Herfst & Winter 2025

Ik had me verwacht aan stevige vorst deze nacht, maar temperaturen waren positief. Nu prachtig weer hier, dus even genoten van een stevige wandeling in het bos.
Ik kon in feite met de fiets gaan werken zijn vandaag, maar aangezien men gladheid voorspelde toch voor de auto gekozen en dus iets later mijn wekker gezet.
Hopelijk volgende week droog. Het deert me niet dat het koud is (tot -7°C ben ik zelfs met de fiets gaan werken, en het is 20km) , maar het moet dan wel droog zijn.

-15.5°C bereikt in Büllingen in de Hoge Venen. Vrijwel overal in het land vorst, ten zuiden van samber en maas veeleer matige vorst en lokaal op besneeuwde toppen in de provinces Luik en Luxemburg strenge vorst.

Met de wind erbij was het vandaag verdomd fris! Eerste keer deze winter de stoof aangestoken...
Vanaf morgen terug wat warmer, woehoe!

Wat een verschil. Gisterenochtend gaan wandelen en dan was het even koud of misschien nog wat kouder dan vanochtend maar zonder wind en met de zon viel dat nog mee. Deze ochtend ook gaan wandelen en met die gure wind voelde dat een heel pak kouder aan. Een muts was echt nodig.

Zou me niet verbazen mochten we de piek van de winter al gehad hebben. Komende weken lijkt er toch niets te gebeuren. WC lijkt erin te komen en kou ver weg te blazen.

Zou me niet verbazen mochten we de piek van de winter al gehad hebben. Komende weken lijkt er toch niets te gebeuren. WC lijkt erin te komen en kou ver weg te blazen.
Da's wel een stevige claim... We hebben nu pas 3 dagen op rij gehad waarbij het 's nachts (lichtjes) gevroren heeft in Ukkel, daarbij slechts één dag waarbij het gemiddeld nét onder 0°C zat. We hebben zelfs nog geen vriesdag gehad.
De winter moet nog beginnen, maar de komende 3,5 maanden zou het dus mogelijk niet meer zo koud (laat staan kouder) gaan worden als de voorbije 3 dagen? Het zou me net verbazen moest dat het geval zijn... Zou wel een extreem zachte winter opleveren dan.
3 vorstdagen tot dusver, gemiddeld zijn er dat bijna 40 op een volledige winter.

Laatst bewerkt:
Dat zou nu toch een zeer deprimerende bedoening zijn. Geef mij maar kouder maar stabiel winterweer met regelmatig zonnige perioden.
Het ziet er nu inderdaad naar uit dat we vertrokken zijn voor enkele weken kommer en kwel.

Hopelijk voor de westhoek blijft het niet aan hetzelfde tempo regenen als de voorbije week Er zijn meetstations met 30mm op 3 dagen. Zo gaan er toch niet te veel meer moeten komen op een korte periode of ze zitten daar binnen afzienbare tijd in de problemen.

Da's wel een stevige claim...
Het is een stevige claim omdat het inderdaad geen rationale bewering is. Je kunt niet verder kijken dan maximum tien dagen ver. En voor een tweede week kun je alleen maar altijd over een trend spreken. De winter duurt nog lang, het moet eigenlijk nog beginnen. En ik ben eigenlijk al aangenaam verrast geweest door afgelopen week. We hebben winters gehad die zelfs dat niet hebben opgeleverd. Het is alleen dat er voorafgaand echt weinig wees op een koudere winter dan normaal. Natuurlijk kan dat altijd verkeerd zijn. En de statistiek spreekt misschien nog het meest in het voordeel. Vroeg of laat moet er wel eens een koudere winter dan normaal komen, want het is ondertussen toch al een tijdje geleden. Enkele te zachte winters (of dicht bij normaal) uit de laatste tien jaar zijn ondertussen te koude winters geworden omdat de gemiddelden ook opschuiven door de klimaatopwarming, maar ik denk niet dat we in de jaren zelf sinds de winter van 2012-2013 een koudere winter dan normaal hebben gehad. Wel enkele dicht rond normaal.

We hebben eens een winter gehad waarbij de koudste temperatuur waargenomen in die winter maar -0.5°C was en dat was in 2013-2014. Maar dat is inderdaad eerder een uitzondering. Ik dacht dat dat meer voorkwam eerlijk gezegd.

Hopelijk voor de westhoek blijft het niet aan hetzelfde tempo regenen als de voorbije week Er zijn meetstations met 30mm op 3 dagen. Zo gaan er toch niet te veel meer moeten komen op een korte periode of ze zitten daar binnen afzienbare tijd in de problemen.

Toch te zien waar. Bij mijn ma en bij de tuinboer in de buurt staan de vijvers / water bassins toch nog altijd vrij laag

Meetpunt Poperinge 30,3mm in 48u zie ik. Ligt er idd. aan waar. Weer veel meer gevallen in het westen dan elders (wat overigens 'normaal' is in herfst en winter).

Meetpunt Poperinge 30,3mm in 48u zie ik. Ligt er idd. aan waar. Weer veel meer gevallen in het westen dan elders (wat overigens 'normaal' is in herfst en winter).
Hier ongeveer 10km boven Poperinge hebben we dat op 24u gehad (en nu weer elke uren serieus aan 't gieten). De IJzer staat iets hoger en alles ligt zompig, maar er gaat toch nog serieus wat moeten komen voor we weer met overstromingen zitten.

November zal niet met een neerslagtekort eindigen, maar het lijkt me nog niet zo erg te zijn dat we snel overstromingen gaan krijgen (het grootste deel van het jaar is enorm droog geweest)

November zal niet met een neerslagtekort eindigen, maar het lijkt me nog niet zo erg te zijn dat we snel overstromingen gaan krijgen (het grootste deel van het jaar is enorm droog geweest)
Die droogte is geen voordeel bij veel neerslag nu, omdat de grond te hard is om te laten insijpelen. Maar ik zie met wat ze momenteel uitgeven van neerslag ook geen problemen, hier en daar een gracht die begint overlopen, maar dat is gewoon door gebrekkig onderhoud.

Die droogte is geen voordeel bij veel neerslag nu, omdat de grond te hard is om te laten insijpelen. Maar ik zie met wat ze momenteel uitgeven van neerslag ook geen problemen, hier en daar een gracht die begint overlopen, maar dat is gewoon door gebrekkig onderhoud.
Oktober was niet echt droog, en het is nu ook al meer dan een week wisselvallig of regenachtig, dus de grond zou nu toch niet te hard meer mogen zijn?
Als de grond oververzadigd is, is het ook niet goed.

Oktober was niet echt droog, en het is nu ook al meer dan een week wisselvallig of regenachtig, dus de grond zou nu toch niet te hard meer mogen zijn?
Als de grond oververzadigd is, is het ook niet goed.
Da's ook waar.

Grondwaterstanden zijn momenteel wel dramatisch, ik hoop dat dat wel betert.

Voor op de weg is het niet zo plezant natuurlijk maar die mistige ochtenden en voormiddagen zoals vandaag hebben toch ook wel iet speciaals. Kan er wel van genieten.

Ik voel mij beter als ik met de fiets kan gaan werken. Meer rust, terwijl ik met de auto altijd sta aan te schuiven en in feite niet zo veel sneller thuis ben. Die mist vanochtend was wel vervelend, ik moest mijn route wat aanpassen en ik was dan nog verkeerd gereden ook doordat ik niet zo goed zag waar ik reed. Maar vanavond was het best OK.

Geen mist aan de kust gisteren niet en ook niet vandaag.
De buientrein blijft echter wel verder denderen en van de voorspelde droge dag vandaag komt niets in huis als ik naar buiten kijk want die hogedrukwig is gewoon niet krachtig genoeg en wordt bovendien in een snel tempo weer weggedrukt.
Als de voorspellingen uitkomen dan lijkt het er op dat we weer in hetzelfde straatje als de voorbije winters zijn aanbeland.

November = de mistmaand bij uitstek. Stond al vermeld in de vroegste gekende beschrijvingen van ons klimaat.

Voorlopig ziet het er idd naar uit dat we richting nog maar eens een zachte en sombere winter gaan. Met dat typische kort prikje eind november/begin december dat we de vorige jaren ook zagen. En dan niets van winter meer tot eind februari of maart, wanneer de kaarten weer eens even goed komen te liggen, maar dan is het al te laat.

M.i. is het wel nog niet zeker of het de "klassieke" natte variant gaat worden met lagedruk, of de droge variant met hogedruk/stratus/mist zoals we die in het tweede deel van de vorige winter ook hadden. Het leukst zou natuurlijk hogedruk zijn met aanvoer van droge koude lucht, maar zolang de Oostzee niet meer dichtvriest lijkt me dat onmogelijk geworden, tenzij de van oorsprong noordoostelijke koude lucht de Oostzee op een of andere manier weet te ontwijken voor het bij ons aankomt.

Zolang de Oostzee niet dichtvriest pikt NO-lucht vocht op uit die zee en krijg je een quasi-permanente stratuslaag van Duitsland tot bij ons en heb je geen uitstraling van warmte meer. M.i. is dit een van de hoofdredenen dat het bij ons niet meer kan winteren. De strenge winters van vroeger werden vaak gekenmerkt door een Scandihoog met bijhorende NO-stroming. Maar die pikte toen geen vocht op uit de Oostzee, omdat die toen nog bevroor in de winter. De lucht was koud, droog en je had uitstraling.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan