Bjorn
Well-known member
Bij Alfen kan je enkel een ampere piek instellen. Dat is dus een heel dom systeem.Hij heeft geen zonnepanelen, dus als hij zegt dat zijn hoofdzekering maar 7kW is, dan zal zijn laadpaal en huishoudelijke toestellen samen nooit meer dan 7kW trekken.
En volgens mij kijkt de load balancer enkel naar de digitale meter, dus PV opwekt kent ie dan niet.
Zelf heb ik een Smappee laadpaal.
Stel dat je toestellen binnen boven dat ampere verbruik gaan, dan stopt je paal er gewoon mee om je zekering niet over te belasten.
Je kan dat dus "misbruiken" om niet boven een bepaald aantal kW te gaan, maar je paal gaat zich niet aanpassen aan de hoeveelheid energie
Bijkomend is het ook nog dat je de paal kan instellen zodat hij aan phase-switching kan doen van 3 naar 1 fase indien nodig, maar je ampere piek kan je enkel 1x instellen voor alles overkoepelend. Dus als hij naar 1 fase schakelt dan limiteer je de piek op 4,4 kWh, maar schakelt hij naar 3 fases is dat ineens 13,9 kWh.
En dat voor een paal van 2,5k

Zie boven dus, je kan niet een maximum kW instellen, enkel max ampere. Ik zou dat probleem van die phase switching kunnen oplossen door gewoon de paal op 1-fase te zetten, dan weet ik zeker dat 20A nooit boven de 4,4kW gaat. Maar dan nog blijft het systeem dom en past de paal het vermogen niet aan aan de stroom die netto over is (limiet - verbruik = beschikbaar voor paal).Aangezien je laadpaal het maximale vermogen moet weten om dit te kunnen, kan je paal dit al hardwarematig aankunnen.
Dus is het nu kwestie van de instelling waar het maximale vermogen in staat, te vinden en te verlagen naar 6-7kW.
Laatst bewerkt: