Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik heb nu zelf even een internetkabel ingeplugd in de bovenste poort van de laadpaal.
Nu kan ik via de eve connect app wel connectie maken en via een slider het vermogen precies zelf wel aanpassen en zie ik ook die switch voor zonneladen.
Enige probleem dat ik nu heb is dat mijn P1 homewizard niet meer werkt.
De P1 meter is zo te zien offline, ik heb wel om te testen mijn kabel uit mij acces point getrokken dat in de garage hangt om deze rechtstreeks in de laadpaal te steken.
Maar vroeger heeft dat gewerkt zonder die acces point, die is er maar later bijgekomen wat wel vreemd is.

Edit: slider ook helemaal naar links gezet 4,2kW maar op paal blijft 11kW staan.
Edit2: P1 meter/homewizard werkt terug na kabel terug in AP te steken, heb nochtans een AP staan van telenet in de berging (waar internet binnen komt) en dicht bij garage/laadpaal maar die geeft precies geen wifi meer of die pakt niet over van die AP. Is ook wel vreemd.

Laatst bewerkt:
Allez daar gaat mijn idee om het overschot dat mijn analoge teller op het net gezet heeft (ongeveer 2000 kWh) op te soeperen door de kaart van het werk te gebruiken en zo nog een 700 euro te recupereren. Een week nadat Luminus thuis geweest is om de installatie te checken om de laadpaal te installeren ineens een brief van Fluvius in de bus om een digitale meter te laten zetten. Toch toeval allemaal …

Ivm capaciteit. Vrouw thuis gebruikt vaak de boost functie van de kookvuren om het water sneller te laten koken en dat is al 3,7 kW per vuur. Doe dit maar 2 en dat is 7,4 kW. Denk dat ik mijn auto dus ook maar ga cappen op 7,5 omdat we daar toch sowieso aan gaan zitten. Dan zou ie op 12 uur van 0 tot 100 geladen zijn. Ruim genoeg.

Die laadpaal en digitale teller hebben niets met elkaar te maken hoor. Ze zijn gewoon nu bezig met iedereen met zonnepanelen en analoge meter over te zetten..

Load balancing is actief, dus ik vind het raar dat je zegt dat er geen goede functie is voor capaciteitstarief.
Load balancing bij Alfen is er hoofdzakelijk om er voor te zorgen dat er niet meer vermogen gevraagd wordt dan het net kan leveren (en de zekering dus springt). Je kan dit wel gebruiken ifv het capaciteitstarief, maar dan heb je externe aansturing van de laadpaal nodig (zoals Loxone). De native Alfen software kan er immers niet op een dynamische manier rekening mee houden.

Ik raad aan om de slider niet lager dan 4,2 kW te zetten, zodat je steeds op 3-fasen blijft laden. Auto's hebben immers niet zo graag als er tijdens het laden geschakeld wordt tussen monofasig en 3-fasig laden. Ook BMW niet; de mijne stopt het laadproces na 10 omschakelingen uit veiligheidsoverwegingen.

De eerste grondige configuratie zou ik wel doen op een Windows PC met ACE Service Installer: https://alfen.com/en-nl/media/980/download?attachment

Gebruikersnaam: RadomskiR
Wachtwoord: fazUv6

Ik ga vragen naar het owner wachtwoord maar ik vrees er enorm voor.
Load balancing is actief, dus ik vind het raar dat je zegt dat er geen goede functie is voor capaciteitstarief.
Zonneladen wil ik gewoon zelf ook wat kunnen aansturen, mijn echt piek zit op 3kW injectie op topmoment maar daarbuiten ligt dat dus veel lager. Dus eigenlijk enkel op overschotten laden zal niet handig zijn, maar ik wil wel zo laag mogelijk kunnen gaan. Laadverlies door traag laden is ook niet mijn probleem bij wijze van spreken.

Loadbalancing werkt niet op Alfen zonder extern systeem, je kan dat alleen gebruiken voor zonneladen dan. Je kan de paal niet stoppen als je XkW aan eht verbruiken bent in huis. Beetje stom, maar het is zo.

Mijn zonneinstallatie wekt een piek van 4,2kW op, ik stel dus in:
- Zomer: Zonneladen in comfort modus met een minimum van 1,6kW (om uitvallen tegen te gaan door dips onder 6A)
- Winter: Zonneladen in comfort modus met een minimum van 3 a 3,5kW, dit heeft geen zin omdat ik 's nachts laad maar dan moet ik maar 1 slider aanpassen.

Ik steek de auto gewoon in als ik thuiskom en zet in de Eve app de maximum laadstroom op 1A, dan stopt de wagen met laden. Tegen dat ik ga slapen in de winter zet ik die dan op 32A. In de zomer zet ik die dan tegen 17h uit, omdat we dan aan het avondeten beginnen en 's morgens terug aan om te laden.

Wat betreft de melding 11kW op de paal, dat is je absolute limiet, die staat ergens anders. Op het scherm op de paal staat bij mij ook 22kW, alhoewel die geknepen is in realiteit.

In principe heeft de paal connectie met je thuisnetwerk als je de data via homewizard P1 meter ontvangt. Ik snap dus niet waarom je de netwerkkabel nog moet inpluggen.
Je moet je paal altijd aan je netwerk laten en de P1 homewizard verbinden met je netwerk. Je meot dan eenmalig het huidig IP invoeren in de setting van de Alfen. In de P1 poort in de Alfen hoort dan niets te zitten.

Laatst bewerkt:
Loadbalancing werkt niet op Alfen zonder extern systeem, je kan dat alleen gebruiken voor zonneladen dan. Je kan de paal niet stoppen als je XkW aan eht verbruiken bent in huis. Beetje stom, maar het is zo.

Que? Dat snap ik niet. Dat is toch de bedoeling van load balancing ? Dat je paal stopt als je in huis veel verbruikt, om je eigen netwerk niet over te belasten.

Que? Dat snap ik niet. Dat is toch de bedoeling van load balancing ? Dat je paal stopt als je in huis veel verbruikt, om je eigen netwerk niet over te belasten.

Load balancing bij Alfen dient standaard om uw zekeringen niet te triggeren doordat je teveel verbruikt, niet om de piek af te vlakken. Maar je kan dat eigenlijk wel bekomen door de waardes op het station lager in te stellen. Als je zegt dat er maar max 4,5kW beschikbaar is, dan zou die boven dat moeten uitvallen. Echter kan je geen tijd instellen en met verbruik rond de 4,5kW krijg je dan alsnog een aan/uit gedrag.

Om het actieve load balancing goed in te stellen moet u de volgende parameters correct hebben ingesteld:
• Station-maxCurrent; Dit beperkt de maximale stroom op de groep van het laadstation. --> BIj mij 32A --> 22kW
• SmartMeter-MaxCurrent; Dit is de capaciteit van uw netaansluiting. Bij twijfel kunt u deze controleren bij uw netbeheerder. --> Bij mij 40A -->27,6kW
• Load Balancing Safe Current (A); waarde van het vermogen dat beschikbaar blijft voor het laadstation (of laadplein) wanneer de connectie tussen de energiemeter en het laadstation wordt verbroken --> Bij mij 6A --> 1,4 kW mono / 4,2kW 3-fase

Wat je dan moet instellen is me niet heel duidelijk, aangezien mijn aansluiting en station 3-fase zijn en ik die Alfen 1-fase gebruik.
Als de P1 data over alle fases geinterpreteerd wordt, zou dat voor 5kW bvb 21A zijn.

Ik heb een vraagje of 2 voor de kenners.

Paal: Alfen eve pro via mobility plus.

Bij mij werkt de load balancing op mijn Alfen wel goed. Piek staat op 5.5KW ingesteld en ik zie die mooi laden op 5.5kW en stoppen als de vaatwas aangaat. Aangezien die onder zijn minimale laadhoeveelheid zit, valt mijn totaal verbruik (af te lezen op de homewizard P1 app) naar 2kW of zo. Als vaatwas gedaan is, gaat de auto weer verder laden. Op de laadpaal komt dan 'wachten op vermogen'. Dus dat lijkt me so far, so good.

Er zit ook een ethernet kabel rechtstreeks van mijn paal in de P1 poort van de kast (op een splitter in de P1 poort zit de homewizard dongle en ethernet kabel met convertortje).

De bedrijfsauto van de madam (Volvo Ex30) laadt zonder problemen dynamisch als het moet. Gewoon s morgens kabel insteken en s avonds is die opgeladen en peak goed afgeplat.

De paal heeft een eigen automaat en differentieel schakelaar.

1. We hadden in begin issues dat de automaat van de paal eruit vloog. Automaat en hoofdzekering op de kast gingen dan af. Gebeurde om de 1-2 dagen. Bleek de kabel beschadigd te zijn. Die is gefixt en sindsdien is dit nooit meer voorgekomen (we zijn nu toch al 4-5weken verder, dus lijkt me opgelost). Echter is deze week de differentieel afgegaan van de laadpaal. Maar enkel de differentieel, niet de hoofdschakelaar. Iemand enige verklaring hiervoor ? Aangezien het enkel de differentieel van de paal was, heb ik niet gezien wanneer die eruit gevlogen is. Maar was in elk geval niet aan het laden, anders had ik de link wel gelegd -_- Heb die gisteren gewoon aangezet en alles was terug OK. We zijn nu al 24h verder en paal nog altijd OK. Het is hier serieus wind en regen, dus als dat de reden geweest zou zijn, hebben we een goed scenario om te hertesten.
  2. Ongerelateerd aan bovenstaande hebben we issues met laden van sommige andere auto's. Een Tesla start zijn laadsessie gewoon niet op. Kabel inpluggen en zo gaat allemaal fine. Maar als je "start laden" in de app doet, zie je het vermogen van 200W naar 700-800W gaan op de Homewizard en dan binnen de 2-5s terugvallen naar 200W (baseline). En in de Tesla app komt er 'kan laden niet starten'. Op de paal staat er 'wachten op vermogen'. Hebben gisteren 4h lang geprobeerd. Sessie starten/stoppen, kabel in/out, ... Er is in totaal 800Wh in de Tesla gegaan... -_- Iemand enige verklaring hiervoor ?

Alfen durft wel eens brakke software versies uitbrengen. Begin dus met uitzoeken welke versie je draait op een Windows PC met ACE Service Installer of met Eve Connect of MyEve apps op smartphone. Heb je het wachtwoord gekregen van de paal?

Alfen durft wel eens brakke software versies uitbrengen. Begin dus met uitzoeken welke versie je draait op een Windows PC met ACE Service Installer of met Eve Connect of MyEve apps op smartphone. Heb je het wachtwoord gekregen van de paal?

Nope - heb tot niks toegang. Moet zelfs ticketjes sturen om mijn peak W te laten aanpassen.

Zal straks nog eens met de auto van de madam proberen alvorens ik een ticketje stuur.

Kan de differentieel die afvliegt aan brakke SW update liggen ?

Dat ga ik niet meteen beweren, maar dat Tesla probleem lijkt eerder aan de configuratie en/of software versie te liggen.

Mogelijk vind je in dit topic met bijna 7K berichten wel gelijkaardige ervaringen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125324/0

Ik blijf er toch bij dat je zelf aan de knoppen van die software moet kunnen. Er zijn zoveel parameters die invloed kunnen hebben, en het logboek met fouten en events kan je dan ook raadplegen om te zien waar het fout loopt in een laadsessie.

Dat ga ik niet meteen beweren, maar dat Tesla probleem lijkt eerder aan de configuratie en/of software versie te liggen.

Mogelijk vind je in dit topic met bijna 7K berichten wel gelijkaardige ervaringen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125324/0

Ik blijf er toch bij dat je zelf aan de knoppen van die software moet kunnen. Er zijn zoveel parameters die invloed kunnen hebben, en het logboek met fouten en events kan je dan ook raadplegen om te zien waar het fout loopt in een laadsessie.

Ja, dat zal niet gebeuren. Staat expliciet in de car policy. Ik kan nog eens vragen, maar zal een njet worden.

Ik zal vanavond wat tweakers lezen.

Nee, differentieel is iets fysiek en de software moet al heel brak zijn om een fysieke lekstroom te veroorzaken in een laadpaal.
Differentieel die uitvliegt tijdens laden is toch wel zorgwekkend, kan komen door het vochtige weer dat in de paal binnen geraakt.

Nee, differentieel is iets fysiek en de software moet al heel brak zijn om een fysieke lekstroom te veroorzaken in een laadpaal.
Differentieel die uitvliegt tijdens laden is toch wel zorgwekkend, kan komen door het vochtige weer dat in de paal binnen geraakt.

Het was NIET tijdens het laden. Wilden gisteren laden en de paal werkte niet. Naar kelder gaan kijken en jawel de differentieel lag eruit. De paal staat er nu 2 maanden en we hebben al 10x geladen of zo zonder problemen. Is 1e en enige keer dat die differentieel eruit ligt.

Zou een laadpaal niet moeten voorzien zijn op vocht in de omgeving. Het is tenslotte... en laadpaal...

Zou een laadpaal niet moeten voorzien zijn op vocht in de omgeving. Het is tenslotte... en laadpaal...

Hangt ervanaf hé. Ik ken laadpalen die ze onder een afdak zetten. Er zijn laadpalen die ze in de gietende regen zetten zonder afdak. Er zijn laadpalen die je in een keldergarage zet.

IP20 -> IP67... hangt er vanaf wat ze bij u voorzien hebben.

Hangt ervanaf hé. Ik ken laadpalen die ze onder een afdak zetten. Er zijn laadpalen die ze in de gietende regen zetten zonder afdak. Er zijn laadpalen die je in een keldergarage zet.

IP20 -> IP67... hangt er vanaf wat ze bij u voorzien hebben.

Een alfen eve pro. Die zie je wel eens buiten.

Een alfen eve pro. Die zie je wel eens buiten.

Die is IP55.
Wat in principe lichte regen is. Als je pech hebt, heb je pech. kans zal klein zijn dat je miserie hebt tgv regen, maar het kan dus.

Is geen IP67 versie.

Mijn alfen eve hangt nu al 3j tegen de muur die meest slagregen vangt. Uiteraard is daar niks aan, dat hoort ook niet.

Die ipx5 is trouwens bestand tegen waterstromen/waterstralen en dat is meer dan zo’n laadpaal te verduren krijgt in BE.

4 = regen
6 = golven & krachtige stromen (maw op een dijk/golfbreker of met hogedrukreiniger vol op die paal)
7 = dompelen

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan