Herfst en winter 2023/24

Ik geef het u op een blaadje, laat ons een paar 'drogere' maanden krijgen en binnen de kortste keren start weer het gezaag over de grondwaterstanden.
Lage grondwaterstanden zijn dan ook een reëel probleem, in tegenstelling tot "oh nee het is grijs en regent tijdens de herfst/winter in België" (waar het extremum dat tot wateroverlast leidt wel effectief een probleem is natuurlijk, maar dat is niet wanneer de klachten beginnen).

2023 was toch het natste jaar sinds 1992 volgens de metingen? Dus ja, geklaag verantwoord.
Op 1 januari toen het nog es lukte te wandelen zag ik al lokale kleine grachten en beken bijna over lopen. Het water stroomt op sommige plekken vanuit velden in traktor sporen en geultjes (en zelfs tuinen her en der) de weg of voetpad op. Grond zit ferm verzadigd nu waar weinig verharding is (bvb die velden).

T hangt ook ferm mijn voeten uit zulle nu. Teveel is teveel.

Vanaf maandag lijkt het idd een koudere winterweek te worden. Echt bitter koud is pakweg +3 max -3C min wel niet, dus ca va voor mij, want -5C tot -10C is ook mijn ding niet meer. Erger dan -10C herinner ik me nog best oudjaar ergens 1993 ofzo: -20C. Dat was ook uitzonderlijk hier.

toch een grote misvatting dat de calima niet tot in Tenerife geraakt hoor. Als er een harde calima toeslaat is dat voor de gehele canarische eilanden en niet enkel voor de meest oostelijke eilanden. Het is nu niet dat er daar een muur staat die die warmte en stofdeeltjes tegenhouden he.
Een muur niet neen, maar hoe verder hoe kleiner de impact toch. Mijn grootouders wonen al lang vast in zuidwest Tenerife en de keren dat de calima daar werkelijk storend is, zijn echt minimaal

calima-in-tenerife.jpg

En dan? Als dat nu effectief de vaststelling is dat er tekorten zijn bij de grondwaterstanden. Waarom moet dat dan weer 'gezaag' genoemd worden?
Omdat de natuur zichzelf herstelt (herfst/winter '23 lijkt me geen slecht voorbeeld...) en er altijd moord en brand wordt geroepen lang voor er effectief een reëel probleem is (=gezaag). Ik sta volledig achter de oproepen om duurzaam met water om te springen maar moest men eens beginnen met ons stokoud en langs alle kanten lekkend rioleringsstelsel deftig op orde te zetten dan zijn we al een hele stap verder in efficiënt waterbeheer zonder de bevolking nodeloos schrik aan te jagen/met schuldgevoelens op te zadelen. Ik heb 2*10000l regenwater ter beschikking en zelfs in de langste droge periode nog nooit zonder water gezeten.

Omdat de natuur zichzelf herstelt (herfst/winter '23 lijkt me geen slecht voorbeeld...) en er altijd moord en brand wordt geroepen lang voor er effectief een reëel probleem is (=gezaag). Ik sta volledig achter de oproepen om duurzaam met water om te springen maar moest men eens beginnen met ons stokoud en langs alle kanten lekkend rioleringsstelsel deftig op orde te zetten dan zijn we al een hele stap verder in efficiënt waterbeheer zonder de bevolking nodeloos schrik aan te jagen/met schuldgevoelens op te zadelen. Ik heb 2*10000l regenwater ter beschikking en zelfs in de langste droge periode nog nooit zonder water gezeten.
Dat men geen paniek moet zaaien, ga ik mee akkoord. Maar ik geloof dat die paniek vooral wordt opgeklopt door veel media (HLN bijvoorbeeld). Als je gewoon de data wil over grondstanden, ga je naar deze site: https://www.dov.vlaanderen.be/page/actuele-grondwaterstandindicator. Wordt maandelijks bijgewerkt. Dan hoef je de sensatie van HLN e.d. niet te lezen.
Maar ik heb ook altijd geleerd dat voorkomen beter is dan genezen. Sja, dan moet je er wel over spreken voor er effectief tekorten gaan ontstaan hé. Doet men dat niet dan zal er weer 'gezaag' zijn over dat men er te laat bij is.

En opnieuw die verwijzing naar de lekken in waterleidingen. Daar zijn ze wel degelijk mee bezig. Een halfjaar geleden heb ik daar nog over gepost: https://www.beyondgaming.be/threads/je-ergernissen-van-vandaag-deel-1.24/page-2044#post-1020137.

Een muur niet neen, maar hoe verder hoe kleiner de impact toch. Mijn grootouders wonen al lang vast in zuidwest Tenerife en de keren dat de calima daar werkelijk storend is, zijn echt minimaal

calima-in-tenerife.jpg

heb calima gehad in GC in december. Viel goed mee. Was daar alleszins beter dan hier :D

Ze mogen daar nog van geluk spreken dat er slechts 1 iemand en een paard lichtgewond is geraakt.

Een windhoos in St-Katelijne-Waver en Putte. Creepy om te zien wel.

Zeer creepy dat er nog altijd mensen zijn die denken dat filmen in portrait oriëntatie een goed idee is. :p

Vooral dat het zo snel gaat dat ge eigenlijk geen tijd hebt om uzelf in veiligheid te brengen. Voor ge het weet zit ge midden in het natuurgeweld. Ge wilt echt geen paneel van een dak aan 200km/u op u krijgen. In feite spelen ze met hun leven.

Laatst bewerkt:
Ik zou toch ook zo snel mogelijk dekking proberen te zoeken in plaats van te filmen, maar het is natuurlijk een vrij uitzonderlijk weerfenomeen hier.

Ik geef het u op een blaadje, laat ons een paar 'drogere' maanden krijgen en binnen de kortste keren start weer het gezaag over de grondwaterstanden.

Ik wou just posten dat we de "te laag grondwater" sheriffs zo weinig horen.

Steken ergens vast in de Vlaamsche klei?

Terug
Bovenaan