kiezen tussen 1 fasig of 3 fasig opladen.
Op die manier kan je dus wel op kW instellen.

Ik laad momenteel op 1 fasig - 10 A - 2,5 kW (En ik heb aldus een 3 fasige aansluiting, max is dus 3 fasig - 32 A - 22,2 kW)

Verder in de software staat er in de gewone laadmodus een minimum van 4,2kW, lager gaat gewoon op geen enkele manier (wss omdat hij 3 fasig is aangesloten, dat snap ik nog wel)
Ik kan gewoon laden aan 2,5 kW en de laadpaal is hier ook 3 fasig aangesloten. En ik heb helemaal geen zonnepanelen.
Alfen heeft die optie mss gewoon niet?

Laatst bewerkt:
fuck-a-duck.

Nu ben ik door trial en error erachter gekomen dat de waarde die ingesteld was in het gewone laden in de Eve Connect (4,2kW - 6A) dus ook als cap fungeert voor het zonladen (terwijl dat toch niet zou mogen qua functionaliteit ?).

Ik wou eens testen hoe vlot ik aan andere amperes geraakte en had voor de lol de waarde eens op 10kW gezet. Daarna zonladen opnieuw eens geactiveerd en nu haal ik wel meer dan die 6A per fase. Dus nu lijkt het te werken.

Even alles eens samen gevat via Chatgpt want ik heb er geen zin meer in lol:

🧠 Probleem: Solar Charging laadt niet boven 6A, ondanks voldoende zonneproductie​

Bij gebruik van Solar Charging (Comfort Mode) bleef mijn Alfen Eve laadpaal steeds hangen op 6A laadstroom, ook al was er ruimschoots voldoende zonne-energie beschikbaar (bijv. >2 kW op 1 fase).
Ik had Comfort Mode ingesteld op 3 kW — dus ik verwachtte dat dit vermogen minimaal in de auto terecht zou komen, zoals de interface aangeeft.

Maar wat ik ook probeerde: het laden ging nooit boven die 6A — en dus kwam er effectief maar 1,4 kW in de auto, ondanks veel hoger PV-aanbod.

🔎 Wat bleek uiteindelijk?​

Na dagen zoeken en logbestanden analyseren ontdekte ik het volgende:

• In Eve Connect stel je bij gewoon laden een maximaal vermogen in, bijvoorbeeld 4,2 kW.
  • Omdat mijn laadpaal 3-fasig is aangesloten, wordt dat omgerekend naar 6A per fase (want 4,2 kW / 3 fasen = 1,4 kW/fase ≈ 6A).
  • Die 6A wordt intern opgeslagen als harde limiet — niet in vermogen (kW), maar in ampère per fase.
  • Zelfs wanneer je Solar Charging activeert, en dat veld grijs wordt, blijft deze 6A-limiet actief en beperkt alle laadsessies — ook als je Comfort Mode op 3 kW zet.
Dit wordt nergens duidelijk gemaakt in de software, noch krijg je een foutmelding of waarschuwing.

💡 Hoe kwam ik erachter?​

Toevallig besloot ik om de max. laadwaarde in Eve Connect eens te verhogen naar 10 kW (≈14A per fase) en daarna opnieuw Solar Charging te activeren.
Plots laadde de auto wel boven 6A — precies zoals bedoeld.

➡️ Dus: de waarde die je instelt onder "gewoon laden" bepaalt effectief ook de maximum laadstroom die Solar Charging ooit mag gebruiken, zelfs al is dat veld niet zichtbaar of bewerkbaar op dat moment.

📌 Wat is hier mis mee?​

• Het veld voor max vermogen is grijs zodra je Solar Charging activeert, wat de indruk geeft dat het geen invloed meer heeft. Dat is misleidend.
  • In Comfort Mode staat letterlijk:
    “Het voertuig laadt op met dit vermogen, ongeacht de hoeveelheid zonne-energie die beschikbaar is.”
    → Maar dat blijkt dus alleen waar te zijn binnen de verborgen amperelimiet die ergens anders is ingesteld.
  • Als Solar Charging naar 1-fase schakelt, wordt de oude 6A limiet plots de limiet op die ene fase, dus slechts 1,4 kW effectief — en dat zonder waarschuwing.
  • Zelfs als je Comfort Mode instelt op 3 kW, lukt het niet, omdat 1,4 kW < 3 kW, en hij dus vastloopt op de verborgen grens.

✅ Besluit​

Solar Charging werkt nu correct — maar alleen omdat ik manueel de gewone laadlimiet verhoogd heb.
Dat deze amperelimiet stilletjes invloed blijft uitoefenen, zonder zichtbaarheid of foutmelding, maakt het voor eindgebruikers bijzonder frustrerend. Zeker bij een professioneel product in deze prijsklasse verwacht je:

• Transparante instellingen
  • Waarschuwingen bij conflicterende limieten
  • Duidelijke communicatie tussen modi
Een simpele melding of zichtbare ampèrelimiet bij Solar Charging zou dit volledig vermeden hebben.

Laatst bewerkt:
Gisteren ook een probleem met de Alfen, nu die er bijna een jaar staat: eender welke laadpas ertegen houden deed niks meer. Geen biep of indicatie op het scherm. Gedaan met laden dus omdat ik een backoffice gebruik.

Vanalles geprobeerd: reboot vanuit ACE, upgrade naar 7.1.6, prutsen met instellingen. In de logs stond er iets in de zin van "No NFC Reader detected". :wtf: Tot afgrijzen gelezen op Tweakers dat ik de beruchte downgrade naar 6.6.2 zou moeten doen, wat heel wat voorbereidend werk met zich meeneemt omdat je alle instellingen dan verliest (waaronder de backoffice). Dat zou leuk worden om eerst tientallen schermen te screenshotten van ACE. Gelukkig nog een andere tip gelezen: hard reset. Dat is blijkbaar de zekering een halve minuut uitschakelen. Hoera, badgen en laden werkt dus terug vandaag, ondanks enkele uren tijdsverspilling. :woohoo:

@cege , jij had je paswoord niet van je Alfen?

Mijn Alfen gaf een fout en heb een service request bij Alfen gedaan.
Bij de bevestiging stuurden ze ook het paswoord (dat ik reeds had).

Heb daarna de afspraak geannuleerd omdat de settings fout waren (weet niet waarom de setting fout was, heb dat zelf niet gedaan).

Worth a shot :).

@cege , jij had je paswoord niet van je Alfen?

Mijn Alfen gaf een fout en heb een service request bij Alfen gedaan.
Bij de bevestiging stuurden ze ook het paswoord (dat ik reeds had).

Heb daarna de afspraak geannuleerd omdat de settings fout waren (weet niet waarom de setting fout was, heb dat zelf niet gedaan).

Worth a shot :).

Ik heb het factory default pwd van de paal (het Alfen blaadje), alleen werkt dat niet. Dus wsch heeft mobi+ dat aangepast naar iets anders.

Alfen kan wsch enkel resetten naar de factory default, wat weinig sympathie zal opwekken bij mobi+ aangezien ze op die paal moeten kunnen contractueel.

Ik heb het factory default pwd van de paal (het Alfen blaadje), alleen werkt dat niet. Dus wsch heeft mobi+ dat aangepast naar iets anders.

Alfen kan wsch enkel resetten naar de factory default, wat weinig sympathie zal opwekken bij mobi+ aangezien ze op die paal moeten kunnen contractueel.
Domme vraag wss, maar jij hebt het paswoord zowel manueel als eens ingegeven alsook die QR code eens gescand ? De ene keer werkte mijn wachtwoord niet na het scannen van de QR code (terwijl het toch identiek overgenomen werd), de andere keer werkte het niet na handmatig intypen en was de QR code nodig :/

Domme vraag wss, maar jij hebt het paswoord zowel manueel als eens ingegeven alsook die QR code eens gescand ? De ene keer werkte mijn wachtwoord niet na het scannen van de QR code (terwijl het toch identiek overgenomen werd), de andere keer werkte het niet na handmatig intypen en was de QR code nodig :/

Ja alles geprobeerd en werkte niet. Maar mobi+ zei ook gewoon dat ze het aangepast hadden en dat ik het niet kreeg -_-

Maar momenteel werkt de paal al 4 weken perfect en krijg ik mijn CREG centjes @ 100 euro per maand puur solar charging, dus mij hoor je niet meer klagen.

Ze kunnen hun password en paal in hun *** steken. Don't touch it and give me the money.

Huske bedoeld dat hij het admin paswoord gekregen heeft nadat hij een ticket bij Alfen geopend heeft. Dus misschien het proberen waard als jij jouw paswoord wil bekomen ;-)

Huske bedoeld dat hij het admin paswoord gekregen heeft nadat hij een ticket bij Alfen geopend heeft. Dus misschien het proberen waard als jij jouw paswoord wil bekomen ;-)

Die gaan toch nooit een aangepast pwd kunnen lezen? Hoogstens resetten naar factory default en dan doorsturen.

Indien ze een aangepast pwd kunnen lezen, de chinezen zouden alle palen hacken.

Iemand ervaring met een dynamische laadcontract en een Easee laadpaal met slimme aansturing?

Ik overweeg over te stappen van een granny laadpaal icm een Huawei batterij en een sma home manager.

Terug
Bovenaan