Herfst en winter 2023/24

Toch wel fijn om met die dagen de haard aan te steken met de shitload aan gratis hout dat ik nog had liggen. Zeker als die goed aan het gaan is na een aantal uur, dan geeft die een heerlijke warmte af. En je kan er naar blijven kijken, interessanter dan wat er op tv te zien is.
Tijdens mijn avondwandelingen kan ik deze heerlijke periode ook steeds met volle teugen genieten van al die gezellige roetdeeltjes die dansend doorheen de schoorsteen een weg vinden naar buiten om mij te vergezellen op deze bar koude tochten.

Tijdens mijn avondwandelingen kan ik deze heerlijke periode ook steeds met volle teugen genieten van al die gezellige roetdeeltjes die dansend doorheen de schoorsteen een weg vinden naar buiten om mij te vergezellen op deze bar koude tochten.
Fijnstof is fijn stof als het van een warme haard komt. :unsure:

Zacht (regen)weer in de winter mag ook eens, het moet alleen geen 6 weken lang blijven duren. Dat is tegenwoordig dikwijls het probleem, dat éénmaal we een zuidstroming of een westcirculatie krijgen, dat we vertrokken zijn voor minstens een maand. Nu zie ik wel dat er rond 15 december weer een trend is naar wat kouder weer.

Fijnstof is fijn stof als het van een warme haard komt. :unsure:
Tja, we zullen denk ik veel grotere bucht inademen dan het fijn stof dat uit de houtkachel komt.

Dat ze dan eerst maar eens zien dat elektriciteit goedkoper wordt. Jarenlang wou men kernenergie verbannen , waardoor men nu afhangt van gascentrales etc. Als alle elektriciteit betaalbaar en CO2 neutraal kan worden geproduceerd dan kijken we wel verder.

Tja, we zullen denk ik veel grotere bucht inademen dan het fijn stof dat uit de houtkachel komt.

Als je hele dagen met de fiets door een stadscentrum rijdt misschien.
Maar als de wind wat verkeerd zit, kan ik m'n huis niet verluchten zonder de hele dag te werken in een huis vol rookgeur van de buren hun kachel.

Het wordt niet graag gehoord, maar dat houdt me niet tegen het te zeggen: afschaffen die handel.

Dat ze dan eerst maar eens zien dat elektriciteit goedkoper wordt. Jarenlang wou men kernenergie verbannen , waardoor men nu afhangt van gascentrales etc. Als alle elektriciteit betaalbaar en CO2 neutraal kan worden geproduceerd dan kijken we wel verder.
Dan heb je heel goede buren. Na een half uur wandelen stinken mijn kleren soms zo hard alsof ik een hele avond op een kerstboomverbranding gestaan heb. Als ik soms tijdens het wandelen de roet gewoon smaak in mijn mond, denk ik dat het toch allemaal zo gezond niet meer is.

edit: verkeer gequote

Om maar te zwijgen van sommigen die wel wat meer dan hout in hun stoof kappen. Bij iemand hier verder in 't straat al 2x brandweer mogen komen omdat ze er wel wat vuiligheid bij in kapten.

Net een jaar geleden ongeveer. Wat een verschil.
2022-12-13.jpg

2022-12-18.jpg

Net een jaar geleden ongeveer. Wat een verschil.
2022-12-13.jpg

2022-12-18.jpg

Van mij mag het de hele winter lang vriezen dat het kraakt, zolang we van dit absolute hondenweer verlost zijn.
Misschien herinner ik mij andere jaren te rooskleurig, maar dit jaar spant voor mij toch echt de kroon op vlak van slecht weer. Het aantal zonuren dit najaar zal waarschijnlijk niet veel hoger zijn dan dat in de poolcirkel. 🤮

Ik moet nu ook wel zeggen dat ik het echt gehad heb met de regen. Ik wil koude dagen, hard vriezen en dan de heerlijke zon die het toch aangenaam maakt. Het ideale winterweer. Allesbehalve dit.

Ik ben deze "winter" nu al beu, als het dan toch niet wintert geef mij dan maar de lente.
Vooral het gebrek aan licht steekt tegen, zonnige dagen zoals vorige zondag kunnen we in de laatste 2 maand op één hand tellen denk ik.
Deze december hebben we welgeteld 14 uur zonneschijn gehad in Ukkel, wat minder dan één uur per dag is gemiddeld.
November was ook al zo'n vreselijke maand met 37 uur zon.

Laatst bewerkt:
Van mij mag het de hele winter lang vriezen dat het kraakt, zolang we van dit absolute hondenweer verlost zijn.
Misschien herinner ik mij andere jaren te rooskleurig, maar dit jaar spant voor mij toch echt de kroon op vlak van slecht weer. Het aantal zonuren dit najaar zal waarschijnlijk niet veel hoger zijn dan dat in de poolcirkel. 🤮
Dit jaar is inderdaad hondsslecht. We hebben om te beginnen geen winter of voorjaar gehad. Hele dagen regen en grijs van december 2022 tot en met mei 2023. Dan enkele weken mooi in juni, kwikkelkwakkel in juli, grijs en regen in augustus en dan 2 à 3 weken mooi in september. Daarna was het opnieuw om zeep. Ik ben blij dat ik af en toe naar Spanje kan want ik krijg nog een depressie van dit weer. Ik verlang echt naar een afbakening van de seizoenen zoals het vroeger was.

En in maart en april zal het weer 2 maand lang noordenwind zijn waarschijnlijk. In plaats van vroege lente zal de winter dan de schade moeten inhalen. Het Belgische klimaat 2.0.

Dit jaar is inderdaad hondsslecht. We hebben om te beginnen geen winter of voorjaar gehad. Hele dagen regen en grijs van december 2022 tot en met mei 2023. Dan enkele weken mooi in juni, kwikkelkwakkel in juli, grijs en regen in augustus en dan 2 à 3 weken mooi in september. Daarna was het opnieuw om zeep. Ik ben blij dat ik af en toe naar Spanje kan want ik krijg nog een depressie van dit weer. Ik verlang echt naar een afbakening van de seizoenen zoals het vroeger was.
Bedoel je met "mooi weer" in september de eerste hittegolf ooit in die maand?

Terug
Bovenaan