Heb jij een droogkast?

Heb jij een droogkast?

• Ja

Stemmen: 215 76,8%
  • Nee

Stemmen: 65 23,2%

• Totaal aantal stemmers
    280
Wij hebben deze week een droogkast besteld. We droogde in de living/salon. In de zomer lukt dit, maar tijdens de winter wordt die ruimte snel heel vochtig. We merkten ook dat er wat schimmel begon te vormen bij de koudebrug boven de kast van het rolluik. Met een baby op komst leek het ons dus beter om snel te kunnen drogen en de kans op schimmel te verminderen :)

Edit: en met een goede Black Friday deal was het het nu ook wel de moment om tot de club van droogkasteigenaars toe te treden :D.

Wij hebben zoveel was met die klein mannen dat 1 droogmachine niet genoeg is. Wasmachine is anderhalf uur of zo. Droogmachine gemakkelijk 3h. Dat is op veel dagen draaien, droogkast, draaien, ophangen. Alles klaar. Repeat. Op een thuiswerk dag niet uitzonderlijk om 3-4 wasmachines op te zetten. (En hierbij heb ik niet gezegd dat ik elke dag 3-4 wasmachines op zet).

Enkel handdoeken in de droogkast want voor kleren is dat super slecht. De klotters stof die je uit de filters trekt komen ergens vandaan.

Voor de kleren hebben we een droogrek in de garage. De poort daarvan gaat dagelijks meerdere keren open dus met verluchten zit het wel snor.

Was binnen drogen is wel nefast voor de vochtigheid in uw woning, zou blijkbaar veel liters vocht afgeven dus zeker genoeg verluchten.
Wat goed is voor de winter. :)

Hier wordt de woning goed verlucht en hierdoor wordt de lucht droog. Wij hangen onze was steeds binnen op om de luchtvochtigheid te verbeteren.

in de zomer is dat uiteraard niet van tel.

Los van de droogkast hebben wij zo een molen buiten, en voor nu een droogrek, het grootste dat ze hebben bij Brabantia.. want 2 kleine kinderen is obsceen veel was.

Als de houtskachel aanstaat zetten we het droogrek ‘s avonds wel eens in de woonkamer, droogt dan extreem snel en compenseert de droge lucht in huis dan wel… voor het slapen gaan nog een blok hout de kachel in en op minimum: ‘s morgens droge was!

Ik heb mij wel al enkele keren enorm pijn gedaan door dat rek te willen verplaatsen terwijl het vol natte was hangt (= gewicht) en het dan plots toeklapt met mijn vingers tussen :unsure:

Even dit topic uit de dood doen opstaan!

Ik ben ook aan't kijken naar een droogkast maar heb gezien dat er nu ook modellen met stoomfunctie zijn. Enerzijds om strijkwerk te verminderen, anderzijds omdat je dan ook geurende kledij even kunt opfrissen zonder ze echt in de was te steken.

Heeft iemand een droogkast met stoomfunctie en heeft dat effectief meerwaarde of is die tijdswinst bij strijken verwaarloosbaar?

Even dit topic uit de dood doen opstaan!

Ik ben ook aan't kijken naar een droogkast maar heb gezien dat er nu ook modellen met stoomfunctie zijn. Enerzijds om strijkwerk te verminderen, anderzijds omdat je dan ook geurende kledij even kunt opfrissen zonder ze echt in de was te steken.

Heeft iemand een droogkast met stoomfunctie en heeft dat effectief meerwaarde of is die tijdswinst bij strijken verwaarloosbaar?
ik zit in die sector maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Kleren die niet vuil zijn, maar gewoon opgefrist moeten worden zijn hiervoor ideaal horen we van onze leveranciers en bij hun demonstraties.

Hoe het juist zit met het niet strijken (na het programma), daar kan ik je niet bij helpen (nog niet kunnen testen of gezien).

Wat ik nog zou aanraden: koop nog een condensatie droogkast. Het verbruikt mss iets meer maar je kleren zijn wel droog na 3-4u.
Een toestel met warmtepomp werkt goed in een kleine berging, omdat dit toestel zijn eigen geproduceerde warmte gaat gebruiken om te drogen. Maar in een vrij open ruimte gaat de was zelfs na 4u nog vochtig zijn ...
Heel wat opmerkingen/klachten hierover van mensen (klanten) die zeggen dat de was na 6u nog vochtig is.

Dus het toestel is in principe energiezuiniger, maar het moet langer draaien voor hetzelfde resultaat te bekomen.

En de productie van condensatie droogkasten is reeds stopgezet of zal in Q1 2025 stoppen. Dus vanaf april/mei zal je deze normaal niet meer vinden (of er zal toch niet 'veel' keuze meer zijn).

en 'opfrissen' doe je gewoon buiten :p
Inderdaad, en die "tijdswinst" bij strijken...op een paar kledingsstukken na strijk ik al amper, meestal droog ik die stukken net gewoon op een droogrek, en als ik ze toch in de droogkast steek betwijfel ik dat er veel tijdswinst in zit. Bij al die technieken die al jaren meegaan denk ik dat het vooral een kwestie is van de consument een of andere nood aanpraten die er niet is :)

Een toestel met warmtepomp werkt goed in een kleine berging, omdat dit toestel zijn eigen geproduceerde warmte gaat gebruiken om te drogen. Maar in een vrij open ruimte gaat de was zelfs na 4u nog vochtig zijn ...
Today I learned...
En ik de deur naar mijn berging altijd open laten zodat er veel droge lucht kan binnenkomen.

ik zit in die sector maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Kleren die niet vuil zijn, maar gewoon opgefrist moeten worden zijn hiervoor ideaal horen we van onze leveranciers en bij hun demonstraties.

Hoe het juist zit met het niet strijken (na het programma), daar kan ik je niet bij helpen (nog niet kunnen testen of gezien).

Wat ik nog zou aanraden: koop nog een condensatie droogkast. Het verbruikt mss iets meer maar je kleren zijn wel droog na 3-4u.
Heel wat opmerkingen/klachten hierover van mensen (klanten) die zeggen dat de was na 6u nog vochtig is.

Dus het toestel is in principe energiezuiniger, maar het moet langer draaien voor hetzelfde resultaat te bekomen.

En de productie van condensatie droogkasten is reeds stopgezet of zal in Q1 2025 stoppen. Dus vanaf april/mei zal je deze normaal niet meer vinden (of er zal toch niet 'veel' keuze meer zijn).
Interessant! De droogkast zou wel in een zeer kleine ruimte staan bij mij (de wasruimte is iets groter dan 2 op 2 meter en is sowieso ook altijd al warmer) dus dan lijkt een warmtepompdroogkast voor mij specifiek wel een wat betere keuze, of is het grootste nadeel ervan van minder belang? Dat het wat langer zou duren is in mijn situatie ook niet zo erg.

Inderdaad, en die "tijdswinst" bij strijken...op een paar kledingsstukken na strijk ik al amper, meestal droog ik die stukken net gewoon op een droogrek, en als ik ze toch in de droogkast steek betwijfel ik dat er veel tijdswinst in zit. Bij al die technieken die al jaren meegaan denk ik dat het vooral een kwestie is van de consument een of andere nood aanpraten die er niet is :)
Op zich denk ik dat ook, ik heb een voorstrijkfunctie op mijn wasmachine en ik kan niet zeggen dat ik daarbij zo heel erg veel verschil opmerk. Als zo'n stoomfunctie echt revolutionair was, had ik waarschijnlijk online al veel meer positieve reacties gevonden in plaats van het zelf op een forum te moeten komen vragen. De droogkast lijkt me ook eerder te gaan dienen voor handdoeken en beddengoed dan voor gewone kleren.

Goh ja, als je de ruimte kan sluiten, zodat het er warm wordt, kan het wel goed/beter zijn.
Je kan proberen om de deur op een kier te zetten om iets van verluchting te hebben terwijl het toestel aan het draaien is.
Zelf een beetje mee experimenteren dan zou ik zeggen.

Maar zo'n toestel in een garage zetten is een slecht idee. Omdat er teveel 'koude' lucht is dat in het toestel gaat.
Als de langere tijd geen probleem is voor u, dan denk ik dat er weinig nadelen zijn eerlijk gezegd.

Maar als het 'snel' moet droog zijn (3-3,5u), dan is de klassieke condensatie beter uiteraard.

Het zijn bijna solden, dan kan je wel goeie deals doen.
Nu is het ook wel BF morgen maar waar ik werk zijn er nu al een +-10 droogkasten (met warmtepomp) in promotie.
Er komen morgen geen extra deals bij, juist ff nagekeken.

Onze bijna 4 jaar oude Miele warmtepomp droogkast staat in een relatief kleine berging (2m op 4m). Een volle wasmachine katoen is mooi droog op 2,5 à 3 uur.

Hier een was/droog combi met warmtepomp en de was is ook gewoon droog op enkele uren. Ook wel ideaal dat je 1 run kan doen met wassen + drogen, dus daar verlies je ook geen tijd mee. Stond hier altijd in de garage, maar de garage wordt momenteel omgebouwd tot slaapkamer + wasplaats. Alleszins op geen enkel moment last gehad van was die niet goed wou drogen.

Ik vind het vreemd om nu nog een condensatie droogkast aan te raden. Die werkt op hogere temperaturen, dus is gevaarlijker voor brand, verbruikt veel meer en is ook veel sletiger voor je kleding (gezien de hogere temperaturen). Zijn je kleren sneller droog? Normaal wel, net door die hogere temperaturen. Maar die hogere temperatuur heeft dus ook veel nadelen.

Hier een was/droog combi met warmtepomp en de was is ook gewoon droog op enkele uren. Ook wel ideaal dat je 1 run kan doen met wassen + drogen, dus daar verlies je ook geen tijd mee. Stond hier altijd in de garage, maar de garage wordt momenteel omgebouwd tot slaapkamer + wasplaats. Alleszins op geen enkel moment last gehad van was die niet goed wou drogen.

Ik vind het vreemd om nu nog een condensatie droogkast aan te raden. Die werkt op hogere temperaturen, dus is gevaarlijker voor brand, verbruikt veel meer en is ook veel sletiger voor je kleding (gezien de hogere temperaturen). Zijn je kleren sneller droog? Normaal wel, net door die hogere temperaturen. Maar die hogere temperatuur heeft dus ook veel nadelen.
Als 7/10 klanten nog vragen achter een condensatie droogkast zal het nog populair zijn vermoed ik 😊

Onze verkoopcijfers zeggen daar ook genoeg over. Het is pas de laatste tijd dat warmtepomp drogers meer verkopen dan condensatie, omdat het aanbod veel kleiner is geworden.

Zelf heb ik op een customercare afdeling gewerkt en ik spreek uit ervaring dat de mensen daar vroegen achter condensatie droogkast en dat ze kloegen over hun nieuw gekocht warmtepomp toestel. Omdat hun was nog effectief nat/vochtig was na een lange cyclus.

Hij koopt uiteraard wat hij wilt, ik geef enkel mijn advies en bevindingen mee 😊

Wij hebben sinds een maand of twee een Miele warmtepompdroogkast, hadden we echt veel eerder moeten doen. In onze woning is er in de winter altijd relatief hoge luchtvochtigheid, en ’s morgens moest ik de condens op sommige ruiten vaak afnemen. Ik heb nu ventilatie gestoken in de badkamer en een droogkast ipv het gesukkel met wasrek die dan ook veel te traag droogt. Als hij klaar is plooi ik alles direct, strijken is amper nog nodig. Handdoeken komen er ook veel zachter uit dan aan het rek. Al bij al heel content mee, al stel ik mij inderdaad vragen bij slijtage, er komen toch heel wat pluizen in de filter. Bon, ik koop geen dure kleren, het comfort is het mij waard.

Terug
Bovenaan