Herfst & winter 2024/25

Niets om "benieuwd" voor te zijn. Gewoon hetzelfde als november vorig jaar.

Rotweer en overvloedige hoeveelheden neerslag die we nochtans absoluut niet nodig hebben, overschot is er genoeg. Van maandag tot woensdag >40mm op bepaalde plaatsen (vooral in het westen), meer dan helft normale maandhoeveelheid. Buitenactiviteiten weer schrappen, zoals vorig jaar. Alles gaat weer zeiknat staan. Niet dat het lang droog stond.

Vervolgens volgens de huidige berekening voor de rest van de maand elke dag nog regen. Winter in de verse verte niet te bespeuren. "Het is nog maar november," zeg je? Ja, maar veel regen in november reduceert de al zo kleine kansen voor nog wat winter later. Als de wind komt van waar ze meestal komt, zal deze neerslag de basis leggen voor weer een sombere (en dus warme) december en januari. En vergeet niet, het is nog maar een goede maand voor de dagen weer beginnen te lengen.

Laatst bewerkt:
En nog maar drie weken geleden dachten we dat de eindeloze somberheid doorbroken was, de zon scheen volop en alles was peis en vree. Dat wil eigenlijk ook zeggen, dat het zomaar ineens kan keren en we hopelijk geen kopie krijgen van vorig jaar.

Ik lees toch één lichtpuntje, vanaf dit en een maand beginnen de dagen terug te lengen.

En nog maar drie weken geleden dachten we dat de eindeloze somberheid doorbroken was, de zon scheen volop en alles was peis en vree.
Hoe durfden we, de arrogantie! Gelukkig krijgen we deze zware afstraffing om ons terug op onze plaats te zetten.

De tickets naar Zuid-Spanje zijn alvast geboekt. Al is het daar momenteel ook geen pretje.

Hoe durfden we, de arrogantie! Gelukkig krijgen we deze zware afstraffing om ons terug op onze plaats te zetten.

De tickets naar Zuid-Spanje zijn alvast geboekt. Al is het daar momenteel ook geen pretje.
Its getting boring, als een oude zwam mop die maar niet weg gaat :p

Ivm de voorspelling, eerst zien en dan oordelen zeker... Tkan evengoed weer draaien ... en die 8-10 dagen blauwe hemel en zon op de laatste 30 dagen pakken ze me al niet meer af, njéh.

Triest idd voor Valencia, andere koek daar.

Morgen nog een goed fietsen buiten en nog een paar dingen afkruisen van de buitentodolist.

Wie weet hoelang dat daarna niet meer gaat kunnen (als in: onder droge omstandigheden). Zou wel weer eens heel lang kunnen zijn.

Nog twee weken en we beginnen aan de natste maand van het jaar in ons klimaat. En in de aanloop ervan evolueren de drukverdelingen weer ideaal om het extreem nat te maken. Waarom moest die hogedruk nu weggaan?

T is niet dat die hoge druk ons heel veel heeft gebracht, toch niet in het westen... Op 10 dagen hooguit een paar uur zon, voor de rest grijze soep. Technisch gezien was het zelfs niet eens 'droog' want hoewel er nauwelijks neerslag werd gemeten, werd je als fietser wel nat van uitvallende mist en miezer die geen enkele buienradar oppakt.

Zwaartepunt van de neerslag zou op maandag en dinsdag vallen, maar die kou zie ik geen lang leven beschoren.

En zo is deze zondag hier heus weer veel beter meegevallen dan ik eerst verwacht had o.b.v. de aangekondigde weerkaarten. Opklaringen en wolken afgewisseld. Het zal misschien lokaal geweest zijn ook maar hier thuis weinig tot geen regen gehad. En ook in Averbode (in vogelvlucht 50 km afstand van bij me thuis) goed kunnen gaan wandelen zonder nat te worden. Wat een pracht toch, die herfstkleuren :love:.

Vandaag nog geen afstraffing te bespeuren hier in ieder geval.
Morgen wel veel regen voorspeld op yr.no.
Do en Vrij geven ze zelfs zonnige winterdagen.

De meeste neerslag lijkt vandaag voor het zuiden van het land. Toch net weer 2 uur goed gewandeld en veel zon gehad.

Terug
Bovenaan