Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Fluvius doet hier af en toe een bezoekje in de straat om bepaalde installaties die single phased zijn van phase te versteken. Maar de realiteit is dat het er een uur geleden als volgt uitziet op de P1 meter (dus wat er binnenkomt aan voltages) L1: 248, L2: 250, L3: 225. Momenteel 245V 239V 222V

Dus something's smelling... Lijkt dat ze al wat getrokken hebben om alles naar beneden te trekken, maar niet veel verder kunnen trekken zonder die ene fase te laag te krijgen. Gemiddeld zitten we ook al ver van de 230. Dus het is aan Fluvius om het opgelost te krijgen.

In de P1 was het 251 en in de omvormer was het 254 toen het er uit floepte. Fluvius zit altijd te neuten dat mijn spanningsval op het randje is. Dat zal wel zijn, maar moest de infra in de straat iets normaler zijn, dan was er geen probleem...

Fluvius moet niet teveel neuten... Ik heb een spanningsbereik van 202V (geen fout) tot 254V op L2.
Ik open elke keer een ticketje naar Fluvius (tot ze het beu worden), krijg voor uitvallende omvormer nu een vergoeding (10ish euro/kWp/jaar). Heb vorig jaar zelf de omvormer van L2 naar L3 verhuisd. Omvormer en laadpaal (in monofase laden) hangen nu dus op dezelfde fase. Geen uitval en rare spanningsvallen op die fase tot nu toe. Vermoedelijk veel monofase aansluitingen op fase 2 in de straat.

Laatst bewerkt:
Fluvius moet niet teveel neuten... Ik heb een spanningsbereik van 202V (geen fout) tot 254V op L2.
Ik open elke keer een ticketje naar Fluvius (tot ze het beu worden), krijg voor uitvallende omvormer nu een vergoeding (10ish euro/kWp/jaar). Heb vorig jaar zelf de omvormer van L2 naar L3 verhuisd. Omvormer en laadpaal (in monofase laden) hangen nu dus op dezelfde fase. Geen uitval en rare spanningsvallen op die fase tot nu toe. Vermoedelijk veel monofase aansluitingen op fase 2 in de straat.

Bon, heb deze morgen maar nog een keer gebeld. 2h later al een email dat ze structurele werken gaan uitvoeren in de straat. Ze zijn waarschijnlijk ook niet zo content met 250 + 248 + 215V om 10h smorgens in maart...

"Ik zie dat ze indertijd 2y geleden al eens een volledige audit gedaan hebben bij jullie thuis en aanpassingen in de straat gedaan hebben. Was alles dan in orde."
- "Jawel mevrouw"
"Ja, meneer, mogelijks zijn er dan buren bijgekomen met panelen of elektrische wagens en is het net overbelast" (no shit, Sherlock)

Dat zal nog feest worden als ze iedereen elektrisch willen laten rijden .......

(million dollar question hoe de iets minder snuggere techneuten dergelijke problemen opgelost krijgen. Mijn schoonpa heeft vb panelen en elektrische auto maar heeft zijn P1 meter (nochtans mijn extra kerstcadeau voor hem) nog niet uitgepakt en heeft geen app om zijn panelen te monitoren. Voor t zelfde geld liggen zijn panelen er 50% van de tijd uit. En die zit nog in old school meter mode "ik ga snachts laden want nachttarief" en "ik heb vanmiddag veel geinjecteerd". Ja vriendschap, veel zin hebben je combi panelen en EV dan niet...)

Update van mobi+ "We hebben je safe current aangepast naar 16A". Ale, verklaart ook waarom we gisteren aan 2kW zaten te tanken nadat ze de paal gereboot hadden voor andere aanpassingen...

Op de vraag waarom de 32A niet aan stond ondanks dat het op de offerte en factuur stond 'de technieker zal dat vergeten zijn, meer kan ik niet zeggen'. Ok dan, tis maar omdat het een aparte licentie is en aparte line item op de factuur dat ik het vraag. Zal maar niet vragen of ze de licentie ook aan Alfen betaald hebben zeker en gewoon vergeten te gebruiken zijn op mijn paal ? ...

Update van mobi+ "We hebben je safe current aangepast naar 16A". Ale, verklaart ook waarom we gisteren aan 2kW zaten te tanken nadat ze de paal gereboot hadden voor andere aanpassingen...

Op de vraag waarom de 32A niet aan stond ondanks dat het op de offerte en factuur stond 'de technieker zal dat vergeten zijn, meer kan ik niet zeggen'. Ok dan, tis maar omdat het een aparte licentie is en aparte line item op de factuur dat ik het vraag. Zal maar niet vragen of ze de licentie ook aan Alfen betaald hebben zeker en gewoon vergeten te gebruiken zijn op mijn paal ? ...
Amai, waar jij mee bezig bent zeg... Ik zou al lang een aangetekende brief met ingebrekestelling verstuurd hebben. Korte metten mee maken.

Mijn schoonpa heeft vb panelen en elektrische auto maar heeft zijn P1 meter (nochtans mijn extra kerstcadeau voor hem) nog niet uitgepakt en heeft geen app om zijn panelen te monitoren. Voor t zelfde geld liggen zijn panelen er 50% van de tijd uit. En die zit nog in old school meter mode "ik ga snachts laden want nachttarief" en "ik heb vanmiddag veel geinjecteerd".
Zal wel zo zijn, ken nog zo'n mensen die fier zijn als een gieter dat ze 'ecologisch' zijn met hun zonnepanelen, wanneer ik kijk in hun garage staat de omvormer, later gebleken, al meer dan een jaar 'uit'...

Als je het als gebruiker niet af en toe proactief opvolgt of monitoring op zet, heeft het ook weinig nut.

Even een vraag die mss al eens beantwoord is ivm je laadsessie optimaliseren naar gelang de hoeveelheid zonnepanelen-energie.
Heb hier pas een Alfen Eve Singlo Pro op 3-fasen aangesloten gekregen (via het werk).
Mijn zonnepanelen en omvormer kunnen 4800 Wp en 3500 W leveren, als ik goed begrijp is dit lager dan de 3-fase dus zonder stroom bij te pompen zal ik nooit volledig groen gaan kunnen laden ?

Om dit op te lossen dient de paal faseschakeling te ondersteunen zodat indien ik op zonnepanelen laadt die naar 1 fase schakelt, right ? Nu staat dit niet zo ingesteld op die Alfen paal. Kan dat simpel aangepast worden ?

Andere mogelijke opties zijn:

1. Comfort laden inschakelen waarbij ik een minimaal laadvermogen instel. Hier kan ik wel Minimum 1.4 kW instellen, wat toch vreemd is, want het minimum bij een gewone laadsessie is 4.2 kW ? Of wil dit dan gewoon ook zeggen dat indien er niet genoeg zonnestroom bijgepompt wordt om over die 3-fasen te laden, er gewoon niks gebeurt ?
2. Batterij aanschaffen om de energie eerst daar op te slaan en dan 's avonds naar de auto te sturen ?
3 Extra panelen en nieuwe omvormer aanschaffen zodat ik wel genoeg over de 3-fasen kan pompen ?
4. ... ?

Om dit op te lossen dient de paal faseschakeling te ondersteunen zodat indien ik op zonnepanelen laadt die naar 1 fase schakelt, right ? Nu staat dit niet zo ingesteld op die Alfen paal. Kan dat simpel aangepast worden ?
Dat is een software instelling, dus zou makkelijk moeten kunnen.

Op 2 en 3 gaan je alleen maar geld kosten vrees ik.

In jouw geval zou ik comfortladen met een minimum van 1,4kW nemen = 1 fase x 6A x 230V. Zelfs al staat de laadpaal op automatisch wisselen, je blijft onder de grens om naar 3 fasen te gaan.

Je kunt als alternatief ook de manuele instellingen aanpassen naar vast 1 fase laden.

Thuisbatterij voor enkel EV laden heeft weinig zin en is duur.

In jouw geval zou ik comfortladen met een minimum van 1,4kW nemen = 1 fase x 6A x 230V. Zelfs al staat de laadpaal op automatisch wisselen, je blijft onder de grens om naar 3 fasen te gaan.

Je kunt als alternatief ook de manuele instellingen aanpassen naar vast 1 fase laden.

Thuisbatterij voor enkel EV laden heeft weinig zin en is duur.

Het vreemde is. De paal staat ingesteld op 3-fase zonder fase schakeling dus hoe gaat die dan 1.4 kW geven als het bewolkt is ? Of gaat hij pas laden als de zon er dan 2.8 bij duwt ?

Voor zo een kleine zonnepaneleninstallatie zou ik er ook niet teveel van wakker liggen; je gaat toch van het net moeten nemen hoor.

Het ding is, mijn werk betaalt me het CREG tarief terug, dus als ik in de zomer 20 kw in mijn auto kan pompen en niet verlies op het net dan krijg ik daar dagelijks toch een 6 euro voor wat toch een mooie opbrengst is. Of zie ik dat fout ?

Het ding is, mijn werk betaalt me het CREG tarief terug, dus als ik in de zomer 20 kw in mijn auto kan pompen en niet verlies op het net dan krijg ik daar dagelijks toch een 6 euro voor wat toch een mooie opbrengst is. Of zie ik dat fout ?
Absoluut. Als je dat kan bereiken, maar ook al je ander verbruik overdag is dat allemaal mooi meegenomen. Eventueel indien mogelijk je omvormer aanpassen met een ander model die meer aankan, en je zonnepanelen uitbreiden.

Ik droom van ooit volledig off-grid te gaan zoals m'n vader in 't buitenland, 'm rijd wel niet elektrisch, maar als hij dat ooit toch doet kan hij met z'n installatie overdag 3-4 EV's tegelijk opladen en de avond (zonder nog te laden) toch nog ingaan met volle batterijen om de hele nachtconsumptie te overbruggen. Natuurlijk minder handig met kantooruren als je 's nachts moet laden om de volgende ochtend weer op de baan te gaan.

Absoluut. Als je dat kan bereiken, maar ook al je ander verbruik overdag is dat allemaal mooi meegenomen. Eventueel indien mogelijk je omvormer aanpassen met een ander model die meer aankan, en je zonnepanelen uitbreiden.

Ik droom van ooit volledig off-grid te gaan zoals m'n vader in 't buitenland, 'm rijd wel niet elektrisch, maar als hij dat ooit toch doet kan hij met z'n installatie overdag 3-4 EV's tegelijk opladen en de avond (zonder nog te laden) toch nog ingaan met volle batterijen om de hele nachtconsumptie te overbruggen. Natuurlijk minder handig met kantooruren als je 's nachts moet laden om de volgende ochtend weer op de baan te gaan.

Idd uitbreiden ook al aan gedacht als mijn werk het toch een deel terug betaalt op dees manier. Ik ga me eens een offerte moeten laten opstellen.

@Bjorn hier zelfde situatie, mijn piek ligt laatste dagen net boven de 3kW opwekking.
Laadpaal ingesteld om te laden op 1fase, in de eve connect app staat mijn slider op 11kW (te delen door 3) maar op comfort 4,2kW(1,4kW) en van het moment dat zon meer begint te geven stijgt die rustig mee, laatste dagen tot 9kW ongeveer.
op die manier pomp ik nu ook een 18kWh in de wagen, wat inderdaad +5€ is.
Dus kleine installatie of niet, hangt er vanaf hoeveel kilometers je moet bijladen telkens.
Vandaag was ik niet thuis jammer genoeg, morgen hangt die weer hele dag aan de zon.

Bij jou is het precies wel omgekeerd in de app en moet je alles x3 doen.
Maar uiteindelijkt begint het erbij om de instellingen correct op 3fase of 1 fase te zetten, wat de app dan toont van kW maakt opzich niet uit.

@Bjorn hier zelfde situatie, mijn piek ligt laatste dagen net boven de 3kW opwekking.
Laadpaal ingesteld om te laden op 1fase, in de eve connect app staat mijn slider op 11kW (te delen door 3) maar op comfort 4,2kW(1,4kW) en van het moment dat zon meer begint te geven stijgt die rustig mee, laatste dagen tot 9kW ongeveer.
op die manier pomp ik nu ook een 18kWh in de wagen, wat inderdaad +5€ is.
Dus kleine installatie of niet, hangt er vanaf hoeveel kilometers je moet bijladen telkens.
Vandaag was ik niet thuis jammer genoeg, morgen hangt die weer hele dag aan de zon.

Bij jou is het precies wel omgekeerd in de app en moet je alles x3 doen.
Maar uiteindelijkt begint het erbij om de instellingen correct op 3fase of 1 fase te zetten, wat de app dan toont van kW maakt opzich niet uit.

Maar dat op 1 fase zetten kan je niet in de Eve Connect right ?

Momenteel laadpaal geïnstalleerd door bedrijf op mijn thuisadres. Aangezien ik binnenkort hoop te switchen van job, zal ik deel installatiekost moeten terugbetalen, maar vraag me vooral af hoe vlot ik de laadpaal dan gewoon puur privé kan gebruiken? Is eentje van Smappee en momenteel hou ik gewoon laadkaart tegen de paal om laden te starten.
De backend wordt uitgezet. Er wordt geen facturatie meer doorgestuurd om je onkosten terug te betalen. Verder blijft alles hetzelfde.

• Een op de vier werknemers met een thuislaadpaal voor hun elektrische bedrijfswagen gebruikt die amper tot nooit.
  • Ook het gemiddelde volume dat met de thuislaadstations geladen wordt, neemt af.
  • Werknemers met een elektrische bedrijfswagen vrezen de financiële impact van thuisladen op hun energiefactuur.
  • Sinds de invoering van het capaciteitstarief zagen we al een daling van de thuisoplaadbeurten. Maar sinds het nieuwe forfaitaire tarief om laadkosten terug te betalen, is die trend nog sterker geworden.
  • Werknemers wijken steeds vaker uit naar publieke laadpalen. Al zijn die voor de werkgever dan weer duurder, omdat het laadtarief er doorgaans dubbel zo hoog is als bij thuisladen.
Als ik niet kan laden tijdens de dag op de zonnepanelen verlies ik ook per laadbeurt.

Terug
Bovenaan