Herfst en winter 2023/24

Morgen gaat Geri er even goed bij zitten en weten we wat te verwachten in 2024. Kunnen we de BBQ's voor de zomer al beginnen plannen.
Ik denk dat er toch kans zal zijn op sneeuw, vorst, hagel, wind, zon, nevel, mist, hittegolven, kouderecords, overstrominge, grote droogte, lawines en tsunami's

Het zal wel beteren in juni! :biglaugh:
2023 was toch echt een rotjaar. Tegenwoordig zijn er geen seizoenen meer, het is met een paar korte tussenpozen gewoon één eindeloze herfst geweest.

Dan in juni in de examenperiode of in september wanneer 't school begint, dan is het prachtig weer, en in volle zomer slecht weer. Je kan tegenwoordig beter uwe congé nemen in september, dan heb je meer kansen op goed weer dan in volle zomer ...

Laatst bewerkt:
Dan in juni in de examenperiode of in september wanneer 't school begint, dan is het prachtig weer, en in volle zomer slecht weer. Je kan tegenwoordig beter uwe congé nemen in september, dan heb je meer kansen op goed weer dan in volle zomer ...
Zoals in 2022? Toen er in Ukkel in juli en augustus samen de volle 23mm neerslag viel. In juni en september 192,1mm.

Ocharme de studenten en leerkrachten. Altijd pech.

Ons overburen zijn half oktober met hun camper vertrokken naar Spanje en eind november de oversteek gemaakt naar Tanger en 1000km zuidelijker naar Agadir gereden. Daar heb je het klimaat van de Canarische eilanden maar dan zonder de daar vaak toch storende wind, best of both worlds. Pas eind maart-half april keren ze terug. Je zou zowaar nog jaloers gaan worden op gepensioneerden... :)

Gohja, persoonlijke voorkeur natuurlijk. Om een half jaar in een camper te zitten terwijl je ook een huis hebt (waar het een beetje regent) zou je mij geld moeten geven.

Gohja, persoonlijke voorkeur natuurlijk. Om een half jaar in een camper te zitten terwijl je ook een huis hebt (waar het een beetje regent) zou je mij geld moeten geven.
Mijn ouders hebben zojuist 1.5 maand met de mobilhome in zuid spanje gezeten. Ik zou het voor geen geld van de wereld willen doen. Het is daar inderdaad aangenamer kwa temperatuur en zonniger maar men vergeet dat het daar ook winter is en ook de dagen kort zijn. Dan zit je daar in uw mobilhome van savond 6uur tot smorgens 7 a 8 uur. Ik zou mij doe momenten toch steendood vervelen. Geef mij dan maar wat miezerig weer maar toch een bezigheid.

De bedoeling van een mobilhome is natuurlijk rondreizen vind ik, en dan niet daar een 1-2 maand of langer blijven staan. Anders zit ge (voor een kortere periode) beter op hotel in de winter.
Een mobilhome is ook duur, je moet al gepensioneerd zijn of bijna op pensioen gaan opdat het de investering zou waard zijn vind ik. Ge zit dan ook nog met de kosten van uw brandstof, het vliegtuig gaat goedkoper zijn (qua transport alleszins). Ge kunt , zeker in de winter, al veel in een hotel of all-in zitten voor de prijs van een mobilhome.

De bedoeling van een mobilhome is natuurlijk rondreizen vind ik, en dan niet daar een 1-2 maand of langer blijven staan. Anders zit ge (voor een kortere periode) beter op hotel in de winter.
Een mobilhome is ook duur, je moet al gepensioneerd zijn of bijna op pensioen gaan opdat het de investering zou waard zijn vind ik. Ge zit dan ook nog met de kosten van uw brandstof, het vliegtuig gaat goedkoper zijn (qua transport alleszins). Ge kunt , zeker in de winter, al veel in een hotel of all-in zitten voor de prijs van een mobilhome.
Maar met een mobilhome ben je zo weg natuurlijk als het je tegen zit.

Voila, elk zijn ding natuurlijk en de dag dat er ons hier niets meer houdt (is normaal nog wel een hele poos) zijn we toch ook weg in de winter.
Geen mobilhome maar kleiner gaan wonen in België en dan een paar maanden iets huren in het zuiden.

Dat is waar, het biedt meer flexibiliteit dan vliegtuig/hotel. Dat is iets dat me ook tegensteekt aan het vliegtuig, altijd dat boeken op voorhand. Je hangt er dan ook aan vast als je geboekt hebt.

Met een mobilhome mag je ondertussen ook niet zomaar meer gaan wildkamperen of in een dorpskern overnachten. Je zit dus ook vaak vast aan reservatie op zo een camperterrein of camping.

Met een mobilhome mag je ondertussen ook niet zomaar meer gaan wildkamperen of in een dorpskern overnachten. Je zit dus ook vaak vast aan reservatie op zo een camperterrein of camping.
Lijkt mij dat je toch meestal niet moet reserveren op een camping buiten het hoogseizoen.
En de wetten verschillen ook van land tot land, in Nederland moet je het alvast niet proberen, daar zijn ze zeer strict in het uitdelen van boetes voor wie wildkampeert of whatever.
Een tent is nog het meest flexibele, maar biedt wel het minste comfort (voor oudere mensen niet altijd aangewezen)

Afhankelijk van welk land natuurlijk. Zo mag je in Spanje met een mobilhome op iedere parkeerplek voor auto's of bussen overnachten als er geen verbodsbord staat, Frankrijk heeft ook redelijk wat parkings waar dit mag. Duitsland mag je 1 nacht (max 10 uur) gewoon langs de weg staan met de mobilhome als je daarbij geen campeergedrag vertoont, maw gewoon om te slapen mag dit wel.

Er lijkt nu na maanden toch eindelijk iets te gaan veranderen in de luchtdrukverdeling waardoor we onder die mottige westcirculatie met constant regen en wind onderuit kunnen komen.
Vraag is hoe lang het zal duren en of dat hogedrukgebied voldoende krachtig zal zijn.
Beste scenario zou een omega blokkade zijn met koudere en droge lucht uit het oosten en veel zon maar dat is voorlopig nog wishful thinking.

Mijn ouders hebben zojuist 1.5 maand met de mobilhome in zuid spanje gezeten. Ik zou het voor geen geld van de wereld willen doen. Het is daar inderdaad aangenamer kwa temperatuur en zonniger maar men vergeet dat het daar ook winter is en ook de dagen kort zijn. Dan zit je daar in uw mobilhome van savond 6uur tot smorgens 7 a 8 uur. Ik zou mij doe momenten toch steendood vervelen. Geef mij dan maar wat miezerig weer maar toch een bezigheid.
Zuid-Spanje en Agadir (idem voor Canarische) is nog wel een groot verschil. Heb even gepolst ter gelegenheid van de nieuwjaarswensen en het is daar nu (op het dieptepunt dus feitelijk) 's avonds nog klaar tot 19u, overdag 23-24 graden en s nachts niet onder 13-14. Het zou ook niets voor mij zijn zo lang in een camper maar gepensioneerden hebben ook een ander ritme he, je mag dat niet vergelijken met je eigen situatie.
Zuid-Spanje is een regio die me totaal niet interesseert. Dit jaar is het wat beter maar het kan daar ook serieus gieten in de winter (winters 2021 en 2022 bvb.) en in de zomer vééééél te warm.

Voordeel als je gepensioneerd bent, is dat je het weer kan bekijken en dan nog vertrekken. Het is niet zoals bij de werkende mens dat dat eerst moet gepland en geboekt worden. Is het hier slecht weer en daar goed, dan ben je weg.

Zuid-Spanje en Agadir (idem voor Canarische) is nog wel een groot verschil. Heb even gepolst ter gelegenheid van de nieuwjaarswensen en het is daar nu (op het dieptepunt dus feitelijk) 's avonds nog klaar tot 19u, overdag 23-24 graden en s nachts niet onder 13-14. Het zou ook niets voor mij zijn zo lang in een camper maar gepensioneerden hebben ook een ander ritme he, je mag dat niet vergelijken met je eigen situatie.
Zuid-Spanje is een regio die me totaal niet interesseert. Dit jaar is het wat beter maar het kan daar ook serieus gieten in de winter (winters 2021 en 2022 bvb.) en in de zomer vééééél te warm.
De Canarische eilanden zijn zeer gematigd qua klimaat, meestal zo'n 30°C in de zomer, het kan af en toe eens 40°C worden indien de wind vanover de Sahara komt maar dat is eerder een uitzondering dan de regel.

Terug
Bovenaan