Herfst & Winter 2025

November = de mistmaand bij uitstek. Stond al vermeld in de vroegste gekende beschrijvingen van ons klimaat.

Voorlopig ziet het er idd naar uit dat we richting nog maar eens een zachte en sombere winter gaan. Met dat typische kort prikje eind november/begin december dat we de vorige jaren ook zagen. En dan niets van winter meer tot eind februari of maart, wanneer de kaarten weer eens even goed komen te liggen, maar dan is het al te laat.

M.i. is het wel nog niet zeker of het de "klassieke" natte variant gaat worden met lagedruk, of de droge variant met hogedruk/stratus/mist zoals we die in het tweede deel van de vorige winter ook hadden. Het leukst zou natuurlijk hogedruk zijn met aanvoer van droge koude lucht, maar zolang de Oostzee niet meer dichtvriest lijkt me dat onmogelijk geworden, tenzij de van oorsprong noordoostelijke koude lucht de Oostzee op een of andere manier weet te ontwijken voor het bij ons aankomt.

Zolang de Oostzee niet dichtvriest pikt NO-lucht vocht op uit die zee en krijg je een quasi-permanente stratuslaag van Duitsland tot bij ons en heb je geen uitstraling van warmte meer. M.i. is dit een van de hoofdredenen dat het bij ons niet meer kan winteren. De strenge winters van vroeger werden gekenmerkt door een Scandihoog met bijhorende NO-stroming. Maar die pikte toen geen vocht op uit de Oostzee, omdat die toen nog bevroor in de winter.

Zonder overdrijven, ik vroeg me oprecht af waar je was de afgelopen tijd in dit topic :wink:

Ondertussen al een eerste doorkijk naar de herfst van 2025, deze zal eindigen als te warm (net als de vorige 10 herfstperiodes), flink somber, en met normale neerslag. De seizoensvoorspelling van sommigen dat dit een droge, zonnige, koude "Amerikaanse" hogedrukherfst zou worden is helemaal niet uitgekomen, al zag het er in het begin wel even zo naar uit. Het was ook te mooi om waar te zijn.

Opmerkelijk wel dat ondanks de lager dan normale gemiddelde luchtdruk er toch niet excessief veel neerslag gevallen is, maar de neerslag normaal eindigt. Mogelijks is dit omdat de lagere druk zich vooral in november afspeelde, wanneer de temperatuursgradient met de oceaan al veel minder uitgesproken is. De luchtdruk in september en oktober was perfect gemiddeld.

De maand november lijkt te eindigen net zoals de herfst: warm, somber en met normale neerslag.

Wel, morgen begint december en de winter, en het lijkt erop dat de WC toch weer geen stand zal kunnen houden in de maand die haar het meest gunstig gezind is. Ik hou me niet bezig met de winter te voorspellen - dat seizoen is een grote teleurstelling geworden - maar december is gemiddeld de natste maand van de winter, en bij uitbreiding van het ganse jaar, en gelet dat hogedruk zich toch weer lijkt te gaan vestigen - alhoewel het ook niet duidelijk is hoelang - lijkt dat alvast een goede aanzet om terug een winter te hebben gelijkaardig aan die van vorig jaar (tweede helft dan). Erg somber, maar niet overdreven nat of warm, met enkele korte vorstperiodes.

FWIW ik zie dat de seizoensvoorspellers deze winter toch wel goede kansen lijken te geven, de beste kansen in jaren. Ik ben sceptisch, de winter is IMHO een seizoen geworden waar echt te veel moet goed zitten om nog van een winter te kunnen spreken, de kans blijft per mijn mening heel laag. Maar als ze toch gelijk krijgen ga ik zeker niet klagen.

Er zijn misschien wel wat kansjes door dat er zich niet echt een WC lijkt te nestelen. Maar voorlopig wordt er ook wel weinig mee gedaan. Dus zoals Sneeuwstorm het zegt, vlees noch vis voorlopig.

692c6f2cd34b8.png

Het Britse UKMO weermodel probeert het wel. Maar wij zitten hier in de overgangszone en er is te veel een zuidoostelijke component.

Er zijn misschien wel wat kansjes door dat er zich niet echt een WC lijkt te nestelen. Maar voorlopig wordt er ook wel weinig mee gedaan. Dus zoals Sneeuwstorm het zegt, vlees noch vis voorlopig.

692c6f2cd34b8.png

Het Britse UKMO weermodel probeert het wel. Maar wij zitten hier in de overgangszone en er is te veel een zuidoostelijke component.
Met die kaart moet het land al goed afgekoeld zijn en de voorgeschiedenis is niet koud genoeg om sneeuw van betekenis te krijgen daarmee , denk ik.

Als je 24u verder kijkt dan is het alweer ZW-wind ook.

Bah, als ik naar de weerkaarten op het KMI kijk is het weer het ene na het andere frontensysteem dat voorbijtrekt. Precies 2024 opnieuw, bweik.
Dat het regent is geen probleem, maar altijd dat bewolkte weer, zeer deprimerend.

Gisteren en vandaag nochtans een aantal mooie opklaringen gehad. Maakt het toch meteen echt warm als je goed ingeduffeld aan het wandelen bent.

Het overzicht van de herfst 2025 staat op het KMI.

Op 1 na somberste herfst in 30 jaar, vooral de maand oktober. Daar kregen we 46:10u zonneschijn terwijl we normaal 112:38u hebben.
Voor de rest warmer dan het gemiddelde, maar daar verschieten we niet meer van.

Met het ouder worden doet vooral het gebrek aan zonneschijn mij iets, veel meer dan de temperatuur. Oneindig veel liever koud maar helder winterweer dan 10°c maar de hele dag grijs. Ook het begin van december ziet er niet positief uit qua zonneschijn.

Met het ouder worden doet vooral het gebrek aan zonneschijn mij iets
Het ergste moet nog komen helaas. Normaal heb je in onze winter 180 uur zonneschijn (1990-2020 normaal). Maar over de laatste 5 jaar - 2021 t/m 2025 - was dit opmerkelijk slechter: de winter had gemiddeld slechts 154 zonuren. Sinds we de nieuwe normalen gebruiken verliep 4 van de 5 winters te somber - en dat waren ook de laatste 4 winters (2022-2025).

Minder zonlicht mee zorgt voor een toename van SAD en infectieziektes, beiden zorgen voor productiviteitsverlies. Ons productiviteitsverlies lag in de jaren met sombere winters ook opmerkelijk hoger dan voordien. Maar voor zover ik weet werd nog niet onderzocht in welke mate het productiviteitsverlies gelinkt is aan de sombere winters. Sommigen schrijven het snel af op het afschaffen van het doktersbriefje, maar dat verklaart niet waarom het in 2022 ook hoger was (doktersbriefje werd pas einde 2022 afgeschaft).

Het ergste moet nog komen helaas. Normaal heb je in onze winter 180 uur zonneschijn (1990-2020 normaal). Maar over de laatste 5 jaar - 2021 t/m 2025 - was dit opmerkelijk slechter: de winter had gemiddeld slechts 154 zonuren. Sinds we de nieuwe normalen gebruiken verliep 4 van de 5 winters te somber - en dat waren ook de laatste 4 winters (2022-2025).

Minder zonlicht mee zorgt voor een toename van SAD en infectieziektes, beiden zorgen voor productiviteitsverlies. Ons productiviteitsverlies lag in de jaren met sombere winters ook opmerkelijk hoger dan voordien. Maar voor zover ik weet werd nog niet onderzocht in welke mate het productiviteitsverlies gelinkt is aan de sombere winters. Sommigen schrijven het snel af op het afschaffen van het doktersbriefje, maar dat verklaart niet waarom het in 2022 ook hoger was (doktersbriefje werd pas einde 2022 afgeschaft).

Wie heeft er nog zon nodig met zo'n zonnetje in huis :love:

692f11c3d35d4.png

Push van zachte lucht uit het zuidwesten

692f11c0dd885.png

Wat resulteert in behoorlijke zachte temperaturen voor de tijd van het jaar.

Een beetje gelijkaardig als de zeer zachte december 2015 maand maar met een stuk minder wind dan toen.

Goed voor de stookkosten, maar winter is ver te zoeken de eerste 2 weken. De kans is groot dat we heel december kunnen afschrijven met die warmtepomp die op gang komt die de warme lucht tot ver in Rusland pompt.

De kans is groot dat we heel december kunnen afschrijven met die warmtepomp die op gang komt die de warme lucht tot ver in Rusland pompt.
En daarmee komt dan uiteraard een even grote kans voor opnieuw een wel heel sombere wintermaand. Can't have one without the other.

Allez, we koersen weer richting 15 graden in december. Onze winter is zo voorspelbaar - maar niet op de goede manier.

En daarmee komt dan uiteraard een even grote kans voor opnieuw een wel heel sombere wintermaand. Can't have one without the other.

Allez, we koersen weer richting 15 graden in december. Onze winter is zo voorspelbaar - maar niet op de goede manier.
En echt lente wordt het ook niet, het zal eerder bewolkt zijn, ondanks die hoge temperaturen.

Terug
Bovenaan