Giro d'Italia 2023

Ik hoop echt dat Roglic morgen de Giro verliest met een paar seconden verschil. Dat krijg je als je weigert om je team op kop te zetten en zo boni seconden te sprokkelen heel de Giro lang.
En waarom wordt hierbij specifiek op Roglic geconcentreerd? Almeida doet toch gewoon net hetzelfde? Die zit eigenlijk in dezelfde positie als Roglic EN die zijn ploeg is eigenlijk niet zo gek veel minder. Waarom zou je uberhaupt u team op kop zetten als Ineos dat al doet? Het team dat Ineos hier opgesteld heeft was kwalitatief véél beter dan wat Jumbo hier kon opstellen. Kuss is op een goeie dag een erg goeie klimmer maar nooit van het niveau van een goeie De Plus of Arensman EN Kuss was aanvankelijk niet voorzien voor deze Giro. De 5de man van Ineos (Sivakov) was beter dan de 2de man van Jumbo hé... en de achterhoede bij Jumbo was met Bouwman en Oomen ook geen grote weelde.

Je weet ook niet hoeveel hinder Roglic gehad heeft van die verschillende valpartijen want uiteindelijk wordt daar nogal lichtzinnig mee omgesprongen maar hoeveel keer heeft Roglic er bij gelegen? :unsure: Misschien was Roglic uberhaupt al content dat hij kon volgen? Gezien zijn prestatie dinsdag is dat niet eens zo gek en is het zeker niet bizar dat ze hier niet all-in spelen in deze 2 bergritten. Dit is dus wat je krijgt met nog een berg-TT achter de hand. Waarom zou je met 30 seconden verschil hier zot beginnen doen met de concurrentie in het wiel als het morgen gewoon zuiver man VS man is???

Ik hoop vooral dat het morgen een eerlijke strijd wordt en dat we met die belachelijk slotklim geen materiaalissues hebben die over eindwinst gaan beslissen. En dat de beste dan moge winnen. Thomas heeft alvast de beste papieren en zou ook een mooie eindwinnaar zijn, dat is dan revanche voor die Giro's waar hij als één van de grote favorieten moest opgeven voor bagatellen (drinkbus, moto van de organisatie die stond waar hij niet moest staan).

En waarom wordt hierbij specifiek op Roglic geconcentreerd? Almeida doet toch gewoon net hetzelfde?

Omdat Almeida misschien de enige rit waar hij het beste was heeft gewonnen? Omdat Roglic in principe de snelste aan de meet is en ook gewoon topfavoriet was en niet Almeida? Omdat Roglic nog als enige 7 teammaten heeft? UAE 3 ritzeges, Jumbo 0.

Waarom zou je uberhaupt u team op kop zetten als Ineos dat al doet?

Heb jij deze week gekeken? Ineos zet hun mannen op kop, maar achtervolgt helemaal niet hé. "fake pace", die willen al 3 weken lang dat de vluchters aankomen aangezien ze weten dat Thomas in principe telkens op de meet geklopt gaat worden. Bij Roglic is dat totaal niet zo.

Het team dat Ineos hier opgesteld heeft was kwalitatief véél beter dan wat Jumbo hier kon opstellen. Kuss is op een goeie dag een erg goeie klimmer maar nooit van het niveau van een goeie De Plus of Arensman EN Kuss was aanvankelijk niet voorzien voor deze Giro. De 5de man van Ineos (Sivakov) was beter dan de 2de man van Jumbo hé... en de achterhoede bij Jumbo was met Bouwman en Oomen ook geen grote weelde.

Wat is dit zeg :laugh: Hoe zo niet van dat niveau op een goede dag? Letterlijk heel de week zowat bij de laatste 5 (om er dan de laatste km de brui aan het geven maar wat maakt dat uit). Het gaat er ook helemaal niet om hoe sterk ze wel niet zijn bergop. Jumbo hun ploeg is sterk genoeg om een vlucht te controleren op een dag als vandaag of gisteren, of eerder deze Giro. Je moet daarvoor niet per se een wedstrijd super hard maken of all in gaan. Daar gaat het helemaal niet om. Ze hebben gewoon 3 weken lang helemaal niets gedaan buiten 1 etappe (en ok, dan het deksel op de neus gekregen maar so what). Iedereen weet dat Roglic punch heeft, maar toch zijn ze geen enkele keer voor een ritzege/boni's gegaan. Roglic is echt niet degene die schrik moet hebben van boni's, echt helemaal niet.

En ja, natuurlijk kan die valpartij hem parten spelen, maar dat is echt irrelevant voor wat ik wil zeggen. Jumbo heeft zowat niets gedaan de hele Giro lang. Ze hadden gerust voor enkele ritzeges en dus boni's kunnen gaan, maar verkozen dat niet te doen. Dus ja, als Roglic morgen de Giro verliest met enkele seconden, dan mogen ze eens in hun haren krabben. Ze hebben 3 weken lang hun team zitten "sparen" voor die o zo ontzettend zware week (wat sowieso ook al overdreven wordt), maar hebben dan buiten 1 etappe helemaal niets gedaan.

Laatst bewerkt:
Roglic strand vandaag in het wiel van Cort. Als Jumbo die laatste 20km ook maar 500m op kop tempo had gemaakt had Roglic 4" extra boni gepakt en stond hij op 22" ipv 26". Gemiste kans. Benieuwd hoe hoog de verschillen morgen oplopen. Ik geloof wel in Thomas die reed vorig jaar in de Tour ook een goeie slotTT en in de RVZ moest hij maar een seconde of zo toegeven op Evenepoel. Waren natuurlijk wel geen klimtijdritten.

Omdat Almeida misschien de enige rit waar hij het beste was heeft gewonnen? Omdat Roglic in principe de snelste aan de meet is en ook gewoon topfavoriet was en niet Almeida? Omdat Roglic nog als enige 7 teammaten heeft? UAE 3 ritzeges, Jumbo 0.
Ritzeges... big deal. Het gaat om eindwinst, niet om ritzeges voor Ineos & Jumbo.

Heb jij deze week gekeken? Ineos zet hun mannen op kop, maar achtervolgt helemaal niet hé. "fake pace", die willen al 3 weken lang dat de vluchters aankomen aangezien ze weten dat Thomas in principe telkens op de meet geklopt gaat worden. Bij Roglic is dat totaal niet zo.
Ir-re-le-vant als je niet tot aan de spurt geraakt zoals dinsdag.

Wat is dit zeg :laugh: Hoe zo niet van dat niveau op een goede dag? Letterlijk heel de week zowat bij de laatste 5 (om er dan de laatste km de brui aan het geven maar wat maakt dat uit). Het gaat er ook helemaal niet om hoe sterk ze wel niet zijn bergop. Jumbo hun ploeg is sterk genoeg om een vlucht te controleren op een dag als vandaag of gisteren, of eerder deze Giro. Je moet daarvoor niet per se een wedstrijd super hard maken of all in gaan. Daar gaat het helemaal niet om. Ze hebben gewoon 3 weken lang helemaal niets gedaan buiten 1 etappe (en ok, dan het deksel op de neus gekregen maar so what). Iedereen weet dat Roglic punch heeft, maar toch zijn ze geen enkele keer voor een ritzege/boni's gegaan. Roglic is echt niet degene die schrik moet hebben van boni's, echt helemaal niet.

En ja, natuurlijk kan die valpartij hem parten spelen, maar dat is echt irrelevant voor wat ik wil zeggen. Jumbo heeft zowat niets gedaan de hele Giro lang. Ze hadden gerust voor enkele ritzeges en dus boni's kunnen gaan, maar verkozen dat niet te doen. Dus ja, als Roglic morgen de Giro verliest met enkele seizoenen, dan mogen ze eens in hun haren krabben. Ze hebben 3 weken lang hun team zitten "sparen" voor die o zo ontzettend zware week (wat sowieso ook al overdreven wordt), maar hebben dan buiten 1 etappe helemaal niets gedaan.
Hoe is die valpartij irrelevant? Zeker na zijn prestatie van dinsdag was het echt niet aan Jumbo om hier te pacen en voor de ritzege te gaan. Roglic krijgt dinsdag een draai rond de oren van 25 seconden, wat denk je dan donderdag ochtend? Effe pacen zodat we voor de rit kunnen sprinten!!! :laugh:Roglic mag nog de snelste zijn aan de meet wat hij wil, als hij vóór die sprint al een draai van een halve minuut krijgt wat maakt het dan uit? Wil je jezelf dan in een positie zetten waar je nog wat seconden extra rond u oren geslagen krijgt?

Ik begrijp die Roglic haat altijd echt niet. Hij heeft gewoon niet de edge die een Pogacar en Vingegaard wel hebben, hij is niet uitgesproken de beste klimmer, hij is gewoon een goeie klimmer met een héél scherp eindschot. Ik snap dat dat niet mooi is om naar te kijken maar niet iedereen is bij geboorte in vat toverdrank gevallen... Als je denkt dat je met Roglic naar de sprint kan, ja DAN moet je pacen als Jumbo zijn. Maar als je voelt dat de benen niet super zijn dan is het zelfs voor Roglic de véél betere keuze van die vlucht te laten rijden.

Dit is gewoon wat je krijgt als de toppers het gevoel hebben dat het op de vorm van de dag aan komt EN als er nog een zware tijdrit wacht waar uiteindelijk de afrekening gemaakt gaat worden.

Ritzeges... big deal. Het gaat om eindwinst, niet om ritzeges voor Ineos & Jumbo.

Natuurlijk maakt dat wel iets uit. Natuurlijk is de eindzege prioritair, maar als je die niet pakt, heb je uiteindelijk niets als je ook geen rit hebt.

Ir-re-le-vant als je niet tot aan de spurt geraakt zoals dinsdag.

Wat snap je niet aan het feit dat hij ondertussen al meerdere keren wel aan de meet was geraakt met Thomas, zoals vandaag, gisteren en heel wat (halve) bergritten eerder deze Giro? Als je er vanuit gaat dat hij de volgende bergritten Thomas toch niet meer ging kunnen volgen, was het sowieso gedaan. Want dan stond hij ondertussen op meer dan een minuut. Kun je even goed wel het "risico" nemen dat iemand anders de rit wint.

Hoe is die valpartij irrelevant? Zeker na zijn prestatie van dinsdag was het echt niet aan Jumbo om hier te pacen en voor de ritzege te gaan. Roglic krijgt dinsdag een draai rond de oren van 25 seconden, wat denk je dan donderdag ochtend? Effe pacen zodat we voor de rit kunnen sprinten!!! :laugh:Roglic mag nog de snelste zijn aan de meet wat hij wil, als hij vóór die sprint al een draai van een halve minuut krijgt wat maakt het dan uit? Wil je jezelf dan in een positie zetten waar je nog wat seconden extra rond u oren geslagen krijgt?
Die valpartij is irrelevant in het feit dat hij duidelijk nog goed genoeg is om voor een ritzege te strijden. Dat is vandaag en gisteren heel duidelijk gebleken. Heb je je ogen dicht gedaan vandaag en gisteren ofzo? Je begrijpt niet dat er een verschil is tussen de koers hard maken en gewoon in de valleien of voor de beklimmingen een kopgroep niet te ver te laten wegrijden. Donderdag oké nog (al hoewel eigenlijk niet want die rit was echt op het lijf van Roglic geschreven en super makkelijk te controleren), tot daar aan toe, vandaag? Nee, echt niet. Geen excuses. Wat is het nut in godsnaam van die hele klimploeg mee te nemen als je ze niet gebruikt? Had je beter Kooij meegenomen, wilde die jongen tenminste al niet weg.

Ik begrijp die Roglic haat altijd echt niet.

Ik haat Roglic helemaal niet, echt helemaal niet. Zelfs altijd beetje fan van geweest. Heeft hier echt helemaal niets mee te maken. Ik vind gewoon dat Jumbo als een bende mieten deze Giro heeft betwist (en andere ploegen ook voor alle duidelijkheid, maar die hadden er meer reden toe). Zo simpel is het. Als die dat morgen wint, chapeau, maar als die echt met een paar seconden verschil verliest, ga ik toch eens goed lachen.

hij is gewoon een goeie klimmer met een héél scherp eindschot

Dus met andere woorden ze hebben zijn sterkte niet gebruikt. Je herhaalt letterlijk wat ik zeg, buiten dat je precies vandaag en gisteren niet naar de koers hebt gekeken en duidelijk gebleken is dat Roglic sterk genoeg was om voor een rit te gaan en boni's te pakken. Er hangt altijd een risico aan vast, natuurlijk, maar dat risico is bij hem veel kleiner dan bij zijn concurrent. Dat is letterlijk hoe Roglic al jaren koersen wint, overal boni's pakken. Daarbij het gaat niet enkel om deze week. Genoeg kansen gehad in de eerste 2 weken ook om zijn sterk(e) sprint/eindschot te gebruiken.

Laatst bewerkt:
klopt niet helemaal vind ik, zeker voor vandaag.

Het staat op een zakdoek, maar als je vandaag snel naar boven rijdt moet de rest ook wel volgen.
Daarnaast de vlucht die vandaag makkelijk onder controle kon worden gehouden dat wordt gedaan door de knechten
Puccio en Swift doen op hun gemakje de hele rit bijna op kop.

Het is niet dat de knechten in die tijdrit nog kunnen meehelpen...

40 seconden is nog altijd vrij veel, Almeida en Roglic hebben momenteel normaal een sterkere eindsprint dan Thomas.
Dat zijn dan toch weer al 4 tot 10 seconden die je niet meer moet inhalen in die tijdrit, als je de rit wint .
ALs je de giro dan toch niet wint heb je tenminste een rit binnen.

Jumbo zit daar nog met bijna de volledige ploeg , als ze er niks mee doen is het gewoon triestig.
Mijn letterlijke woorden tijdens de koers, ook al voor De Plus Jumbo kapotmaakte: Bonne chance met iets proberen tegen Thomas die Arensman en De Plus heeft. Als je dat kan bolwerken, dan ben je zo gigantisch veel beter dat je met een versnelling in de laatste 3 kilometer ook tijd kan nemen en heb je morgen waarschijnlijk ook nog eens de beste papieren.

Ik versta van Almeida en Roglic dat ze liever met zo weinig mogelijk achterstand aan de tijdrit beginnen dan vandaag mogelijk alle kansen te verspelen. Iets proberen tegen Ineos waarvan twee knechten beter klimmen dan iedereen die niet op het podium staat (en Kuss op een goeie dag), is simpelweg kansloos. Leuk voor de kijker, maar geen enkele ploegleider gaat dat proberen.

Het zijn drie goeie tijdrijders, het kan morgen nog alle kanten op met zo'n monsterlijke slotkilometers. Als je echt zoveel beter bent, maak je daar zo een minuut goed.

Ik had op z'n minst toch een tactisch meesterplan verwacht van een volledig Jumbo Visma tegen een Ineos met maar 4 in steun. Genoeg mogelijkheden deze rit om iets in elkaar te steken. Zo goed als ze het vorig seizoen deden tegen Pogacar in de Granon rit, zo zwak pakten ze het vandaag aan. Allemaal tof als je nog 6 of 7 man rond je hebt aan de voet van de laatste beklimming, maar als ze dan een voor een afvallen nog voor Arensman of Pluske een krimp geven, dan zit je daar natuurlijk nutteloos te wezen.

Aanvallen Contadorstijl om nog iets te proberen zit er precies niet in bij Jumbo 😥

Ik volg @Slackmans hier wel in grote lijnen eigenlijk. Tenzij Roglic zelf meermaals heeft aangeven onzeker te zijn over zijn benen, begrijp ik toch ook niet waarom TJV zo weinig kopwerk heeft verricht. Normaal gezien heeft hij het beste eindschot dus zolang hij tenminste bij Thomas kan blijven pakt die altijd een ritzege en bijbehorende bonificaties. En zelfs al geeft Roglic dat aan, dan kan je toch nog altijd iets proberen. Als hij echt niet mee kan gaat die uiteindelijk zonder kopwerk van TJV ook lossen hoor.

Ik heb toch de indruk dat ze deze Giro veel te angstig koersen. De angst om te verliezen is blijkbaar groter dan de wil om te winnen.

https://sporza.be/nl/2023/05/26/kar...iek-laat-je-roglic-in-de-steek~1685109644487/

De Cauwer is het er ook mee eens!

Mijn letterlijke woorden tijdens de koers, ook al voor De Plus Jumbo kapotmaakte: Bonne chance met iets proberen tegen Thomas die Arensman en De Plus heeft. Als je dat kan bolwerken, dan ben je zo gigantisch veel beter dat je met een versnelling in de laatste 3 kilometer ook tijd kan nemen en heb je morgen waarschijnlijk ook nog eens de beste papieren.

Ze moesten van mij niks proberen tegen Ineos, maar de lange vlucht bijhouden , ze zaten daar vandaag met 6 man bij Jumbo die hebben ze mooi opgespaard tot het einde, maar ze waren totaal NUTTELOOS !

Dat wist ik ook op voorhand, maar misschien had Jumbo vandaag een speciaal ontbijt gehad :D

Als hij ze deftig had gebruikt , stond roglic 10 seconden dichter op Thomas. Gewoon omdat roglic sneller is aan de meet en waarschijnlijk met 2 ritzeges in zijn zakken.

Vraag me af in hoeverre alle top3 contenders de monte lussari verkend hebben, die eerste 11km doen er genen bal toe zou ik denken.

Dus met andere woorden ze hebben zijn sterkte niet gebruikt. Je herhaalt letterlijk wat ik zeg, buiten dat je precies vandaag en gisteren niet naar de koers hebt gekeken en duidelijk gebleken is dat Roglic sterk genoeg was om voor een rit te gaan en boni's te pakken. Er hangt altijd een risico aan vast, natuurlijk, maar dat risico is bij hem veel kleiner dan bij zijn concurrent. Dat is letterlijk hoe Roglic al jaren koersen wint, overal boni's pakken. Daarbij het gaat niet enkel om deze week. Genoeg kansen gehad in de eerste 2 weken ook om zijn sterk(e) sprint/eindschot te gebruiken.
Dat Roglic donderdag de gelijke ging zijn van Thomas en Almeida op afstand ging zetten dat konden ze 's ochtends na zijn prestatie van dinsdag moeilijk inschatten...
Hadden ze gisteren voor de rit kunnen rijden? Na donderdag misschien wel. Maar best case scenario is dat 6 seconden extra bonus (Roglic, Almeida, Thomas). In het meest waarschijnlijke geval 4 seconden (Roglic, Thomas, Almeida). Wil daarbij het risico lopen van mogelijk zwakte te laten zien? Je zegt wel dat je je ploeg niet all-in moet sturen maar als het op die laatste helling om ritwinst gaat wordt er anders gereden om die slotklim.
Nu zit iedereen daar gewoon mee te rijden met het doel geen tijd te verliezen, elk tempo dat ze kunnen volgen is goed. Als de ritwinst binnen bereik is denkt Dunbar misschien met een cheecky poging er van onder te kunnen muizen. Maar gaat Thomas, die ook nog droog staat, dat zomaar laten gebeuren? Kuss gaat de boel daar wel controleren? Maar als Kuss daar een tempo rijdt in functie van Roglic en Thomas voelt dat hij sneller kan stel je jezelf wel bloot aan een zeker risico. Thomas krijgt daarbij van het tempo van Kuss eigenlijk info over hoe goed Roglic is, zolang Ineos op kop rijdt hebben ze die info niet of veel minder.

Je neemt met de hoop op een ritzege en misschien 4-6 boni's, gewoon een risisco dat het waarschijnlijk niet waard is in de grand sceme of things. Roglic heeft buiten die rit waar hij met TGH & Thomas weg rijdt waarschijnlijk nergens het gevoel gehad dat hij de benen had om veel te kunnen uitrichten. Uiteindelijk gaat hij gisteren in die laatste meters nog op en over Thomas maar op 150m van de streep zag het er toch maar heel grim uit, dus overschot had hij toch niet. De beste Roglic zet daar op 400m aan en doet iedereen gewoon de broek af.

Vraag me af in hoeverre alle top3 contenders de monte lussari verkend hebben, die eerste 11km doen er genen bal toe zou ik denken.
In die tijdrit naar Planche des Belles Filles dacht men ook dat het vooral op de klim zou aankomen en daar kreeg Roglic op de vlakke aanloop al een stevige tik van Pogacar als het mij goed voor staat, die aanloop was wel langer en meer geaccidenteerd denk ik.
Zowel Roglic als Thomas moeten toch zien dat ze aan de voet van die klim al geen 10 seconden prijs geven, voor Thomas wordt het dan wel heel warm onder de voeten, en voor Roglic wordt het moeilijk om 40 seconden dicht te rijden op dat klimmetje zou ik denken.

Nu de Giro erop zit, loopt mijn maandabonnement ook af bij CGN, wel tevreden van, werk allemaal vlot, commentaar ok, veel koersen die naast de GIRO ook aan bod komen, lange samenvatting, eigen originals (al heb ik maar eentje bekeken)... maar aangezien EUROSPORT dus aandelen heeft bij CGN en ze voor de giro dezelfde feed hebben? kan je wel de vraag stellen waarom je geen abonnnement zou nemen bij Eurosport, prijs is hetzelfde, meer sporten en dezelfde koersen die uitgezonden worden? Hebben ze bij Eurosport ook die lange samenvattingen? Enkel die GCN orginals zijn exclusief?

Ik begrijp die Roglic haat altijd echt niet. Hij heeft gewoon niet de edge die een Pogacar en Vingegaard wel hebben, hij is niet uitgesproken de beste klimmer, hij is gewoon een goeie klimmer met een héél scherp eindschot. Ik snap dat dat niet mooi is om naar te kijken maar niet iedereen is bij geboorte in vat toverdrank gevallen...
Beetje raar vindt je niet?
We hebben het over iemand die al driemaal de vuelta gewonnen heeft. Als ik zijn relevant palmares moet opnoemen dan ben ik wel even bezig.
72 profoverwinningen voor iemand die pas sinds 2016 prof is.

Dan kan je wel iets denk ik.

Plus al renner en als persoon een geweldige kerel.
Alleen niet de beste stuurman.

We hebben er lang op moeten wachten, maar het positieve aan dat er nauwelijks geprobeerd is, is natuurlijk dat het nu wel echt héél spannend is. De verschillen gaan vrij groot zijn denk ik. De sterkste man vandaag wint de Giro. Ben benieuwd.

Terug
Bovenaan