Idd, zalig weer, deze ochtend al een mooie fietsrit gemaakt en straks nog eentje. Het viel me wel op dat alles echt heel nat is buiten momenteel, nochtans is deze maand wel te nat maar nu ook niet zo extreem te nat. Ik denk dat de bodem, gelet op het recordjaar neerslag waar we in zitten, op veel plaatsen al langere tijd compleet verzadigd is en het water maar heel traag zakt. Het zou echt gerust een tijd droog mogen blijven nu.
Maar helaas, zo zal het niet uitdraaien. Volgende week komt er - weeral - heel veel neerslag op ons af, en ook heel veel wind, inclusief het stilaan traditionele Sinterklaasstorm(pje). Zomaar weer 40 mm staat er op, dus bijna de helft van de normale neerslag van december zou in de eerste week al vallen. Het gaat nog altijd (te) makkelijk. Goed nieuws: de temperaturen zouden wel rond normaal blijven, wat concreet betekent: geen onnodige warmte maar helaas ook geen winter. Slecht nieuws: ook het komende weekend moet eraan geloven qua regen, geen slechte week - mooi weekend scenario dus.
Dus ja, echt genieten vandaag en morgen. En hopen dat ook december nog wat hogedruk krijgt, zodat hij niet zo somber en regenachtig eindigt als december 2023. Qua regen kan dat misschien wel lukken, deze november is al duidelijk droger dan de november van vorig jaar (maar nog steeds te nat) net zoals vorige oktober ook al droger was dan die van een jaar ervoor.
Het aantal zonuren is wel nog niet aan het verbeteren (wat ook wel te verwachten is - dat loopt grosso mode enkele maanden achter op de evolutie van de regenval). Met de zon van gisteren en vandaag zal deze november niet langer het record breken van meest sombere november ooit, maar de maand zal nog steeds eindigen als extreem somber, zelfs naar lage novembernormen. Inzake december heb ik ook weinig hoop dat we het normaal aantal zonuren - nochtans slechts 48 uur - gaan bereiken. Daarvoor is het nog steeds veel te nat. Morgen gaan we nog wat uurtjes scoren maar daarna zal het weer gedaan zijn voor een tijdje.