Herfst & winter 2024/25

De wandeling was in heist-op-den-berg. Er was daar ook wel wind, maar dat vind ik net leuk aan dit seizoen.
"Dit seizoen" is meteorologisch de winter. Zelf zou ik toch liever kou/sneeuw verkiezen om iets leuk te vinden, want dit is het enige seizoen waar je ze kan hebben (ja, kan in het begin van de lente ook nog even wel, maar met de zon dan al op halve kracht). Wind kan je het hele jaar door wel hebben, niet enkel dit seizoen.

De wind heeft ook een minder "leuk" kantje: het zorgt er voor dat het echt veel te warm blijft, met een max van 10 graden en een min van 5 graden weeral 3 graden boven de normale gemiddeldes. Het is hier middernacht en het is hier even warm als de normale max van december momenteel. Dat, samen met de - opnieuw - overvloedige regen, maakt het dan weer moeilijker om straks nog echt winter te hebben (maar ook niet onmogelijk, de kans die al zo klein is, is gewoon weer gedaald na vandaag). De wintermaanden zien trouwens de meest onrustwekkende stijgingen aan temperaturen, vooral gedreven door meer storm en harde wind, op zich weer gedreven door een toenemend temperatuurcontrast tussen polen en evenaar.

Nu, ik snap de subtiliteit die in je post zit wel, dat er in de praktijk bij ons geen winter meer is en "dit seizoen" nu de verlengde herfst is. En dan kan je de wind uiteraard wel uitlichten als "leuk".

Laatst bewerkt:
Darragh viel al met al nog mee hier, Windfinder zag een piek in windsnelheden voor de middag maar dat klopte niet, was pas na de middag.
Voormiddag was zelfs nog 'best OK', in die zin dat je zowaar nog eens buiten kon (we zijn met weinig tevreden...). Wind schoot ook alle kanten op, start VM pal in het zuiden om tegen de avond al volledig noordwest te zitten.

De meest pessimistische neerslaghoeveelheden (ik zag kaarten die tot 40mm gingen) werden (gelukkig!) ook niet gehaald.
Niettemin toch nog een flinke plens met als top 5 (over 24u):
1. Leiebekken Waregem 25,9mm
2. Denderdekken Ninove 24,1mm
3. Bekken Brugse Polder Oostkamp 19,9mm
4. Dijlebekken Lot 19,6mm
5. Dijlebekken Sint-Pieters-Leeuw 19,1mm

Hoge druk is ook geen garantie meer op zon in late herfst/winter, zelfs niet met een NO circulatie.
Tijdens de hogedrukperiode in november heb ik aan de vingers van één hand genoeg om het aantal zon-uren te tellen in het westen.
Enkel het oosten had toen zon (was puur geluk) en natuurlijk ook het deel van de Ardennen dat boven de lage bewolking zat.
Pas als de wind volledig naar oost draait op woensdag kan er wat meer zon komen, maar voor ma en di zou ik alvast niet al te hoge verwachtingen koesteren.

In Ninove veel meer regen gevallen hoor. De voorbije 24 uur meer dan 30mm. Momenteel zitten we hier voor december al aan 61 mm. Dus kletsnatte start van de maand December.

In Ninove veel meer regen gevallen hoor. De voorbije 24 uur meer dan 30mm.
Cijfers komen van Waterinfo hun geregistreerde meetpunten.
Je kunt anders eens zien hoever jouw specifieke locatie van dat meetpunt zit, kan altijd wat afwijken maar dat het echt dramatisch 'veel meer' is , dat zou me toch verbazen.

Hoge druk is ook geen garantie meer op zon in late herfst/winter, zelfs niet met een NO circulatie.
Tijdens de hogedrukperiode in november heb ik aan de vingers van één hand genoeg om het aantal zon-uren te tellen in het westen.
Inderdaad,
- veel te veel vocht bij ons en onze omgeving, zowel in de grond als de atmosfeer, waar ook hogedruk gewoon niet tegenop kan. Het is nog een extra prijs die we betalen voor records aan neerslag (wat bovendien ook nog steeds niet ophoudt)
- bij hogedruk kan aanvoer nog steeds van over een warme watermassa komen, en is het opnieuw volledig grijs

Ook de voorspellingen worden slimmer en hebben de zon voor later deze week alweer afgebouwd gelet op de aanvoer van over de warme Oostzee. Enkel vrijdag nog zon. En dat kan ook nog sneuvelen. We gaan wederom een erg sombere week tegemoet. Misschien lukt dat nieuw laagterecord aan zonnestraling alsnog.

MAAR nog altijd veel liever hogedruk met het rustig en droge weer, al is het dan zonder zon, dan wat we de laatste paar dagen meegemaakt hebben. Je kan tenminste wat plannen. Je moet je agenda niet aanpassen ifv de grillen van het weer. Je kan met de fiets naar buiten zonder die bui-die-de-regenradar-weer-niet-had-zien-aankomen. Die grijsheid stoort niet als je je kan bezighouden, itt regen/wind dat wel storend ingrijpt op je dag.

Hoe dan ook, tenzij we een grondige herschikking van ons weer gaan krijgen - wat m.i. niet gaat gebeuren voor het voorjaar - gaan we het nog met heel weinig zon moeten stellen de komende maanden (ook relatief gelet op de tijd van het jaar). Maar hogedruk blijft erg welkom, ook zonder zon.

Laatst bewerkt:
MAAR nog altijd veel liever hogedruk met het rustig en droge weer, al is het dan zonder zon, dan wat we de laatste paar dagen meegemaakt hebben. Je kan tenminste wat plannen. Je moet je agenda niet aanpassen ifv de grillen van het weer. Je kan met de fiets naar buiten zonder die bui-die-de-regenradar-weer-niet-had-zien-aankomen. Die grijsheid stoort niet als je je kan bezighouden, itt regen/wind dat wel storend ingrijpt op je dag.

Totaal niet akkoord, maar dit is dan ook iets heel persoonlijks natuurlijk :)

Degelijke regenoutfit en klaar. Ik heb zonlicht nodig, zelfs als dat betekent dat er een paar buien tussendoor zijn.

Ik heb ook een hekel aan het huidige weer met veel wind en regen, maar hoe moet je daarvoor nu je agenda aanpassen? Als er meer in je agenda staat dan "fietsen", heb je daar toch op zich heel weinig last van?

Thuiswerk, grotendeels zelf agenda kunnen bepalen, en verplaatsingen zoveel mogelijk met de fiets doen. Krijg je dan privileges als thuiswerk, met de promesse dat je zelf je dag kan bepalen, dan blijkt dat in de realiteit het weer is ipv een baas die je dag gaat bepalen. En nog vervelender: je gaat dan op het moment dat het droog zou blijven, en daar is die bui die geen radar had zien aankomen. Ja, ik zou ook met de auto kunnen, maar dat is wel het ultieme toegeven vind ik.

Verder mogen we toch ook niet vergeten dat ons klimaat geen zegen is, in veel andere delen van de wereld is regen bijlage niet zo dominant en toch hebben ze er geen droogte. Maar zelfs ons klimaat is normaal bijlange niet zo erg als het nu is. Record neerslag, record aantal te natte maanden, record somber, record warm (alleen in de winter natuurlijk), negatief record dit, negatief record dat. Laat ons zeggen dat ik na nu al 2 jaar dit weer toch toe ben aan een aantal maanden die eens droger zijn dan normaal EN zonniger zijn dan normaal. Het is al meer dan een jaar geleden dat we nog eens zo'n maand meegemaakt hebben, laatste keer was september 2023.

Nu, daarjuist wel nog wat buiten geweest. Er stond nog altijd flink wind, MAAR ze kwam uit het oosten, wat gelet op andere geografische eigenschappen hier in de buurt het al veel minder ambetant maakt (als in: wind in de rug kon volop spelen, tegenwind werd veel meer getemperd door bebouwing). En het bleef droog! Dus dat viel allemaal wel weer mee.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het ook niet, waarom iemand deze grijze depressiviteit zou verkiezen boven wat wisselvalligheid met zonnige perioden.
Deze grijsheid is ook niet mijn favoriete weertype, liever dan eens af en toe een bui maar zon tussendoor.

Het is trouwens een slechte zaak voor de elektriciteitsprijzen, zonnepanelen brengen 0 komma 0 op en als er dan nog weinig wind is zoals nu brengen windmolens ook niet op.

Ze noemen dat een "dunkelflaute". Daar sta je dan als Duitsland met hun totaal mislukte "Energiewende". Extra kolen, verbranden zoals in 2022 is er voorlopig nog niet bij, maar nu mogen ze dure kernenergie invoeren uit Frankrijk. Fritz und Heidi zullen de rekening wel betalen...

De "opklaringen" zijn intussen al opgeschoven naar vrijdag. Newsflash: ze gaan er niet komen. Zelfs de oper gaat al niet meer mee in het opklaringsverhaal in de langetermijnpluim. Paar plukjes zon morgen of vrijdag wordt het hoogst haalbare.

Vreselijk weer vandaag. Vanavond maar een avondwandeling maken om toch buiten te komen. Thuiswerk is aangenaam maar de hele dag de deur niet uitgaan is niet goed met zulk depressief weer.

Vreselijk weer vandaag. Vanavond maar een avondwandeling maken om toch buiten te komen. Thuiswerk is aangenaam maar de hele dag de deur niet uitgaan is niet goed met zulk depressief weer.
Goed is het in geen geval. In de late namiddag buiten geweest, koud, donker en nat, was blij dat ik terug thuis was.

Ik heb 35km gefietst op de rollen.

In Ninove veel meer regen gevallen hoor. De voorbije 24 uur meer dan 30mm. Momenteel zitten we hier voor december al aan 61 mm. Dus kletsnatte start van de maand December.
Ik ben maandag in het verdronken land van Ninove gepasseerd en ze hebben de tweede brug omhoog moeten zetten omwille van de hevige regen.

Gelukkig wordt er de eerstkomende week weinig regen verwacht, maar de zon gaan we niet veel zien vrees ik.

Terug
Bovenaan