Herfst & Winter 2025

gaeluKB.png

En de echte kou die is ondertussen weggeblazen tot achter de Oeral (daar wel ondertussen al nacht), dus ook logischer dat het daar kouder zou zijn. Her en der wel rond het vriespunt en in het hoge noorden op hoogte ook kou.

Er is niet echt een Siberisch hoog dus ook weinig stralingskou, al zorgt dat wel voor de nodige winterse neerslag daar.

Ook in de VS is de kou/sneeuw weer flink aanwezig in het midwesten en noordoosten. Daar lukt het altijd weer zo makkelijk.

Hier idd in de verste verte niets. We gaan opnieuw een wel erg sombere periode tegemoet. Van de grote regen blijven we wel gespaard gezien dat hoog ten oosten van ons de depressies laat afbuigen naar het noorden.

Volgens het KMI zou het enkel in West-Vlaanderen vriezen vannacht, maar dat klopte toch niet, de Tmin was hier -0,3°C. Met het nog natte wegdek dan toch maar geen risico gepakt en met de auto gaan werken.

Het ongedierte zal goed gedijen op deze manier.
Als ge het op insecten hebt: dat klopt niet (helemaal): koude winters zijn net beter voor insecten dan natte, zachtere op voorwaarde dat de koude winters ook niet extreem nat zijn.

Zachtere en nattere winters zorgen voor meer schimmels waar insecten last van hebben. Een natter voorjaar is dan weer wel beter voor die beestjes. Onlangs het Nerdland insecten boek gelezen dat daar uit geleerd :)

Als ge het op insecten hebt: dat klopt niet (helemaal): koude winters zijn net beter voor insecten dan natte, zachtere op voorwaarde dat de koude winters ook niet extreem nat zijn.

Zachtere en nattere winters zorgen voor meer schimmels waar insecten last van hebben. Een natter voorjaar is dan weer wel beter voor die beestjes. Onlangs het Nerdland insecten boek gelezen dat daar uit geleerd :)
Ik dacht dat het net andersom was, dat insecten houden van zacht en vochtig weer, en dat vriestemperaturen zouden goed zijn, want dan vriest alles eens dood en heb je er de volgende zomer minder last van (dat is ook mijn ervaring).
Eens goed stoken in de winter is ook goed om de luchtvochtigheid in huis te doen dalen (maar dat is dan weer slecht voor de energierekening).

Dat dacht ik ook altijd maar blijkt dus niet juist te zijn.

Insecten zijn vrij goed gewapend tegen de koude. Bij warmer weer gedijen bepaalde schimmels dan weer en daar kunnen die beestjes dan weer minder goed tegen. Het voorjaar/lente bepaalt meer dan de winter op dat vlak. Natte lente is beter voor bv muggeneitjes. Het maakt niet uit dat er minder muggen in de winter zijn bij een natte lente. De omstandigheden voor de eitjes en larven zijn beter, dat compenseert het verminderde aantal muggen die winter hebben overleefd.

Man wat een zeikweer zeg. Precies of die grijze nattigheid weegt elk jaar zwaarder door. Ben echt de dagen aan het aftellen voor we naar de schoonouders in Tenerife mogen vertrekken.

Man wat een zeikweer zeg. Precies of die grijze nattigheid weegt elk jaar zwaarder door. Ben echt de dagen aan het aftellen voor we naar de schoonouders in Tenerife mogen vertrekken.
Dit weekend vond ik toch ook wel het slechtste van het najaar tot nu toe. Het heeft hier eigenlijk het hele weekend geregend.

Ondertussen is de 15 graden in december opnieuw een realiteit, althans in de Westhoek waar dat nu gemeten wordt. De rest van Vlaanderen doet het met 12 tot 14 graden.

Lijkt er niet op dat er snel iets fundamenteel gaat veranderen, situatie zit vast. Warm bij ons, kou in de VS, die laatste kou genereert voortdurend depressies maar die worden afgebogen naar het noorden door de hogedruk over West-Rusland, vooral Schotland en Noorwegen krijgen ervan langs. Wat wij houden is erg somber weer en een beetje restneerslag van die depressies. Korte verbeteringen wanneer er hogere druk passeert tussen de depressies door. En dat lijkt nog wel even zo te blijven.

Je hebt er niet veel aan op deze manier aan de hoge temperaturen. Ik heb het dan liever 10°C graden kouder, zonnig en droog.
Er is sprake van een SSW midden december, dus meer kansen op winterweer eind december en begin volgend jaar als er een SSW komt.

Ja, december is niet de leukste maand natuurlijk. Korte dagen, vaak somber en regenachtig weer, vaak ook veel wind. Meestal wordt het op einde v/d winter wat rustiger omdat klimatologisch een SSW toch wel om de twee jaar voorkomt gemiddeld gezien en de oceaan tegen dan een minder groot temperatuurverschil met het vasteland natuurlijk. Ook heeft de zon in een februari bijvoorbeeld al wat meer uren om soms eens door een grijs wolkendek te kunnen breken, wat nu gewoon niet gaat.

Het is niet mijn favoriete maand, zeker niet. Integendeel zelfs, maar binnen een maand zou het dan toch alweer langzaam moeten verbeteren. Nu even door deze periode doorbijten denk ik, zoals elk jaar.

Het is niet mijn favoriete maand, zeker niet. Integendeel zelfs, maar binnen een maand zou het dan toch alweer langzaam moeten verbeteren.
Twee maanden doorbijten he. Momenteel korten de dagen nog steeds (weliswaar niet veel meer). In januari (equivalent juli zomer) merk je nog niet veel verbetering. Vanaf februari (equivalent augustus) merk je idd wel verandering, zeker vanaf half februari kan de zon over de middag idd al door een somber stratusdek branden.

Zelf vind ik januari de lastigere maand van de twee. Na de eerste week heb je niet meer de evenementen en de vele extra verlichting en sfeer die je in december nog hebt en dan is het echt wel aftellen. Nu, januari heeft ook voordelen tov december, in de regel is de maand wat droger en de maand is ook wel duidelijk goedkoper dan december om naar de zon te reizen.

Twee maanden doorbijten he. Momenteel korten de dagen nog steeds (weliswaar niet veel meer). In januari (equivalent juli zomer) merk je nog niet veel verbetering. Vanaf februari (equivalent augustus) merk je idd wel verandering, zeker vanaf half februari kan de zon over de middag idd al door een somber stratusdek branden.

Zelf vind ik januari de lastigere maand van de twee. Na de eerste week heb je niet meer de evenementen en de vele extra verlichting en sfeer die je in december nog hebt en dan is het echt wel aftellen. Nu, januari heeft ook voordelen tov december, in de regel is de maand wat droger en de maand is ook wel duidelijk goedkoper dan december om naar de zon te reizen.
In feite als je begin december naar Spanje gaat ofzo valt dat nog wel mee, maar als je in de kerstvakantie zou gaan, wanneer veel mensen verlof hebben, is het enorm duur natuurlijk. Een vlucht kan dan gemakkelijk 3-4 keer duurder zijn.
Het ding is: in december zijn de dagen nog een stuk korter dan in februari, dus je gaat in februari wel meer genot van je verlof hebben, maar dan moet je wel langer doorbijten. (tenzij je echt ver weg vliegt, naar het Zuidelijk halfrond waar het dan zomer is)

December valt nog mee door de feestdagen en de vele verlichting. Dat loopt nog door tot begin januari.
Maar die maand van half januari (wanneer de feestdagen echt voorbij zijn) tot half februari (wanneer het lengen van de dag echt merkbaar wordt) is de zwaarste vind ik.

December valt nog mee door de feestdagen en de vele verlichting. Dat loopt nog door tot begin januari.
Maar die maand van half januari (wanneer de feestdagen echt voorbij zijn) tot half februari (wanneer het lengen van de dag echt merkbaar wordt) is de zwaarste vind ik.
Januari staat of valt met het weer hé. Echt winterweer vind ik leuk maar als het dan altijd regent is er nu echt niks te beleven in die maand. Vorig jaar was het zo'n verregende januari.

Vandaag 2,5u gebold, beetje regen gehad het laatste half uur, maar bij 14 graden was dat geen ramp 😄. Gisteren een kleine 2u omdat het zou gaan regenen vanaf 11u, wat uiteindelijk pas na de middag bleek te zijn. Zaterdag gewoon 2x droog woonwerk gedaan.

Geef mij maar dit weer, liever als 3 graden en kurkdroog.

Ik vind januari en februari meestal nog de slechtste maanden van het jaar.
We hebben de laatste jaren volgens mij nochtans al verschillende keren schitterend weer gehad de 2de helft van februari met af en toe uitschieters tot net onder de 20°C. Maar zelfs als je al eens 13-14-15°C haalt met de zon die een beetje zen best doen kan het vaak al zálig T-shirt weer zijn.

Vandaag 2,5u gebold, beetje regen gehad het laatste half uur, maar bij 14 graden was dat geen ramp 😄. Gisteren een kleine 2u omdat het zou gaan regenen vanaf 11u, wat uiteindelijk pas na de middag bleek te zijn. Zaterdag gewoon 2x droog woonwerk gedaan.

Geef mij maar dit weer, liever als 3 graden en kurkdroog.
voor mij dan weer volledig het omgekeerde. Veel liever 3 graden, zonnetje en kurkdroog :)

Terug
Bovenaan