Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Hij heeft geen zonnepanelen, dus als hij zegt dat zijn hoofdzekering maar 7kW is, dan zal zijn laadpaal en huishoudelijke toestellen samen nooit meer dan 7kW trekken.
En volgens mij kijkt de load balancer enkel naar de digitale meter, dus PV opwekt kent ie dan niet.

Zelf heb ik een Smappee laadpaal.
Bij Alfen kan je enkel een ampere piek instellen. Dat is dus een heel dom systeem.
Stel dat je toestellen binnen boven dat ampere verbruik gaan, dan stopt je paal er gewoon mee om je zekering niet over te belasten.
Je kan dat dus "misbruiken" om niet boven een bepaald aantal kW te gaan, maar je paal gaat zich niet aanpassen aan de hoeveelheid energie

Bijkomend is het ook nog dat je de paal kan instellen zodat hij aan phase-switching kan doen van 3 naar 1 fase indien nodig, maar je ampere piek kan je enkel 1x instellen voor alles overkoepelend. Dus als hij naar 1 fase schakelt dan limiteer je de piek op 4,4 kWh, maar schakelt hij naar 3 fases is dat ineens 13,9 kWh.

En dat voor een paal van 2,5k :thinking:

Aangezien je laadpaal het maximale vermogen moet weten om dit te kunnen, kan je paal dit al hardwarematig aankunnen.
Dus is het nu kwestie van de instelling waar het maximale vermogen in staat, te vinden en te verlagen naar 6-7kW.
Zie boven dus, je kan niet een maximum kW instellen, enkel max ampere. Ik zou dat probleem van die phase switching kunnen oplossen door gewoon de paal op 1-fase te zetten, dan weet ik zeker dat 20A nooit boven de 4,4kW gaat. Maar dan nog blijft het systeem dom en past de paal het vermogen niet aan aan de stroom die netto over is (limiet - verbruik = beschikbaar voor paal).

Laatst bewerkt:
Bij Alfen kan je enkel een ampere piek instellen. Dat is dus een heel dom systeem.
Stel dat je toestellen binnen boven dat ampere verbruik gaan, dan stopt je paal er gewoon mee om je zekering niet over te belasten.
Je kan dat dus "misbruiken" om niet boven een bepaald aantal kW te gaan, maar je paal gaat zich niet aanpassen aan de hoeveelheid energie

Bijkomend is het ook nog dat je de paal kan instellen zodat hij aan phase-switching kan doen van 3 naar 1 fase indien nodig, maar je ampere piek kan je enkel 1x instellen voor alles overkoepelend. Dus als hij naar 1 fase schakelt dan limiteer je de piek op 4,4 kWh, maar schakelt hij naar 3 fases is dat ineens 13,9 kWh.

Zie boven dus, je kan niet een maximum kW instellen, enkel max ampere. Ik zou dat probleem van die phase switching kunnen oplossen door gewoon de paal op 1-fase te zetten, dan weet ik zeker dat 20A nooit boven de 4,4kW gaat. Maar dan nog blijft het systeem dom en past de paal het vermogen niet aan aan de stroom die netto over is (limiet - verbruik = beschikbaar voor paal).

Volgens mij moet je bij loadbalancing de maximale stroom voor slimme meter dan verlagen. Stel dat je max 4,6kW wil als piek, dan zet je die op 20A. Dan denkt de paal dat dat je max aansluiting is. Ben je aan het laden met 4kW en schakel je een 1kW verbruiker in, dan schaalt de paal terug naar 3,6kW om de piek naar beneden te halen.
Echter stelt iedereen de maximale stroom voor de meter in op 32A, dan heeft load balancing weinig nut idd.

Volgens mij moet je bij loadbalancing de maximale stroom voor slimme meter dan verlagen. Stel dat je max 4,6kW wil als piek, dan zet je die op 20A. Dan denkt de paal dat dat je max aansluiting is. Ben je aan het laden met 4kW en schakel je een 1kW verbruiker in, dan schaalt de paal terug naar 3,6kW om de piek naar beneden te halen.
Echter stelt iedereen de maximale stroom voor de meter in op 32A, dan heeft load balancing weinig nut idd.

Ik zou het eens moeten proberen, maar dan nog raakt het kant noch wal.

Mijn paal is 3-fasig aangesloten (3x400V). Ik stel dan max ampere in op10A. Dat zou in principe al willen zeggen dat mijn totale piek niet boven de 6,93kW mag gaan.

Ik laat mijn paal lekker laden op 4,2kW (dat kan ik in de software Eve Connect aanduiden), ik heb dus 2,7kW over voor mijn toestellen binnen.

Hypothetisch: Madam heeft een zin om lekker alles gelijk op te zetten en vraagt 4kW. Dat wil dus zeggen dat er theoretisch 2,93kW beschikbaar is voor die paal. Omdat 2,93 kW lager dan het minimum is dat die paal op 3-fasen kan leveren schakelt hij naar 1-fase.

die 10A op 3fase die eerst 6,93kW als piek had, heeft nu ineens 10A op 1fase als piek. (2,3kW) Maar madam is 4kW aan het trekken. Wat gaat er gebeuren ?

Ik kan hier dingen door elkaar halen hé, als dat zo is please zeg het me dan want ik snap er geen ... van :)

De phase switching maakt het voor mij om te begrijpen gewoon extra complex, want ik weet ook niet wanneer hij van 3 naar 1 schakelt en van 1 naar 3 gezien er voor beide wel wat overlap is in kW

Laatst bewerkt:
Dat is sinds 2025 50-55€/kWp. De tijd van 40€ ligt al even achter ons.
Goed om weten. Eigenlijk best prijzig en zwaar discriminerend tov analoge tellers. Maar goed dat is geweten en daar is al rijkelijk over gediscussieerd.

Als ik kijk, heb nu sinds deze maand een laadpaal. Volgens factuur ligt mijn piek op 4 kw, soms minder

Betaal nu iets van 600 eur op jaarbasis. Stel dat met ev laden, de piek omhoog gaat met 2kw. 110 euro er bij. Dat is toch een zot groot aandeel in de electriciteitsprijs?

Best kijken om de laadpaal mss onder de 4kw te zetten dan.

Ik zou het eens moeten proberen, maar dan nog raakt het kant noch wal.

Mijn paal is 3-fasig aangesloten (3x400V). Ik stel dan max ampere in op10A. Dat zou in principe al willen zeggen dat mijn totale piek niet boven de 6,93kW mag gaan.

Ik laat mijn paal lekker laden op 4,2kW (dat kan ik in de software Eve Connect aanduiden), ik heb dus 2,7kW over voor mijn toestellen binnen.

Hypothetisch: Madam heeft een zin om lekker alles gelijk op te zetten en vraagt 4kW. Dat wil dus zeggen dat er theoretisch 2,93kW beschikbaar is voor die paal. Omdat 2,93 kW het minimum is dat die paal op 3-fasen kan leveren schakelt hij naar 1-fase.

die 10A op 3fase die eerst 6,93kW als piek had, heeft nu ineens 10A op 1fase als piek. (2,3kW) Maar madam is 4kW aan het trekken. Wat gaat er gebeuren ?

Ik kan hier dingen door elkaar halen hé, als dat zo is please zeg het me dan want ik snap er geen ... van :)

De phase switching maakt het voor mij om te begrijpen gewoon extra complex, want ik weet ook niet wanneer hij van 3 naar 1 schakelt en van 1 naar 3 gezien er voor beide wel wat overlap is in kW

Dat had ik niet meegenomen idd…
Ik heb mijn paal locked op 1 fase. Maar idd wel een 3-fase net.

Das wel een dom systeem dan. Als ik kies voor een piek van 5kW en de wasmachine springt op, dan gaat die laden aan 3kW terwijl de wasmachine 2kW trekt. Als de wasmachine klaar is, gaat die terug verder laden aan 5kW.

Zelfde in de winter met warmtepomp. Als die draait, laad de auto iets trager. Zo kan ik makkelijk de piek onder de controle houden en heeft de auto weinig invloed op onze piek. In de zomermaanden is die 2.5kW want dan gebruik ik bijna 100% zonne energie voor de auto en in de winter 4.5kW.

Hij heeft geen zonnepanelen, dus als hij zegt dat zijn hoofdzekering maar 7kW is, dan zal zijn laadpaal en huishoudelijke toestellen samen nooit meer dan 7kW trekken.
En volgens mij kijkt de load balancer enkel naar de digitale meter, dus PV opwekt kent ie dan niet.

Zelf heb ik een Smappee laadpaal.
Ik heb 11,5 kW, 1 x 230V 50A dus, heb het laten verzwaren van 40A naar 50A. 3x400+N niet beschikbaar in de straat.

Heb wel een digitale meter maar geen load balancing, als ik dus echt alles tegelijk gebruik zal de hoofdzekering uitvallen, wat ik ook nooit echt doe, en indien nodig verlaag ik de A ofwel op de laadpaal app of de app van Tesla.

In m'n nieuwe woning in Zwitserland zal het wel met zonnepanelen te doen zijn + batterijen en alles wat je maar kan bedenken aan slimme zuinige technieken. Nu nog even sukkelen dus...

Het is niet dat een automaat meteen uitvalt als je meer dan de opgegeven limiet verbruikt. Daar zit een curve achter dat wat ruimte geeft.

Een C curve automaat van 50A zal pas uitschakelen als je een minuut lang 75A verbruikt, of meer dan 10 minuten lang 60A.

I know, in 2019 verhoogd omdat die net wel uitviel na tijdje... Toen er nog geen sprake was van capaciteitstarief en dus nachttarief het goedkoopst was ging de elektrische boiler, aan wasmachine, droogkast en tegelijk werd ook de EV opgeladen.

Hoe bereken je de optimale laadsnelheid eigenlijk? Rekening houdend met snelheid vs stroomverlies van trager laden vs meerkost capaciteitstarief?

Goh, ik bekijk dat gewoon in functie van de benodigdheden. Als ik weet dat ik men auto de eerste dagen minder nodig ga hebben (dus geen verre trips), dan laad ik die gewoon heel traag op (6A), al dan niet wachtend op zonne-energie export. Als ik die 's morgens nodig heb, dan steek ik hem in met bv 15A laden (=3,5kWh) en meestal is die dan op de 8u avond / nacht wel redelijk vol terug. De kans dat men auto echt leeg is en ik hem vol onmiddellijk nodig heb is klein.
Ik heb men laadpaal ook op max 5kW staan (as in, men piek van het huis mag maar 5 zijn, de laadpaal schakelt zich altijd minder als het huis meer vraagt).
---

Situatie: PHEV met relatief kleine batterij (netto 16 kwh) die wellicht een jaar of 3 max. 4 blijft. Heeft het zin om daarvoor een laadpaal te zetten?
Of blijven laden met de granny en wachten tot full EV en dan een wellicht goedkopere slimme paal te zetten?
Aanvulling: zonnepanelen aanwezig (en digitale meter)

Als je weet dat er nadien een EV gaat komen, zou ik al die slimme laadpaal zetten. Gemak van inpluggen geen kabel die op de grond of onder de poort ligt.. Dan kan je er al jaren gebruik van maken. Zoveel goedkoper gaat dat niet worden, werk en materiaal blijft de kost.

Als je elke dag inplugt, kan je met een PHEV ook heel veel km's op jaarbasis elektrisch doen.

Situatie: PHEV met relatief kleine batterij (netto 16 kwh) die wellicht een jaar of 3 max. 4 blijft. Heeft het zin om daarvoor een laadpaal te zetten?
Of blijven laden met de granny en wachten tot full EV en dan een wellicht goedkopere slimme paal te zetten?
Aanvulling: zonnepanelen aanwezig (en digitale meter)
Ik heb eenzelfde situatie: PHEV met kleine batterij en zonnpanelen met digitale meter. Ik werk met een granny charger die aangesloten zit op een plug van HomeWizard. Die plug gaat aan wanneer ik anders elektriciteit zou injecteren. Dat werkt prima, een laadpaal zou het niet veel beter doen en dus is een laadpaal laten installeren niet aan de orde hier.
Wat daar wel nog bij komt is dat wanneer ik een EV krijg als volgende wagen, daar dan een laadpaal zal bij inbegrepen zijn. Als ik dan zelf al een laadpaal zou hebben, komt er géén extra budget bij voor de auto.

Ik zou nu ook wel de aanschaf van een laadpaal uitstellen. De toekomst zal vast nog een veel uitgebreider aanbod brengen.

Ik zou nu ook wel de aanschaf van een laadpaal uitstellen. De toekomst zal vast nog een veel uitgebreider aanbod brengen.
Ik heb ook eerder deze reflex, ik zou wachten. De meerwaarde van een laadpaal bij een PHEV is zeer beperkt, en op 3-4j tijd verwacht/hoop ik dat er wel nog wat evolutie komt op vlak van slimme laadpalen.
Als je ziet hoeveel moeite mensen hier al hebben om die laadpaal ietwat slim te maken is er nog heel veel ruimte voor verbetering.

Wat daar wel nog bij komt is dat wanneer ik een EV krijg als volgende wagen, daar dan een laadpaal zal bij inbegrepen zijn. Als ik dan zelf al een laadpaal zou hebben, komt er géén extra budget bij voor de auto.
Daar hoop ik ook op voor de toekomstige salariswagen van mijn vrouw, mede daardoor mijn twijfel. Maar zeker is dat uiteraard niet want er kan vanalles gebeuren op 3j.
Anderzijds zoals Herman zegt, een paal is ergens ook wel een comfortitem

Heb je een privé oprit of garage? Als je die stopcontact lader kant en klaar kan laten liggen, is dat even comfortabel als een laadpaal.

Beide, oprit voor 2 wagens, inpandige garage maar kan geen auto staan, carport en ook vrijstaande garage waar mijn auto staat maar die ligt +/- 15m van de tellerkast dus da's niet ideaal denk ik. Zou dan moeten buiten laden of onder carport (wat in principe wel zou kunnen indien kabel lang genoeg is).
Zelfs de goedkoopste Smappee is al boven 1000€ zag ik, zonder installatie. Dus het zou wel vrij duur comfort zijn dan

Wel lekker als de solar charging deftig werkt.

Madam is al paar dagen na elkaar naar Antwerpen gereden omdat ze daar in het koor van Bart Peeters zingt. Telkens 50% battery gebruiken. Dag nadien overdag opladen.

43kwh productie vandaag, 2 kwh injectie. Gisteren idem.

200kwh productie deze week waarvan 130-140 zelf verbruik. Tikt lekker aan CREG tarief.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan