Het HORROR topic

Haha ben wel fan. Le Daim is imo zijn beste maar ze hebben allemaal wel iets. Smoking Causes Coughing was ook weer zo een film die nu enkel bestaat dankzij Dupieux. Of dat nu positief of negatief is voor de wereld weet ik niet 😆

Misschien al eerder vermeld, maar Mike Flanagan gaat een miniserie van Stephen Kings Carrie maken voor Amazon. Ik ben benieuwd! Nu voor Spooktober aan mijn derde Flanagan serie bezig, The Haunting of Bly Manor, en ik vind het voorlopig al de beste die ik zag.

Misschien al eerder vermeld, maar Mike Flanagan gaat een miniserie van Stephen Kings Carrie maken voor Amazon. Ik ben benieuwd! Nu voor Spooktober aan mijn derde Flanagan serie bezig, The Haunting of Bly Manor, en ik vind het voorlopig al de beste die ik zag.
Ook benieuwd naar zijn Life of Chuck film, ook naar een verhaal van Stephen King, is blijkbaar al uit, maar niet in de cinema of zo? Weinig marketing van gezien.
En hij zou ook aan een Dark Tower serie bezig zijn geloof ik.

Mike Flanagan kan tot nu toe weinig verkeerd doen voor mij, zeker op vlak van series. En de combinatie met King is ook al goed gebleken (Doctor Sleep), Midnight Mass dat veel inspiratie haalt uit King's boeken zoals oa Salem's Lot.

Ook benieuwd naar zijn Life of Chuck film, ook naar een verhaal van Stephen King, is blijkbaar al uit, maar niet in de cinema of zo? Weinig marketing van gezien.
Distributie door Neon, release in 2025. Zal wel in de zalen komen bij ons, vermoed ik. Na Doctor Sleep kijk ik ernaar uit om nog eens een film van Flanagan in de bioscoop te gaan zien.

werewolf double feature;

Heb het normaal niet zo voor weerwolf films maar die eerste van Leigh Whannell (Upgrade, The Invisible Man) zou wel weer eens de moeite kunnen zijn. Die tweede, njah. If you like The Purge you might like this? 🤷‍♂️

En wat heeft iedereen klaar staan voor morgen?

Heb er deze week al serieus wat doorgejaagd

You Wont Be Alone - 7/10
Best ok maar misschien niet ideaal voor Halloween want alhoewel er wel horror aanwezig is, is dit een eerder artistiek drama en geen moment angstaanjagend.

Before I Wake - 7/10
Een van Flannagan die ik nog moest zien. Zeker niet zijn beste werk maar wel bovengemiddeld goed. Ook deze, zeker de moeite om eens te checken en bevat effectief enkele scary moments maar waarschijnlijk te weinig voor een typische halloween film. Deze heeft te veel hart en emotie met verhaal dat primeert, horror light die enkel aangewend wordt in functie daarvan.

Abigail - 6.5/10
Deze is al iets meer halloween maar neemt zichzelf niet echt serieus en zet ook serieus in op comedy. Nice gore en bij momenten wel spannend, door de comedy echter geen douche nodig na de film.

Baghead - 6.5/10
Leuk concept waar misschien iets meer mee te doen was maar. No comedy here en bij momenten toffe vibe. Goeie voor halloween dus.

The Empty Man - 6/10
Stond ook al lang op de planning. Heb de hype destijds wat aan mij laten voorbij gaan maar ik zie wel waarom deze een zekere cult status verworven heeft. Vanaf de opener een heel leuke vibe. Ook het concept heeft wel iets. Heb het gevoel dat als deze film iets experimenteler in filmstijl had durven zijn deze serieus brokken had kunnen maken. Jammer genoeg schort het daar een beetje en was ook wel vrij low budget wat af en toe opvalt maar toch, in zn geheel best de moeite waard.

Thanksgiving - 6/10
Eli Roth. Need I say more? Ja eigenlijk wel want voor Roth is dit denk ik een van zn beste? Ok, supervoorspelbaar en uw thanksgiving bingo kaart gaat na afloop volledig ingevuld zijn maar wordt allemaal best goed en met vakmanschap gebracht. Het is Roth dus vanzelfsprekend is de gore van hoog niveau maar voor een by the numbers meatgrinder slash festijn wel enkele inventieve kills.

Stopmotion - 6/10
Vrij hoog artsy gehalte wat de film wel het kijken waard maakt maar misschien iets te lang voor zn eigen goed. Concept is heel leuk maar wordt iets te lang uitgerokken. De finale maakt echter veel goed.

Nefarious - 6/10
Goed geacteerd, vooral van de terdoodveroordeelde en dat moet ook wel in zo'n "two guys in a room" type film. Bevat een beetje christelijke propaganda onzin maar als je je daarover kan zetten, het past ook wel wat in het verhaal van de film, dan is deze nog wel het kijken waard. Nu ja ook beter niet voor halloween want frights zijn hier niet te vinden.

The First Omen - 6/10
Leuk gefilmd en best goed geacteerd maar dit hebben we al wel vaker gezien. Bevat enkele heel goeie scenes maar ze verdrinken jammer genoeg in een voor de rest nogal tamme prent. Muziek wel goed gekozen en draagt bij aan de sfeer maar net zoals de andere omen films gebeurt er gewoon te weinig om heel de zaak aan degelijke pas naar eindstreep te krijgen. Het helpt ook niet dat je de twists en turns ziet komen vanaf de begin generiek.

VHS Beyond - 6/10
5 kortverhalen, jammer genoeg niets echt super. Live and Let Dive > Stowaway > Stork > Fur Babies >>> Dream Girl
Die eerste 3, niets speciaal maar prolly nog wel de moeite om is te checken, Fur Babies van Justin Long is... speciaal en Dream Girl is gewoon slecht. Gelukkig zie je van die laatste bijna niets door de shakycam in total darkness onder epilepsie inducerencence strobo lights.

Sting - 6/10
Voelt als een throwback naar de jaren 90 but not quite in a good way. Weet precies niet goed wat het wil zijn. Voelt bij momenten eerder als young adult drama met comedy elementen voor het dan toch weer een voor dat genre iets te vuile kill opvoert. Sort of meh, verveelt niet ofzo maar ook niets memorabel.

From Beyond the Grave
- 5.5/10
Nog eentje uit de oude doos opgegraven, 1974. 4 kortverhalen, 1 ervan met Peter Cushing. Jammer genoeg geen ervan echt de moeite. Het beste was misschien nog de blue room maar zelfs die was niets om over naar huis te schrijven.

Daughters of Darkness - 5/10
Nog eentje uit de oude doos, 1971. Belgische co productie en speelt zich ook in ons land af (Brugge, voornamelijk in Oostende) en jawel de eerste scene; tetten. Een echte Belgische prent dus. Dit hypnotisch vampierengedoe heeft wel iets en is op zn minst uniek te noemen maar voor mij pakte het niet. Personages gedragen zich nogal knullig en bij momenten komt het geheel nogal amateuristisch over.

Hopelijk heb ik de beste bewaard voor de hoogdag morgen. Op het programma al zeker; The Substance, When Evil Lurks, Strange Darling, Oddity & Late Night with the Devil

Voor vanavond een positively ghoulish bill: The Frighteners en de season finale van The Haunting of Bly Manor! Ben al bezig sinds begin oktober met horrorfilms kijken dus heb ook een serieus lijstje om te posten.

Ik heb de late ploeg dus kijk geen films dan.
Maar als het op horror aankomt...die kijk ik gewoon het hele jaar door 😋
Dit weekend ga ik waarschijnlijk wel naar The Substance kijken.

Hier niet zoveel speciaal voor Spooktober bekeken dit jaar.

Cuckoo (Tilman Singer, 2024) - 5.5/10
Behoorlijke nonsens en een tikkeltje saai maar gelukkig gered door Dan Stevens die zich amuseert met een Duits accent.

Inside (Julien Maury & Alexandre Bustillo, 2007) - 7/10
De Fransen sporen toch niet helemaal als je naar hun horrorfilms kijkt. Hoort bij dezelfde lichting Franse horrorfilms waar Martyrs toe behoort maar deze vond ik een pak sterker. De regisseurs spelen een beetje vals door Beatrice Dalle te casten, sowieso al een enge vrouw. Eigenlijk een fucked up variant van Home Alone.

Terrifier (Damien Leone, 2016) - 3/10
Ik heb deze bekeken om eens te zien wat de hype is, nadat ik een Halloweentocht gedaan had waar een andere deelnemer als die clown verkleed was. Totaal mijn ding niet, voor mij was het een lege doos. Ik houd sowieso al niet van veel gore en dit had buiten dat praktisch niets te bieden. Ik zag nu wel dat @Lint de derde wel de moeite vond dus misschien bekijk ik dan toch de andere twee delen ooit.

Carrie (Brian DePalma, 1976) - 7.5/10
Toch wel meer verouderd dan ik me herinnerde en met amper enge momenten. De toon is ook all over the place. Maar hoe fantastisch blijft de prom scène. Die is so sterk dat heel de film naar een hoger niveau getild wordt. Ik ben ook nog altijd er niet uit wat ik van het einde vind. Evenals van de manier waarop de eerste scène gefilmd is.

Mijn vriendin heeft nog niet zoveel films gezien dus probeer ik regelmatig eens een klassieker voor haar uit te kiezen. Voor vanavond twijfel ik daarom dus tussen The Exorcist of The Shining. Of een andere klassieke horrorfilm voor iemand die eigenlijk niet zoveel van horror houdt?

Mijn vriendin heeft nog niet zoveel films gezien dus probeer ik regelmatig eens een klassieker voor haar uit te kiezen. Voor vanavond twijfel ik daarom dus tussen The Exorcist of The Shining. Of een andere klassieke horrorfilm voor iemand die eigenlijk niet zoveel van horror houdt?
Je zou richting thrillers kunnen gaan, zoals Misery, The Silence of the Lambs, The Sixth Sense, Alien ...

Of je zou richting 'klassieke griezels' kunnen gaan zoals The Others, Sleepy Hollow, Dracula in de versie van Francis Ford Coppola, of terug in de tijd naar Hammer Studios of 'Universal classic monsters' als je way back wil gaan.

The Shining zou ik trouwens aanraden aan mensen die van artistiekere films houden (in dat geval raad ik ook de films aan die de laatste jaren als 'elevated horror' bestempeld worden), maar niet aan mensen die daar niet van houden.

Laatst bewerkt:

Hier ook een vriendin waaraan ik horror niet verkocht krijg, behalve een keer per jaar op Halloween.
Je zou richting thrillers kunnen gaan, zoals Misery, The Silence of the Lambs, The Sixth Sense, Alien ...

Of je zou richting 'klassieke griezels' kunnen gaan zoals The Others, Sleepy Hollow, Dracula in de versie van Francis Ford Coppola, of terug in de tijd naar Hammer Studios of 'Universal classic monsters' als je way back wil gaan.

The Shining zou ik trouwens aanraden aan mensen die van artistiekere films houden (in dat geval raad ik ook de films aan die de laatste jaren als 'elevated horror' bestempeld worden), maar niet aan mensen die daar niet van houden.

Akkoord met wat je zegt over The Shining. The Exorcist zou ik nooit verkocht krijgen aan mijn vriendin die niet van horror houdt. The Thing vind ik anders ook wel een goeie om te kijken met iemand die het niet zo heeft voor horror, al is die ondertussen misschien wat gedateerd.

Terug
Bovenaan