Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Uiteraard willen we zoveel mogelijk piektarief vermijden, en op solar laden . Volstaat een laadpaal dan met dynamic load balancing ifv piektarief? 't is me niet echt duidelijk of solar charging onderdeel is van dynamic load balancing of niet.
Soms wel, soms niet. Maar een werkgever betaalt meestal niet bij voor opties als zonne-laden, want het voordeel is volledig voor jou als werknemer, en zij hebben meer kosten/gedoe als werkgever. Het is meer gedoe voor de installateur ook, want die opties moeten correct ingesteld worden etc.
De vergoeding die je werkgever betaalt is ruim genoeg om de iets hogere piek te dekken.
Als je optimaal wilt gebruik maken van zonneladen en load balancing, plaats je best zelf een eigen laadpaal, die je dan openstelt voor gebruik met laadpassen. Zo heb je alles in eigen beheer, en kan je het zelf aansturen.

4000Wp aan panelen is trouwens "niets" als je spreekt over het opladen van een EV. Een leuk extraatje, maar om echt serieus te kunnen opladen op zon heb je toch minstens het dubbele nodig.

Laatst bewerkt:
Soms wel, soms niet. Maar een werkgever betaalt meestal niet bij voor opties als zonne-laden, want het voordeel is volledig voor jou als werknemer, en zij hebben meer kosten/gedoe als werkgever. Het is meer gedoe voor de installateur ook, want die opties moeten correct ingesteld worden etc.
De vergoeding die je werkgever betaalt is ruim genoeg om de iets hogere piek te dekken.
Als je optimaal wilt gebruik maken van zonneladen en load balancing, plaats je best zelf een eigen laadpaal, die je dan openstelt voor gebruik met laadpassen. Zo heb je alles in eigen beheer, en kan je het zelf aansturen.

4000Wp aan panelen is trouwens "niets" als je spreekt over het opladen van een EV. Een leuk extraatje, maar om echt serieus te kunnen opladen op zon heb je toch minstens het dubbele nodig.
Dank!

Loadbalancing is een optie die kan toegevoegd worden (op eigen kosten). Geen idee over solar charging.
4000Wp is inderdaad niet zoveel. Dat zal misschien later opgetrokken kunnen worden met +2000WP.
Het huidig elektriciteitsverbruik is ook niet zo hoog (rond 2.5kw op jaarbasis) en 't is nog wat koffiedikkijken hoeveel de EV echt zal opladen thuis terwijl de panelen stroom leveren.

Met dergelijke kleine installatie <6WP, is het dan tout-court eigenlijk nuttig om solar optie te hebben?
Ik begrijp dat je met solar optie de paal intelligent kan aansturen zodat de wagen enkel op solar laadt? ( :help: - internet is niet echt duidelijk over wat solarcharging precies inhoudt).

Laatst bewerkt:
Dank!

Loadbalancing is een optie die kan toegevoegd worden (op eigen kosten). Geen idee over solar charging.
4000Wp is inderdaad niet zoveel. Dat zal misschien later opgetrokken kunnen worden met +2000WP.
Het huidig elektriciteitsverbruik is ook niet zo hoog (rond 2.5kw op jaarbasis) en 't is nog wat koffiedikkijken hoeveel de EV echt zal opladen thuis terwijl de panelen stroom leveren.

Met dergelijke kleine installatie <6WP, is het dan tout-court eigenlijk nuttig om solar optie te hebben?
Ik begrijp dat je met solar optie de paal intelligent kan aansturen zodat de wagen enkel op solar laadt? ( :help: - internet is niet echt duidelijk over wat solarcharging precies inhoudt).
Over welke laadpaal gaat het hier?

Solarcharging is gewoon laden op zonnepanelen zonder afname van het net.

Je hebt op dat moment een intern verbruik van 10kW, maar dat weet de digitale meter niet, de afnamepiek is dan 3.5kW
Op 3 fasen is de kans wel al groter dat de digitale meter het wel weet. Maar ze spelen het voorlopig nog fair door de berekening te maken en de injectie en afname van elkaar af te trekken om je piek te bepalen.

Normaal gezin met een piek van 4kW. Stel een domme paal erbij van 3,7kW, dan stijgt de totaalpiek naar 7.7 kW, en dus bijna 200 euro meer per jaar.
Pak je een slimme paal, blijft die totale piek op 4kW. Dan heb je die meerkost van een slimme paal heel snel terugverdiend...

Gezien een slimme laadpaal gemiddeld 2000 euro kost is dat op 10 jaar terugverdiend. Ik vind dat nog vrij lang eigenlijk.

De vergelijking was domme laadpaal versus slimme laadpaal. Een slimme laadpaal kost niet 2000 meer dan een domme.
Je kan ook kiezen voor een mobiele connector en laden op een gewoon stopcontact; maar die hebben dan andere nadelen.

Gezien een slimme laadpaal gemiddeld 2000 euro kost is dat op 10 jaar terugverdiend. Ik vind dat nog vrij lang eigenlijk.
Kan iemand in simpel Nederlands uitleggen waarom men een slimme laadpaal nodig heeft? Ik zou mijn EV gewoon opladen in de namiddag, wanneer ik buiten mijn computer en licht niets van elektriciteit verbruik. Of is het niet zo simpel?

(je moet natuurlijk die optie hebben)

Of gewoon 's nachts opladen, dan verbruiken wij ook niets.

Kan iemand in simpel Nederlands uitleggen waarom men een slimme laadpaal nodig heeft? Ik zou mijn EV gewoon opladen in de namiddag, wanneer ik buiten mijn computer en licht niets van elektriciteit verbruik. Of is het niet zo simpel?

(je moet natuurlijk die optie hebben)

Of gewoon 's nachts opladen, dan verbruiken wij ook niets.

Het is niet zo simpel, tenzij je voldoende vaak van thuis uit kan werken en/of niet al te vaak thuis moet laden, zodat je toe komt met 's namiddags laden. In andere gevallen zal je wel regelmatiger op momenten willen/moeten laden wanneer er bv. gekookt wordt, een was opstaat, iemand in de tuin bezig is met een grasmachine / bladblazer / ...
Een slimme laadpaal kan in al die situaties het laden zodanig beperken dat je een extra capaciteitspiek vermijdt.

Als je dat zelf moet beslissen, is de kans reëel dat je dat eens vergeet (1 kwartier piek op een maand is al voldoende) - of dat je om pieken te vermijden niet laadt terwijl je zonnepanelen wel opbrengst hebben = injectietarief voor die opbrengst terwijl je later aan nettarief oplaadt.

Bron: mijn eigen ervaring van het afgelopen half jaar; de laadpaal die we via de leasemaatschappij kregen heeft nul intelligentie, ook al kostte dat ding meer dan €2000.

Zelfs zonder andere verbruikers zal de slimme laadpaal nut hebben. Even een wolk voor de zon en de slimme paal vermindert of stopt automatisch de stroomtoevoer zodat je niet van het net afneemt.

Zelfs zonder andere verbruikers zal de slimme laadpaal nut hebben. Even een wolk voor de zon en de slimme paal vermindert of stopt automatisch de stroomtoevoer zodat je niet van het net afneemt.

Stroomtoevoer stoppen moet je mee oppassen. Mijn iX3 bvb lijkt dat niet graag te hebben en die schakelt services daarop uit.
Ik heb de minimum toevoer nu op 1500W staan zodat de stroom altijd boven 6A blijft en nu heb ik geen problemen meer. Vorige maand 300kWh geladen op puur de zon (dat is dan 90+%, gezien er inderdaad af en toe wolken zijn enzo).

Als het regent in de winter (of gewoon iedere nacht) heeft die slimme paal dan ook geen nut.

Onze regering heeft het alweer goed gezien: om goed te zijn heb je zonnepanelen nodig + thuisbatterij + slimme paal

Op den duur vraag je af of ik vroeger met mijn €250 per maand niet beter zat. Zucht.

Die 10’ geen zon vanwege wolk voor zon zal mij trouwens ook niet immens veel meer kosten denk ik.

Als we alleen mogen verbruiken als de zon schijnt, zitten we toch in het verkeerde land vrees ik.

Hoe moet ik dat dan zien? Dat kwartier pieken kost dan immens veel? €50?
1kW piek kost ongeveer 40-45euro op jaarbasis. Dus als je aan 11kW laad met een domme paal + 2kW huishoudelijk verbruik zit je aan een kleine 600euro capaciteitstarief op jaarbasis.
Met mijn slimme laadpaal zit ik gemiddeld op 3.7kW voor het afgelopen jaar (hebben ook een warmtepomp), dus dat is een 170euro op jaarbasis. Dat scheelt dus een goeie 400euro op jaarbasis.

Natuurlijk is jouw auto wel sneller vol met 11kW laden, maar dat mijn batterij op 2h 's nachts al vol is, daar heb ik weinig aan. Als die tegen 8h vol is, is dat prima.

Natuurlijk is jouw auto wel sneller vol met 11kW laden, maar dat mijn batterij op 2h 's nachts al vol is, daar heb ik weinig aan. Als die tegen 8h vol is, is dat prima.
‘‘s nachts schijnt de zon niet dus dan neem je gewoon van het net af

Zie hieronder het momentje dat de wolk voor de zon komt:
Even een wolk voor de zon en de slimme paal vermindert of stopt automatisch de stroomtoevoer zodat je niet van het net afneemt.

Ja maar dan neem je af aan een lager vermogen (en duurt het langer om te laden, maar boeit niet want nacht), dus lagere piek, dus minder capaciteitstarief.
Er zijn domme laders waar je ook een knopje op hebt om te switchen tussen 2 verschillende vermogens, maar dat zal het ook zowat zijn.

In de winter laad ik ook 's nachts want overdag is er toch niet genoeg opbrengst.
In de zomer vooral op de zon.

Maar bv in de winter als de warmtepomp opspringt of we koken, gaat de auto automatisch trager laden om de piek laag te houden. Zodra de kookplaat/oven uit gaat of de warmtepomp is klaar met zijn run, gaat de auto terug sneller laden.

Maar zoals zei, jij hebt nog een analoge meter en dan maakt het geen fluit uit. Ik heb een digitale meter en door een capaciteistarief limiet in te stellen op m'n laadpaal en gebruik te maken van solarladen, kan ik m'n elektriciteitsfactuur een stuk omlaag krijgen. Ik betaal iets van een 850euro op jaarbasis terwijl dat met een domme laadpaal wellicht 50% meer zou zijn. Dan is die 500euro meerprijs van een slimme paal er snel uitgehaald.

Laatst bewerkt:
Hoe moet ik dat dan zien? Dat kwartier pieken kost dan immens veel? €50?

Zie @MorGo7h 's duidelijk antwoord :)

Dat capaciteitstarief kost geen fortuin per jaar maar is wel voldoende hoog om een slimme laadpaal tegenover een domme snel uit te winnen. En het is een relatief hoog bedrag tegenover je totale elektriciteitsrekening, tenzij je een grootverbruiker bent.

En een slimme laadpaal helpt om het financiële rendement van je zonnepanelen te verhogen tijdens die ~8 maanden met behoorlijk wat opbrengst.

Stroomtoevoer stoppen moet je mee oppassen. Mijn iX3 bvb lijkt dat niet graag te hebben en die schakelt services daarop uit.
Ik heb de minimum toevoer nu op 1500W staan zodat de stroom altijd boven 6A blijft en nu heb ik geen problemen meer. Vorige maand 300kWh geladen op puur de zon (dat is dan 90+%, gezien er inderdaad af en toe wolken zijn enzo).
Hier geen last van, zolang je de laadpaal zelf de stroomtoevoer laat doorknippen, maar je communicatiemodule actief blijft. De laadpaal geen stroom geven verbreekt de communicatie.

De load balancer in de laadpaal heeft al meermaals het laden gestopt. Herstart vanzelf.

Misschien een verschil tussen iDrive7 en iDrive8?

1kW piek kost ongeveer 40-45euro op jaarbasis. Dus als je aan 11kW laad met een domme paal + 2kW huishoudelijk verbruik zit je aan een kleine 600euro capaciteitstarief op jaarbasis.
Met mijn slimme laadpaal zit ik gemiddeld op 3.7kW voor het afgelopen jaar (hebben ook een warmtepomp), dus dat is een 170euro op jaarbasis. Dat scheelt dus een goeie 400euro op jaarbasis.

Als je uw laadpaal begrensd op 3,7 kW, waarom dan een laadpaal? Kan je dan niet even goed via het gewone stopcontact laden?

Of neem je een laadpaal om dan specifiek met zonne energie te laden?

Terug
Bovenaan