Herfst en winter 2023/24

Ik heb nu toch ook precies liever een hittegolf in september dan in juni/juli... Ik vond die van september verrassend goed verdraagbaar. Wellicht omdat het dan al voor 21u donker is en de nachten dus nog behoorlijk kunnen afkoelen i.t.t. juni/juli.
Als we dan toch elk jaar een hittegolf moeten krijgen, geef mij er dan maar eentje in september :coolbrows:

De zonkracht is in september ook minder dan in juni. 30 graden in september is daardoor minder warm in de zon dan 30 graden in juni, omdat temperaturen altijd in de schaduw gemeten worden. Het zal ook minder lang warm blijven in september doordat de dagen korter zijn en de nachten langer inderdaad.

En in maart en april zal het weer 2 maand lang noordenwind zijn waarschijnlijk. In plaats van vroege lente zal de winter dan de schade moeten inhalen. Het Belgische klimaat 2.0.
Vergeet de kans op winterstormen niet in februari en maart zoals de afgelopen jaren. Vorig jaar heeft het tot half mei geduurd eer de planten hier wat begonnen te schieten.

Wat een strontweer weeral. Komt echt geen eind aan dit herfstweer. De winter is nog ver te zoeken.
Ik zal blij zijn wanneer we januari zijn, veel slechter kan het weer niet meer worden nu, en dan worden de dagen stilaan weer wat langer.

Wat een strontweer weeral. Komt echt geen eind aan dit herfstweer. De winter is nog ver te zoeken.
Ik zal blij zijn wanneer we januari zijn, veel slechter kan het weer niet meer worden nu, en dan worden de dagen stilaan weer wat langer.
Het kan zeker nog slechter, namelijk zwaar stormweer in de tweede helft van de winter.

Ik begin me trouwens zeer uitgeput en moe te voelen. Komt door gebrek aan zonlicht door de korte dagen, maar als de zon tijdens die korte dagen niet of amper schijnt is het nog erger.

En ik zie de eerstkomende dagen geen verbetering, pas vanaf januari misschien. Dat is dan nog zo ver vooruit dat de output van de weermodellen al enkele keren veranderd zal zijn.

Dat het niet vriest in december vind ik niet erg, het is alleen dat constant wolkendek wat echt tegen begint te steken.
Spijtig genoeg hangen de 2 wel vaak samen natuurlijk.

Een winter zonder vrieskou, dat zou nog eens iets zijn.

In de winter van 2013-2014 hebben we blijkbaar maar 3 vorstdagen gekend. Vorige winter bijvoorbeeld nog 36.

We hebben begin december 3 vorstdagen gehad, en 2 in november (in Ukkel)
Jaja, ik bedoelde ook niet dit jaar. Ik was gewoon aan het denken naar de toekomst toe, dat we dit over 10 jaar misschien normaal vinden. Dat vriezen iets heel uitzonderlijk geworden is.

Jaja, ik bedoelde ook niet dit jaar. Ik was gewoon aan het denken naar de toekomst toe, dat we dit over 10 jaar misschien normaal vinden. Dat vriezen iets heel uitzonderlijk geworden is.
Of... misschien vinden we het over 10 jaar (of enkele decennia later) net heel uitzonderlijk dat het eens een dag niét vriest in de winter.

15° volgende woensdag. Dat is dan 27 december en het is 15 graden...
Dat komt toch vrijwel elk jaar voor tegenwoordig. Zo een 15-16° dag rond nieuwjaar.
Dat is toch eigenlijk nu al het normaal.
Winters met meer dan paar dagen vrieskou zijn een zeldzaamheid geworden.

Idem sneeuw. Dat is toch ook uitzonderlijk geworden.

Over 10 jaar zal een dag of paar dagen met 20°+ in december-januari ook iets jaarlijks zijn.

Terug
Bovenaan