Herfst & winter 2024/25

Gij liever als ik dan toch. 16°C, overwegend bewolkt en een stevige wind. Zal toch niet erg aangenaam zijn op dat terraske...
Ideaal weer voor een goeie herfstwandeling wel! :coolbrows:
Zet uzelf uit de wind en dat is perfect te doen, komende van een paar koude dagen.
Net als de eerste +10-15°C in de lente. En dan nog zie je het merendeel van de mensen met muts en jas rondlopen...

Gij liever als ik dan toch. 16°C, overwegend bewolkt en een stevige wind. Zal toch niet erg aangenaam zijn op dat terraske...
Ideaal weer voor een goeie herfstwandeling wel! :coolbrows:

Men belooft de zon op zondag (bv. op de radio vanochtend), maar ik geloof er ook niks van. yr.no geeft gewoon bewolkt.

Volgens mij slaat ECMWF hier (weer eens) de bal mis. Wie hoopt op blue skies en 18 graden zal het kunnen schudden.
Bijna alle andere modellen geven voor morgen een hoge cloud coverage en zeker de regionale (Arpege en Harmonie) ben ik geneigd eerder te geloven in deze set up. Ook lijkt 18 graden mij nogal optimistisch, zal eerder 15 zijn maar wel met lagere gevoelstemperatuur.
Hèt recept om niet ontgoocheld te zijn is je voorbereiden op een weliswaar zachte maar heel winderige dag met veel hoge bewolking (melkzon of gewoon geen zon) en droog tot de avond.

Ja, maar NW vermeld ik liever niet :smile: . Dat is vooral heel guur in de winter, geen genotsweer. Daarmee krijg je ook geen bevroren meren oid, of toch heel moeilijk. Het risico is ook groot dat NW geen sneeuw brengt maar gewoon regen of hagel.

Liever de O-transportkou met kou en zon, ipv NW met kou en geisoleerde en onvoorspelbare buien/hagel en af en toe eens sneeuw.
Volledig akkoord. NW zal zelfs meestal een lagere gevoelstemp. opleveren dan 'kouder' weer uit het O. Enige voordeel dat ik zie is dat het gezonde(re) lucht is.

Een goeie 4u met de fiets gebold, vaak in het zonnetje. Uiteraard dat er veel wind stond maar toch erg van genoten! Het was warm genoeg om qua gevoelstemperatuur niet teveel last te hebben van de wind.

Er komt, voor de zoveelste keer in het laatste jaar, weer een sombere werkweek met heel veel regen aan.

Op woensdag zal de normale hoeveelheid neerslag voor deze maand weer overschreden worden, en dat voor de 10de keer dit jaar. Opmerkelijk, omdat het in de eerste helft van de maand amper geregend heeft. Daarbij regelmatig veel wind, vandaag en zeker woensdag venijnig veel wind. En tenslotte weeral erg somber. Volop guur herfstweer dus.

In de loop van vrijdag komen we terug onder invloed van een hogedrukgebied, en wordt het droger, koeler en zonniger. Volgens de voorspellingen althans, of het werkelijk zonniger wordt zullen we nog moeten zien natuurlijk, want de vele neerslag die nu valt kan dat nog verpesten. Maar het weekend zou toch wat beter te verteren moeten zijn dan de werkweek.

Als het echt zo zonnig wordt op de laatste paar dagen van de maand, zal het record somber voor november overigens niet meer sneuvelen. Momenteel is er amper 20 uur en 15 minuten zon gemeten deze maand. Het diepterecord voor de ganse maand dateert van 2010, en is 23 uur en 46 minuten. De normaal is trouwens 65 uur en 46 minuten, iets wat we absoluut niet meer kunnen halen zelfs al zou elke dag de zon volop schijnen.

Ondertussen zijn ook de (serieuze) seizoensvoorspellingen voor de winter uit. Ze zijn allemaal unaniem negatief voor ons, we gaan volgens die voorspellingen richting de zoveelste warme, grijze en natte verlenging van de herfst in plaats van een echte winter. Het zou wel niet zo nat worden als de vorige winter en er zou ook wat meer hogedruk zijn.

Laatst bewerkt:
Gisteren was een prachtige wandeldag. Vandaag ook genieten op de fiets met temperaturen die je normaal enkel in de zomer hebt. Die wind is helemaal niet erg en toch redelijk normaal voor deze tijd van het jaar.

Ondertussen zijn ook de (serieuze) seizoensvoorspellingen voor de winter uit. Ze zijn allemaal unaniem negatief voor ons , we gaan volgens die voorspellingen richting de zoveelste warme, grijze en natte verlenging van de herfst in plaats van een echte winter.
giphy.gif

Seizoensverwachtingen zijn meestal bullshit, maar 9/10 keer als ze een grijze en zachte winter voorspellen is het wel juist.
December zou vrij koud beginnen volgens de verwachtingen.

Vandaag ook genieten op de fiets met temperaturen die je normaal enkel in de zomer hebt.
Mja, ik vind het niet genieten omdat de rest van de zomer toch ontbreekt. Momenteel regen + windstoten van 70 km/u + compleet somber. Spaar die onnodige warmte veel liever op voor de zomer straks.

Hetzelfde met kou, kan ook van genoten worden, heel welkom nu (en de komende maanden), maar aub niet in juni zoals dit jaar.

Seizoensverwachtingen zijn meestal bullshit, maar 9/10 keer als ze een grijze en zachte winter voorspellen is het wel juist.
Idd, kans dat je er met zo'n seizoensvoorspelling naast zit is niet groot, want onze winters zijn wel heel voorspelbaar geworden. Wel opvallend dat er dit jaar (wijselijk) helemaal geen voorspellingen meer zijn van strenge winters, vorige jaren was er toch altijd nog eentje die het aandurfde.

In ieder geval: dat december/januari verloren zijn qua winter, daar lijkt unanimiteit over te bestaan. Kan ook wel: december zal idd kouder beginnen maar ook geen winter en naar het einde van de eerste decade lijkt de luchtdruk te zakken en de westcirculatie er weer in te komen, en januari is in recente jaren sowieso al de slechtst presterende wintermaand (net als haar tegenhanger 6 maanden later: juli - ook de slechtst presterende zomermaand). Over februari is er nog wat twijfel, alhoewel er weinig hoop gegeven wordt.

Laatst bewerkt:
Eenmaal de westcirculatie invalt dan weet je dat je in december niet meer naar de weerkaarten moet kijken, dan is het een kruis erover tot half januari. Ik hoop dat het nog zo lang mogelijk wordt uitgesteld.

Ik moet wel zeggen dat onze herfst minder slecht is dan vorig jaar, van oktober en november mogen we niet echt klagen vind ik. Er mag misschien nog wat meer zon zijn maar we hebben redelijk wat droge dagen gehad ook. Vorig jaar was dat echt een ramp.

Terug
Bovenaan