Herfst & Winter 2025

Nog veel te vroeg eigenlijk om iets over te zeggen maar op KMI staan er precies toch wat lagere temperaturen in de toekomst. Zoals gezegd wel pas eind volgende week. En wind die uit het oosten tot noordoosten komt.

Ik zie ook wel aanwijzingen op een koudere periode voor eind december, maar ik wacht liever tot die verwachtingen in de betrouwbare periode komt. In ons landje moet alles goed vallen, en ik ben al genoeg teleurgesteld geweest door veel te ver vooruit te kijken.

Zowel GFS als ECMWF laten de wind draaien en die zou vanuit het oosten waaien vanaf volgende week zaterdag. Dat is nog vrij ver en zal ook niet onmiddellijk in kou resulteren. De brongebieden zijn niet koud genoeg daarvoor, en ook niet genoeg noordoostelijke component. Maar het zou wel tot een rustig en droog patroon moeten leiden in eerste instantie en de zachte temperaturen van nu lijken we toch kwijt te geraken met zo een setting.

Wordt inderdaad kouder vanaf komend weekend maar idd. geen extreme dingen. Op het eind waaiert de pluim flink uit dus het kan vanaf dag 10 weer alle kanten op. Mij zal het even niet boeien want we gaan voor 2 weken naar Tenerife 😇

QsWMXre.png

Lijkt er niet op dat er nog veel neerslag zal vallen dit jaar.

Oostenwind word een beetje uitgesteld door een plaklaagje ten noordwesten van ons. Eerder ZW tot zuidenwind voor dit weekend. Maar nadien zou de wind dan wel naar het oosten moeten draaien.

Laatste GFS run is beter dan die van deze middag, meer amplitude in de WAA wat beter is voor een betere of noordelijkere blokkade

hvFhTQV.png

wat te zien is hier (de WAA met de rode pijl aangegeven) (waa = warm air advection)

Laatste GFS (Amerikaans model) en GEM (Canadees model) nu toch behoorlijk koud rond kerst met een winterprikje.

A3LtNXy.png

VbHcIdZ.png

Te ver vooruit nog (+240u/10 dagen) en te weinig steun nog van andere modellen zoals het Europese model en de weerpluimen. Het kan wel maar het moet echt allemaal precies goed vallen en voldoende kou meeglippen wat geen makkelijke taken zijn. In deze twee hoofdruns lukt dat dus en krijg je met vrieskou te maken, niet alleen s'nachts maar ook overdag.

Het scenario waarin weinig kou meeglipt en het hoog een wat andere positie heeft en je dus meer O tot ZO winden krijgt met een temperatuur of 5°C overdag en rond of iets boven vriespunt is wel veel waarschijnlijker en realistischer. Ook is het onwaarschijnlijk dat zelfs in een gunstig scenario de vrieskou ons kan bereiken voor kerst.

Wat wel voor alle opties quasi geldt is dat er een relatief droge periode aanbreekt.

De kans op een witte kerst is quasi 0 maar misschien kan de fundering gelegd worden voor een winterprikje met eens wat sneeuw rond nieuwjaar of begin volgend jaar. Eerst moet de kou hier geraken.

De laatste GFS is dan alweer iets minder, zo gaat het dus blijven op en neer gaan voor de komende dagen wellicht. Maar ik denk dat Sneeuwstorm het inderdaad goed samenvat.

Ik denk ook dat de kansen op een witte kerst heel klein is, niet per se omwille van de temperaturen maar ook omwille van het gebrek aan neerslag wat een ander obstakel wordt.

Nu toch een duidelijkere evolutie naar een kouder patroon en deze keer doet ook het Europese model mee. Ik blijf herhalen dat het nog te ver is, maar zowel GFS als ECMWF tonen nu een koude kerst met 2-3°C als maximumtemperatuur.

U9nZ1V8.png

69410a94f419f.jpeg

69410e401ba80_thumb_medium.png

Pluim ook wat afgekoeld met kansen op nachtvorst.

Laatste EC is vrij koud, zeker na kerst wat buiten de betrouwbare periode valt maar het gaat hier ook de goede richting uit voor de winterliefhebbers. Dit zal waarschijnlijk wel een koude uitbijter zijn en is één van de meest gunstige scenarios wat betreft winterweer dat binnen het mogelijke valt omdat hier alles perfect valt (op dan het sneeuwdek na gezien het te droog is).

HR06nlF.png

6941bf3788ec5.jpg

En de pluim

Laatst bewerkt:
6942514d7b041.jpeg

6942514d8daf3.jpeg

6942646d63e49_thumb_medium.png

Opnieuw een koude run van het Europese model, het zal van details afhangen want voor de middellange termijn toch een koude uitbijter met amper 1°C op kerstmis.

69426a79ad10f.jpg

Nog een simpelere grafiek voor de windrichting (kans daarop)

Laatst bewerkt:
Duitse model en Britse model zijn ook veel beter voor winterweer en aan het draaien naar de uitvoer van EC. Alle drie de modellen op een rijtje

Duitse model hieronder

syQa2ek.png

Brits model hieronder

l6Fh6Kp.png

Europees model hieronder, wat zelfs beter is dan de vorige run voor kou omdat er meer kou in de aanvoerlucht is.

luz565X.png

En onderstaande het Duitse model laat de temperatuur op volgende week woensdag al in grote delen van het land onder het vriespunt blijven.

6942cc1cd1573.png

Ook het Canadese model is prima net AIFS. Bij AI GFS en GFS vind ik de kou uitstroom iets te noordelijk maar verder is dat ook wel één oke run voor rond kerst.

De onzekerheden zijn er vooral door details nu: hoeveel kou stroomt er naar ons toe, wanneer arriveert het, de vorm van het hogedrukgebied zal ook nog veel bepalen of de ligging (iets te zuidelijk of iets te noordelijk kan al veel bepalen), als de wind over de oostzee moet komen is het iets moeilijker ook bijvoorbeeld). Maar dus hoofdzakelijk details en dus ook onzekerheid voor het verdere verloop maar dat zal er altijd zijn. Dat is eigen aan ons weer en geblokkeerde weerpatronen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan