Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Hier geen last van, zolang je de laadpaal zelf de stroomtoevoer laat doorknippen, maar je communicatiemodule actief blijft. De laadpaal geen stroom geven verbreekt de communicatie.

De load balancer in de laadpaal heeft al meermaals het laden gestopt. Herstart vanzelf.

Misschien een verschil tussen iDrive7 en iDrive8?

Het probleem is dat op de minimuminstelling van 1,4kWh er bij een hoge spanning (en hier kan dat 250V zijn) gewoon een te lage stroomsterkte naar de auto gestuurd wordt en de auto dus het laden onderbreekt. En dat vind de auto na een aantal keren niet meer zo leuk blijkbaar.
Als je het uitrekent is 1500W ook aan de lage kant, maar als er zoveel wolken voor de zon schuiven zakt de spanning natuurlijk ook. Heb met 1500W nog geen enkele keer gehad dat de auto er mee kapt.

Als je uw laadpaal begrensd op 3,7 kW, waarom dan een laadpaal? Kan je dan niet even goed via het gewone stopcontact laden?

Of neem je een laadpaal om dan specifiek met zonne energie te laden?

Klopt, zonne-energie optimalisaren.
Er is een groot stuk van de dag waar er tussen de 1500-3700W geproduceerd zou worden en nu gaat dat 100% naar de wagen. Is er minder wordt er alsnog niets van het net gehaald, is er meer, dan gaat alles naar de wagen.
Meeste stopcontactladers zijn trouwens beperkt tot 10A of 2,3kW en niet op 3.7kW.

Ik ben nu 8,5h aan het laden en heb 23kWh van de opgewekte 24,5kWh in de auto zitten, dat is gemiddeld 2,7kW per uur. Met een gewone lader zou dat dus 19,55kWh zijn. Netto zou dat dus meer injectie en meer van het net gehaald zijn, want de lader is geregeld naar 1,5kW teruggevallen en heeft vaak meer dan 2,3kW geladen. Het zal even duren eer de laadpaal terugverdient is (eigenlijk niet, want ik heb die gekregen van de werkgever, zijn winst is het goedkoop CREG tarief), maar je hebt er geen omkijken naar.

Laatst bewerkt:
Als je uw laadpaal begrensd op 3,7 kW, waarom dan een laadpaal? Kan je dan niet even goed via het gewone stopcontact laden?

Ik begrend mijn laadpaal niet op 3.7kW he. Ik heb een gemiddeld capaciteitstarief van 3.7kW voor het afgelopen jaar.

Mijn laadpaal is regelmatig aan 7.4kW wanneer de zon schijnt terwijl ik geen afname heb.
In de winter kan ik niet op de zon laden, dan stel ik in dat ik onder 5kW capacteitistarief wil blijven. Als mijn piek voor dat kwartier te hoog zou worden, gaat de laadpaal trager laden of stoppen tot dat kwartier voorbij is.
Als de warmtepomp opstart als de zon ondergaat en we zijn net aan het koken, dan zitten we aan die 5kW in de winter. Zou ik met een stekker laden, dan zou die niet stoppen en zitten we aan 8kW.
En wanneer de wasmachine in de zomer bezig is en er komt een wolk voor de zon, zouden we ook in de zomermaanden een vrij hoge piek kunnen hebben. Nu kom ik in de zomermaanden niet hoger dan 2-3kW omdat ik in de laadpaal zeg dat hij niet boven de 2.5kW afname mag komen. Als ik 100% batterij nodig hebt, moet ik heel soms eens 's nachts doorladen en dat is dan wel traag. Maar tegen dat de zon onder is, zit de accu al aan 80% dus dat is niet zo issue.

Laatst bewerkt:
Ik begrend mijn laadpaal niet op 3.7kW he. Ik heb een gemiddeld capaciteitstarief van 3.7kW voor het afgelopen jaar.

Mijn laadpaal is regelmatig aan 7.4kW wanneer de zon schijnt terwijl ik geen afname heb.
In de winter kan ik niet op de zon laden, dan stel ik in dat ik onder 5kW capacteitistarief wil blijven. Als mijn piek voor dat kwartier te hoog zou worden, gaat de laadpaal trager laden of stoppen tot dat kwartier voorbij is.
Als de warmtepomp opstart als de zon ondergaat en we zijn net aan het koken, dan zitten we aan die 5kW in de winter. Zou ik met een stekker laden, dan zou die niet stoppen en zitten we aan 8kW.
En wanneer de wasmachine in de zomer bezig is en er komt een wolk voor de zon, zouden we ook in de zomermaanden een vrij hoge piek kunnen hebben. Nu kom ik in de zomermaanden niet hoger dan 2-3kW omdat ik in de laadpaal zeg dat hij niet boven de 2.5kW afname mag komen. Als ik 100% batterij nodig hebt, moet ik heel soms eens 's nachts doorladen en dat is dan wel traag. Maar tegen dat de zon onder is, zit de accu al aan 80% dus dat is niet zo issue.
Welke laadpaal heb jij?

Sowieso voor loadbalancing kan het nuttig zijn. Stel dat je huis 7,2kW kan leveren en je laadpaal laadt op 3,7kW, dan mag de rest van je huis niet boven de 3,5kW zitten of de elektriciteit valt uit.

Dus zonder slimme laadpaal gewoon niet opladen als je tussen 18u en 20u thuis bent en er het meeste activiteit is.

Vraag mij ook af welke het meeste elektriciteit in beslag nemen:
- televisie
- oven
- wasmachine
- afwasmachine
- opladen
- koken
- licht
- computer

Dus zonder slimme laadpaal gewoon niet opladen als je tussen 18u en 20u thuis bent en er het meeste activiteit is.

Vraag mij ook af welke het meeste elektriciteit in beslag nemen:
televisie
- oven: tijdens de opwarmfase veel
- wasmachine: idem, dus wassen op 30graden verbruikt niet veel
- afwasmachine: idem, maar overall weinig
- opladen: afh van de snelheid
- koken: extreem weinig met inductie, max 1kwh voor een maaltijd met 3-4 gerechten die 30min nodig hebben (mijn plaat geeft dat weer na een kooksessie)
- licht: aantal lampen x 5w (led) = dus 20 lampen geven een continue 100w. Niks dus
- computer: niks. Alles wat uren kan draaien op een built-in kutbatterijtje is sowieso verwaarloosbaar

Blijkbaar mogen werkgevers (in theorie) de oplaadkosten van uw elektrische bedrijfswagen niet (meer) terug betalen dmv de CREG boordtabel (of VREG). Er moet terugbetaald worden tov de 'werkelijke' kosten en die tabellen geven alleen maar 'gemiddelden' aan.

Nochtans is dat in praktijk hetgeen in 99% van de gevallen anno 2024 nog steeds gewoon gebeurt.

Mijn werkgever betaalt het ook nog steeds terug via de CREG boordtabel (via een onkostennota). Moet ik mij nu zorgen maken? Of is dit vooral een probleem voor de werkgever?

Laatst bewerkt:
Blijkbaar mogen werkgevers (in theorie) de oplaadkosten van uw elektrische bedrijfswagen niet (meer) terug betalen dmv de CREG boordtabel (of VREG). Er moet terugbetaald worden tov de 'werkelijke' kosten en die tabellen geven alleen maar 'gemiddelden' aan.

Nochtans is dat in praktijk hetgeen in 99% van de gevallen anno 2024 nog steeds gewoon gebeurt.

Mijn werkgever betaalt het ook nog steeds terug via de CREG boordtabel (via een onkostennota). Moet ik mij nu zorgen maken? Of is dit vooral een probleem voor de werkgever?
Er is blijkbaar nog niets beslist voor degenen met zonnepanelen. Dus daar zit je mee safe als je die hebt.

En voor degene zonder, dan kan je best een vast tarief hebben. Of hopen dat de verdeelsleutel in je voordeel draait als je variabel hebt.

Als je het mij vraagt is het debiel om hierop te focussen. Het is een heel complexe materie en over wat gaat het ook, als je al 100€ winst haalt op jaarbasis zal het al veel zijn. Moet je daarvoor dan al die moeite er in steken? Netto zal de kost misschien hoger liggen voor de staat dan wat het ooit zal opbrengen.

Er is blijkbaar nog niets beslist voor degenen met zonnepanelen. Dus daar zit je mee safe als je die hebt.

En voor degene zonder, dan kan je best een vast tarief hebben. Of hopen dat de verdeelsleutel in je voordeel draait als je variabel hebt.

Als je het mij vraagt is het debiel om hierop te focussen. Het is een heel complexe materie en over wat gaat het ook, als je al 100€ winst haalt op jaarbasis zal het al veel zijn. Moet je daarvoor dan al die moeite er in steken? Netto zal de kost misschien hoger liggen voor de staat dan wat het ooit zal opbrengen.
Ik heb géén zonnepanelen en ik krijg nog steeds terugbetaald op basis van het CREG tarief. De administratieve dienst van mijn werkgever heeft ook niks laten weten hierover. En ook even serieus: Het is niet mijn taak hierover te waken hé als werknemer. Ik ga niet elke scheet op mijn loonfiche nakijken. Waarom heb je anders een administratieve dienst bij de werkgever?

Opmerking: Want had ik toevallig hier vandaag niets over gelezen dan had ik dit niet eens geweten (en over een half jaar nog steeds niet).

Ik heb variabel en na de eindafrekening (december want ik ben van contract gewisseld) had de werkgever blijkbaar 1,21 € minder terugbetaald dan mijn werkelijke kosten op basis van de CREG boordtabel (Dit is geen grap, zo weinig scheelde het tov de praktijk).

Dus ik begrijp niet goed waarom de werkgever (en ikzelf) dan nu in theorie iets complex moet beginnen opzetten voor peanuts ??

Laatst bewerkt:
Heb deze vraag elders al gesteld, maar nog geen antwoord. Vandaar:

Ik laad op 6A op 3fasen, dat is iets van een 4,x kW. Nu vroeg ik mij af hoe dat zit met de laatste procenten. Die laden altijd heel traag, maar trek je alsnog dezelfde kilowattage uit het net terwijl je maar een klein deel ervan effectief in de batterij pompt? Of hoe gaat dat juist te werk?

Aangezien ik op driefasen zit kan ik niet aan een lager vermogen laden.

Ik laad op 6A op 3fasen, dat is iets van een 4,x kW. Nu vroeg ik mij af hoe dat zit met de laatste procenten. Die laden altijd heel traag, maar trek je alsnog dezelfde kilowattage uit het net terwijl je maar een klein deel ervan effectief in de batterij pompt? Of hoe gaat dat juist te werk?

Kan je niet zien hoeveel uw laadpaal levert of uw P1 meter monitoren?
Volgens mij gaat er niks verloren hoor. Mijn Tesla staat soms 3 kwartier op 99%. Dat is gewoon het BMS dat aan het caliberen is en ik zie hem dan zijn stroom ook verlangen, maar ik laad op 1 fase.

Ik kan switchen tussen 1 fase / 3 fase (Via een instelling van de laadpaal). Vroeger kon ik ook gewoon laden aan <7A + 1 fase. Maar als ik dan dat probeerde te laden bij < 7A + 3 fase dan kreeg ik een rood licht (logisch dat gaat niet he) Recent heeft Easee na een upgrade het laden < 7A afgeblockt zowel voor 1 als 3 fase

Dus ik kan nu laden vanaf 7A . Dat is minimaal 1,7 KW - 1 fase of minimaal 4,8 kW - 3 fase
(Max is 8,0 kW - 1 fase / 22,2 kW - 3 fase)

Ter info: kW bij 3 fase is in praktijk niet exact x3. Er zit in praktijk een licht verlies op (of winst bij 1 fase het is te zien hoe je het bekijkt)

Laatst bewerkt:
Kan je niet zien hoeveel uw laadpaal levert of uw P1 meter monitoren?
Volgens mij gaat er niks verloren hoor. Mijn Tesla staat soms 3 kwartier op 99%. Dat is gewoon het BMS dat aan het caliberen is en ik zie hem dan zijn stroom ook verlangen, maar ik laad op 1 fase.
Ik las dat je ook een Smappee had, ik dus ook. Met het verschil dat ik op 3 fase zit.

Ik heb er nooit op gelet, elektricien moet ook nog eens langskomen om de meetapparatuur juist te zetten van Smappee. Hij was er vorige keer niet in geslaagd.

Ik moet ook eens kijken wat Smappee allemaal kan. Elektricien was er in ieder geval enthousiast over.

Ik kan switchen tussen 1 fase / 3 fase (Via een instelling van de laadpaal). Vroeger kon ik ook gewoon laden aan <7A + 1 fase. Maar als ik dan dat probeerde te laden bij < 7A + 3 fase dan kreeg ik een rood licht (logisch dat gaat niet he) Recent heeft Easee na een upgrade het laden < 7A afgeblockt zowel voor 1 als 3 fase

Dus ik kan nu laden vanaf 7A . Dat is minimaal 1,7 KW - 1 fase of minimaal 4,8 kW - 3 fase
(Max is 8,0 kW - 1 fase / 22,2 kW - 3 fase)

Ter info: kW bij 3 fase is in praktijk niet exact x3. Er zit in praktijk een licht verlies op (of winst bij 1 fase het is te zien hoe je het bekijkt)
Dat is wel handig dat je kan switchen tussen beide met een simpele aanpassing in de instellingen. Vraag me af of het met Smappee ook kan.

In theorie kun je 22kW laden, maar dat gaat niet met een Tesla, of wel? Dacht dat 11 het maximum was

In theorie kun je 22kW laden, maar dat gaat niet met een Tesla, of wel? Dacht dat 11 het maximum was
Er zijn inderdaad heel weinig wagens die 22 kW aankunnen via 3 fase. De meeste wagens kunnen een max van 11 kW aan.

Dat is wel handig dat je kan switchen tussen beide met een simpele aanpassing in de instellingen. Vraag me af of het met Smappee ook kan.
Ja dat is echt handig.

Ik ben wel blij dat een faillissement van Easee (voorlopig) is afgewend. Men heeft daar wel ruim de helft van al het werkvolk moeten buitengooien om de boel te redden. (jammer voor al die mensen :frown: ) Want Easee zit in de cloud dus moesten ze failliet gaan dan ..

Laatst bewerkt:

Normaal zou de update volgende week worden uitgerold dat Smappee automatisch kan wisselen tussen 1-fase en 3-fase bij solar mode (op voorwaarde dat je een V3 paal hebt). De update wordt gefaseerd, dus kan mogelijks nog even langer duren voor dat uw serienummer aan de beurt is.

Je zou er bericht van moeten krijgen in de app.

Ik begrijp wel niet goed welk "meetapparatuur" uw elektricien bedoeld hoor. De infinity setup is het enigste en dat is nu toch wel simpel. Kan je mogelijks zelf. Alles wordt in de Smappee app voorgedaan bij een installatie.

Quel gedou!

Om mijn sunny home manager en EV charger online te kunnen registreren moet ik dus mijn installateur van de zonnepanelen gaan aanspreken omdat zij als enige toegang hebben als installateur op onze sunny portal account. Mijn EV paal installateur kan er dus niks in doen, ziet totaal onze omvormer niet om hem er aan te kunnen koppelen. Hoop dat die mannen nog bestaan.

Quel gedou!

Om mijn sunny home manager en EV charger online te kunnen registreren moet ik dus mijn installateur van de zonnepanelen gaan aanspreken omdat zij als enige toegang hebben als installateur op onze sunny portal account. Mijn EV paal installateur kan er dus niks in doen, ziet totaal onze omvormer niet om hem er aan te kunnen koppelen. Hoop dat die mannen nog bestaan.
Je krijg normaal toch die login gegevens bij installatie van de ZP? Internet toegang moest ik hier ook zelf installeren met die account dacht ik.

Je krijg normaal toch die login gegevens bij installatie van de ZP? Internet toegang moest ik hier ook zelf installeren met die account dacht ik.

Heb een toegang voor monitoring, niet om extra devices toe te voegen. De enige admin die ik heb is lokaal op de omvormer om idd wifisettings in te vullen.

Terug
Bovenaan