Gloomhaven

Hunt85

Active member
Hey iedereen,

Ik heb eens een vraagje aan de mensen hier die ervaring hebben met Gloomhaven.
Ik ben aan het nadenken om dit te kopen omdat ik ten eerste wel wat verzamelwoede heb voor boardgames :)
alsook dat ik het uiteraard ook wel wil spelen.
Ik zou dit vooral willen hebben om zo eens met vrienden te spelen maar ook vooral alleen samen met men zoon of later met 2 (dat hij echt ook apart speelt).
Mijn zoon is 8,5 maar speelt ook al Catan mee en hij wint ook regelmatig.

Ik ben nu iets aan het zoeken om samen met hem te doen en te ontdekken.
Ik zal de complexe regels dan wel voor mijn rekening nemen en hij de pionnen zetten :)

Heeft er iemand hier raad of ervaring met Gloomhaven ?
Alvast bedankt
 
Ik zou mijn inziens misschien eerst uitkijken naar Gloomhaven: Jaws of the Lion. Het aanleren van de rules daar is super! Het opzetten ook via het boek.
Catan vs Gloomhaven is een volledig ander beest van boardgame in mijn ogen en moeilijker te vergelijken. De omvang alleen van Gloomhaven is indrukwekkend en ik vrees dat Gloomhaven op zich misschien nog iets te zwaar zal zijn zodat er goed kan van genoten worden als een vader/zoon moment (ik ken jou of jouw zoon niet dus ik hier wel mis in zijn).

Ikzelf heb Gloomhaven Jaws of the Lion samen met mijn 10/11 jarige zoon op dat moment ontdekt en dat was juist nipt genoeg, dus ik denk dat als jouw zoon daarvoor openstaat het wel een mooi avontuur kan worden om samen te ontdekken. Ik vrees gewoon dat Gloomhaven ietsje te veel zal zijn en zou daar eerder opteren voor Jaws of the Lion. Heb je na de 25 scenario's nog niet genoeg kan je nog altijd verder doen met Gloomhaven of uitkijken naar Frosthaven.
 
Ik zou mijn inziens misschien eerst uitkijken naar Gloomhaven: Jaws of the Lion. Het aanleren van de rules daar is super! Het opzetten ook via het boek.
Catan vs Gloomhaven is een volledig ander beest van boardgame in mijn ogen en moeilijker te vergelijken. De omvang alleen van Gloomhaven is indrukwekkend en ik vrees dat Gloomhaven op zich misschien nog iets te zwaar zal zijn zodat er goed kan van genoten worden als een vader/zoon moment (ik ken jou of jouw zoon niet dus ik hier wel mis in zijn).

Ikzelf heb Gloomhaven Jaws of the Lion samen met mijn 10/11 jarige zoon op dat moment ontdekt en dat was juist nipt genoeg, dus ik denk dat als jouw zoon daarvoor openstaat het wel een mooi avontuur kan worden om samen te ontdekken. Ik vrees gewoon dat Gloomhaven ietsje te veel zal zijn en zou daar eerder opteren voor Jaws of the Lion. Heb je na de 25 scenario's nog niet genoeg kan je nog altijd verder doen met Gloomhaven of uitkijken naar Frosthaven.
Hey, thx voor de snelle feedback.
Ja ik besef idd dat het voor men zoon nog wat veel gaat zijn maar langs de andere kant kan hij het dan al wel stilletjes leren.
De Jaws of the Lion is een goede tip. Ik had deze al zien staan maar ik dacht dat dit een uitbreiding was op de gewone game en dat je dus de stukken van de originele game nodig had. Blijkbaar niet dus.
Ik ga nog eens wat filmpjes zien denk ik :)
 
Ik kan hier alleen maar bijtreden in Jaws of the Lion. De tutorial in dat spel is heel goed gedaan en de setup is heel snel!
 
Yup, onderschat de complexiteit van Gloomhaven niet, zowel qua set-up als qua regels (zeker als je alles voor 2 mensen moet bijhouden). Jaws of the Lion neemt veel van dat werk over en is toch een stuk makkelijker om aan een kind uitgelegd te krijgen.
 
Koop gewoon Jaws of the Lion. Je leert het spel stap voor kennen kennen. Na de tutorial heb je 20 tal missies. Je hebt maar 4 karakters maar ze zijn wel interessanter dan de start (en vele erna) karakters uit gloomhaven. Je betaalt maar 40-50 euro ipv 100+. Als jaws of the lion uit is, zal het ver tijd zijn voor Frosthaven; de opvolger van Gloomhaven.
 
ok bedankt iedereen voor de snelle reactie. Ik denk dat ik ze beide ga kopen dan. Gloomhaven voor de ouders en als er vrienden komen en dan Jaws of the Lion om met de zoon te spelen.
 
Kijk ook even naar forteller is ook een leuke toevoeging aan het spel.
Deze gebruiken we ook voor het bijhouden van onze campaign.
 
Heb gisteren Jaws of the Lion besteld. Ben al volop bezig met te zoeken naar inserts, 3D printed vervangstukken voor de kartonnen monsters, metalen coins, ... Ben daar beetje ne freak in :)
Mijn exemplaar van Gloomhaven zal snel 400 € zijn denk ik :).

Wat ik nog wel aan het zoeken ben is een painted versie van de hero's. Die grijze dingen vind ik een beetje jammer .
Heb gezien dat er veel mensen die zelf schilderen maar weet niet dat mij dat zou lukken.
En als het dan niet lukt zit ik met van die mottige exemplaren :) .
Heeft er iemand een idee of ik de originele hero's kan bijkopen nadien ?

Thx, en sorry voor al mijn vragen maar er gaat een nieuwe wereld open voor mij nu :)
 
Heb gezien dat er veel mensen die zelf schilderen maar weet niet dat mij dat zou lukken.
En als het dan niet lukt zit ik met van die mottige exemplaren :) .
Is niet zo moeilijk als het lijkt, en niks is mottiger dan grijze plastic! Gewoon doen, dan zijn het unieke exemplaren :)
 
Je kan ze ook altijd vervangen door andere gravere figurines :D. Meestal goedkoper dan ze te laten schilderen of zelf het materiaal te kopen en niet tevreden zijn van het resultaat.
 
Heb gisteren Jaws of the Lion besteld. Ben al volop bezig met te zoeken naar inserts, 3D printed vervangstukken voor de kartonnen monsters, metalen coins, ... Ben daar beetje ne freak in :)
Mijn exemplaar van Gloomhaven zal snel 400 € zijn denk ik :).

Wat ik nog wel aan het zoeken ben is een painted versie van de hero's. Die grijze dingen vind ik een beetje jammer .
Heb gezien dat er veel mensen die zelf schilderen maar weet niet dat mij dat zou lukken.
En als het dan niet lukt zit ik met van die mottige exemplaren :) .
Heeft er iemand een idee of ik de originele hero's kan bijkopen nadien ?

Thx, en sorry voor al mijn vragen maar er gaat een nieuwe wereld open voor mij nu :)
Het is misschien goedkoper om een 3D printer te kopen dan? :tongue:
Volgend jaar zou er ook nog een kickstarter komen voor miniatures van alles monsters van het gloomhaven universe ;-)

Insert ik heb die van eRaptor zijn we wel blij mee. Metal coins zijn wel cool (zat bij onze frosthaven pledge)

Veel plezier!
 
Het is misschien goedkoper om een 3D printer te kopen dan? :tongue:
Volgend jaar zou er ook nog een kickstarter komen voor miniatures van alles monsters van het gloomhaven universe ;-)

Insert ik heb die van eRaptor zijn we wel blij mee. Metal coins zijn wel cool (zat bij onze frosthaven pledge)

Veel plezier!
Aan 3D printer heb ik ook al gedacht :)
Ah goed dat ik dat weten van die Kickstarter
E Raptor had ik ook al in het snuitje
 
In ga ook D&D figuurtjes kopen en een starter paint set van army painter. Ben benieuwd of het goed gaat lukken 🤞😀
 
Terug
Bovenaan