Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture


Het was er natuurlijk op wachten. Maar het woordje zwartrijden is dus racistisch in Duitsland.

Of hoe, voor de zoveelste keer, een probleem maken en racisme koppelen aan iets dat er totaal niets mee te maken heeft.
Had je dit gezegd 5 jaar geleden de mensen verklaarden u gek dat de slinger zo ging doorslaan.

Nog even en zwart geld, witwassen of spreekwoorden met kleuren mogen niet meer.
Binnenkort dan ook geen sprake meer van Zwarte Zondag als het VB nog eens wint of als men naar hun vorige overwinningen verwijst? Ik ben benieuwd naar die spagaat.
 
Ook recent ontdekt dat woke een zelfstandig naamwoord is.
Of dat maak ik toch op van mensen die woke zijn.
 
Eigenlijk is Woke ook al discriminerend. Het staat voor "wakker" zijn. Je bewust zijn van zogenaamde mistoestanden in de samenleving. Wel ik vind dat enorm kwetsend naar mensen die lijden aan slaapziektes.
 
Of elke kleurdoos moet minstens 30% zwarte potloden bevatten?
Zeer discriminerend voor de bruine en gele potloden!
We kunnen er nu wel mee lachen, maar dat is wel de maatschappij waar we naartoe gaan. Een maatschappij waar we zelfs geen blik meer durven werpen op een donker persoon, net om het risico niet te lopen te inclusief of discriminerend te zijn. Waarmee we terug bij het oorspronkelijke probleem komen dat donkere personen een rariteit worden, alleen deze maal met heel korte tenen.
 
Allé jongens, waar maken jullie u nu zo zorgen om, erger u nu toch eens niet aan zo een stel woke roepers op Twitter, het is niet dat plots bedrijven of regeringen daar gehoor aan gaan.......ooh wacht. :unsure:

Nu nog ontkennen dat dat extreme woke gedoe een duidelijke invloed begint te krijgen op onze samenleving en hoe we ons nog mogen en zelfs moeten gedragen, is het zonlicht ontkennen me dunkt. Het is een bal die is beginnen rollen die we blijkbaar moeilijk gaan kunnen stoppen.

De vrijheden waar wij hier jaren hebben voor gevochten gaan op vele gebieden gewoon teniet worden gedaan, door dergelijke zaken maar ook door het juk van religie dat opnieuw in onze nek hijgt.

Pessimistisch, i know, maar ik zie de toekomst op dat gebied somber in. Zeker in Europa worden wij dankzij die goody two shoes houding van onze regeringen op alle vlakken het kneusje van de wereld en gaat onze samenleving en welvaart daardoor heel erg onder druk komen te staan.
 
Ik blijf toch vinden dat jullie van een mug een olifant maken hoor, een storm in een glas water. Duitse vervoermaatschappijen gaan de term zwartrijden niet meer gebruiken, en daaruit wordt geconcludeerd dat onze vrijheden waar wij jaren voor hebben gevochten teniet worden gedaan? Dat onze samenleving en welvaart heel erg onder druk gaan komen te staan? Echt? Da's zijn sprongen waar zelfs Tia Hellebaut in haar hoogdagen zich niet aan zou gewaagd hebben.

We leven in een multiculturele, multi-etnische samenleving. Dat gaat niet meer weg. Dat brengt absoluut zijn moeilijkheden en spanningen met zich mee. Maar je kan niet enerzijds kappen op minderheidsgroepen dat ze zich niet integreren en anderzijds beginnen te steigeren en te schuimbekken zodra organisaties nog maar overwegen om bepaalde woorden en uitdrukkingen niet meer gebruiken in een poging om meer inclusief te zijn. Gaat het schrappen van dat ene woord veel zoden aan de dijk brengen? Nee, natuurlijk niet. Maar de totaliteit van woorden, uitdrukkingen, symbolen, gebruiken die, hoewel in de regel onschuldig gebruikt - zonder enige bewuste racistische of discriminatoire connotatie bij de spreker of participant - bepaalde pejoratieve beelden en vooroordelen in stand houden ... daar moeten we over kunnen praten. Want die totaliteit zorgt er wel voor dat bepaalde minderheidsgroepen zich, omwille van onze taal, omwille van een aantal gebruiken, als minderwaardige leden van onze samenleving voelen en dat een onderhuids racisme of discriminatie bij de meerderheidsgroep kan voeden.

Ik snap die hysterische reacties van jullie echt niet hoor. Als mensen bij de Duitse spoorwegen ontslaan en/of uitgekafferd worden wanneer ze uit gewoonte de term nog zouden gebruiken, dan zou ik er meer begrip voor kunnen opbrengen. Maar nu zijn jullie vooral bezig waar de woke-meute vaak van wordt beschuldigd: hysterisch roepen en tieren op alles wat beweegt.

En dat gaat op voor de helft van de onderwerpen in dit topic he. Of het nu gaat over de begroeting 'dames en heren' wijzigen naar 'beste reizigers' of IT-bedrijven die de master/slave-relatie hernoemen naar parent/child (oid) of de term zwartrijders ... Wat ik hierboven zeg, gaat voor al die topics op.
 
Als je alles zo gaat minimaliseren zal er inderdaad nooit een probleem zijn. Ik denk niet dat er probleem wordt gemaakt van de kleine (terechte) veranderingen om rekening te houden met de medemens.
Echter moet je je afvragen of die veranderingen wel terecht zijn, of dat het feit dat er een probleem van gemaakt wordt (meestal door de SJW's), eigenlijk de problematiek op zich creëert en/of versterkt..
Plus daarbij denk ik dat de meeste hier wél moeite hebben met de trend. Alledaagse veranderingen in de maatschappij omdat het mogelijk/ergens/misschien/ooit/met wat verbeelding enkelen op hun te lange tenen kan trappen.
Wie is er dan onverdraagzaam ?

En voor het cherrypicken kan beginnen:
De holocaust ontkennen <> de term zwartrijden.
 
Het is ook dat je nooit weet waar het ooit gaat eindigen eh. En dat is een beetje het probleem dat veel mensen ook hebben denk ik. Het begint altijd met iets kleins, en telkens gaat het een stapje mee.

Hitler is ook niet van de ene dag op de andere Joden op treinen beginnen duwen. Brussel had ook niet van de ene dag op de andere grote bevolkingsgroepen die geen NL spreken of zelfs geen enkele landstaal. Dat gaat mondjesmaat tot je plots op een punt komt dat je het echt niet meer kan ontkennen dat je met een groot probleem zit. En in het geval van Brussel zijn er nog altijd mensen die het licht van de zon proberen te ontkennen.
 
Als je alles zo gaat minimaliseren zal er inderdaad nooit een probleem zijn. Ik denk niet dat er probleem wordt gemaakt van de kleine (terechte) veranderingen om rekening te houden met de medemens.
Echter moet je je afvragen of die veranderingen wel terecht zijn, of dat het feit dat er een probleem van gemaakt wordt (meestal door de SJW's), eigenlijk de problematiek op zich creëert en/of versterkt..
Plus daarbij denk ik dat de meeste hier wél moeite hebben met de trend. Alledaagse veranderingen in de maatschappij omdat het mogelijk/ergens/misschien/ooit/met wat verbeelding enkelen op hun te lange tenen kan trappen.
Wie is er dan onverdraagzaam ?

En voor het cherrypicken kan beginnen:
De holocaust ontkennen <> de term zwartrijden.
Er wordt toch wél een probleem gemaakt van kleine veranderingen? Kijk naar de verschillende posts over een term als zwartrijden? Verschillende posters die het ridiculiseren, en zelfs een Tonerider die er het begin van de instorting van onze maatschappij van inziet. Over de term zwartrijden. Carrion haalt er zelfs frigging Hitler bij :crazy:

Je mag je gerust afvragen of die veranderingen terecht zijn. Vandaar dat ik ook het woordje 'praten' gebruik. Er moet een dialoog zijn. Maar als jij er meteen van uit gaat dat het artificiële problemen zijn vanwege SJW's, dan weiger je inzicht of begrip op te brengen voor de bezorgdheden en standpunten van de anderen. Dan blok je meteen enige dialoog af. En om je dan te antwoorden: dan ben jij onverdraagzaam ja.

Serieuze vraag ook: welke problemen minimaliseer ik precies met mijn post?

Het is ook dat je nooit weet waar het ooit gaat eindigen eh. En dat is een beetje het probleem dat veel mensen ook hebben denk ik. Het begint altijd met iets kleins, en telkens gaat het een stapje mee.

Hitler is ook niet van de ene dag op de andere Joden op treinen beginnen duwen. Brussel had ook niet van de ene dag op de andere grote bevolkingsgroepen die geen NL spreken of zelfs geen enkele landstaal. Dat gaat mondjesmaat tot je plots op een punt komt dat je het echt niet meer kan ontkennen dat je met een groot probleem zit. En in het geval van Brussel zijn er nog altijd mensen die het licht van de zon proberen te ontkennen.

Alé, meestal is het uit een andere hoek dat die reductio ad hitlerums komen. Maar je gaat hier dus meteen vanuit dat die kleine aanpassingen aan ons taalgebruik iets slechts zijn. Begrip tonen voor de andere bevolkingsgroepen in onze samenleving, streven naar inclusiviteit, is dus iets slechts voor jou. Waar zou het vervangen van de term zwartrijden naartoe moeten leiden dat je Hitler er bij sleurt? Waar zou de begroeting 'beste reizigers' in plaats van 'dames en heren' in onze treinen, of de vervanging van 'goede huisvader' naar 'voorzichtig en redelijk persoon' in ons wetboek naartoe moeten leiden dat je vindt dat je het moet vergelijken met de start van de Holocaust of all things?
 
En dat gaat op voor de helft van de onderwerpen in dit topic he. Of het nu gaat over de begroeting 'dames en heren' wijzigen naar 'beste reizigers' of IT-bedrijven die de master/slave-relatie hernoemen naar parent/child (oid) of de term zwartrijders ... Wat ik hierboven zeg, gaat voor al die topics op.
"al die topics". Inderdaad.

Vooral als je daar dan een meute achter hebt die dan opeens hun gelijk in zien dat het toch wel om een racistische, autochtone gemeenschap gaat.
 
Aanvulling: https://www.bruzz.be/mobiliteit/mivb-wil-de-term-zwartrijden-voortaan-vermijden-2021-07-14

De MIVB (waar de meeste posters hier wellicht amper gebruik van maken) wil een term die ze toch al amper gebruikt volgens het artikel, nu ook bewust vermijden. Niet verbieden, niet plots 180 graden draaien, maar gewoon zelf proberen te vermijden waar dat al niet gebeurde. NMBS gebruikte de term ook al niet. De Lijn blijft gewoon zwartrijden gebruiken.

Van een storm in een glas water gesproken :unsure: Hoe zat dat weer met het importeren van buitenlandse problemen, i.c. Duitse?
 
@Sir.Killalot , meteen uw post beginnen met in het belachelijke trekken en uitvergroten van reacties, dan heb ik al geen zin meer om te reageren op de rest. Want dit is opnieuw het patroon waar vele discussies op vast lopen.

Ik heb het er moeilijk mee dat als ik de term zwartrijden/zwartwerk gebruik , ik per definitie racist ben. Vind dat gegeven op zich al discriminerend. Want ik heb daar absoluut geen enkele racistische bedenking bij als ik die terminologie gebruik. En dat omwille van enkelen die er een strijd van hebben gemaakt, om al zo'n dingen aan te kaarten waar zij persoonlijk een mogelijk probleem in zien (=de twitteraars groep, you know). En de maatschappij die daar politiek correct op reageert.

Maar ik ben de racist als ik zwartwerken in de mond neem
 
Ik heb het er moeilijk mee dat als ik de term zwartrijden/zwartwerk gebruik , ik per definitie racist ben. Vind dat gegeven op zich al discriminerend. Want ik heb daar absoluut geen enkele racistische bedenking bij als ik die terminologie gebruik. En dat omwille van enkelen die er een strijd van hebben gemaakt, om al zo'n dingen aan te kaarten waar zij persoonlijk een mogelijk probleem in zien (=de twitteraars groep, you know). En de maatschappij die daar politiek correct op reageert.

Maar ik ben de racist als ik zwartwerken in de mond neem
Ja dat zegt dus niemand. Je maakt er meteen een enorme stropop van.
 
Aanvulling: https://www.bruzz.be/mobiliteit/mivb-wil-de-term-zwartrijden-voortaan-vermijden-2021-07-14

De MIVB (waar de meeste posters hier wellicht amper gebruik van maken) wil een term die ze toch al amper gebruikt volgens het artikel, nu ook bewust vermijden. Niet verbieden, niet plots 180 graden draaien, maar gewoon zelf proberen te vermijden waar dat al niet gebeurde. NMBS gebruikte de term ook al niet. De Lijn blijft gewoon zwartrijden gebruiken.

Van een storm in een glas water gesproken :unsure: Hoe zat dat weer met het importeren van buitenlandse problemen, i.c. Duitse?
Kzie nog altijd wel een dik verschil tussen een probleem importeren van de andere kant van de wereld. Zoals de overgevoelige, Amerikaanse cultuur en een buurland ;)

Nu bon.... marketingsgewijs gaat niemand die term "verbieden" in de mond nemen hé... Would be silly.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan