Herfst & winter 2024/25

KMI teller begint toch weer goed vooruit te gaan.

Gisteren bijna evenveel neerslag gevallen als tijdens de ganse eerste helft van de maand. En er komt nog veel meer af.

Had ik geweten dat het vandaag droog ging zijn, had ik een mooie toer gefietst. Het was droog met af en toe wat zon en windstil, perfect eigenlijk. Maar op gelijk welke weersite ik keek, ging het binnen het half u regenen.

Die onzekerheid is erg vervelend. Eerder deze maand mocht het dan wel somber zijn, je kon tenminste naar buiten zonder naar iets van weerradar of voorspelling te moeten zien, want het weer van die dag was hetzelfde als het weer van de dag ervoor en de dag erna. Somber, maar droog en stabiliteit.

Nu zitten we weer in een tijdperk van droog volgens de voorspelling, maar nat in realiteit en nat in de voorspelling, maar droog in de realiteit. Jammer genoeg is ook dat geen zekerheid en is de voorspelling af en toe ook wel eens juist, waardoor je niets meer kan plannen. Donderdag zou een mooie dag worden maar wie durft er z'n hand voor in het vuur te steken? Ik alvast niet.

En dat blijft zo zeker tot het einde van de maand. Daarna twijfelen de modellen momenteel: verderzetting van dit weerpatroon of toch een terugkeer naar hogedruk. In ieder geval geen winter voorlopig. Misschien lichte nachtvorst later deze week, maar dat maakt nog geen winter.

hier (regio Hasselt-Genk) is het sinds 8-9u deze morgen al uren aan het regenen. Staan al plassen in de tuin

Opvallend toch hoe gemakkelijk het altijd gaat met die neerslag, en snel weer grote hoeveelheden.

En te weten dat deze neerslag nu de basis legt voor nog meer neerslag later, en ook nog meer sombere dagen later. Daarmee eens zien naar die zonuren. 12 uur op 2 decades van een maand, en dat in een al zo somber jaar. We zijn nog steeds in de running voor een nieuw somberrecord voor november, hoewel de laatste decade wat meer zon zou moeten brengen volgens de modellen (alhoewel ik er geen hand voor in het vuur steek).

Nee, degene die de hogedruk beu waren en liever dit wilden, die snap ik niet. Duizend keer liever somber en droog dan somber en zondvloed.

Geef mij maar koud en zonnig tijdens de donkere maanden.
Akkoord natuurlijk. Maar dankzij vandaag zijn de kansen daarop alweer geslonken. We gaan stilaan weer een reality check mogen doen inzake de winter. Niets beter om een winter te verpesten dan neerslag in november/december (equivalent van neerslag in mei/juni voor de zomer).

(Dat wil niet zeggen dat winter niet meer kan, wel dat er veel meer weerstand overwonnen zal worden opdat de winter zich zou kunnen vestigen, en een potentieel hogedrukgebied die de winter bepaalt dus sterker zal moeten zijn na vandaag).

Ik moet dringend een fietsregenbroek kopen met zo schoenbeschermers.
Mijn schoenen zijn nog altijd niet droog van deze ochtend, wtf was dat voor een zondvloed.
Het water stond 10 cm hoog op veel plekken, dan helpen die ook niet meer haha. Ook een hele dag met zompige schoenen rondgelopen.

Zondag max 18, min 10
Dat is wanneer de wind draait naar onze dominante windrichting, ZW. Kan je nagaan hoe warm die zee nog is, en dat op een maand van het lengen van de dagen. Maw, als dat de wind is die onze winter domineert, wordt het niks (maar dat wisten we wel al, een winter kan hier alleen nog met O-wind).

We hebben deze herfst wel al duidelijk minder ZW gehad dan eerdere jaren. (Momenteel ook geen ZW, er zit er een flinke koude noordcomponent in de wind, waarin regen uiteraard meer dan vrij spel heeft).

Het goede nieuws is dat na zondag ZW alweer lijkt te verdwijnen van de kaarten en er terug een afkoeling zal komen. Steeds meer signalen neigen naar een terugkeer van hogedruk rond de maandwisseling, maar nog te vroeg voor iets van zekerheid.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan