Herfst & winter 2024/25

Morgen of overmorgen, als de maand weer te nat wordt, breken we ook het absolute jaarrecord neerslag. En let wel: dat is niet gemeten op de laatste 12 maanden (dat record is eerder al verbroken), maar dat is gemeten sinds 1 januari. Dus alles wat nog valt t/m 31 december zal het record nog verder verscherpen.

Toch historisch waar we nu doorgaan.

Ik zie het vooral aan mijn zonnepanelen, ok het is nog een maand 2024 maar december zal niet veel meer bijleveren.

Eerste jaar dat ik onder de 4000kwh opbrengst zit. Triestig jaar.

20204951
20214920
20225372
20234873
20243928

Gisteren opnieuw 4.1 mm gevallen in Ukkel, wat weeral meer was dan voorspeld.

Daarmee is ook alles een dag eerder gebeurd dan verwacht, en is een weerkundig historisch moment gepasseerd:
- Normale hoeveelheid november is overschreden
- "Tekort" vorige maand is meer dan gecompenseerd
- Record neerslag jaar (sinds 1 januari) is verbroken

Triest jaar, trieste periode. Lichtpuntjes: neerslag viel op niet zoveel dagen (wat enkel voor de beleving een lichtpuntje is, niet voor de natuur). En het lijkt toch dat we over het hoogtepunt van deze natte periode heen zijn, het vastgeroeste patroon is nog niet weg maar heeft toch een deuk gekregen lijkt het door de orkanen, waardoor we nu meer perioden met hogedruk krijgen dan een jaar terug. Maar dat doet niets af van het feit dat het nog altijd veel te nat is. Wat ik ook gemerkt heb toen ik daarpas buitenkwam: het water raakt weer moeilijk weg en de plassen water staan er weer.

En goed nieuws, het KMI heeft nu eindelijk een artikeltje gepubliceerd waarbij ze de overvloed aan neerslag erkennen en er dieper op ingaan. Ze konden het nu ook niet meer negeren natuurlijk.

Ik zie het vooral aan mijn zonnepanelen, ok het is nog een maand 2024 maar december zal niet veel meer bijleveren.

Eerste jaar dat ik onder de 4000kwh opbrengst zit. Triestig jaar.

20204951
20214920
20225372
20234873
20243928
Ik heb een historiek die tot 2009 teruggaat.
2024 slechtste jaar ever en nog geen klein beetje (16% onder gemiddelde).

Het voorjaar (april - mei - juni) was enorm slecht qua zonneschijn. Als die maanden slecht zijn qua opbrengst dan haal je dat al niet meer in.

Ik vind het wel opvallend in dat rapport dat het aantal dagen an sich niet zo veel hoger ligt dan het gemiddelde (voor de niet-lezers op 26/11 had het 188 dagen geregend vs 190 gemiddeld) terwijl het in mijn perceptie precies maanden elke dag heeft geregend :unsure:

Ik vind het wel opvallend in dat rapport dat het aantal dagen an sich niet zo veel hoger ligt dan het gemiddelde (voor de niet-lezers op 26/11 had het 188 dagen geregend vs 190 gemiddeld) terwijl het in mijn perceptie precies maanden elke dag heeft geregend :unsure:
Idd, dat was ook een verrassing voor me. Maar het is wel Ukkel hier, kan lokaal soms wel wat anders zijn.

Vanaf 10 oktober 23, en verder gans november december 23, was het ook zeer nat met veel regendagen. Dat telt niet mee voor 24 , maar speelt wel mee in je eigen ervaring van die lange grijze periode. Het was dus vooral ook gebrek aan zon, buiten al die nattigheid.

Het KMI publiceert een artikel over de neerslaghoeveelheden in 2024 aan het eind van 2024 en niet in het begin of halfweg, wie had dat nu verwacht?
Dit is niet het jaaroverzicht, dat komt pas later. Bovendien zijn er naar de aanloop van dit record ook al heel wat meer records gesneuveld, het aantal-te-natte-maanden-na-elkaar record bijvoorbeeld (dat niet weinig verbeterd werd), maar daar werd geen aandacht aan besteed behoudens een korte vermelding in de maandoverzichten.

Eerder heb ik ook al het contrast gemaakt met de periodes dat we nog eens droogte hadden. Toen werd daar volop (en ook vrij snel) aandacht aan besteed, niet alleen in maandoverzichten, maar ook in afzonderlijke artikels. Je kan dan argumenteren dat "droogte zoveel schadelijker is dan veel te veel regen", maar ik denk dat ze daar bijvoorbeeld in de Ijzerstreek wel een ander idee over hebben. De kans dat je vorige winter je kelder mocht leegpompen zal iig voor de meesten groter geweest zij dan dat ze echt nadelen zouden ondervonden hebben van de voorbije droogtes.

Terzijde: mijn overtuiging is dat droogte niet het grote probleem gaat worden bij ons (wel in bepaalde andere landen), veel te veel regen op korte tijd zal het probleem worden. Sinds de klimaatverandering is de neerslag bij ons toegenomen, niet afgenomen, en zien we een stijging van het aantal te natte jaren. Daarom dat ik niet goed begreep waarom het KMI zo weinig gemotiveerd was om dit nog eens onder de aandacht te brengen.

Maar soit, artikel is nu gepubliceerd, jammer dat het niet nog wat meer in detail gegaan is maar het is goed genoeg.

Misschien dat langdurige droogte enkel bij uitzondering eens kan voorvallen omdat weerpatronen vaker vast komen te zitten?
De impact van de klimaatverandering op ons weerbeeld zal waarschijnlijk zeer complex zijn.

Momenteel mogen we weer eventjes niet klagen. Heerlijke dag vandaag en het weekend ziet er ook top uit. De kou maakt mij niet uit als we zoveel zon krijgen.

Idd, zalig weer, deze ochtend al een mooie fietsrit gemaakt en straks nog eentje. Het viel me wel op dat alles echt heel nat is buiten momenteel, nochtans is deze maand wel te nat maar nu ook niet zo extreem te nat. Ik denk dat de bodem, gelet op het recordjaar neerslag waar we in zitten, op veel plaatsen al langere tijd compleet verzadigd is en het water maar heel traag zakt. Het zou echt gerust een tijd droog mogen blijven nu.

Maar helaas, zo zal het niet uitdraaien. Volgende week komt er - weeral - heel veel neerslag op ons af, en ook heel veel wind, inclusief het stilaan traditionele Sinterklaasstorm(pje). Zomaar weer 40 mm staat er op, dus bijna de helft van de normale neerslag van december zou in de eerste week al vallen. Het gaat nog altijd (te) makkelijk. Goed nieuws: de temperaturen zouden wel rond normaal blijven, wat concreet betekent: geen onnodige warmte maar helaas ook geen winter. Slecht nieuws: ook het komende weekend moet eraan geloven qua regen, geen slechte week - mooi weekend scenario dus.

Dus ja, echt genieten vandaag en morgen. En hopen dat ook december nog wat hogedruk krijgt, zodat hij niet zo somber en regenachtig eindigt als december 2023. Qua regen kan dat misschien wel lukken, deze november is al duidelijk droger dan de november van vorig jaar (maar nog steeds te nat) net zoals vorige oktober ook al droger was dan die van een jaar ervoor.

Het aantal zonuren is wel nog niet aan het verbeteren (wat ook wel te verwachten is - dat loopt grosso mode enkele maanden achter op de evolutie van de regenval). Met de zon van gisteren en vandaag zal deze november niet langer het record breken van meest sombere november ooit, maar de maand zal nog steeds eindigen als extreem somber, zelfs naar lage novembernormen. Inzake december heb ik ook weinig hoop dat we het normaal aantal zonuren - nochtans slechts 48 uur - gaan bereiken. Daarvoor is het nog steeds veel te nat. Morgen gaan we nog wat uurtjes scoren maar daarna zal het weer gedaan zijn voor een tijdje.

Laatst bewerkt:
Voorlopig valt het toch nog mee deze week vind ik, in ieder geval toch waar ik woon.
Regen vooral 's nachts, overdag gewoon eens af en toe een korte bui, maar met opklaringen ertussen.

Enkel de voorspelling voor donderdag ziet er een echte regendag uit.

Goeie samenvatting idd. Beste dag van de week is morgen. Voorlopig - voorlopig - pakt het daarna beter uit dan de voorspelling eerst dachten. Maar donderdag lijkt wel weer slechter te gaan uitpakken dan verwacht, hoewel de regen vooral pas 's avonds laat en in de nacht naar vrijdag gaat vallen, met de nodige wind er natuurlijk weer bij, dus een mini-Sinterklaasstormpje.

Zaterdag/zondag blijven regenachtig maar niet meer zo nat als eerst gedacht. Wat weliswaar niet betekent dat het mooie dagen gaan worden. Tenzij dat ook anders uitpakt. Daarna blijft de nattigheid helaas gewoon voortduren.

Enfin, van de 40 mm deze week eerst voorspeld blijft er momenteel nog 30 mm over. Nog steeds veel, maar elke verbetering is welkom natuurlijk. Als ik terugdenk aan hoe december vorig jaar was, dat was echt een rotmaand, gelukkig lijkt het niet meteen een herhaling daarvan te worden.

November 2024 zoals al gezegd een drama inzake zonuren. Abnormaal weinig zonuren, zeer abnormaal weinig zonnestraling, opnieuw geen enkele heldere dag, en maar liefst al de 9de te sombere maand dit jaar. Desondanks zal het record somber van 1998 niet meer verbroken worden dit jaar. Wat wel nog verbroken kan worden, in theorie, is het record tekort aan zonnestraling (ook van 1998), maar dan zou de rest van december echt wel zeer somber moeten verlopen, en die kans lijkt me klein. Hoe dan ook, de cijfers staven al dat dit het meest rampzalige jaar zal worden voor zonnepanelen (individueel gemeten) sinds ze massaal geinstalleerd zijn. Globaal gaat er misschien toch nog een stijging zijn tov vorig jaar, maar dan alleen maar omdat er nog zoveel bijgekomen zijn sindsdien.

Laatst bewerkt:
Zaterdag een storm(pje)?
Ik zie voor hier 53kmh NW/WNW met pieken tot +-100. En dan pas tegen maandagavond weer wat rust. Dat hoeft voor mij nu ook weer niet.

Momenteel het traditionele Sinterklaasstormpje, wat als het vanavond ons land verlaat nog eens een pak regen zal dumpen, want regen hebben we natuurlijk nog niet genoeg gehad dit jaar.

Morgen een dagje respijt tussen al het geweld door.

Zaterdag komt dan idd al de volgende storm, die zwaarder zal zijn dan de storm van vandaag, om het weekend ook te verpesten. Hoogtepunt van de storm passeert vanaf de middag, uiteraard opnieuw vergezeld van de onnodige neerslag. Ook zondag, maandag, dinsdag nog onaangenaam sterke wind, maar grotendeels droog.

Daarna terug hogedruk, rust en dalende temperaturen. Voor hoe lang dat zal zijn, nog geen idee.

Laatst bewerkt:
Morgen zou overdag droog moeten blijven en de zon zal er misschien doorkomen, maar de wind zal wel nog altijd aanhouden, de storm treft dan vooral het noorden van Nederland maar dat gaan wij ook nog wel voelen. Zaterdag is het dan weer aan ons.

Dit weer is een herinnering aan december 2023 waarbij de ene storm na de andere passeerde en er van periodes met hogedruk amper sprake was. De gemiddelde windsnelheid die maand was 4.9 m/s, waarmee het maandrecord van 5.0 m/s (van 1993) dus net niet geëvenaard werd.

Net op weerbericht op de radio: "het wordt droog en zonnig vandaag maar het blijft wel waaien"

*kijkt buiten*

Ik vrees voor dat zonnetje vandaag als ik de bewolking zie.

Terug
Bovenaan