Groot Het grote BG in-de-context-taalfouten-topic

Zal ik wat petsen moeten geven aan mijn bron leerkracht nederlands. Uitleg: zich ontgaan , onderwerp Silver in dit geval, "dat soort zaken" lijdend voorwerp

De trut. Handjes op tafel en enkele slagen van met dat beurtbalkje op haar kneukels
"Zich" heeft alleen te maken met wederkerendheid, niet met passiviteit en gaat over het woordniveau. De rest gaat over het zinsniveau. Sylver is niet het onderwerp.

Versimpel het: De zaken ontgaan Sylver. Onderwerp, persoonsvorm, indirect object (geen lijdend voorwerp, maar een ondervindend object). Wie/wat ontgaat? De zaken. Aan wie ontgaan ze? Aan Sylver. (makkelijk te bewijzen: de zaken zijn mv, hier zou "ontgaat" niet passen in mijn vereenvoudiging)

Een passieve zin zonder hulpwerkwoord 'zijn' of 'worden' kan al amper/niet. Daarbij heb je wel dingen als "de reizigers wordt verzocht" ipv "worden" (hoewel daar ook allebei gebruikt wordt).
 
"Zich" heeft alleen te maken met wederkerendheid, niet met passiviteit en gaat over het woordniveau. De rest gaat over het zinsniveau. Sylver is niet het onderwerp.

Versimpel het: De zaken ontgaan Sylver. Onderwerp, persoonsvorm, indirect object (geen lijdend voorwerp, maar een ondervindend object). Wie/wat ontgaat? De zaken. Aan wie ontgaan ze? Aan Sylver. (makkelijk te bewijzen: de zaken zijn mv, hier zou "ontgaat" niet passen in mijn vereenvoudiging)

Een passieve zin zonder hulpwerkwoord 'zijn' of 'worden' kan al amper/niet. Daarbij heb je wel dingen als "de reizigers wordt verzocht" ipv "worden" (hoewel daar ook allebei gebruikt wordt).
Dus ik had gelijk?? Deels dan toch :ROFLMAO:

Disclaimer : Dit klopt maar deels :p
 
  • Unsure
Waarderingen: Lint
Geen idee wat dit fenomeen is maar ik peins dat ik in mijn slaap teveel speeksel aanmaak en daarin begin te stikken, waardoor ik instinctief wakker wordt.
Kan idd reflux zijn maar ik kan me nooit herinneren in welke positie ik lag als ik azo wakker wordt. Voor ik het goed en wel besef, sta ik al recht.
Peins dat ik idd beter eens naar de dokter ga want ik heb schrik dat op ne dag ik er niet wakker meer van wordt...
 
Terug
Bovenaan