Graduaat IoT

Spica

New member
Hallo,

Ben nieuw hier. Leuk forum!

Ik heb interesse in het graduaat Internet of Things maar ik vind online weinig studenten die hun ervaringen delen.
Dus heb ik niet echt een idee wat te verwachten en, vooral, of je daar als redelijk fossiele werkstudent (eind 40) 1) welkom bent en 2) niet zo erg uit de toon valt dat het schrijnend wordt.

Iemand die het graduaat IoT volgt en zijn/haar ervaringen kwijt wil?

Bedankt!
 
Ik studeer dit momenteel in avondonderwijs.

Mijn mening over de opleiding:
Vroeger heb ik informatica gedaan maar daar zagen we niets van elektronica, embedded, ... dus dit was voor mij een zeer goede opvulling. De meeste docenten die ik heb komen effectief van het werkveld dus de meeste hebben u heel wat bij te brengen. Toen ik jaren geleden informatica deed in dagonderwijs was dit helemaal anders. De meeste docenten hadden weinig tot geen werkervaring in het "werkveld". De richting heeft zijn troeven maar met de hervormingen paar jaar geleden is de factor elektronica wat achteruit geplaatst en heb je nu meer IT gerelateerde vakken. Dit is niet echt negatief in mijn ogen.... is op zich een goede opleiding maar ik vind de naam wat lullig .... als ik tegen mijn grootmoeder zeg ik studeer internet of thing dan bekijkt die mij alsof ik chinees spreek. Vroeger noemde de opleiding HBO5 Elektronica. Mijn mening veel duidelijker maar dit kan best wel een discussiepunt zijn.... Eén negatief punt voor mij is dat het soms zowat lijkt alsof docenten onder elkaar niet goed weten welke richting je uit kunt met deze opleiding. Voorbeeld:
  • Docent A: dit is geen elektronica opleiding,
  • Docent B: als je richting embedded development wilt gaan,
  • Docent C: als je embedded development wilt gaan,
  • Docent D: als je field service wilt doen van elektronische systemen

In Leuven (UCLL) is de opleiding in avondonderwijs best wel een succes het eerste jaar telde daar toch wel een man of 25 in Geel (Thomas more) is het geen succes omwille van het aantal studenten die zich inschrijven. In Leuven was het groep een goede mix tussen "jong" en "oud", er waren een paar mensen die rond de 40 waren. In Geel was er ook zo eentje. In avondonderwijs gaat uw leeftijd dus absoluut geen probleem vormen dus maak u daar geen druk over. Kan wel zijn dat uw docent de helft jonger is!

Vooraleer je de opleiding aanvat is het handig om: goed te kunnen werken met de computer (ik heb het meegemaakt iemand die niet wist wat een folder was ....), Algemene algebra is handig om te slagen op het vak Elektriciteit omdat je daar redelijk wat berekeningen moet doen....

Als je nog vragen hebt stel ze maar ik heb zowel ervaring met IoT aan de UCLL als bij Thomas more....
 
Bedankt voor de reactie! Antwerpen hier, dus voor mij zou het AP worden. KDG biedt de opleiding alleen in dagonderwijs aan.

Voor mij was/is het moeilijk om in te schatten welke richting je uit kunt met deze opleiding. Mijn voorkeur zou gaan naar embedded development maar ik zie op de sites van de verschillende opleidingen dat de nadruk wordt gelegd op installeren en onderhouden van domotica- of industriële IoT-systemen. Als de docenten het zelf al niet goed weten...

Vreemd dat er in Geel niet genoeg inschrijvingen zijn, je zou denken dat die opleiding toch veel volk trekt. Ik voelde me als ouwe mens al bezwaard om daar de plek van een schoolverlater te gaan innemen.

Ik ga zeker eens kijken op de infodag van AP.
 
Terug
Bovenaan