Herfst en winter 2023/24

Dit was de krant van vrijdag:
veeNOCk.png

En dit die van donderdag:
jXu2BMk.png

Ik denk dat ik al kan voorspellen wat er maandag in de krant zal staan.
Dinsdag, woensdag, donderdag: Koud en bewolkt en buien
Vrijdag, zaterdag, zondag: Zonnig en koud
Nog steeds geen buien te zien…

Edit: even een screenshot ivm morgen vanop meteo.beIMG_8893.jpeg

Kijk even op de neerslagradar van het KMI, zijn verspreid een aantal buien, maar zal eerder motregen zijn. Vooral voor het oosten en zuiden. Hier in Limburg heeft het vanochtend wat geregend.

Toch heel lichte miezer hier vanochtend tijdens mijn wandeling. Toch een tijdje mijn kap opgezet.

Laatst bewerkt:
veeNOCk.png

jXu2BMk.png

Dat is soms moeilijk op voorhand te voorspellen als de weermodellen het niet eens zijn, zelfs de volgende 24u zit daar nog veel spreiding in of er al dan niet opklaringen zijn en zal ook van de regio afhangen. Dinsdag/woensdag wel de hele dag zon.

Het is inderdaad maar grijs soepkippenweer vandaag, hopelijk morgen meer zon.
Dit is nutteloze kou, kou zonder dat het echt winters aanvoelt (want echt vriezen doet het nog niet, geen zon en ook geen pak sneeuw)

veeNOCk.png

jXu2BMk.png

Je beseft toch dat die zeer lage temperaturen net voorspeld worden omdat het helder is Als het bewolkt is, gaat het gewoon een pak minder hard vriezen.

Enkele dagen koud en vanaf vrijdag weer kwakkelweer precies (met rond het vriespunt 's nachts, dat is nog in feite het gevaarlijkste weer voor gladheid). Maar de verwachtingen zijn nog behoorlijk onzeker en veranderen van dag tot dag.
Vanmorgen was het hier niet glad op een lokale ijsplek na.

Vanochtend -2,5°C. Maar geen auto's gezien met wit laagje op. Gisterenavond om 21.30u toen ik naar huis vertrok was de auto op het dak nochtans wel een beetje aan het aanvriezen.

Volgens de KMI app 2 uur geleden zou het nu een wolkbreuk van sneeuw en hagel moeten zijn. Maar toen ik een halfuur geleden keek was dat ook weeral weg.

Het was bewolkt, dan heb je geen ijs op auto's meestal. Plassen waren wel bevroren.
Bij helder weer koelt een auto sneller af dan de luchttemperatuur (doordat objecten zoals auto's afkoelen door warmtestraling af te geven), bijgevolg krijg je dan condens op de auto die aanvriest.

Hier is het al de hele morgen licht aan het sneeuwen, ligt nu een dun laagje sneeuw, zat ook niet in de voorspellingen.

02SHcL4.png

Het is mij ook opgevallen dat er hier heel lichte sneeuw valt maar het zal nog niet genoeg zijn voor accumulatie. Maar volgens de KMI radar is het een behoorlijk groot gebied en zou het pas echt beginnen rond 11-12u

Terug
Bovenaan