Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Hier bijna 20.000 km op de Tesla 3 highland RWD teller en zo goed als altijd geladen met de granny charger op 10A. Geen problemen tot nu toe.

Geavanceerd --> Stroominst. --> Laadstation --> Maximumaantal toegestane fases voor het laadstation veranderen naar 1
Geavanceerd --> Stroominst. --> Slim laden--> Actieve load-balancing --> Opladen in 1 en 3 fase( n) toestaan uitvinken.
Mijn Alfen SPL (3-fasig aangesloten) neemt deze instellingen via MyEve-app niet over. Kan het laden op slechts 1 fase ingesteld worden via Ace installer? Zo ja, via welke instellingen?

Aangezien ze binnenkort een digitale teller komen installeren, wil ik overstappen van de granny charger naar een slimme laadpaal.
De Alfen single die ik hier geregeld zie passeren had mijn voorkeur, maar kan je alle functies zoals load balancing en solar charging gebruiken als je geen abbo afsluit ?
Mijn ev is particulier aangekocht dus ook mijn laadpaal, ik lees hier veel over wachtwoorden ed, maar dat is voor mij dus uiteraard geen probleem.

Kan je zonder abbo ook stats uitlezen zoals hoeveel kwh er geladen is ed ?

De Alfen single die ik hier geregeld zie passeren had mijn voorkeur, maar kan je alle functies zoals load balancing en solar charging gebruiken als je geen abbo afsluit ?
Er is geen abonnement bij Alfen. Enkel een eenmalige licentiekost van 200 euro voor die Dynamic Load Balancing.

Mijn Alfen SPL (3-fasig aangesloten) neemt deze instellingen via MyEve-app niet over. Kan het laden op slechts 1 fase ingesteld worden via Ace installer? Zo ja, via welke instellingen?

Dat zijn dezelfde instellingen. Hieronder mijn instellingen, als je ze overneemt neem ik geen verantwoordelijkheid :p.
54406902033_57ae2bd363_c.jpg

Als ik het laden bvb even wil pauzeren zet ik 'station maximum current'op 1A en dan gaat die in fout, want de settings kloppen niet, Bovendien kan de auto niet laden op 1A.
Normaal zou Maximum allowed phases op 1 zetten voldoende moeten zijn. De andere zorgt voor switchen bij treshold 4,2kW, maar de vorige setting verbiedt dat normaal.

Ik heb het hier al eens langer uitgeschreven: Alfen staat helemaal onderaan de lijst laadpalen die ik zou kiezen als particulier met vrije keuze

De meeste hebben die keuze echter niet. Voorlopig doet de alfen wat hij moet doen. Maar eens hij wat inteligenter moet worden grijp je best naar home automation.

https://www.tijd.be/netto/news/bela...laden-elektrische-bedrijfswagen/10598702.html de terugbetaling waardes voor volgend kwartaal zijn bekend. Van 0,28 naar 0,32 €. Die 0,28€ was voor mij minder dan de reële kost, die was 0,32 voor mij.
Kwartaal? Gebruiken we dan niet het maandelijkse CREG tarief?
Ja en nee, dat mocht maar tot december 2024. Nu is het iets dat erop gebaseerd is, maar per kwartaal.
Dit is dus echt niet eerlijk éh... Al die kWh aan een veel te lage prijs, hier is het verschil 0,2822 (CREG kwartaaltarief) vs 0,3652 (reëel betaald).
Welke nietsnut van een ambtenaar heeft er dit nu weer uitgevonden... De prijs van vorige zomer is geldig voor kwartaal 1 van het jaar erop... Alé...

Zijn er andere opties? Lees ik ergens over heen in die circulaire ofzo?

Dit is dus echt niet eerlijk éh... Al die kWh aan een veel te lage prijs, hier is het verschil 0,2822 (CREG kwartaaltarief) vs 0,3652 (reëel betaald).
Welke nietsnut van een ambtenaar heeft er dit nu weer uitgevonden... De prijs van vorige zomer is geldig voor kwartaal 1 van het jaar erop... Alé...

Als je kan aantonen dat je 36 cent betaald dan mag je dat bedrag aanrekenen hoor.

De prijs voor elektriciteit is thuis momenteel 29,8c/kWh, gemiddeld Q1 31,98c/kWh. Dat is incl capaciteitstarief (4,5kW piek, 4000kWh van het net).
Als je zoals bij mij, met het laden de capaciteitspiek niet verhoogt, is de kostprijs van elektriciteit voor het laden maar 16,3c/kWh geweest in Q1 2025, wat 12c/kWh laden winst is.

Er moet nu dus wat opgelegd worden, maar eigenlijk ook niet...
Uiteindelijk zal dat wel uitmiddelen zeker. Deze maand heb ik 81 euro elektriciteit van het net getrokken en krijg 75 van de werkgever, we zijn dus weer op goede weg :).

Als je kan aantonen dat je 36 cent betaald dan mag je dat bedrag aanrekenen hoor.

Dat is toch een forfetair bedrag, volgens mijn mag dat net niet. Als werknemer heb je ook geen keuze, de 28,2c/kWh is wat je werkgever je maximum mag betalen, die mag zelfs minder teruggeven.

Ohja, misschien is het volgend kwartaal omgekeerd he en krijgen we meer dan we betaald hebben. Uiteindelijk komt het gewoon wat achter.

Ohja, misschien is het volgend kwartaal omgekeerd he en krijgen we meer dan we betaald hebben. Uiteindelijk komt het gewoon wat achter.
Het is gewoon geen eerlijk systeem tegenover iemand met een tankkaart.

Dan kan ik evengoed enkel nog een publieke lader gebruiken die 100% betaald wordt door mijn vennootschap.

Ik verlies nu per laadbeurt, laat ons afronden op 80 kWh, 6,64 EUR !

Dat is al snel 66,40 EUR per maand als ik 10 x moet vol laden, maar het kan eerder 15 à 20 x zijn.

Ik betaal al een VAA en wat als ik volgende maand minder moet laden? Op lange termijn doe je er verlies op, nooit zal zich dat uitmiddelen...

Het is gewoon geen eerlijk systeem tegenover iemand met een tankkaart.

Dan kan ik evengoed enkel nog een publieke lader gebruiken die 100% betaald wordt door mijn vennootschap.

Ik verlies nu per laadbeurt, laat ons afronden op 80 kWh, 6,64 EUR !

Dat is al snel 66,40 EUR per maand als ik 10 x moet vol laden, maar het kan eerder 15 à 20 x zijn.

Ik betaal al een VAA en wat als ik volgende maand minder moet laden? Op lange termijn doe je er verlies op, nooit zal zich dat uitmiddelen...
Of je zet een semi publieke laadpaal op uw oprit en kiest zelf uw tarief he.

Ik heb in ieder geval zo geen groot nadeel. Ik betaal ook geen 36cent/kWh.
Icm solarladen ben ik zeker niet slechter af dan met een tankkaart. In tegendeel. Vorig jaar heb ik heb ik heel mijn energie factuur (incl. verwarming van de woning) kunnen betalen met de onkostenvergoeding op basis van het CREG tarief en had nog over.

Update zoveel van mobi+

Na de vorige meeting met het mobi+ mannetje en hun uitleg over de dongle om te kunnen energie managen was het bedrijf die de paal leaset (bedrijf van mijn madam) slightly not amused aangezien ze betalen voor energie management licenties voor elke gebruiker. Nu blijkt dat ze bij mobi+ intern zelfs verwijzen naar 'Persoon X is niet de snuggerste en heeft het niet juist uitgelegd'.

Dan kwam de obvious vraag 'waarom hebben onze 10 personeelsleden die een paal hebben allemaal dezelfde vraag, namelijk 'de energie management werkt niet en ze willen allemaal de "green charging"' (het zijn uiteraard die met panelen die de paal thuis hebben laten zetten). euh euh euh euh, we gaan het intern uitzoeken. Mijn madam is al heel de ochtend emails aan het doorsturen van de communicatie tussen haar bedrijf en mobi+. #CHAOS.

Ik denk dat ze echt de memo gemist hebben dat er een "green charging" optie in de Alfen paal zit... Niemand intern kan daar antwoorden waarom dat vinkje niet gewoon aangezet mag worden OF waarom er plots een dongle nodig zou zijn van synkee om 'follow the sun' te kunnen doen OF waarom er een extra ethernet kabel van P1 poort via dongle naar router moet en dan van router een ethernet naar de paal terwijl er al een directe kabel ligt tussen paal en P1 poort.

:laugh:

Binnenkort gaan we een antwoord hebben waar we iets mee kunnen doen. Of niet :laugh:

Is er iemand die echt verlies maakt met het CREG tarief ? In dat CREG tarief zit toch alles ? Capaciteitstarief, andere vasten kosten en dan uitgesmeerd over X aantal kwh.

Wie aan de paal laadt krijgt dus een compensatie voor vaste kosten die hij zowiezo maakt, of hij de paal wel/niet zou hebben. En ivm de piek. Limiteer je paal thuis op 4 of 5kwh. Zet het manueel op 6 of 7kwh als er zon is en je paal is redelijk dom. Dan ga je al geen capaciteitstarief farcen meemaken.

Dus je elektriciteitsfactuur gewoon delen door het aantal kwh is een niet-correcte berekening.

Terug
Bovenaan