Werk Heb jij een ‘bullshit baan’?

zoals @iamhollywood zegt, er zijn veel “onnozele” jobkes, maar die ontzorgen wel de andere medewerkers die zich kunnen focussen op dingen die omzet draaien en winst binnenbrengen.

Desalniettemin vind ik dat die “jobkes” netto eerder teveel krijgen ivgl met de zwaarte van de job en in vergelijking met de mensen die de winst binnenhalen.
Wat een hautaine bullshit. Gezien diegenen die de "winst" binnenhalen zo te zien te tam zijn om met een frankeermachine te leren werken of het alarm correct te laten werken zou ik niet weten waarom die persoon die dat wel doet (verstandelijk moet die toch erg goed zijn gezien dat diegenen die de "winst" binnen halen het niet kunnen) veel minder zou moeten verdienen.
 
Die post kunnen ze ook laten ophalen door een easypost, bpost, ... en dat door die mannen laten frankeren. Wordt hier ook zo gedaan sinds de persoon die oa. de post frankeerde op pensioen is.
maar, die mens die dat moet doen bij bpost heeft dan toch evengoed een bullshit baan?
 
Wat een hautaine bullshit. Gezien diegenen die de "winst" binnenhalen zo te zien te tam zijn om met een frankeermachine te leren werken of het alarm correct te laten werken zou ik niet weten waarom die persoon die dat wel doet (verstandelijk moet die toch erg goed zijn gezien dat diegenen die de "winst" binnen halen het niet kunnen) veel minder zou moeten verdienen.

De ceo weet dat ook niet en dat is maar normaal ook.

Wat jij nu zegt is van: “iedereen die boven mij staat moet alles kunnen wat ik kan, want zij verdienen meer dan mij”.
 
De ceo weet dat ook niet en dat is maar normaal ook.

Wat jij nu zegt is van: “iedereen die boven mij staat moet alles kunnen wat ik kan, want zij verdienen meer dan mij”.
Nee wat ik zeg is dat het niet is omdat het een kutjob is je daarom overdreven veel minder zou moeten verdienen. Als de persoon van het onthaal er niet is blijft er ook een hoop werk liggen van de hoger geplaatsten en daalt de winst van het bedrijf ook. Ik hekel het ongelofelijk verhevenheidsgevoel dat sommigen hier lijken te hebben en geloven dat ze o zoverl belangrijker zijn dan een ander.
 
maar, die mens die dat moet doen bij bpost heeft dan toch evengoed een bullshit baan?
Dat hoeft geen bullshit job te zijn. Maar post frankeren is in de meeste bedrijven absoluut geen fulltime baan. Als dat soort dingen bij het takenpakket wordt gesmeten van mensen die hun dag al ruim voldoende gevuld krijgen met hun eigen werk is het waarschijnlijk handiger van dat uit te besteden.
 
nutteloze jobs gaan er van zijn eigen wel weer uit, denk ik. Jobs worden gecreeerd vanuit een bepaalde behoefte. Als men merkt dat die job eigenlijk niets veranderd aan de behoefte, zal ze mettertijd (en zeker in tijde van afslankingen) weer verdwijnen. Nu ja, misschien dat er wel af en toe een postje wordt gecreeerd uit vriendjespolitiek. Binnen een overheidsbedrijf zie ik wel eerder kans dat er nutteloze postjes bestaan aangezien dit een log instituut is met weinig zelfcontrole waarbij budgetten moeten opgebruikt worden want anders kan het zijn dat ze volgendend jaar minder krijgen.

Dat een job misschien niet 100% aan de omzet van een bedrijf meewerkt of je eigenlijk ook wel zonder kan, betekent niet dat de job nutteloos is. Kan je zonder doorgreeter? Waarschijnlijk wel, maar het zorgt voor een betere (klanten)service en dat maakt het nuttig. Heeft een hotel iemand nodig die de auto's van de gasten parkeert? Waarschijnlijk niet, maar het vergroot uw 'luxe'-gevoel en het comfort van de klant.
Ik denk dat je soms wel jobs hebt die nutteloos worden doordat iemand zijn job niet goed uitoefent, maar dan is eigenlijk de persoon nutteloos en niet de job.

Je hebt natuurlijk bullshit jobkes aangezien ze 0% voldoening geven aan degene die het moet uitoefenen, maar dat maakt de job niet nutteloos.
 
Wat een hautaine bullshit. Gezien diegenen die de "winst" binnenhalen zo te zien te tam zijn om met een frankeermachine te leren werken of het alarm correct te laten werken zou ik niet weten waarom die persoon die dat wel doet (verstandelijk moet die toch erg goed zijn gezien dat diegenen die de "winst" binnen halen het niet kunnen) veel minder zou moeten verdienen.
Probleem is dat de mensen die omzet genereren hun tijd moeten registreren. Dus als die mensen zich daarmee bezighouden dan loopt er omzet weg, dat is tijd die je niet aan klanten kan factureren. Of die mensen moeten bereid zijn onbetaalde overuren daaraan te spenderen, wat iedereen weigert gezien het ontslag van de moederkloek (die 30 jaar het vertrouwd gezicht was) zeer gevoelig ligt, als ze er iets voor doen noteren ze die uren op admin :).

Daarnaast snap ik dat niemand zonder enige extra verloning zich als verantwoordelijke voor de alarminstallatie gaat opgeven. Wie wil er voor zijn plezier in het weekend of s’ nachts oprijden/wakker gebeld worden omdat het alarm afgaat?

Of je moet u als organisatie durven anders te organiseren voor je mensen blindelings ontslaat :). (Eventueel outsouring zoals contract bpost/eventueel security firma voor het alarm etc)
 
Laatst bewerkt:
Ik werk op een klantendienst en vind van mezelf dat ik de grootste bullshit baan heb die er is, een hele dag het gezaag aanhoren over zaken waar je eigenlijk niets mee te maken hebt, mensen die zich aanstellen om enorm kleine futuliteiten om over het lage loon te zwijgen.
 
Probleem is dat de mensen die omzet genereren hun tijd moeten registreren. Dus als die mensen zich daarmee bezighouden dan loopt er omzet weg, dat is tijd die je niet aan klanten kan factureren. Of die mensen moeten bereid zijn onbetaalde overuren daaraan te spenderen, wat iedereen weigert gezien het ontslag van de moederkloek (die 30 jaar het vertrouwd gezicht was) zeer gevoelig ligt, als ze er iets voor doen noteren ze die uren op admin :).
Wel dan leek mij dat eens de uitgelezen kans van de mensen op de werkvloer van eens te kunnen duidelijk maken aan de debiel van een CEO hoeveel tijd zit in telefoons opnemen, brieven frankeren of het alarm instellen. Gewoon keihard die tijd registreren.
 
In tegenstelling tot in Amerikaanse universiteiten, worden Belgische proffen of onderzoekers relatief weinig ontzorgd: het idee is meestal dat een professor, iemand die onderzoek doet en lesgeeft (en daarom ook veelal die job heeft aangenomen), dat er wel allemaal zal bijpakken, ongeacht of die dat kan/wil/goed doet.

Wel, ik ben vragende partij voor meer van die zogenaamde bullshitjobs waar men het in de voorbije posts over heeft hoor.
 
In tegenstelling tot in Amerikaanse universiteiten, worden Belgische proffen of onderzoekers relatief weinig ontzorgd: het idee is meestal dat een professor, iemand die onderzoek doet en lesgeeft (en daarom ook veelal die job heeft aangenomen), dat er wel zal bijpakken.

Wel, ik ben vragende partij voor meer van die zogenaamde bullshitjobs waar men het in de voorbije posts over heeft hoor.
Volgens mij kan het zelfs een deel van het personeelstekort gaan oplossen. Hoeveel klanten ik niet heb (garage's) dat ze geen technisch personeel vinden maar wel van hun personeel verwachten dat ze het magazijn in orde houden, alle werkfiche's deftig (verbruikt materiaal enz) deftig invullen en als het kan ook nog wat communicatie met de klanten doen zodat de baas wat minder gezeik hoeft te horen. Ja sorry maar werf dan een magazijnier aan en iemand voor het onthaal, dan kunnen uw techniekers zich bezig houden met wat ze wel kunnen en willen doen.
 
Ik werk als helpdeskmedewerker en heb geen overbodige job, maar ik ben het er absoluut mee eens dat deze bestaan en zie ook goeie voorbeelden zoals sommige middle management posities en greeters.

Lobbyisten zou ik hier niet in zetten. Ik heb zelf in een lobbyroep gezeten en daar wordt inderdaad ook aan het eigen belang gedacht, maar zeker ook aan het algemeen goed. De groep waar ik in zat was een groep die meewerkt aan normen schrijven oa. We waren ook Europees vertegenwoordigd bv.
 
Bij ons heeft de vennoot de receptionist/admin bewust ontslagen omwille van de in zijn ogen nutteloze hoge kost.
Bijgevolg moeten de mensen die uw omzet generen (dossierbeheerders), telefoons opnemen en doorschakelen (wij zijn de hoofdzetel dus merendeel van de telefoons voor de 12 vestigingen komen bij ons binnen). Er is niemand voor de vaatwas (elke morgen 2 volle vaatwassers), post, onthaal van klanten, klaarzetten vergaderzalen en alle administratie binnen klantendossiers. Niemand weet hoe het frankeringsmachine werkt, de persoon is op staande voet ontslagen geweest. Bijgevolg verstuur ik ook bewust geen post, blijft gewoon liggen tot eens iemand naar een ander kantoor binnen de groep gaat en daar de receptionist vriendelijk vraagt onze post te doen. Er is vandaag eveneens geen verantwoordelijke voor de alarminstallatie, gaat het alarm wel dan is er niemand naar wie de centrale kan bellen, bijgevolg onlangs 3 boetes in 1 week tijd om nutteloos de politie te laten langskomen…

Denk dat hij nu voelt hoeveel omzet en efficiëntie er wegvloeit aan die taken. Mensen zijn ook gewoon gefrustreerd dat ze niet weten wat te doen.
Er zou nu vorige week een jonge kandidate toegehapt hebben, hoogstwaarschijnlijk massa’s goedkoper dan de persoon die 30 jaar dienst binnen ons kantoor op de teller had… maar natuurlijk ook niemand die haar ook maar iets kan aanleren.

We hebben af en toe eens een hulpje gehad via een consultingbedrijf. Hulp kon je dat niet echt noemen, we merkten dat de telefoons (die van het onthaal, niet de rechtstreeks aan de dossierbeheerder gerichte) bij ons bleven binnenkomen. Bleek dat madam op ‘do not disturb’ stond. Haar reden ‘weet jij wel hoe vaak dien telefoon afgaat? Hoe geraak ik zo in hemelsnaam door de post’. :rofl:

Het zijn toestanden :p
Haha hier bij mijn klant loopt er ook zo eentje rond met de taken die je in je eerste paragraaf beschrijft.

Die werkt 4/5de waarvan 3 dagen van thuis uit :laugh:
 
Volgens mij kan het zelfs een deel van het personeelstekort gaan oplossen. Hoeveel klanten ik niet heb (garage's) dat ze geen technisch personeel vinden maar wel van hun personeel verwachten dat ze het magazijn in orde houden, alle werkfiche's deftig (verbruikt materiaal enz) deftig invullen en als het kan ook nog wat communicatie met de klanten doen zodat de baas wat minder gezeik hoeft te horen. Ja sorry maar werf dan een magazijnier aan en iemand voor het onthaal, dan kunnen uw techniekers zich bezig houden met wat ze wel kunnen en willen doen.
Je kunnen concentreren op enkele kerntaken die bij je achtergrond aanleunen is denk ik voor veel mensen gewoon veel aangenamer, zie ook: leerkrachten.

De vraag is natuurlijk wel of al die andere zaken op zich een pakket vormen dat ooit mensen zal aantrekken.
 
Je kunnen concentreren op enkele kerntaken die bij je achtergrond aanleunen is denk ik voor veel mensen gewoon veel aangenamer, zie ook: leerkrachten.

De vraag is natuurlijk wel of al die andere zaken op zich een pakket vormen dat ooit mensen zal aantrekken.
Als men er een totaalpakket van maakt volgens mij wel, het takenpakket is niet het enige wat een job aantrekkelijk maakt of niet natuurlijk. Zo zou men wel betere of flexibelere werkuren kunnen geven aan zulke jobs waardoor het ook weer interessanter komt voor diegenen die het wel zouden willen doen.
 
In tegenstelling tot in Amerikaanse universiteiten, worden Belgische proffen of onderzoekers relatief weinig ontzorgd: het idee is meestal dat een professor, iemand die onderzoek doet en lesgeeft (en daarom ook veelal die job heeft aangenomen), dat er wel allemaal zal bijpakken, ongeacht of die dat kan/wil/goed doet.

Wel, ik ben vragende partij voor meer van die zogenaamde bullshitjobs waar men het in de voorbije posts over heeft hoor.

Probleem is dat er in die Amerikaanse universiteiten ook veel meer geld aanwezig is (ergens ook logisch gezien het bulk van het top-notch onderzoek ook uit de VS komt) en er meer (onbetaalde) doctoraatsstudenten rondlopen die ingezet worden als veredeld academisch slaafje. Er loopt daar gewoon meer personeel rond dan hier. Hier moet de prof bij manier van spreken onderzoeker, leerkracht, ombudsman en kuisvrouw spelen.
 
Probleem is dat er in die Amerikaanse universiteiten ook veel meer geld aanwezig is en er meer (onbetaalde) doctoraatsstudenten rondlopen die ingezet worden als veredeld academisch slaafje. Er loopt daar gewoon meer personeel rond dan hier.
Het hele principe is ook anders , daar wordt het merendeel van het "bestuur" door managers opgenomen en heel dat (winstgevend) vehikel als een bedrijf bestuurd, met bijhorende marketing, merchandising, .... Hier zijn dat openbare instellingen die ook gewoon geconcipieerd zijn als gerund door vooral academici, wat als voordeel zou moeten hebben dat de link met onderwijs/onderzoek niet verloren gaat, maar als groot nadeel een serieuze inefficiëntie. Vaak is de reden dat jaren terug, in andere tijden, men geen controle wou verliezen over allerhande processen.

Beiden hebben voor- en nadelen. In de VS klaagt men dan dat die idiote managers beslissingen nemen over zaken die ze niet begrijpen, hier klaagt men dat je er nog een of andere administratieve of HR-taak met bijnemen.
 
Laatst bewerkt:
Het hele principe is ook anders , daar wordt het merendeel van het "bestuur" door managers opgenomen en heel dat (winstgevend) vehikel als een bedrijf bestuurd, met bijhorende marketing, merchandising, .... Hier zijn dat openbare instellingen die ook gewoon geconcipieerd zijn als gerund door vooral academici, wat als voordeel zou moeten hebben dat de link met onderwijs/onderzoek niet verloren gaat, maar als groot nadeel een serieuze inefficiëntie.

Beiden hebben voor- en nadelen. In de VS klaagt men dan dat die idiote managers beslissingen nemen over zaken die ze niet begrijpen, hier klaagt men dat je er nog een of andere administratieve of HR-taak met bijnemen.

Wat ook wel z'n vruchten heeft afgeworpen. In quasi alle wetenschapsdomeinen is de VS (samen met het VK hier en daar) de leider qua publicaties en innovatief onderzoek (er is natuurlijk ook de historische context: de VS als 'safe heaven' voor vervolgde Europese wetenschappers).
De echte ambitieuze topwetenschappers gaan ook meestal naar Amerikaanse (of Britse) universiteiten, omdat je daar simpelweg meer 'gedaan' krijgt.
 
Wat ook wel z'n vruchten heeft afgeworpen. In quasi alle wetenschapsdomeinen is de VS (samen met het VK hier en daar) de leider qua publicaties en innovatief onderzoek (er is natuurlijk ook de historische context: de VS als 'safe heaven' voor vervolgde Europese wetenschappers).
De echte ambitieuze topwetenschappers gaan ook meestal naar Amerikaanse (of Britse) universiteiten, omdat je daar simpelweg meer 'gedaan' krijgt.
Je kan natuurlijk moeilijk die factor als oorzaak gaan aanduiden wanneer er nog een hoop andere factoren spelen, zoals hoe er infeite maar een paar topuniversiteiten zijn per domein voor een grote populatie. Ook helpt een bestaande reputatie natuurlijk geweldig om meer (Chinese en Indische) slaven doctorandi aan te werven.

Anyway, punt was dat het Belgisch academisch personeel ten goede zou komen moesten er meer administratieve taken kunnen afgegeven worden aan gespecialiseerd personeel. Op zowat elk vlak is ofwel het zelf doen, met vaak beperkte kennis, ofwel het eerst zelf bekijken waarna het doorgestuurd wordt naar een of ander departement waar men ook al eens een steek laat vallen wegens onderbemand of onbekwaam. Dus op dat vlak denk ik dat de "ideale" situatie die sommigen hier lijken te ambiëren, waar dat soort "bullshitjobs" niet bestaan of weinig worden betaald (en dus niet ingevuld raken), eigenlijk al bestaat. En het is niet echt een droom.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan