Herfst & winter 2024/25

De laatste 20 dagen viel er in Ukkel de volle 3,55m neerslag! Toch iets positiefs in deze donkere tijden.

Tem zaterdag geven ze vrij droog, de wraak van de regen zal zoet moeten zijn om nog aan een te droge maand te ontsnappen!

De laatste 20 dagen viel er in Ukkel de volle 3,55m neerslag! Toch iets positiefs in deze donkere tijden.
Nog even van genieten van die droogte, nog even genieten van het niet moeten kijken naar de neerslagradar voor naar buiten te gaan. Droogte wordt zo stilaan een luxe in onze regio.

Vanaf zondag een herhaling van november van vorig jaar. Even somber als de voorbije dagen, maar daar bovenop elke dag (veel) neerslag en vaak veel wind. Tot wanneer? Geen idee. Misschien een week. Misschien een maand. Misschien tot maart. Misschien tot de orkanen weer beginnen volgend najaar. Het is allemaal al voorgevallen qua tijdsduur.

Die neerslag zal de voorraad vocht weer goed aanvullen zodat ook de rest van de winter (+ voorjaar) somber kan gaan verlopen.

Laatst bewerkt:
Misschien dat we beter maximum een week vooruit kijken (wat hier al zoveel is gezegd is trouwens) en genieten van de mooie momenten die er zijn? Ik heb iig een lange wandeling gemaakt vanochtend waarbij de zon er veel doorkwam i.p.v. zitten staren op modellen die toch regelmatig veranderen.

Het is misschien plezanter dan met doemberichten te komen over de zogezegde mogelijke zondvloed die er misschien zit aan te komen en die mogelijk wel eens maandenlang duurt.

Misschien dat we beter maximum een week vooruit kijken (wat hier al zoveel is gezegd is trouwens) en genieten van de mooie momenten die er zijn?
Topic heet herfst/winter 2024/25, ik denk wel dat langer vooruitkijken mag. Voor een week vooruit kan je ook bij het KMI terecht gewoon. Desondanks is zondag, de omslag, ook minder dan een week weg.

En ja, zelf heb ik ook genoten van de voorbije 2 weken. Elke dag. Nu nog steeds. Dat maakt het afscheid straks des te pijnlijker. Maar het is ook niet zomaar, het is omdat de drukverdelingen weer akelig dicht aanleunen bij het eerdere vastgeroeste patroon dat maandenlang overvloedig veel neerslag heeft opgeleverd, waarvan er hoop was dat we er eindelijk vanaf waren. Ook omdat het de kansen op een echte winter decimeert. Het laatste wat een echte winter straks nodig heeft is veel neerslag in november, die vervolgens de basis kan vormen voor somber weer in december/januari, waardoor het niet goed kan afkoelen. Wil dat zeggen dat een goede winter niet meer kan? Nee. Het wil wel zeggen dat de kansen lager zijn, nog lager dan ze al liggen in het nieuwe klimaat.

De equivalent voor de zomer is veel neerslag in mei. Als je dat hebt, weet je dat de kansen slinken voor een mooie zomer, want hoe natter, hoe moeilijker de zon het zal hebben. Dit jaar was dat ook het geval. Een droge mei legt daarentegen een basis voor een mooie zomer.

Laatst bewerkt:
Topic heet herfst/winter 2024/25, ik denk wel dat langer vooruitkijken mag. Voor een week vooruit kan je ook bij het KMI terecht gewoon. Desondanks is zondag, de omslag, ook minder dan een week weg.

En ja, zelf heb ik ook genoten van de voorbije 2 weken. Elke dag. Nu nog steeds. Dat maakt het afscheid straks des te pijnlijker. Maar het is ook niet zomaar, het is omdat de drukverdelingen weer akelig dicht aanleunen bij het eerdere vastgeroeste patroon dat maandenlang overvloedig veel neerslag heeft opgeleverd, waarvan er hoop was dat we er eindelijk vanaf waren. Ook omdat het de kansen op een echte winter decimeert. Het laatste wat een echte winter straks nodig heeft is veel neerslag in november, die vervolgens de basis kan vormen voor somber weer in december/januari, waardoor het niet goed kan afkoelen. Wil dat zeggen dat een goede winter niet meer kan? Nee. Het wil wel zeggen dat de kansen lager zijn, nog lager dan ze al liggen in het nieuwe klimaat.

De equivalent voor de zomer is veel neerslag in mei. Als je dat hebt, weet je dat de kansen slinken voor een mooie zomer, want hoe natter, hoe moeilijker de zon het zal hebben. Dit jaar was dat ook het geval. Een droge mei legt daarentegen een basis voor een mooie zomer.
Goh ja, begrijp me niet verkeerd. Uw posts en bijhorende onderbouwingen/analyses kan ik wel waarderen hoor. Ze zijn in ieder geval veel leuker om te lezen dan de posts met klaagzangen van maximum 5 woorden als ze een grijze wolk zien.

Het is maar dit stukje uit je vorige post waar ik eigenlijk naar verwees:
...
Tot wanneer? Geen idee. Misschien een week. Misschien een maand. Misschien tot maart. Misschien tot de orkanen weer beginnen volgend najaar. Het is allemaal al voorgevallen qua tijdsduur.
...
Had de uitleg uit je volgende post er ook bij gestaan kwam het voor mij al minder over als een zoveelste 'doembericht'.

Het is maar dit stukje uit je vorige post waar ik eigenlijk naar verwees:

Had de uitleg uit je volgende post er ook bij gestaan kwam het voor mij al minder over als een zoveelste 'doembericht'.
Ja, ik verwijs daarmee vooral naar het feit dat in het nieuwe klimaat patronen veel langer vastzitten. En een doemscenario dus wel kan. We komen trouwens nog maar net uit een waar doemscenario: 12 maanden op rij te nat.

Is er een garantie op iets of het ander? Nee. Maar ik zie ook al in de modellen dat die regen geen een of twee dagen gaat duren. Vanaf zondag begint het en dan zit er elke dag regen in tot het einde van de periode. Hogedruk is nergens meer te bespeuren en lijkt geen kans meer te maken tegen de ene na de andere depressie die onze richting uitgestuurd wordt. Dat wijst op een structurele verandering die heel goed lijkt op een terugkeer het patroon dat dit jaar al zolang gedomineerd heeft. Maar er is altijd een kans dat het bv begin december weer omslaat en hogedruk weer een tijd voet aan wal krijgt, alleen is dat geen grote kans.

Laatst bewerkt:
Nog een geluk dat het een vrije maandag is.
Want toch de indruk dat de weekend vaker iets minder zijn van weer, en tijdens de werkweek beter.

Weer zoals vandaag (opklaringen afgewisseld met buien) vind ik een pak beter dan wat we de voorbije week gehad hebben (droog maar zwaar bewolkt). Ondanks het feit dat het inderdaad niet droog was vandaag.

Hier veel zon gehad vanmiddag, maar ziek in sofa :(
En dat na 5 dagen donkergrijze lucht of mist. Voor 2 dagen leek het om 14h zelfs al te donkeren. Zo donkergrijs was het lokaal.
Dan beter idd dit, nu wel redelijk wat afwisselende buien hier. Nu ja t'is november.

In plaats van dat ze wat temperen, worden de neerslaghoeveelheden voor volgende week met elke run nog extremer.

Ik zie, lokaal weliswaar (niet in Ukkel), nu al hoeveelheden van 80mm en meer op een week tijd. Dat is meer dan de normale hoeveelheid voor de ganse maand.

Dat gaat weer leuk worden ☹️ .

Vandaag is het nochtans weer verrassend zonnig hier.
Dan heb je geluk. Per wolkenfoto toch het meeste van ons land onder de wolken momenteel. En eenmaal deze verdreven is (wat niet meer voor zonsondergang zal zijn, beweegt traag zuidwaarts en grens is momenteel Noord-Nederland) ligt de volgende wolkenband alweer klaar om het morgen ook weer somber te houden. En daarna ligt de volgende ook al klaar.

Over 12 dagen heeft de zon momenteel nog geen 8 uur geschenen in Ukkel. Als we dat even extrapoleren voor 30 dagen en veronderstellen dat de zon even weinig zou blijven schijnen, dan is dat een nieuw record gebrek aan zon voor november. En het is al zo'n somber jaar.

Op zich is dat nog geen probleem als het dan tenminste maar droog en rustig blijft, maar ook dat zal niet het geval zijn. De overvloedige neerslag die straks weer zal vallen zal ook de winter somber laten verlopen. En stormwind komt er ook weer in straks.

Na 3 dagen ziek binnen, eens in het bos kunnen wandelen met wat zon en 12 graden vanmiddag. Toch al pakken beter geweest van half oktober tot half november dan vorig jaar. 8 zonnige dagen lokaal en redelijk droger, maakt al een heel groot verschil met vorig jaar waar dat gewoon 0 zon was en een massa regen.

Dan heb je geluk. Per wolkenfoto toch het meeste van ons land onder de wolken momenteel. En eenmaal deze verdreven is (wat niet meer voor zonsondergang zal zijn, beweegt traag zuidwaarts en grens is momenteel Noord-Nederland) ligt de volgende wolkenband alweer klaar om het morgen ook weer somber te houden. En daarna ligt de volgende ook al klaar.

Het was vooral voor de middag, ja.

Terug
Bovenaan