Het HORROR topic

Ik heb die nog nooit van begin tot einde gezien, altijd in flarden. Ik heb het niet zo voor oude films omdat die veelal de tand des tijds niet doorstaan hebben. Misschien geef ik hem toch eens een kans.

• Pitch Black​
  • Europa Report​
  • Screamers​
Pitch Black is top. Ook Screamers kon ik pruimen maar is enorm lang geleden.

Europa Report ken ik niet, zal die eerst bekijken. Merci voor de tip!

Iemand die mij goede space-horror films kan aanbevelen? In de aard van Event Horizon, Pandorum, Life,...

The Thing sowieso al gezien maar samen met Alien prolly de beste sci-fi horror films ooit gemaakt.
The Fly, Predator & Invasion of the Body Snatchers (1956) zijn nog zo'n drie voor de hand liggende klassiekers. Maar Brundlefly was not the first. De OG van 1958 is eyeball lickin good.

Iets minder bekend prolly door zn ouderdom maar The Invisble Man van 1933 is echt een dijk van een film. (de remake van 2020 prolly ook al gezien maar was ook goed en weet zn eigen ding te doen en is behoorlijk anders dus zeker de moeite om allebei te zien) In dezelfde trend; The Incredible Shrinking Man (1957) is ronduit fenomenaal if you ask me. Met zo'n titel verwacht je je aan iets onnozel but this one goes hard. 👌

Them!, Videodrome, Phase IV en Re-Animator zijn cult classics for good reasons maar dus prolly ook al gezien. Recenter wist Darabont's remake van The Mist en 10 Cloverfield Lane enorm indruk te maken maar beiden werden ook uitzonderlijk goed ontvangen en zijn dus vrij bekend en maw dus prolly ook al gezien. 😅 Iets minder indrukwekkend maar ook best bekend; The Faculty, The Return of the Living Dead & Slither en persoonlijk ook altijd een zwak gehad voor The Cell.

Nog enkele aanraders; Pontypool 😍 & From Beyond
Oh en The Blob films ofc. Welke van de 3? All of em ofc. :biglaugh:

Oh and this little flick called Under the Skin, een van de beste films ooit gemaakt in de geschiedenis van het hele medium. Horror van een andere soort die niet echt met de rest te vergelijken valt en je moet er wat voor zijn. Slow burn; all vibe, feels and ideas, no flashy jump scares maar positively dripping with cosmic dread and existential fear. 👌
Which reminds me. I gotta watch this for the umpteenth time.

EDIT; kzie net dat je vroeg achter Space Horror en niet gewoon sci-fi horror. My bad. 😅
Meeste reeds genoemde zijn wel extra terrestrial related maar earth bound. Sunshine heb je waarschijnlijk al gezien alhoewel ik het horror aspect aan die film eigenlijk een onnodige toevoeging vindt die de film een beetje onderuit haalt. Als het echt in space moet zijn kan ik verder deze nog aanraden, alhoewel aanraden misschien veel gezegd is. Lang niet zo goed als voorgenoemde en alhoewel ik ze zelf nog wel met plezier keek vrees ik wel dat je behoorlijk fan moet zijn van het genre om deze te apprecieren; Planet of the Vampires, Lifeforce, It! The Terror from Beyond Space, The Angry Red Planet, Forbidden World, Saturn 3, The Green Slime, Galaxy of Terror & Inseminoid

Oh en misschien ook Leviathan en Deepstar Six. Sci-fi horror in de diepzee, ietwat de same feel als die in deep space.

Laatst bewerkt:
For a completely different vibe, Maar wel degelijk ook space "horror": Solaris (zowel OG als remake).

Voor we rest is alles dat enigszins de moeite is, hier wel opgesomd.
En Galaxy of Terror is de shit!! :feelsgood:

The Thing sowieso al gezien maar samen met Alien prolly de beste sci-fi horror films ooit gemaakt.
The Fly, Predator & Invasion of the Body Snatchers (1956) zijn nog zo'n drie voor de hand liggende klassiekers. Maar Brundlefly was not the first. De OG van 1958 is eyeball lickin good.

Iets minder bekend prolly door zn ouderdom maar The Invisble Man van 1933 is echt een dijk van een film. (de remake van 2020 prolly ook al gezien maar was ook goed en weet zn eigen ding te doen en is behoorlijk anders dus zeker de moeite om allebei te zien) In dezelfde trend; The Incredible Shrinking Man (1957) is ronduit fenomenaal if you ask me. Met zo'n titel verwacht je je aan iets onnozel but this one goes hard. 👌

Them!, Videodrome, Phase IV en Re-Animator zijn cult classics for good reasons maar dus prolly ook al gezien. Recenter wist Darabont's remake van The Mist en 10 Cloverfield Lane enorm indruk te maken maar beiden werden ook uitzonderlijk goed ontvangen en zijn dus vrij bekend en maw dus prolly ook al gezien. 😅 Iets minder indrukwekkend maar ook best bekend; The Faculty, The Return of the Living Dead & Slither en persoonlijk ook altijd een zwak gehad voor The Cell.

Nog enkele aanraders; Pontypool 😍 & From Beyond
Oh en The Blob films ofc. Welke van de 3? All of em ofc. :biglaugh:

Oh and this little flick called Under the Skin, een van de beste films ooit gemaakt in de geschiedenis van het hele medium. Horror van een andere soort die niet echt met de rest te vergelijken valt en je moet er wat voor zijn. Slow burn; all vibe, feels and ideas, no flashy jump scares maar positively dripping with cosmic dread and existential fear. 👌
Which reminds me. I gotta watch this for the umpteenth time.

EDIT; kzie net dat je vroeg achter Space Horror en niet gewoon sci-fi horror. My bad. 😅
Meeste reeds genoemde zijn wel extra terrestrial related maar earth bound. Sunshine heb je waarschijnlijk al gezien alhoewel ik het horror aspect aan die film eigenlijk een onnodige toevoeging vindt die de film een beetje onderuit haalt. Als het echt in space moet zijn kan ik verder deze nog aanraden, alhoewel aanraden misschien veel gezegd is. Lang niet zo goed als voorgenoemde en alhoewel ik ze zelf nog wel met plezier keek vrees ik wel dat je behoorlijk fan moet zijn van het genre om deze te apprecieren; Planet of the Vampires, Lifeforce, It! The Terror from Beyond Space, The Angry Red Planet, Forbidden World, Saturn 3, The Green Slime, Galaxy of Terror & Inseminoid

Oh en misschien ook Leviathan en Deepstar Six. Sci-fi horror in de diepzee, ietwat de same feel als die in deep space.
Dikke merci!

Zoals ik zei heb ik het niet zo voor oude films omdat de meeste de tand des tijds niet goed hebben doorstaan. Ik heb werkelijk nog geen enkele ervan gezien, zelfs de originele The Thing niet. Toch eens wat in het lijstje een kans geven en proberen door de veroudering heen te kijken.

Die laatste toevoegingen die zich specifiek in de ruimte afspelen zullen je waarschijnlijk niet zo bevallen dan want die zijn oud en hebben overduidelijk hun gebreken. Maar bijvoorbeeld The Incredible Shrinking Man, de OG Fly of Invisible Man zou ik echt een kans geven. Misschien zelfs beginnen met King Kong uit 1933. Die is vrij fast paced en die effecten blazen mij tot vandaag omver. Je moet natuurlijk niet tegen je goesting kijken maar sommige oudere films blijven tot vandaag overdonderend goed en moest je de smaak te pakken krijgen ga je nog jaren lang fantastische films kunnen ontdekken.

Also thanks for making me feel old. 😅 The Thing is helemaal niet oud! Een film is maar eerst oud als die voor de jaren 70 uitkwam verdorie! ;p
The Thing heeft de tand des tijds sowieso doorstaan. Al die effecten zijn praktisch en hebben nog niets aan impact verloren en de paranoia claustrofobische sfeer werkt nog altijd even goed.

Die laatste toevoegingen die zich specifiek in de ruimte afspelen zullen je waarschijnlijk niet zo bevallen dan want die zijn oud en hebben overduidelijk hun gebreken. Maar bijvoorbeeld The Incredible Shrinking Man, de OG Fly of Invisible Man zou ik echt een kans geven. Misschien zelfs beginnen met King Kong uit 1933. Die is vrij fast paced en die effecten blazen mij tot vandaag omver. Je moet natuurlijk niet tegen je goesting kijken maar sommige oudere films blijven tot vandaag overdonderend goed en moest je de smaak te pakken krijgen ga je nog jaren lang fantastische films kunnen ontdekken.
For real. Een ware schatkist die opent wanneer je doorhebt dat "ouderdom" geen hol uitmaakt als het op kwaliteit aankomt. Acteerstijlen, set designs, speciale effecten etc blijven evolueren maar dat wil niet zeggen dat hoe men het vroeger deed slecht is. Bagger is er altijd al geweest, maar een goede film uit de jaren 1958 was toen goed en blijft dat nu nog steeds.

Mooie films die je daar oplijst, en dikke second voor de originele The Fly en The Incredible Shrinking Man.

Also thanks for making me feel old. 😅 The Thing is helemaal niet oud! Een film is maar eerst oud als die voor de jaren 70 uitkwam verdorie! ;p
The Thing heeft de tand des tijds sowieso doorstaan. Al die effecten zijn praktisch en hebben nog niets aan impact verloren en de paranoia claustrofobische sfeer werkt nog altijd even goed.
Hah, ik ben gisteren gebotst op Constantine. Ondanks wel fan van Keanu Reeves heb ik deze nog nooit gezien. Wegens heel laat heb ik pas het eerste kwartier gezien en ik stond ervan versteld hoe knap de effecten waren voor een film van 2005. Dat is 20 jaar oud hé! :laugh:

Hah, ik ben gisteren gebotst op Constantine. Ondanks wel fan van Keanu Reeves heb ik deze nog nooit gezien. Wegens heel laat heb ik pas het eerste kwartier gezien en ik stond ervan versteld hoe knap de effecten waren voor een film van 2005. Dat is 20 jaar oud hé! :laugh:
Geef Alien en The Thing dan zeker een kans, beide zijn quasi compleet met praktische effecten gemaakt die er vandaag nog steeds overeind blijven en (zeker in het geval van Alien) niet moeten onderdoen voor hedendaagse cgi. Ook qua plot/storytelling etc. zijn het het 2 archtetypes van de moderne hororfilms waar veel recente films schatplichtig aan zijn.

Ik denk dat beide intussen ook een blu-ray en 4K remaster hebben gekregen die de beeldkwaliteit naar de 21ste eeuw brengen. Puristen zullen as usual discussiëren over upscaling/smoothing/de-noicing problemen vs charme van korrel etcvan oudere versies, maar aangezien je juist aangeeft geen fan te zijn van die oudere esthetiek, lijkt dit mij een goed startpunt om eens uit te proberen.

Tot slot: als Alien je bevalt, geef Aliens zeker ook een kans. More of the same, maar toch compleet anders (suspense -> action horror).

Niet liegen, 2005 is gelijk 7 jaar geleden ofzo! ;p

Er zit rond die tijd (eind 90, early 2000) wel vaak een dipje in de manier waarop films gepresenteerd werden. Voor sommigen omdat ze digitaal in lage resolutie geschoten werden maar voornamelijk omdat dat de begin dagen van CGI waren en jammer genoeg verouderen die sneller dan de effecten van praktische films die ervoor kwamen. Toch tenminste die met goeie effecten van grootmeesters (Trumbull, Harryhausen, Winston, Savini, Tippet, Bottin, Muren, Dykstra, ...)

Nuja zelfs oude CGI heeft soms zn charme maar nog niet zo lang geleden de eerste Toy Story nog is gezien en dat was toch wel verschieten. Ik weet nog dat ik weggeblazen werd door het visuele daarvan toen die uitkwam maar die voelt nu een beetje flets en kaal. Zowat het gevoel dat je krijgt door het verschil in herinnering aan een oude game, let's say Turok, en het nog is opzetten daarvan en ontdekken dat de epische beelden van toen een blokkerige pixelmoes geworden zijn. 😅

De effecten van klassieke films weten vaak meer indruk te maken en hebben minder last van die veroudering.

Kunnen we niet ergens een BG horror lijst aanmaken met alle titels die hier passeren, ongeacht of het je ding is. IMDB list od? Meestal vergeet ik titels en moet ik die terug zoeken :(

Kan natuurlijk ook in mijn watchlist zetten, maar ik gebruik die enkel voor films die ik wil zien en veel films die hier passeren zijn.. wel, een aparte keuze :unsure:

Jullie hebben met overtuigd voor de wat oudere films. Alien en indien goed, Aliens zal ik zeker zien. Ook The Thing eens proberen dan.

Practical effects > CGI voor mij.

Terug
Bovenaan