Herfst en winter 2023/24

Dat komt toch vrijwel elk jaar voor tegenwoordig. Zo een 15-16° dag rond nieuwjaar.

Dat is toch eigenlijk nu al het normaal.
Winters met meer dan paar dagen vrieskou zijn een zeldzaamheid geworden.

Idem sneeuw. Dat is toch ook uitzonderlijk geworden.

Over 10 jaar zal een dag of paar dagen met 20°+ in december-januari ook iets jaarlijks zijn.
tis gekeerd. wordt nog maar 11°C woensdag. Nu ja.. liever -11°C

Rond nieuwjaar precies wat kouder ook en minder nat. Zal eens gaan tijd worden.

Dat komt toch vrijwel elk jaar voor tegenwoordig. Zo een 15-16° dag rond nieuwjaar.

Dat is toch eigenlijk nu al het normaal.
Winters met meer dan paar dagen vrieskou zijn een zeldzaamheid geworden.

Idem sneeuw. Dat is toch ook uitzonderlijk geworden.

Over 10 jaar zal een dag of paar dagen met 20°+ in december-januari ook iets jaarlijks zijn.

De jaren '90 en begin '00 waren ook niet echt sneeuwrijk, het sneeuwde wel eens, maar dan 9 keer op 10 bleef die sneeuw niet liggen of was die een dag later gesmolten. Rond 2010 waren er enkele winters met veel sneeuw. Vooral winter 2009-2010 en dan december 2010, en maart 2013 staan in mijn geheugen als sneeuwrijke perioden. Februari 2012 kende een zeer koude periode (in een verder zachte winter)

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat ik de enige was met die gedachte.
De herfst was miserabel en de doemende toon zet zich voort in allemans gedachten.
We duimen dat dezelfden terugkeren over een dikke twee maanden en winter '23-24 bejubelen als een once-in-a-lifetime event met sneeuwbal-ingedeukte gezichten door hun kinderen en vrienden + een Elfstedentocht erbovenop :thumb:.

De herfst was miserabel en de doemende toon zet zich voort in allemans gedachten.
We duimen dat dezelfden terugkeren over een dikke twee maanden en winter '23-24 bejubelen als een once-in-a-lifetime event met sneeuwbal-ingedeukte gezichten door hun kinderen en vrienden + een Elfstedentocht erbovenop :thumb:.
Och, dat hoeft voor mij ook niet hoor maar het weer dat we al gehad hebben in de herfst is toch deprimerend. Hopelijk brengt de winter ons gewoon wat "leuker" weer. Of het nu koud (of warm) is met zon of 30cm sneeuw maakt mij niet uit.

Gemiddeld gezien is december de natste maand van het jaar, dus we zullen wel boven de 1000mm neerslag vallen dit jaar vermoed ik.
Uiteindelijk nog relatief nipt, maar sinds gisteren zitten we boven de 1000mm dit jaar. Sowieso in de top 5 natste jaren sinds 1991.

Ik heb eigenlijk geen probleem met de donkere dagen op zich, maar wel met de behoorlijk saaie grijsheid van het weer. Deze donkere dagen zouden fijner zijn als het eens goed vriest en kraakhelder weer is. Dat is echt genieten. En daarna graag een vroege, lange lente.

Die 1000mm is dan nog voor het 'droge' Ukkel. Ik heb geen cijfers maar in pakweg de westhoek was het ongetwijfeld nog een pak meer. Sinds half oktober is het er nog geen enkele keer langer dan 2 dagen na elkaar droog gebleven. Gelukkig massa's Vitamine D kunnen opdoen op de Canaries of ik werd hier compleet tureluurs. Is toch direct een compleet andere manier van leven in zo'n klimaat en je bent het rap gewend....

Met die strakke ZW circulatie is het blijkbaar ook geweldig moeilijk om de timing van de neerslag te voorspellen. De prognose voor de komende 48u is bijvoorbeeld al weer compleet anders dan gisteren. Plan maar eens een sportieve buitenactiviteit dan... Enige zekerheid is dat het zal waaien.:p

Je kan niet veel verder dan 1 à 2 dagen vooruit kijken. De enige constante is dat het zacht en wisselvallig blijft. Op termijn misschien wat minder zacht, maar nog steeds zacht.

Terug
Bovenaan