Er gaan effectief te veel tandartsen en artsen op pensioen voor de instroom van nieuwe artsen en tandartsen. Dat is hier al zeker 5x aan bod gekomen, zelfs met cijfermateriaal denk ik. Negeer je het met opzet of snap je het gewoon niet?
Niet snappen? Negeren? Neen. Sterker zelfs: ik ontken het ook nergens.
Uiteraard gaan er meer tandartsen en artsen op pensioen dan dat er een nieuwe instroom is. Anders waren er geen problemen. Enfin, toch geen zo'n extreem acute problemen zoals vandaag (want een dergelijke ingrijpende overheidsinmenging vind ik altijd een probleem).
Altijd steeds weer het beroep van arts proberen te vergelijken met andere beroepen, terwijl dat gewoon niet opgaat.
Hier komen we tot de kern van de zaak. En de ironie is wel heel groot in deze. Je toont hier perfect de strategie van de artsenlobby aan.
Want mijn visie is nu eens exact het omgekeerde:
Beste artsen, stop nu maar gewoon even met te doen alsof jullie beroep altijd zo "on-ver-ge-lijkbaar" is met andere beroepen. Stop nu maar gewoon even met altijd die speciale te willen uithangen. Met speciale ingangsexamens. Om het speciale numerus fixus in stand te houden. Om vervolgens speciale arbeidstijden te moeten bolwerken. Om vervolgens superspeciale en astronomische lonen te moeten scheppen om al dat "speciale" zogezegd te moeten compenseren.
Want kan er iemand met rationele argumenten uitleggen wat er zo speciaal is?
- Er staat nergens in steen gebeiteld dat iemand in de zorg van die speciale shiften zou moeten kloppen. Er zijn talloze sectoren die 24/24 moeten draaien. Er zijn talloze sectoren waar in shiften moet worden gewerkt. Arbeiders, bedienden, laagopgeleiden, hoogopgeleiden, ... -> Overal regelt men dat met bijvoorbeeld 3 ploegen van 8 uur/dag. Waarom moeten dokters dan per se de enige uitzonderingen zijn met zotte shiften van +80u/week en "wauw" en "zot" en "amai". Waarom? Omdat we liever een oververmoeide arts na zo'n shift ons leven zien redden?
- Hun "speciale" studies zijn een weliswaar uitdagende maar verder gewoon een middelzware wetenschappelijke master aan de universiteit. Zoals er zoveel andere masters bestaan, die intellectueel nog een pak uitdagender zijn.
- De duurtijd van hun studies? 6 jaar. Andere masters meestal 5 jaar, dierenarts ook 6 jaar. Daarna verdienen ze direct een bovengemiddeld loon. Uiteraard dan wel die zotte shiften wegnemen zoals ik hierboven al had aangehaald om de balans te herstellen.
- Enzovoort enzovoort.
Daar is in wezen allemaal niets speciaals aan. Maar de artsenlobby wil het dolgraag allemaal superspeciaal maken, superspeciaal doen lijken, superspeciaal doen behouden, ... Opdat we vervolgens niet zouden discussiëren over hun astronomisch loon wegens "on-ver-ge-lijkbaar!".
Land der blinden en eenoog ofzo. Wat is jouw wens nu eigenlijk? Dat ze langer werken, sneller beschikbaar zijn, en dat voor minder loon?
Mijn wens is dat dokters gewoon normaal doen:
- Normale shiften waardoor ik geen oververmoeide artsen voor mij krijg.
- Normale verloning waardoor het gat in onze begroting, en in het bijzonder in de gezondheidszorg, niet verder de spuigaten uitloopt. En/of de verpleging ook een fatsoenlijk loon zou krijgen. Want in tegenstelling tot de kunstmatig gecreëerde tekorten bij artsen, zitten daar de échte tekorten.
- Normale beschikbaarheden waardoor ik bij symptomen op een fatsoenlijke tijdsspanne de juiste diagnose kan krijgen. Als ik dokters mag geloven, dan is dat een superbelangrijk aspect in de behandeling en overlevingskansen van veel ziektes.
Want boehoehoe niet eerlijk zo veel verdienen zelfmedelijden ik moet veel harder werken dan artsen boehoehoe.
Wat een kinderachtige reactie van je. Ik had graag de discussie op een objectieve en neutrale wijze gevoerd. Dit lijkt me daar niet toe bij te dragen. Hierboven heb ik mijn beweegredenen geschetst, hetgeen jij suggereert staat daar niet tussen.