Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Hun website zegt letterlijk dit. Maar het implementeren lukt blijkbaar niet. Bon, batterij is nu vol. Morgen nog eens wat experimenteren tijdens een zonnige dag om te zien hoe veel we nu effectief kunnen laden want vermoed dat ze de paal nu hard gecapt hebben op 6A (~4kW) ipv paal te cappen via de totale afname.

In bepaalde situaties is er onvoldoende vermogen aanwezig in je woning om het laadstation optimaal te gebruiken. Dankzij een energiemanagement systeem vermijd je de verzwaring van het beschikbare vermogen en de hoge kosten die hiermee gepaard gaan. Zo’n systeem houdt namelijk rekening met het real-time verbruik van de andere toestellen in je woning (elektrische verwarming, inductiefornuis, vaatwasser, droogkast, …) en past op een dynamische manier het laadvermogen/de laadsnelheid van je laadstation aan (active load balancing). Hierdoor vermijd je een mogelijke stroomuitval.

Daarnaast kan je ook instellen wat je maximale stroomafname van het net mag zijn (Peak shaving). Zeker in combinatie met zonnepanelen kan je op die manier je uitgaven voor aangekochte energie onder controle houden. Ook in functie van het capaciteitstarief in Vlaanderen is dit zeker een kostenbesparende oplossing.

Waarom energiemanagement?

1. Voorkomt stroomuitval
  2. Geen verzwaring nodig van je infrastructuur
  3. Beschikbaar laadvermogen wordt maximaal benut
  4. Je houdt je energiekosten makkelijk onder controle

Wat is er nodig om dit te realiseren?

• Activatie software 'Active Load Balancing'
    Dit is een éénmalige kost voor de softwarelicentie om de energiemanagementfunctie op het laadstation te kunnen gebruiken.
  • Configuratie software
    Instellen van de verschillende parameters in functie van active load balancing en peak shaving
  • Communicatie real-time verbruik woning naar het laadstation
    • Digitale teller : via datakabel UTP Cat6
    • Analoge teller : Ook bij analoge tellers kan je aan active load balancing doen

De vraag is eerder: waarom kan die paal niet terugschakelen naar monofasig laden? De ondergrens is dan maar 230V*6A= ~1400W.

Exactly, daarom dat ik de piek op 1.5kW had laten zetten. Dan kon ik altijd laden vanaf ik hem instak en dat fase switchen testen. Quod non...

Het is nochtans een Alfen eve pro, volgens de manual kan die dat...

Goed, ik ga me morgen bezig houden met wat experimenteren.

Ik wil die piek gewoon op 0 zetten, is dat nu zo moeilijk te verstaan. Je verplicht je land om vol te liggen met zonnepanelen en EVs en dan is het blijkbaar rocket science om efficient de panelen te kunnen gebruiken...

Bon - finale oordeel is dat ze niet lager kunnen dan 6A (dus 230*6*3 W want 3 fasen) omdat er niet kan geladen worden onder de 6A. I get that. Maar als de panelen 7kW produceren, dan kan die paal toch nog altijd 10A trekken met een piek die op whatever staat.

Ik versta er niks van :laugh:

Is toch gewoon

"check digitale meter":
if (netto > whatever kW: stop laden)
else (gaan met de banaan)

Waarom het ampere van die paal van belang is, I don't get it.

Waarom loopt er dan een kabel van die paal naar de digitale meter...
Ik kan die laadpaal (Alfen S-line) gewoon sturen in 1 of 3 fasig laden en dan in de gewenste laadstroom. Minimaal is dat 6x230=1380W dus.

Ik heb die installateurspaswoorden gevraagd toen ze dat kwamen installeren. Ik kan hem dus gewoon zelf herconfigureren en stuur hem nu aan met mijn domotica (modbus).
Ofwel naar solar only (overdag, wanneer productie wordt vastgesteld, dus laadstroom regelen naar 0W injectie op de meter) ofwel naar totale afname op de meter van 4,5kW. (wanneer er geen pv-productie meer is).

Load balancing license is inderdaad nodig maar was op mijn model aanwezig.

Normaal moeten ze zo'n papiertje bij de paal hebben afgeleverd "important information, please keep this flyer safe". Daar staan de paswoorden op.

De Alfen paal heeft ook een functie "solar charging", waarbij hij probeert enkel te laden met de energie-overschotten, ipv op een vaste afnamepiek op uw meter.
Dat is ook onderdeel van de active load balancing license.

Momenteel staat die bij u ingesteld op maximale piek via uw P1 poort.

Laatst bewerkt:
Wij hebben ook mobilityplus.
En ook bij ons is er niemand onder de indruk van.
Cowboys is wat ik vaak hoor.
Tot nu toe nog geen paal laten plaatsen, en de reden is hierboven te vinden. Wij kunnen blijkbaar wel zelf een paal plaatsen (op eigen kosten in dat geval) en als die compatibel is met hun pas (en backend?) kunnen we automatisch laten verrekenen. Gat dat wss doen, al wil.dat zeggen dat er ik dan zelf de paal betaal. (wat zijn gangbare prijzen btw?)

Ik kan die laadpaal (Alfen S-line) gewoon sturen in 1 of 3 fasig laden en dan in de gewenste laadstroom. Minimaal is dat 6x230=1380W dus.

Ik heb die installateurspaswoorden gevraagd toen ze dat kwamen installeren. Ik kan hem dus gewoon zelf herconfigureren en stuur hem nu aan met mijn domotica (modbus).
Ofwel naar solar only (overdag, wanneer productie wordt vastgesteld, dus laadstroom regelen naar 0W injectie op de meter) ofwel naar totale afname op de meter van 4,5kW. (wanneer er geen pv-productie meer is).

Load balancing license is inderdaad nodig maar was op mijn model aanwezig.

Normaal moeten ze zo'n papiertje bij de paal hebben afgeleverd "important information, please keep this flyer safe". Daar staan de paswoorden op.

De Alfen paal heeft ook een functie "solar charging", waarbij hij probeert enkel te laden met de energie-overschotten, ipv op een vaste afnamepiek op uw meter.
Dat is ook onderdeel van de active load balancing license.

Momenteel staat die bij u ingesteld op maximale piek via uw P1 poort.
Heeft de laadpaal connectie via internetkabel nodig om bereikbaar te zijn? En welke app of platform gebruik je voor de instellingen?

Ik heb hier ook een Alfen en heb ook al die paswoorden. Alleen kan die Eve app de paal niet detecteren dus ik krijg ook geen toegang. Enige dat ik kan bedenken is dat de paal nu niet met de P1 verbonden is want ik heb geen digitale meter, maar ik snap niet wat dat te maken heeft met toegang tot de instellingen.

Ik heb hier ook een Alfen en heb ook al die paswoorden. Alleen kan die Eve app de paal niet detecteren dus ik krijg ook geen toegang.
idem.

Ik heb echter wél een digitale meter. De Alfen app vindt gewoon geen paal. Stroohm heeft die wachtwoorden wel voorzien.

Heeft de laadpaal connectie via internetkabel nodig om bereikbaar te zijn? En welke app of platform gebruik je voor de instellingen?

Ik heb hier ook een Alfen en heb ook al die paswoorden. Alleen kan die Eve app de paal niet detecteren dus ik krijg ook geen toegang. Enige dat ik kan bedenken is dat de paal nu niet met de P1 verbonden is want ik heb geen digitale meter, maar ik snap niet wat dat te maken heeft met toegang tot de instellingen.
Netwerkkabel heb je nodig om:
P1 poort te verbinden
Een wired netwerkconnectie te kunnen instellen (andere ethernetpoort)

Bij de s-line (1 socket) zijn die ethernetpoorten enkel bereikbaar door de cover er af te halen.
Bij de double s-line zit er wel een netwerkpoort (lan) vanonder zonder iets te demonteren.

Bijna altijd zal de paal ook met simkaart uitgerust zijn dus wired connectie is niet noodzakelijk voor verbinding naar backoffice, maar kan wel.
Om naar je paal te verbinden met app moet hij uiteraard wel op je netwerk zitten met kabel.

Ik doe dat met de alfen ace service installer software. Voor de eerste connectie kan je paal rechtstreeks op je laptop pluggen.
Default ip van de alfen is 169.254.1.10, laptop moet een ip hebben in zelfde subnet (/24), bv 169.254.1.100/24.

Met de app configureren kan normaal ook maar die gaat uw paal niet vinden tenzij hij in hetzelfde subnet zit. Geef uw paal dus een nieuw en fixed ip in de range van waar uw gsm ook in zit.

For some reason is het ook niet mogelijk om te verbinden vanuit ander subnet (via router). Als je dat wil moet je een NAT masquerade rule in je firewall toevoegen. Maar tenzij je je home netwerk indeelt in vlans kom je dat normaal niet tegen.

Laatst bewerkt:
Er is een verschil tussen het laadvermogen, en de afname van het net. De helpdesk wil of kan dat verschil niet snappen. Technisch kan het uiteraard, zoals ik ook een laadpaal kan instellen dat er enkel op zon wordt geladen, dan is de netafname 0W, maar de oplaadsnelheid uiteraard niet.

Laadpaal weigeren was ook auto weigeren, dus no thanks.
Is de meest dwaze policy die ik al gehoord heb, en totaal niet doordacht. Wat als uw partner ook een laadpaal moet nemen van het werk? Je kan er toch moeilijk 2 hangen aan uw gevel? Of wat als je in een appartementsgebouw woont waar een gemeenschappelijke infrastructuur werd geïnstalleerd met load balancing? Dan ben je wel verplicht om allemaal hetzelfde merk laadpaal op je staanplaats te installeren. En dan gaat de werkgever zich ineens moeien? Yeah right.

Bijna altijd zal de paal ook met simkaart uitgerust zijn dus wired connectie is niet noodzakelijk voor verbinding naar backoffice, maar kan wel.
Euh, een sim slot is er inderdaad, maar zo gebruikelijk is het toch niet dat er een simkaart in zit bij de mensen thuis, backoffice of niet? Dat is meer iets voor publieke laadpalen waar geen andere mogelijkheid tot internetconnectiviteit is.

For some reason is het ook niet mogelijk om te verbinden vanuit ander subnet (via router).
Klopt, dat soort problemen bij Alfen zijn meestal hiertoe te herleiden. Je moet absoluut in hetzelfde subnet zitten. De UX bij Alfen laat toch te wensen over.

Is de meest dwaze policy die ik al gehoord heb, en totaal niet doordacht. Wat als uw partner ook een laadpaal moet nemen van het werk? Je kan er toch moeilijk 2 hangen aan uw gevel? Of wat als je in een appartementsgebouw woont waar een gemeenschappelijke infrastructuur werd geïnstalleerd met load balancing? Dan ben je wel verplicht om allemaal hetzelfde merk laadpaal op je staanplaats te installeren. En dan gaat de werkgever zich ineens moeien? Yeah right.

Ja, ik heb de car policy niet uitgevonden 😐 . Als je terugbetaling van kosten wil, moet het een company sponsored laadpaal zijn met RFID kaartje. Alles die via dat pasje gaat, wordt terugbetaald. Er zijn een heleboel clausules voor een partner die ook wil laden met dezelfde paal (er is een extra kaartje mogelijk die apart gefactureerd kan worden ipv terugbetaling).

Maar pretty clear voor het scenario 'er is reeds een paal'. "Dan moet je maar gratis laden op het werk of een 2e paal plaatsen".

Mijn madam werkt op de HR afdeling (en nee, ze heeft de car policy niet gemaakt). Blijkbaar zijn er van de 500 mensen met een auto maar een stuk of 100 met EV en waren we de 2e of zo met een company sponsored laadpaal. Al de rest laadt gewoon aan de palen van het werk of publieke palen op.

Euh, een sim slot is er inderdaad, maar zo gebruikelijk is het toch niet dat er een simkaart in zit bij de mensen thuis, backoffice of niet? Dat is meer iets voor publieke laadpalen waar geen andere mogelijkheid tot internetconnectiviteit is.

Hier is er 1 kabel van paal naar de digitale meter. Alle communicatie met de paal gebeurt met een SIM kaart die erin zit.

Als ze die komen installeren via uw lease maatschappij meestal wel. Dan is dat voor hun gemakkelijk. Paal aansluiten, backoffice link instellen en klaar.
Anders hebben ze potentiëel gedoe met internet op de paal werkend krijgen via netwerk van de klant.

Moest ik zelf een paal kopen zou ik dat er uiteraard niet bij kopen.

cege zei:
Ja, ik heb de car policy niet uitgevonden 😐 . Als je terugbetaling van kosten wil, moet het een company sponsored laadpaal zijn met RFID kaartje. Alles die via dat pasje gaat, wordt terugbetaald. Er zijn een heleboel clausules voor een partner die ook wil laden met dezelfde paal (er is een extra kaartje mogelijk die apart gefactureerd kan worden ipv terugbetaling).

Maar pretty clear voor het scenario 'er is reeds een paal'. "Dan moet je maar gratis laden op het werk of een 2e paal plaatsen".

Dat is een beetje kort door de bocht (van uw HR, ik vermoed dat ze niet goed weten hoe het werkt). Als je in een bestaande paal dezelfde backoffice link steekt gebeurt de afrekening op identiek dezelfde manier. (met gebruik van uw laadpas dus). Functioneel is er dan geen verschil of dat een thuispaal of publieke paal is.
Voor een partner die wilt laden op die Alfen paal zou je bv ook één van de meegeleverde Alfen passen kunnen gebruiken die lokaal in dat toestel zijn whitelist zitten. In dat geval levert die elektriciteit zonder met de backoffice te communiceren en wordt er niets afgerekend via de CPO/Werkgever. Je hebt dan gewoon je lokale elektriciteitsverbruik zonder terugbetaling.
Lijkt me ook goedkoper dan te factureren via de CPO want die hebben wat commissie nodig om winst te maken natuurlijk.

Laatst bewerkt:

Mijn madam werkt op de HR afdeling (en nee, ze heeft de car policy niet gemaakt). Blijkbaar zijn er van de 500 mensen met een auto maar een stuk of 100 met EV en waren we de 2e of zo met een company sponsored laadpaal. Al de rest laadt gewoon aan de palen van het werk of publieke palen op.

Hier is er 1 kabel van paal naar de digitale meter. Alle communicatie met de paal gebeurt met een SIM kaart die erin zit.
En jij kunt niet openbaar laden dan? Want anders koop je zelf een laadpaal, koppel die met een backoffice en dan kan jij thuisladen met uw pas zoals je openbaar zou gaan laden. Jij bepaalt dan ook zelf het tarief.
Kan wel zijn dat je btw nummer nodig hebt.

Ik versta er nu helemaal niks meer van. Nu hebben ze dus een max ingesteld op 6A "omdat je auto niet kan laden onder de 6A" (~4kw dus op 3 fasen).

Daarnet was hij aan het laden aan 7 kw (3kw productie en 4kw uit het net). Iets zegt me dat het redelijk zinloos is om die piek op 6A te zetten "omdat de auto niet kan laden onder de 6A".

Heb nu maar gecapt in de auto op 7A zodat we straks niet nog eens 4kw uit het net trekken terwijl de panelen al 5-6kw produceren...

En jij kunt niet openbaar laden dan? Want anders koop je zelf een laadpaal, koppel die met een backoffice en dan kan jij thuisladen met uw pas zoals je openbaar zou gaan laden. Jij bepaalt dan ook zelf het tarief.
Kan wel zijn dat je btw nummer nodig hebt.

Die paal kan niet open gezet worden voor publiek laden. Met het pasje kun je ofwel bij jezelf thuis laden of op publieke palen.

Als je thuislaadt krijg je CREG tarief voor alles dat via het pasje geladen is. Hence: de volledige zonproductie in de auto krijgen is wat we willen en niet nodeloos smorgens uit het net plukken en dan s middags niet meer laden omdat de batterij al vol zit.

En ik weet dat het nitty gritty klinkt. Maar we laden ongeveer 100kwh per week. Aan een delta van ongeveer 25cent op CREG vs injectie tarief is dat ongeveer 1000 euro per jaar winst. Als die paal gewoon geconfigged kan worden op piek 0 of 1kw, dan is dat free money met 0 effort. Gewoon telkens kabel inpluggen als je thuiskomt en de zon zijn ding laten doen.

Bon - ze kunnen het nu plots toch onder de 6A zetten. En je raadt het nooit. Het laadt toch op terwijl het op 2A staat. De man van de support had het nog nooit gezien 😐

Modje mag de posts verhuizen !
Nog één postje er bij (dat mee mag verhuisd worden) om het inzichtelijker voor u te maken:

Dit is wat bij u ingesteld staat:

Daar stelt ge de max stroom in die hij mag meten op uw P1 poort en hij moet laadstroom terugnemen als je daar over gaat.

Solar charging zit mee in uw load balancing license. Zal bij u niet geactiveerd staan maar dit is precies wat jij wil bekomen (enkel laden met PV-overschotten).

Dit is om het volledig zelf (modbus) aan te sturen met eigen systeem:

Dit is hoe dat ze het mogelijk bij u aan het doen zijn en is niet de juiste manier (vermogen van uw laadpaal in z'n geheel beperken):

Dit is hoe een instelling van een backoffice er uit ziet. Dat kan werkelijk op eender welke paal. Als uw paal morgen kapot gaat, ze willen u van het werk geen nieuwe geven en je koopt er zelf één is dit wat je daar moet instellen (met de gegevens van de juiste backoffice):

Een Alfen heeft ook een lokale whitelist. Als je een rfid tag hebt (eender welke) kan je hier aan toevoegen. Dan wordt er niets afgerekend via backoffice en is de goedkoopste manier om privé elektriciteit te tanken (privé verbruik afrekenen via backoffice/werkgever zal altijd met wat commissies er bij zijn, terwijl het gewoon uw eigen elektriciteit is):

Laatst bewerkt:
@aXl_ Het laden staat nu wel precies op 'smart'. Enkel staat het op enkel 3 fasen laden. Als er minder dan 4000W is, doet hij niks... Dus heb nu op 3A laten zetten (het helpt niet dat er hier in de straat 250 op elke fase zit vanaf er een scheet zon is...). Dus vanaf er 2000W productie is, schiet hij in gang. Heb in de auto gecapped op 7A zodat we niet uit het net halen als het niet nodig is. Ik vermoed dat we op een laadbeurt van 30-40kW nu ongeveer 5kW verspilling hebben. Daar kan ik mee leven.

(max vermogen van de paal staat op 11kw zie ik op de display, dus die is niet foutief gecapped)

Als ik het goed begrijp zou ik de service man ofwel de pwds moeten vragen OF de volgende settings laten vinken:
  • "Allow single-/multi-phase charing" (dit lijkt me een no-brainer, dan kan ik de limit op 0A zetten)
  • Idealiter: "Charging mode: Green"

Voor de backoffice toestanden. Voorlopig werkt het en hebben we 2 pasjes. 1 die via de werkgever (van de madam) gaat en CREG tarief geeft. En 1 'friends en family pass' die voor prive gebruik is en geen afrekening doet via werkgever. Heeft eenmalig 10 euro gekost, dus geen probleem. Als er later nog een company car bijkomt, lossen we dat probleem later op -_-

@aXl_ Het laden staat nu wel precies op 'smart'. Enkel staat het op enkel 3 fasen laden. Als er minder dan 4000W is, doet hij niks... Dus heb nu op 3A laten zetten (het helpt niet dat er hier in de straat 250 op elke fase zit vanaf er een scheet zon is...). Dus vanaf er 2000W productie is, schiet hij in gang. Heb in de auto gecapped op 7A zodat we niet uit het net halen als het niet nodig is. Ik vermoed dat we op een laadbeurt van 30-40kW nu ongeveer 5kW verspilling hebben. Daar kan ik mee leven.

(max vermogen van de paal staat op 11kw zie ik op de display, dus die is niet foutief gecapped)

Als ik het goed begrijp zou ik de service man ofwel de pwds moeten vragen OF de volgende settings laten vinken:
  • "Allow single-/multi-phase charing" (dit lijkt me een no-brainer, dan kan ik de limit op 0A zetten)
  • Idealiter: "Charging mode: Green"
ik zou sowieso de paswoorden opvragen.
Allow single/multi phase moet aangevinkt staan
Solar "green" is inderdaad dat hij pauzeert als hij niet genoeg vermogen heeft. In de help-functie staat "1.4kW" dus dat is 6A 1F laden. Ik vermoed dat solar charging zelf switched tussen 1F en 3F adhv beschikbaar vermogen (ik gebruik solar charging zelf niet, maar via EMS modbus aansturing).
Bij comfort pauzeert hij het laden niet als er te weinig PV is en past hij tot een minimum vermogen bij vanuit het net (Stel 1000W PV opbrengst, minimum laden is 1,4kW, dus 400W uit het net).

@aXl_ OK - ik heb blijkbaar wel een password. Het stickertje met ID/password plakt op de technische fiche van de paal (die ik uiteraard nooit bekeken heb) en niet op het kartonnetje "important information" waar een vakje voorzien is voor een sticker met password.

Ik heb een ID, pwd, recovery code en een QR code. Is er een mogelijkheid om met de paal te connecteren zonder een ethernet draad in die paal te steken ? Er zit ergens een SIM card in, maar geen id of dat 'Alfen' of 'Mobility plus' is.

Per technische fiche is er een wifi module (geen idee uiteraard of die aanstaat of niet).

Een batterij wordt zo idd iets intressanter, maar alles zal afhangen van effectieve tarieven en evolutie.

i.v.m. het vette: en hoe zie je dit juist gebeuren? Dit klinkt hard als het riedeltje "stuur dan alles slim" die men gebruikte om de digitale meter (toen ook wel slimme meter genoemd om dezelfde reden :p ) en capaciteitstarief te verkopen. We zijn ondertussen al meer dan 5j na de invoering van de digitale meter, waar zit die algemene slimme sturing? Buiten 1 type niche-product waar het semi ingeburgerd is, namelijk laadpalen, zie ik er toch niet veel van. En voor ik de typische BG-opmerking ga krijgen: ja, laadpalen zijn niche. Volgens Fluvius zijn er momenteel 44.388 private en semi-publieke laadpunten bij hun aangemeld in Vlaanderen. Dit op 2.950.000 private huishoudens in Vlaanderen of dus 1,5%.
Logisch ook, want slimme sturing is meestal niet gewoon iets aan of uitzetten. Wat dus betekent dat alles met elkaar moet kunnen communiceren. En dan nog zijn er veel toestellen die in cycli werken en waarbij je niet even de stroom kunt uitzetten midden een cyclus als de panelen te weinig produceren.

Als je de technische beperking bekijkt, vraag ik mij toch af hoe je dit gaat doen. Het P1 telegram geeft geen tarieven. Dus je gaat al een extra implementatie nodig hebben die van je energieleverancier de variabele of dynamische prijs ophaalt. Of je gaat gewoon moeten aan/uit zetten ongeacht of het tarief nu positief of negatief is.
Dan is er nog de vraag hoe je "injectie gaat uitschakelen"... Je kan je omvormer uitzetten, ja. Maar dat is dan ook weer gewoon aan/uit. En wat doe je eens die uitstaat? Want je hebt dan geen indicatie meer van de opbrengst/injectie.

Net zoals bij het slimme sturing verhaal: makkelijker gezegd dan gedaan. Zelfs met een volledig domotica systeem of iets zelf opgezet met home assitant/homey/... gaat dit niet eenvoudig zijn of zeer beperkt. Laat staan in een voorgemaakt commerciëel product.
En zelfs al zou dat bestaan, zal de vraag ook daar weer zijn of het sop de kolen waard is. Zeker omdat ik die "simulatie" van de "onafhankelijke energieexpert" uit het artikel toch wel met een korrel zout neem ^^

En zelfs als zijn cijfers uit zijn simulatie kloppen, hangt alles natuurlijk af van de persoonlijke situatie. Maar zoveel verschil gaat het nu ook niet maken. Van ongeveer +€0.045 naar -€0.0126 (worst case scenario uit zijn simulatie) per kWh is en blijft een heel beperkt verschil.
Je haalt het zelf aan, het is eigenlijk echt niche op vandaag. Nog maar heel weinig mensen hebben / zijn klaar voor dynamische tarieven wat wel een must is als je voordeel wil halen uit het slim sturen van je PV.
Curtailment op grootschalige PV-installaties begint stilaan ingeburgerd te geraken maar bij particulieren is dat een stuk complexer en het zal nog wel enige tijd duren eer dat echt een ding wordt.

Terug
Bovenaan