Auto Handrem vs parkeerrem

pliskin_90

New member
Hey,

Ik heb binnenkort praktijkexamen rijbewijs B, ben vrij zeker van mijn ervaring en kennis. Er is echter één vraag waar ik nergens een duidelijk antwoord kon vinden: is het gebruik van een parkeerrem (P modus) even ‘geldig’ als gebruik van een klassieke handrem ?

Vooral bij automatische schakeling en hybride auto’s, waar een klassieke handrem ofwel ontbreekt ofwel ergens half-verborgen zit.

Alvast bedankt !
 
Nee, parkeerrem is in essentie hetzelfde als uw versnellingsbak in versnelling laten staan.
Uw handrem blokkeert uw wielen.
 
Vooral bij automatische schakeling en hybride auto’s, waar een klassieke handrem ofwel ontbreekt ofwel ergens half-verborgen zit.

De paar automatische wagens waar ik al mee gereden heb, was er toch ook nog altijd zeer prominent een 'handrem' aanwezig. Ik stel me echter wel vragen bij de terminologie. Volgens mij is het immers geen 'handrem' maar juist wel een 'parkeerrem'. Er staat ook een P op het symbooltje wanneer die actief is. De term handrem komt van het feit dat dat bij de meeste wagens inderdaad de bekende hendel was die aangetrokken werd, maar was dus ook al niet accuraat want bvb bij Mercedes was dat met een voetpedaal, en tegenwoordig is dat heel vaak elektronisch met een schakelaar.
Dit is dus verschillend van de Parkeer-modus van de automaat, wat jij hier (volgens mij verkeerdelijk) parkeerrem noemt.
 
De paar automatische wagens waar ik al mee gereden heb, was er toch ook nog altijd zeer prominent een 'handrem' aanwezig. Ik stel me echter wel vragen bij de terminologie. Volgens mij is het immers geen 'handrem' maar juist wel een 'parkeerrem'. Er staat ook een P op het symbooltje wanneer die actief is. De term handrem komt van het feit dat dat bij de meeste wagens inderdaad de bekende hendel was die aangetrokken werd, maar was dus ook al niet accuraat want bvb bij Mercedes was dat met een voetpedaal, en tegenwoordig is dat heel vaak elektronisch met een schakelaar.
Dit is dus verschillend van de Parkeer-modus van de automaat, wat jij hier (volgens mij verkeerdelijk) parkeerrem noemt.
Ben inderdaad mssn een beetje de mist ingegaan met de terminologie. Mijn auto heeft een drukknop met symbool P en een drukpedaal om de remschijven te vergrendelen. Hiermee was mijn originele vraag: is auto op P parkeren hetzelfde als zo’n drukpedaal indrukken. (moest deze vraag tijdens het examen voorkomen)
 
Ben inderdaad mssn een beetje de mist ingegaan met de terminologie. Mijn auto heeft een drukknop met symbool P en een drukpedaal om de remschijven te vergrendelen. Hiermee was mijn originele vraag: is auto op P parkeren hetzelfde als zo’n drukpedaal indrukken. (moest deze vraag tijdens het examen voorkomen)
Heb je een Mercedes? (En dus 4 pedalen?)
Er is een verschil tussen de P-stand op de versnellingspook (dat is geen rem) en de P-drukknop van een elektronisch handrem
 
Mijn auto heeft een drukknop met symbool P en een drukpedaal om de remschijven te vergrendelen. Hiermee was mijn originele vraag: is auto op P parkeren hetzelfde als zo’n drukpedaal indrukken.

Zo klinkt het dus als zo een oudere Mercedes. Parkeerrem aan = die pedaal helemaal links indrukken. Parkeerrem uit = aan die P-knop trekken (het is dus eigenlijk geen drukknop maar een trekknop). Bij recentere Mercedessen is de parkeerrem elektronisch en is de pedaal verdwenen en is het zowel aan (indrukken) als uit (trekken) met die knop.

Pet peeve: fabrikanten gebruiken verschillende conventies met die schakelaar. Bij onze Mercedes is het induwen om de parkeerrem te activeren (maar die gaat sowieso automatisch aan van zodra je het contact uitzet), en trekken om te lossen. Bij onze Ford is het net andersom.

Heb je een Mercedes? (En dus 4 pedalen?)
Er is een verschil tussen de P-stand

Als het een P stand is, dan is het een automaat en heeft hij 3 pedalen (incl. de parkeerrem) ;).
 
Laatst bewerkt:
Zo klinkt het dus als zo een oudere Mercedes. Parkeerrem aan = die pedaal helemaal links indrukken. Parkeerrem uit = aan die P-knop trekken (het is dus eigenlijk geen drukknop maar een trekknop). Bij recentere Mercedessen is de parkeerrem elektronisch en is de pedaal verdwenen en is het zowel aan (indrukken) als uit (trekken) met die knop.

Pet peeve: fabrikanten gebruiken verschillende conventies met die schakelaar. Bij onze Mercedes is het induwen om de parkeerrem te activeren (maar die gaat sowieso automatisch aan van zodra je het contact uitzet), en trekken om te lossen. Bij onze Ford is het net andersom.



Als het een P stand is, dan is het een automaat en heeft hij 3 pedalen (incl. de parkeerrem) ;).
Wacht, heeft zo'n oude Mercedes in automaat ook 3 pedalen? Want dat zou wel een gigantische mindfuck zijn :p
 
Wacht, heeft zo'n oude Mercedes in automaat ook 3 pedalen? Want dat zou wel een gigantische mindfuck zijn :p

Heb nooit met een Mercedes gereden met allebei erin. Enkel met automaten omdat er geen manuele bakken meer waren, en dat is dus nog vrij recent wanneer die voetrem al lang verdwenen was :).
Maar sowieso stond die pedaal uiterst links, ook ver weg van de 3 normale pedalen. Dus lijkt het mij niet abnormaal om die ook te combineren met een automaat. Dus ja, ik denk dat een oude Mercedes met automaat dus 3 pedalen had :p.

EDIT: Google to the rescue, en het antwoord is inderdaad ja :
page.h64.jpg
 
Daar is de P-knop de versnellingsbak en de drukpedaal de "handrem".
De knop zet dus geen effectieve rem op uw wielen.
Voordeel van de eerste: kan niet vastvriezen, itt de 2e.
Nadeel: als er iemand op uw auto rijdt terwijl hij geparkeerd staat, is uw aandrijving om zeep.
 
Nadeel: als er iemand op uw auto rijdt terwijl hij geparkeerd staat, is uw aandrijving om zeep.

Is dat niet met alle automaten zo ? De paar keer dat ik automatic reed, zette je die toch alleszins ook in P wanneer je ergens wou parkeren (daarom is het ook de P stand). Vroeg me altijd al af wat het verschil met N dan was, en P zet hem inderdaad nog in versnelling waardoor je niet kan wegbollen. Een manuele zette ik altijd in neutraal als ik ergens parkeerde (al ken ik er ook die hem in 1ste zetten).
 
Is dat niet met alle automaten zo ? De paar keer dat ik automatic reed, zette je die toch alleszins ook in P wanneer je ergens wou parkeren (daarom is het ook de P stand). Vroeg me altijd al af wat het verschil met N dan was, en P zet hem inderdaad nog in versnelling waardoor je niet kan wegbollen. Een manuele zette ik altijd in neutraal als ik ergens parkeerde (al ken ik er ook die hem in 1ste zetten).
Klopt, een automaat gaat klagen als hij niet in P staat en je doet de deur open. Een manuele kan je (in België) in neutraal parkeren met de handrem op. Er zijn nog wel nadelen aan enkel een handrem (blokkeert enkel uw achterwielen bvb, en die rem kan losschieten)
 
Is dat niet met alle automaten zo ? De paar keer dat ik automatic reed, zette je die toch alleszins ook in P wanneer je ergens wou parkeren (daarom is het ook de P stand). Vroeg me altijd al af wat het verschil met N dan was, en P zet hem inderdaad nog in versnelling waardoor je niet kan wegbollen. Een manuele zette ik altijd in neutraal als ik ergens parkeerde (al ken ik er ook die hem in 1ste zetten).
P zet die automaat niet in versnelling maar zet de versnellingsbak vast met een pin.
 
Wanneer je een recente mercedes met automatische versnellingsbak in "P" modus zet ( door op de knop te drukken op de rechtse bedieningshendel aan het stuur) en dan je deur opent, zal die automatisch de handrem opzetten (je hoort dat geluid ook heel duidelijk).
Je kan dus in principe een recente mercedes niet parkeren en achterlaten met een parkeerrem. Dat zal altijd de handrem zijn.

Ik gebruik die "P" stand af en toe als ik geen zin heb om bij stilstand met je voet op de rem te blijven drukken.

Je kan ook opteren om meteen de handrem op te zetten door links van het stuur ter hoogte van de bediening van je lichten de knop van de handrem in te drukken.
 
Wanneer je een recente mercedes met automatische versnellingsbak in "P" modus zet ( door op de knop te drukken op de rechtse bedieningshendel aan het stuur) en dan je deur opent, zal die automatisch de handrem opzetten (je hoort dat geluid ook heel duidelijk).
Je kan dus in principe een recente mercedes niet parkeren en achterlaten met een parkeerrem. Dat zal altijd de handrem zijn.

Ik gebruik die "P" stand af en toe als ik geen zin heb om bij stilstand met je voet op de rem te blijven drukken.

Je kan ook opteren om meteen de handrem op te zetten door links van het stuur ter hoogte van de bediening van je lichten de knop van de handrem in te drukken.
Ik vermoed dat uw auto ook gewoon Auto-Hold zal hebben hoor. Gewoon eens stevig op de rem duwen en die gaat ook blijven staan.
 
Ik vermoed dat uw auto ook gewoon Auto-Hold zal hebben hoor. Gewoon eens stevig op de rem duwen en die gaat ook blijven staan.
Ook als hij in "D" (drive) modus staat?
Dus wanneer ik een rood licht nader en afrem tot stilstand en gewoon eens stevig op de rem ga staan (dit terwijl die nog steeds in "D" staat), dan kan ik het rempedaal lossen en blijft hij stilstaan? Dat ga ik morgen eens uittesten als ik eraan denk.
 
Die Hold is idd zeer handig. Zit volgens mij ook gewoon standaard op alle Mercedessen van de laatste 8 jaar of zo. Hij disengaget ook automatisch van zodra je wat gas geeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan