Herfst & Winter 2025

GFS nu ook met mooie kaarten voor 3 en 4 januari

695159581a6f2.png

69515993c266c.png

Ook op langere termijn een positieve trend gezien deze run de kou wat langer bleef hangen waar voorgaande modellen eerder verzachting toonden voor de week nadien. Afwachten of dat in de modellen zal blijven.

De sneeuwsituatie zelf kan ook nog veranderen, het is nog 6-7 dagen ver, dus kan even goed naar Nederland verschuiven waardoor het hier regen wordt, of naar Frankrijk waardoor we niets krijgen. Maar het is beter iets op de kaarten dan niets op de kaarten wat betreft kansen natuurlijk. Ik zou me verder ook nog niet blind staren op de hoeveelheden, heeft nog totaal geen zin.

Sneeuw !!!

Oooh leuk

Snel grijze drap op de weg en voetpaden, die dan aanvriest snachts, en ijzel vormt->langere files, meer ongelukken , openbaar vervoer in chaos
Ouw meekes die hun benen of heupen breken. Hogere stookkosten ook als het lang duurt ... en kans op black outs als er kerncentrales uit liggen
:S
Ik was de gure NO wind nu ook soms wel wat beu om in te wandelen.

Niet de (winter) romanticus hé ikke :p

Het was altijd maar een paar cm sneeuw hier in O VL als er al viel de laatste jaren, zo'n 2 tot max 5 cm. Tis ook snel smeltsneeuw.
Dikke lagen sneeuw in Vlaanderen is iets van mijn jonge jaren.
Met ouder worden verdwijnt die (winter) romantiek toch snel zulle, my old(er) weary bones!

Laatst bewerkt:
Ook even de kaarten bekeken. Die sneeuwzone wordt elke run anders ingekleurd en zit nu ineens weer zuidelijker en schuift naar achter qua timing. Grote hoeveelheden zitten er sowieso niet in (voor Vlaanderen).
Ik zou er maar niet te neig op hopen of het zou wel eens een desillusie kunnen zijn. Het is nog een eind dus zal het nog wel een aantal keer veranderen.
Blijft wel vrij koud zolang we met die N/O component blijven zitten en da's nog minstens een dag of 10 in de huidige set-up.
Ik zit er niet op te wachten voor alle duidelijkheid, maar het is toch wel opmerkelijk (in het licht van voorgaande) dat de Z/W circulatie deze winter niet echt kan doorbreken.

Ook even de kaarten bekeken. Die sneeuwzone wordt elke run anders ingekleurd en zit nu ineens weer zuidelijker en schuift naar achter qua timing. Grote hoeveelheden zitten er sowieso niet in (voor Vlaanderen).
Ik zou er maar niet te neig op hopen of het zou wel eens een desillusie kunnen zijn. Het is nog een eind dus zal het nog wel een aantal keer veranderen.
Blijft wel vrij koud zolang we met die N/O component blijven zitten en da's nog minstens een dag of 10 in de huidige set-up.
Ik zit er niet op te wachten voor alle duidelijkheid, maar het is toch wel opmerkelijk (in het licht van voorgaande) dat de Z/W circulatie deze winter niet echt kan doorbreken.
Een paar runs geleden kregen wij wel de volle laag, maar het is een loterij.

Die sneeuwzone is ondertussen al voor de Alpen, midden-Frankrijk en de Vogezen, dus daar zou ik niet meer naar kijken. Dat is gewoon veel te zuidelijk.

Waar we wel naar moeten kijken is de kans op winterse buien, vooral dit weekend. Maar dat is moeilijker te voorspellen en zal lokaal/regionaal zijn, en van details afhangen.

Lijkt er toch wel op dat de Z/W circulatie meer druk begint te zetten na aankomend weekend. Ik vind de trend op middellange termijn niet goed, al zet die uiteindelijk in de modellen ook niet volledig door maar dan spreek je alweer over termijnen dat fantasyland is en letterlijk de volgende run weer anders is. En sowieso is het ook wel weer "uitstel", en van uitstel komt onvermijdelijk afstel. Deze situatie zal ook niet oneindig lang aanhouden. Dus ik denk toch wel dat we best de kansen grijpen op winterse buien dit weekend.

Het wisselt wel veel. Gisteren (of eergisteren) stond er op langere termijn een beetje minder koud weer op. Nu staat er weer kouder weer op vanaf het weekend precies met opnieuw nachtvorst.

Nog onzeker op lange termijn idd, maar in ieder geval een koud weekend voor de boeg met potentiele sneeuwbuien vanaf vrijdag, al is dat ook nog altijd afwachten waar en hoeveel, centrum en oosten hebben momenteel wel meer kans op een sneeuwdek.

Zaterdag lijkt de dag te worden waarop het moet gebeuren. Iets meer noordcomponent die dag en dus grotere buienkans voor centraal belgie. Benieuwd of we een sneeuwdek kunnen krijgen, zal cruciaal zijn voor verdere koude.

Het is vrij onzeker en hangt af van details. Ook qua sneeuwval is het moeilijk te voorspellen door de buien maar in het oosten en noorden meer kans dan elders en zeker het westen.

Het lijkt er wel op het maandag en dinsdag koud blijft. Nadien enorm onzeker maar EC laat de inval van de westerse stroming niet volledig slagen en breit er ook de woensdag en de donderdag plots aan. Alles kan. Maar het zal nog blijven wisselen de komende dagen. Detailsituatie en ook niet echt meer een winterse blokkade. Maar gewoon een vrij zuidelijke straalstroom en iets hoger geopotentials dan normaal in het noorden waardoor mogelijkheden aanwezig blijven voor flitswinterprikjes of het aanhouden van een iets kouder weertype.

Koude run van EC vanavond.

bQVMtMT.png

dHeJIGP.png

Er zit daar ook wel een serieus sneeuwdek in de berekeningen waar de meeste andere modellen niks van moeten weten.

Zoals ik verwachtte wordt die verzachting steeds maar achteruit geschoven, vooral ECMWF gaat volop voor het aanhoudend koude scenario.
Heel opmerkelijk is dat de oper run de koudste lijntjes in de pluim volgt.
Pas vanaf 9/10 januari 'zou' dit veranderen maar dat is nog zo ver weg dat de betrouwbaarheid daarvan heel laag is.
Ik sluit me aan bij de 'licht tot matige' winterse setup, minstens nog voor de komende 8 dagen.

De trend van de modellen vandaag is inderdaad richting aanhoudend koud maar de setting blijft labiel dus zeker zaak van niet te ver vooruit te kijken. En de koude die bij EC berekend word is inderdaad door het virtuele sneeuwdek dat EC berekent. Dus als er geen of veel minder sneeuw valt dan kan dat op dat vlak ook wel tegenvallen.

Vanaf donderdag/vrijdag volgende week is het bij EC precies wel gedaan en schakelen we op een westcirculatie over (wat overigens ook nog onzeker is), dus zou er dit weekend/volgende week iets moeten gebeuren met de kansen die er zijn.

Aangezien alles staat of valt met de aanwezigheid van een sneeuwdek is de onzekerheid qua temperatuur zeer groot volgende week.

Vanaf donderdag/vrijdag volgende week is het bij EC precies wel gedaan en schakelen we op een westcirculatie over (wat overigens ook nog onzeker is), dus zou er dit weekend/volgende week iets moeten gebeuren met de kansen die er zijn.

Aangezien alles staat of valt met de aanwezigheid van een sneeuwdek is de onzekerheid qua temperatuur zeer groot volgende week.
Heeft de aanwezigheid van een sneeuwdesk dan zo een grote impact ?

Straalstroom wel pal op ons land mid/eind volgende week. Meerdere modellen met de kern van een lagedrukgebied zeer dicht bij of in België, eventueel met potentie om onderdoor te duiken wat goed is voor het voortzetten van een licht winters weer patroon maar ook met potentie tot ontstuimig weer. Modellen springen en veranderen wel voortdurend en de trend vandaag is weer iets zachter (die van gisterenavond was blijkbaar maar vrij tijdelijk).

Vanmorgen 1-2cm sneeuw en een mooi laagje maar ondertussen is dat grotendeels gesmolten. Nu zien wat er vanavond en vannacht nog bijvalt

Terug
Bovenaan