Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Maar het ging over het capaciteitstarief en dat zie ik niet meteen terug? Ik heb het enkele maanden terug gevraagd aan smappee en ze zeiden wel aan een oplossing te werken. Maar dat is een Belgisch bedrijf dus die zullen er ook meer waarde in zien. Omschakelen van 3 fase naar 1 fase kan een smappee ook niet zoals bijvoorbeeld een zappi wel kan (geen idee of er eigenlijk nog laadpalen dit kunnen). Dat is toch ook iets enorm handig om slim te laden.
Alles wat je zoekt vind je bij de fivari laadpaal. Loadbalancing, smart solar charging, omschakelen tussen 1F en 3F.
En dat voor een pak minder dan al die andere laadpalen. Hij kan wel niet automatisch factureren...
fivari is bovendien ook een Belgische laadpaal
 
Alles wat je zoekt vind je bij de fivari laadpaal. Loadbalancing, smart solar charging, omschakelen tussen 1F en 3F.
En dat voor een pak minder dan al die andere laadpalen. Hij kan wel niet automatisch factureren...
fivari is bovendien ook een Belgische laadpaal
Fivari is bij mijn weten ook maar gebouwd met smartevse / openevse. En de discussie ging over capaciteitstarief. Ik denk niet dat die ook al slim daarmee kunnen om gaan? Dus stel dat ik instel een piek van 5. Dat de paal dus slim genoeg is om de laad snelheid hier op aan te passen.
 
Fivari is bij mijn weten ook maar gebouwd met smartevse / openevse. En de discussie ging over capaciteitstarief. Ik denk niet dat die ook al slim daarmee kunnen om gaan? Dus stel dat ik instel een piek van 5. Dat de paal dus slim genoeg is om de laad snelheid hier op aan te passen.
Volgens mij is die daar toe in staat. Maar je kan hem (Filip) gewoon contacteren, reageert normaliter redelijk snel.
 
Alles wat je zoekt vind je bij de fivari laadpaal. Loadbalancing, smart solar charging, omschakelen tussen 1F en 3F.
En dat voor een pak minder dan al die andere laadpalen. Hij kan wel niet automatisch factureren...
fivari is bovendien ook een Belgische laadpaal
En die facturatie is vermoedelijk een heikel punt voor veel leasekarren, zou ik denken.
 
Ik vind wel dat er streng moet opgetreden worden tegen mensen die hun benzine / dieselwagen parkeren op plaatsen waar een laadpaal staat.
Voorbeeld is de kattestraat in Heist Op Den Berg.

Elke keer je daar langskomt, staat er iemand daar geparkeerd (die dus niet aan het opladen is). Omdat ik binnenkort een elektrische wagen ga bestellen begint mij dat echt op te vallen.

En als ik dan zo rond mij hoor, dan vind ik effectief dus veel mensen die zich daar inderdaad aan ergeren .. en terecht. Ik vind het OK als je daar even je wagen plaatst, maar niet 24/7. Daarvoor dienen die locaties NIET.
 
Hier zie je de dienstwagens van de gemeente 's avonds of in het weekend zelfs permanent daar geparkeerd staan 😁 er zijn twee publieke dubbele laadpalen in de gemeente en die doen duidelijk gewoon dienst als gewone parkeerplaats ondanks de borden, er wordt niet tegen opgetreden. Als je dus wil laden is dat brute pech.
Ik ga zelfs niet meer kijken, indien nodig ga ik naar de Delhaize-parking, daar staan de laadpalen op het verst mogelijke punt van de ingang dus daar staat nooit iemand.
 
Hier zie je de dienstwagens van de gemeente 's avonds of in het weekend zelfs permanent daar geparkeerd staan 😁 er zijn twee publieke dubbele laadpalen in de gemeente en die doen duidelijk gewoon dienst als gewone parkeerplaats ondanks de borden, er wordt niet tegen opgetreden. Als je dus wil laden is dat brute pech.
Ik ga zelfs niet meer kijken, indien nodig ga ik naar de Delhaize-parking, daar staan de laadpalen op het verst mogelijke punt van de ingang dus daar staat nooit iemand.

Slimmer dan bij Delhaize hier, waar de laadpalen in de rij vlak aan de ingang geplaatst zijn. Resultaat: de helft van de keren staat daar een niet-elektrische of niet-hybride op geparkeerd.
 
Hier zie je de dienstwagens van de gemeente 's avonds of in het weekend zelfs permanent daar geparkeerd staan 😁
Nu ja het enige dat mogelijks kan gebeuren is dat een agent het beu is en de gemeente bestuurder(s) non stop boetes geeft van 55€
parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen

Dus als je een bevriende agent kent uit de gemeente --> Be my guest :D
Ik weet niet of een agent die wagens ook mag wegslepen als ze niet hinderlijk in de weg staan? Volgens mij niet? Iemand? :unsure:

Slimmer dan bij Delhaize hier, waar de laadpalen in de rij vlak aan de ingang geplaatst zijn. Resultaat: de helft van de keren staat daar een niet-elektrische of niet-hybride op geparkeerd.
Nu anno 2022 knijpt men meestal nog een oogje dicht, maar ik ben zeker als we met z'n allen elektrisch gaan rijden, dat de politie daar dan wel boetes voor zal beginnen uitschrijven.

Ik begrijp dat ook niet goed. OK als ergens alle parkeerplaatsen vol zijn. Maar op ne Delhaize zijn er altijd vrije parkeerplaatsen. Dan ga je doodleuk foutief parkeren zodat mensen met een elektrische wagen niet kunnen opladen?
 
Laatst bewerkt:
Nu anno 2022 knijpt men meestal nog een oogje dicht, maar ik ben zeker als we met z'n allen elektrisch gaan rijden, dat de politie daar dan wel boetes voor zal beginnen uitschrijven.

Ik begrijp dat ook niet goed. OK als ergens alle parkeerplaatsen vol zijn. Maar op ne Delhaize zijn er altijd vrije parkeerplaatsen. Dan ga je doodleuk foutief parkeren zodat mensen met een elektrische wagen niet kunnen opladen?
Ik heb hier één keer geklaagd bij de politie, en dat was voldoende voor 'actie'
Politie zal nooit bekeuringen geven op een parking van de delhaize, want dat is privé-terrein
 
We krijgen van het werk een thuislaadbox voor onze nieuwe EV Leaseplan auto's. Nu heb ik op de Leaseplan site gezien dat we blijkbaar een box krijgen met een kabel van 4.5m die vast aan de box hangt. Leaseplan heeft ook een wallbox met een kabel van 8m die wél los gemaakt kan worden van de wallbox.
Is zo een vaste kabel niet enorm vervelend ? Want dan moet je zelf nog iets voorzien om die netjes opgerold aan je buitenmuur te hangen, en die hangt dan ook nog eens altijd in weer en wind ? En 4.5m lijkt me ook niet bepaald lang. Nu zal het geen probleem zijn omdat de plaats waar de box komt ook aan de kant is waar de EV die ik besteld heb ook moet opgeladen worden. Maar voor hetzelfde geld heb ik over 5 jaar een EV waar die net aan de andere kant moet opgeladen worden.
Vraag me dan ook af of ik al niet moet gaan polsen of ik geen wallbox met 8m losse kabel kan nemen en dan eventueel zelf het verschil bijdok.
 
We krijgen van het werk een thuislaadbox voor onze nieuwe EV Leaseplan auto's. Nu heb ik op de Leaseplan site gezien dat we blijkbaar een box krijgen met een kabel van 4.5m die vast aan de box hangt. Leaseplan heeft ook een wallbox met een kabel van 8m die wél los gemaakt kan worden van de wallbox.
Is zo een vaste kabel niet enorm vervelend ? Want dan moet je zelf nog iets voorzien om die netjes opgerold aan je buitenmuur te hangen, en die hangt dan ook nog eens altijd in weer en wind ? En 4.5m lijkt me ook niet bepaald lang. Nu zal het geen probleem zijn omdat de plaats waar de box komt ook aan de kant is waar de EV die ik besteld heb ook moet opgeladen worden. Maar voor hetzelfde geld heb ik over 5 jaar een EV waar die net aan de andere kant moet opgeladen worden.
Vraag me dan ook af of ik al niet moet gaan polsen of ik geen wallbox met 8m losse kabel kan nemen en dan eventueel zelf het verschil bijdok.
Mij lijkt vast kabel (of losse kabel die je nooit loshaalt) véél handiger om thuis te hebben. Ipv dat je elke keer de kabel moet gaan uithalen als je thuis wilt laden.
 
Mij lijkt vast kabel (of losse kabel die je nooit loshaalt) véél handiger om thuis te hebben. Ipv dat je elke keer de kabel moet gaan uithalen als je thuis wilt laden.

Heb ondertussen wat zitten googlen, ook naar het type dat we zullen krijgen (is van Shell Recharge). Maar voor wat ik er van kan vinden zijn die met een vaste kabel er inderdaad wel op voorzien dat je de kabel losjes rond de wallbox kan winden en de Mennekes plug in de socket van de wallbox geplugd wordt (eigenlijk op de plaats waar je bij een socket-variant de losse kabel zou inpluggen) zodat de kabel toch nog vrij netjes én vast opgeborgen is.

ChargeMakers_NewMotion_Category.jpg


Al vraag ik me wel af hoe veilig ik me ga voelen als ik in de gietende regen de plug van een kletsnatte kabel ga moeten vastnemen en in de wagen pluggen :p.
 
Heb ondertussen wat zitten googlen, ook naar het type dat we zullen krijgen (is van Shell Recharge). Maar voor wat ik er van kan vinden zijn die met een vaste kabel er inderdaad wel op voorzien dat je de kabel losjes rond de wallbox kan winden en de Mennekes plug in de socket van de wallbox geplugd wordt (eigenlijk op de plaats waar je bij een socket-variant de losse kabel zou inpluggen) zodat de kabel toch nog vrij netjes én vast opgeborgen is.

ChargeMakers_NewMotion_Category.jpg


Al vraag ik me wel af hoe veilig ik me ga voelen als ik in de gietende regen de plug van een kletsnatte kabel ga moeten vastnemen en in de wagen pluggen :p.
Ik zou voor geen 100 jaar een laadpaal met losse kabel willen hebben. Waar ga je die leggen? Iedere keer uithalen...
Gewoon een vaste kabel, en die kan je dan inderdaad gewoon oprollen (doe ik eigenlijk niet).

Zo'n laadpalen zijn IP54
Wat waterdichtheid betreft is dat dus "Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek"
Ik heb me er nog nooit zorgen over gemaakt. Je steekt die kabel ook gewoon in in de auto, en daarna scan ik een kaart voor de laadpaal, dus ik heb ook geen contact met die laadpaal. En zo'n laadpaal staat op een aangepast differentieel.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor geen 100 jaar een laadpaal met losse kabel willen hebben. Waar ga je die leggen? Iedere keer uithalen...
Gewoon een vaste kabel, en die kan je dan inderdaad gewoon oprollen (doe ik eigenlijk niet).

Zo'n laadpalen zijn IP54
Wat waterdichtheid betreft is dat dus "Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek"
Ik heb me er nog nooit zorgen over gemaakt. Je steekt die kabel ook gewoon in in de auto, en daarna scan ik een kaart voor de laadpaal, dus ik heb ook geen contact met die laadpaal. En zo'n laadpaal staat op een aangepast differentieel.
In je koffer zoals op alle andere locaties? 😛
Bij mij wordt het sowieso zonder kabel want ik ga voor een dubbele en dan is een vaste kabel geen optie. Maar liever een dubbele zonder vaste kabel, dan een enkele met…
 
Heb ondertussen wat zitten googlen, ook naar het type dat we zullen krijgen (is van Shell Recharge). Maar voor wat ik er van kan vinden zijn die met een vaste kabel er inderdaad wel op voorzien dat je de kabel losjes rond de wallbox kan winden en de Mennekes plug in de socket van de wallbox geplugd wordt (eigenlijk op de plaats waar je bij een socket-variant de losse kabel zou inpluggen) zodat de kabel toch nog vrij netjes én vast opgeborgen is.

ChargeMakers_NewMotion_Category.jpg
Die van mij lijkt erop, maar alles hangt binnen mijn garage (aan de kant van het laadvak op mijn auto).
Dat snoer hangt dan 2 meter naar rechts, zodat het vlak langs het laadvak van mijn auto hangt als ik binnen parkeer.
Komt wel van pas, ik laad tegenwoordig 2x per dag (BMW 330E).
 
Normaal werkt Leaseplan samen met BlueCorner voor hun laadpalen. Hier in ieder geval toch.

Bij mij (en meeste collega's) hebben ze een curved pro geplaatst. Dit met vasye 4,5m kabel. De kabel kan rond de paal gehangen worden en de stekker kan ook in de paal geplaatst worden zodat die droog/proper blijdt. https://www.gpceurope.com/artikel/bluecorner-curved-professional-wallbox-socket/

Bluecorner is jammer genoeg wel in hetzelfde straatje ziek als Leaseplan zelf. Communicatie en opvolging van alles is traag en gewoon slecht. Je moet zelf allea opvolgen en blijven aandringen.
 
Normaal werkt Leaseplan samen met BlueCorner voor hun laadpalen. Hier in ieder geval toch.

Bij mij (en meeste collega's) hebben ze een curved pro geplaatst. Dit met vasye 4,5m kabel. De kabel kan rond de paal gehangen worden en de stekker kan ook in de paal geplaatst worden zodat die droog/proper blijdt. https://www.gpceurope.com/artikel/bluecorner-curved-professional-wallbox-socket/
Volgens onze fleet-verantwoordelijke is het BlueCorner of Shell Recharge. In de offerte is sprake van 4.5m, maar zal dan wellicht afhangen van of het een BlueCorner of Shell is dat je krijgt, want bij Shell is het 5m.

Bluecorner is jammer genoeg wel in hetzelfde straatje ziek als Leaseplan zelf. Communicatie en opvolging van alles is traag en gewoon slecht. Je moet zelf allea opvolgen en blijven aandringen.
Ja, eigenlijk helemaal niet tevreden over het complete gebrek aan informatie dat we krijgen van Leaseplan en/of werkgever. Ze pushen iedereen wel naar EVs, maar we moeten wel vanalles zelf uitzoeken en als we vragen hebben is het vaak van 'we weten het ook nog niet' of 'moet nog bekeken worden'. Misschien is mijn koudwatervrees wat overdreven, maar het is toch wel een significante verandering waar je toch even goed wil over nadenken (want we konden ook nog PHEVs kiezen) vooral naar thuisladen toe.

Die van mij lijkt erop, maar alles hangt binnen mijn garage (aan de kant van het laadvak op mijn auto).
Dat snoer hangt dan 2 meter naar rechts, zodat het vlak langs het laadvak van mijn auto hangt als ik binnen parkeer.
Komt wel van pas, ik laad tegenwoordig 2x per dag (BMW 330E).
Maar niet elke auto heeft de laadklep op dezelfde plaats zitten. Dus goed mogelijk dat je dan ineens je volgende wagen telkens achterwaarts in de garage moet inrijden om nog toe te geraken met je kabel.
 
Iemand een idee wat een degelijke smart laadpaal is voor een BMW iX3? Het is van de zaak dus het belangrijk dat ik het verbruik afzonderlijk bijhouden.
 
Terug
Bovenaan